Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: 110 V till 230 V i hemrackad gammal pryl.

ryssen
    ryssen är inte uppkopplad

Börjar bli varm i kläderna

110 V till 230 V i hemrackad gammal pryl.

Jag har nyss fått hem ett rackat ensemble chorus, trefasat stråkbludder ni vet, ur en gammal Wurlitzer. Den är rackad i USA och därmed anpassad för 110 V, dessutom är den monterad i en svårt osexig gammal serverswitch. Så jag tänker det vore roligt att lyfta över allt i en finare låda, och då kanske även ordna så att den går på 230 V.

Trafon är specad: PRI: 120V 60Hz SEC: 6.3 - 0 - 6-3 / 1.2A

PSU:n är från Music From Outer Space men verkar lite tweakad, den lämnar +12 och -15

I min naivitet så tänker jag att det bara är så lätt som att byta trafon till en med 230 V på primären och samma värden som originalet på sekundären. Allt blir ju dessutom likström i slutändan så 10 hertz diff hit eller dit är inget att oroa sig för.
    Men antagligen är det ju inte så himla enkelt som jag tror det är, så vad missar jag?

ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Jovisst är det så enkelt. Om PSU:n är byggd på mariginalen så kan skillnaden från 60 till 50 Hz göra att man skulle behöva öka glättningskondensatorernas värde med motsvarande mängd, men i praktiken tar man alltid till mariginal där, så kör hårt.

Tänk också på när du väljer transformator att du behöver minst 1.2A på sekundären, men hittar du en som kan leverera 1.5 eller 2A t ex så är det också helt ok. Apparaten kommer att dra så mycket ström den behöver, men spänningen måste vara nåtsånär rätt. Hittar du inte 6.3V så ta närmast över, t ex 7V; PSU:n kommer att reglera till rätt spänning, men det finns gränser där också, dels (när det gäller linjära PSU:er) så går skillnaden bort i värme, och dels finns det gränser för vilka spänningar som komponenterna tål.

ryssen
    ryssen är inte uppkopplad

Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    Jovisst är det så enkelt.
    Jäklar vad skönt att inte allt måste vara klurigare än jag initialt tror! Stort tack för all info!

Liknande ämnen

1. Oberheim DX 110 volt till 230 volts fråga
    Av nidas i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-01-30, 10:51
  2. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-03-21, 20:38
  3. 230 till 220 Volt Transformator
    Av charliecrash i forum Övrig hårdvara
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-02-04, 02:31

Behörigheter för att posta