Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Spocks Beard + The Flower Kings (revisited) - Studion Sthlm 1/12, KB Malmö 2/12

hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad

Vintage

Spocks Beard + The Flower Kings (revisited) - Studion Sthlm 1/12, KB Malmö 2/12

Spocks Beard + The Flower Kings (revisited) - Studion Sthlm 1/12, KB Malmö 2/12

Se länk: http://progressivecircus.com/?page_id=961

https://www.youtube.com/watch?v=REZmkBoPKyg

https://www.youtube.com/watch?v=gSt7CfxIeqA

biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Roine är bara bäst! Jag älskar Flower Kings och Spocks Beard! Såg en magisk consert med Flower Kings... kan det ha varit 2005 på cirkus på Gröna Lund? Det är fullkomligt obegripligt att en av Sveriges bästa musiker är så okänd för en bredare allmänhet.

hasse_fx

Vintage
    Albumet Solo med Kaipa köpte jag i slutet av 70-talet, så Roine har jag gillat länge (och även Hasse Lundin har gjort en del intressant med ny-Kaipa - tråkigt att de inte drar jämnt musikaliskt)

Har inte sett Flower Kings, men däremot Roine som basist (!) med Steve Hacket (!!) häromåret, liksom med Kaipa Revisited. Ska bli spännande att se honom live med Flower Kings.

Spocks Beard är en relativt ny bekanskap, som jag stötte på i samband med min prog-nytändning (tillsammans med IQ, Haken m.fl). Det var faktiskt just de länkade konserterna ovan som var första bekantskapen med respektive band

Stefan Aronsson
    Stefan Aronsson är inte uppkopplad
    Stefan Aronssons avatar
    Senior
    Härligt!

biomoib
    biomoibs avatar
    Veteran
    Glöm inte heller Roines insatser med Transatlantic tillsammans med bland annat bröderna Morse och Mike Portnoy. Finns ett par underbara konserter på DVD.

hasse_fx

Vintage
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    Glöm inte heller Roines insatser med Transatlantic tillsammans med bland annat bröderna Morse och Mike Portnoy. Finns ett par underbara konserter på DVD.
    Har inte riktigt limmat med Transatlantic. Neal Morse är ojämn i kvalitet som sångare (och låtskrivare). Han blandar riktigt bra saker (t ex Thoughts pt 5) med mindre bra, nästan pekoral - det har färgat av sig på min bild av Transatlantic...

Men tipsa gärna om några riktigt bra låtar med dem

biomoib
    biomoibs avatar
    Veteran
    Jag förstår precis vad du menar, Hasse, och jag känner lite likadant. Men Roines insatser på deras plattor är alltid på topp. Lyssna exempelvis på mellanspelet efter 6 min på denna: (mycket snack i början)

hasse_fx

Vintage
    Tack - ska lyssna!

Ja Roine är en av få gitarrister i genren som prioriterar det melodiska och känslomässiga framför teknisk briljans. Han "kan om han vill" men lägger andra värden i spelandet. Steve Hackett är ett annat exempel, men Roine är bredare (och har inte samma historiska "bagage" att dras med.

biomoib
    biomoibs avatar
    Veteran
    Håller med... jag älskar det Steve Hackett gjorde i Genesis så länge Gabriel var med. Sedan tycker jag att han har blivit tristare... tyvärr.

Liknande ämnen

1. Flower Electronics
    Av oljud i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2017-07-02, 22:44
  2. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-10-13, 21:54

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg