Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Hjälp med ackord - Tamburi Meetidava

M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran

Hjälp med ackord - Tamburi Meetidava

Ska spela in denna med en vän i nästa vecka men får inte till ackorden. Nån som har lust att hjälpa mig?

0.25-1.00

Senast redigerat av M i Gbg den 2018-08-01 klockan 14:56.

orchidee
    orchidee är inte uppkopplad
    orchidees avatar
    Senior
    ta dessa med en stor nypa salt
    Bm, G6, Bm, Am6, Bm, Gmaj7, Bm , Am6, Bm, E, Gmaj7, Bm, Am6, Bm7, G6, Bm, D, Bm7, E, Gmaj7
    Senast redigerat av orchidee den 2018-08-01 klockan 18:56.

Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Veteran
    Fast egentligen, ur denna musiks egna synvinkel (och allra synnerligast när det talas om tambura), så är ackordet ett neutralt B rakt igenom. Förmodligen F# B F# B (en vanlig tamburastämning). Inom indisk musik finns inte harmonik på det sätt vi menar och använder det. De harmonierar med melodier och tonfärger mot grundbordunackordet kan man säga, och ibland finns ett par melodier som går ihop och isär. De spelar dock aldrig serier av ackord som det görs "i väst", och faktum är att de flesta av instrumenten som används inte ens har möjligheten att spela ackord så.

I sin helhet kan vi tolka det som ackordsekvenser, och det kan bli asbra. Roligt är det också. Jag gör gärna så själv ibland. Men tänkte att det där kanske skulle vara kul att veta

M i Gbg
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Tack båda för att ni tog er tid!

Återkommer med ett smakprov om ett par veckor när vi lagt sång.

Mer input är såklart fortsatt välkommen!

- - - Uppdaterad - - -

Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    Fast egentligen, ur denna musiks egna synvinkel (och allra synnerligast när det talas om tambura), så är ackordet ett neutralt B rakt igenom. Förmodligen F# B F# B (en vanlig tamburastämning). Inom indisk musik finns inte harmonik på det sätt vi menar och använder det. De harmonierar med melodier och tonfärger mot grundbordunackordet kan man säga, och ibland finns ett par melodier som går ihop och isär. De spelar dock aldrig serier av ackord som det görs "i väst", och faktum är att de flesta av instrumenten som används inte ens har möjligheten att spela ackord så.

I sin helhet kan vi tolka det som ackordsekvenser, och det kan bli asbra. Roligt är det också. Jag gör gärna så själv ibland. Men tänkte att det där kanske skulle vara kul att veta
    Intressant!

M i Gbg
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Jag har ju typ noll koll på indisk musikteori, men det verkar vara resultatet av det som mina indiska vänner tycker blir bra

M i Gbg
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Jösses, mitt huvud har nästan trillat av i jakten på en bra rytm t denna. Ska blir väldigt intressant att jobba med den i nästa vecka.

Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Veteran
    Rytmen de kör kallas Ek tal vilket är en 12/4 där fjärdedelarna är det som rullar i typ 160 bpm här. Just att taktarten går till tolv gör att de kan trolla mycket med den Vid 2.50 bryter de för ett 4/4 avsnitt. Annars 12/4.

Om du fixar med patterns, så testa att bygga takten över 12 slag istället för 6 eller 4 eller 3 som ligger oss nära till hands. It will make more sense!
    Senast redigerat av Ambulansen den 2018-08-04 klockan 17:18. Anledning: fel tal...

M i Gbg
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    Rytmen de kör kallas Teen tal vilket är en 12/4 där fjärdedelarna är det som rullar i typ 160 bpm här. Just att taktarten går till tolv gör att de kan trolla mycket med den Vid 2.50 bryter de för ett 4/4 avsnitt. Annars 12/4.

Om du fixar med patterns, så testa att bygga takten över 12 slag istället för 6 eller 4 eller 3 som ligger oss nära till hands. It will make more sense!
    Tack!

Ja, jag gjorde den över tre takter. Får se bara om det blir en shuffle eller trioler på det. Kanske båda.
    Senast redigerat av M i Gbg den 2018-08-06 klockan 10:09.

M i Gbg
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Fick detta av hennes vän som förklarar hur han skulle spela ackorden. Ifall nån är intresserad.

https://soundcloud.com/user-34170974...lained/s-g0Usc

Hur gör man förresten inbäddade soundclouds?

Liknande ämnen

1. Kompa med rätt ackord
    Av dagHB i forum Nyhetstips
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2016-04-28, 10:59
  2. Måst HA Hjälp Med Cf Reader Till Mpc 2000xl (snälla hjälp nån)
    Av Mpc2000xl/2012 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-03-10, 18:16
  3. HJÄLP med ackord till sång av Toni Holgersson!
    Av Matte B i forum Allmänt om musik
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-12-18, 17:08
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-05, 21:40
  5. Ackord hjälp!!!!
    Av imported_P.D. i forum Stränginstrument
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-12-17, 19:40

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar