Resultat 1 till 24 av 24

Ämne: Kompressor på synthbas live

  1. #1
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran

    Kompressor på synthbas live

    När jag nyligen skaffade en Analog Rytm (som det nog inte undgått nån på detta forum ), efter att endast haft MachineDrum i tio år, märkte jag hur jag ditintills skruvat mina trumljud med väldigt mycket ”anslag” och lite botten (om den beskrivningen makes sense). Troligen för att lämna plats i basen till, ja basen. Gillade det soundet men med Rytmen blir det tydligt att jag har lite att jobba på. Rytmen låter ju kalas och det känns dumt att försöka skruva bort dess bas för att få den att låta MD. Därför tänkte jag att en del av problemet kanske är att jag behöver tämja synthbasen lite. Och nu pratar jag alltså om en live setup med endast hårdvara. (Jag har allt kopplat hemma när jag gör musik på samma sätt som när jag tar med det ut live). Rytmen gör alltså trummorna och en Minitaur gör basen. Tycker Minitauren är toppen, gillar det tunga soundet och att det finns alldeles lagom mycket att ratta på för att inte fastna eller skruva bort sig live, men ändå händer det grejer. Men den tar ju en jäkla plats i botten, så jag tänkte att det kanske vore en idé att låta den gå via en kompressor med sidechain och låta den ducka lite för kicken. Om ni läst hit och känner att ”hej hej hej! Det är inte där du ska börja jobba” så varsågod att berätta det isf. Annars, vad skulle jag kunna skaffa för kompressor som kan göra det jobbet bra men hamnar på max typ 3000kr?

    Sneglat på en ny Alesis 3632 eller en beg DBX160A. Den senare för typ det dubbla priset av den förra. Eller finns det nåt annat bättre altenativ för just synthbas? Eller en FMR RNLA eller RNC kanske? Verkar vara många som gillar här. Får läsa på om skillnaden mellan de två
    Senast redigerat av M i Gbg den 2018-07-29 klockan 15:25.

  2. #2
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Har haft både RNC och RNLA, RNCn är betydligt mer transparent och
    RNLA limmar med mer karaktär.
    Bägge är väldigt bra! Live skulle jag ta den transparenta, men
    ljudteknikern borde ju kunna fixa mycket av det du vill, iaf EQn.
    Dock ej sidechainingen förstås.

  3. #3

    Veteran
    Tänk på att sidechainen tar olika beroende på olika kick och basljud. Blir nog en del rattande om du skall få det att funka live när du byter ljud.
    Känns onödigt komplicerat om du inte har sidechain som en tydlig effekt i en låt.
    Det är en bra idé att skära i basen på synten om den är för fet. Gäller att hitta balans i mixen.

    Alesis gör nog sitt jobb. En DBX 266XS gör nog jobbet bra också.
    Inte så dumt att ha en stereokompressor i sin arsenal om du vill göra sidechain pump på syntarna i stereo någon gång.
    Senast redigerat av drloop den 2018-07-29 klockan 16:32.

  4. #4
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har haft både RNC och RNLA, RNCn är betydligt mer transparent och
    RNLA limmar med mer karaktär.
    Bägge är väldigt bra! Live skulle jag ta den transparenta, men
    ljudteknikern borde ju kunna fixa mycket av det du vill, iaf EQn.
    Dock ej sidechainingen förstås.
    Ok. Tack.

    Jag gissar att jag kommer få köra ganska många av mina gig helt utan ljudtekniker. Så jag känner att jag helst skaffar mig kontroll över hela ljudbilden. Och de prylar som behovs.

  5. #5
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänk på att sidechainen tar olika beroende på olika kick och basljud. Blir nog en del rattande om du skall få det att funka live när du byter ljud.
    Hittills har jag kört samma ljud på bas o kick på nästan hela setet. Kanske lite tråkigt, men iom att de ska funka tillsammans o m övrigt har jag velat göra ett grundsound som funkar o låter bra. Så en inställning borde räcka.

    Känns onödigt komplicerat om du inte har sidechain som en tydlig effekt i en låt.
    Ok. Aldrig testat det soundet dock. Så därför lite sugen på att testa och se om jag gillar grejen.

    Det är en bra idé att skära i basen på synten om den är för fet. Gäller att hitta balans i mixen.
    Hmm. Ja, jag får nog se till att skicka in grejerna i mixer och EQa bättre.

    Alesis gör nog sitt jobb. En DBX 266XS gör nog jobbet bra också.
    Inte så dumt att ha en stereokompressor i sin arsenal om du vill göra sidechain pump på syntarna i stereo någon gång.
    Ja, känns som att det inte vore helt dumt att ha tillgång till en sådan.

  6. #6
    Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran
    Jag hade börjat i enden: EQ, när du är nöjd med det och du inte tycker att du kan eq´a fram det bättre --> kompressor.

  7. #7
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Det luriga/svåra är ju att jag är väldigt förtjust i bas. Och när jag trycker in low cut 70 Hz på mixern så försvinner det där sköna djupa i basen. Mem tyvärr är det också det som då krockar med en djup kick.

  8. #8
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    ...men med rätt eq:ande så kan du ju skruva till plats för både kick och bas?

  9. #9

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det luriga/svåra är ju att jag är väldigt förtjust i bas. Och när jag trycker in low cut 70 Hz på mixern så försvinner det där sköna djupa i basen. Mem tyvärr är det också det som då krockar med en djup kick.
    Du verkar ha bestämd dig. Kör på sidechain. Det värsta som kan hända är väl att du får EQa iallfall.

  10. #10
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du verkar ha bestämd dig.
    Haha. Fan va jag kan skämmas ibland här när jag ber om råd men bara beter mig som en riktigt envis åsna

  11. #11
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Ja, jag får nog se till att ha en mixer med en EQ som ger mig lite spelutrymme. Och så blir det nog en kompressor så jag bara får det ur systemet Inte värre än att den blir liggandes oanvänd och säljs efter ett tag isf. Vore en DBX160A ett bra val? Finns beg i närheten o jag har läst att den ska göra ett bra jobb på bas. Är ju även basist så helt dumt vore det inte att ha en bra bas-kompressor.

    Men först ska jag spela in trummor och bas i Reason och testa med EQ o sidechain-kompressor där. Så jag får känna lite på om det ger den effekt jag är ute efter. Det strösslas inte direkt med tid för musik nuförtiden så jag har inte kunnat göra det än.

    Tack för er input!

  12. #12
    cloffe
    cloffe är inte uppkopplad
    cloffes avatar
    Börjar bli varm i kläderna

  13. #13
    moderskeppet
    moderskeppet är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Hur mixar du live? Skickar du bara en massa synthar till en extern mixer och där sätter nivåer?

    Inte för det är billigt, men kanske skulle nån modell där du har en digital mixer hos dig (med allt från EQ och kompressor inbyggt) och borta hos mixersnubben står en fjärrkontroll / iPad / dator till den?

  14. #14

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av moderskeppet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur mixar du live? Skickar du bara en massa synthar till en extern mixer och där sätter nivåer?

    Inte för det är billigt, men kanske skulle nån modell där du har en digital mixer hos dig (med allt från EQ och kompressor inbyggt) och borta hos mixersnubben står en fjärrkontroll / iPad / dator till den?
    I Behringers X Air mixers kan du sidechaina kompressorer och gatar. Grymt praktiskt faktiskt när man tänker efter.
    En ny X Air är billigare än en DBX 160A dessutom.

  15. #15
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I Behringers X Air mixers kan du sidechaina kompressorer och gatar. Grymt praktiskt faktiskt när man tänker efter.
    En ny X Air är billigare än en DBX 160A dessutom.
    Ah! Bra tips. Missat att den har kompressorer. Den har jag kikat lite innan på som livemixer för bandet. Men kanske den vore helt klockren för mig själv nu. En 12kanalers borde ju räcka dessutom.

  16. #16
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av moderskeppet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur mixar du live? Skickar du bara en massa synthar till en extern mixer och där sätter nivåer?
    Det jag hittills gjort, och det jag gissar att jag får göra en del framöver också, är att köra in allt i min egen mixer och leverera ett stereopar till PA. Och möjligen någon som kan skruva lite på det medan det rullar. Så därför skulle jag vilja kunna få till så bra mix som möjligt på egen hand. Men utan att det blir löjligt med prylar då såklart.

    Citat Ursprungligen postat av moderskeppet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte för det är billigt, men kanske skulle nån modell där du har en digital mixer hos dig (med allt från EQ och kompressor inbyggt) och borta hos mixersnubben står en fjärrkontroll / iPad / dator till den?
    Bra tanke! Och Behringer har ju en sån serie till minst sagt överkomligt pris. Som drloop påminde mig om just här ovan. Får läsa på om hur väl de låter o funkar bara

  17. #17
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Basen in i rytm och använda dess egen kompressor? Masterkompressor i octatrack? Köra heat som kompressor?

  18. #18
    moderskeppet
    moderskeppet är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det jag hittills gjort, och det jag gissar att jag får göra en del framöver också, är att köra in allt i min egen mixer och leverera ett stereopar till PA. Och möjligen någon som kan skruva lite på det medan det rullar. Så därför skulle jag vilja kunna få till så bra mix som möjligt på egen hand. Men utan att det blir löjligt med prylar då såklart.


    Bra tanke! Och Behringer har ju en sån serie till minst sagt överkomligt pris. Som drloop påminde mig om just här ovan. Får läsa på om hur väl de låter o funkar bara
    För typ 20 år sedan gjorde jag så live. En digital (Yamaha-)mixer på scen och sedan en fjärrkontroll hos mixerkillen. Så han behövde bara ett stereopar.

    Det borde vara mer standardiserat numera. Problemet då var att jag hade en tendens att skicka mer bas och kick än han ville ha av mig. Och det var svårt för honom att fixa till det från sin lilla midikontroller, han var ju van vid ett helt bord. Nuförtiden torde ju Behringer vara så standardiserat begripligt att det är lätt fixat med deras X-edit.

  19. #19
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Basen in i rytm och använda dess egen kompressor? Masterkompressor i octatrack? Köra heat som kompressor?
    Ja, nu kör jag ju MDn in i Rytmen men även om inputs var ledigt skulle jag ju då tappa möjligheten att EQa basen. Men visst, den skulle ju automatiskt ducka kicken rätt bra då.

    Funderat på att fortsätta låta basen gå in i Octatracken för att kunna EQa o komprimera och då använda triggers på fjärdedelar för att få den att ducka. Ger ju möjlighet att livesampla den och leka med det också. Dock är det lite tajt med tracks över till det.

    Har hittills kört Heat som masterkompressor på hela mixen.

  20. #20
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Tack för input. Ska klura ett tag och testa lite innan jag köper nåt.

  21. #21
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Testade att köra basen genom Octatracken och satte trigs på fjärdedelarna som duckar volymen. Ajajaj vilket härligt sound! Vill dock nog inte köra den genom Octatracken iom att jag vill kunna lägga den som separat spår för EQ och om jag har spelning med ljudtekniker så basen kan levereras för sig. Men då kom jag på att jag ju kan MIDI-styra volymen på den från Octan. Borde ju ge precis samma effekt. Ska testa. Funkar det bra så slipper jag ju en extra burk och kan hålla basen på en egen kanal.

  22. #22
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Testat nu o är mycket nöjd. Bara att styra mängden duckande med LFO-djupet. Skönt kunna lösa utan att köpa nåt!

    Tack för hjälp att dämpa GASandet så jag fick tagga ner lite o hitta alternativ lösning

  23. #23
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Dels gillar jag det pumpande soundet men oj vad det märktes att basen lämnade plats åt kicken! Mission accomplished

  24. #24
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Toppenlösning! Samt ännu ett exempel på vad octatracken kan användas till.

Liknande ämnen

  1. Synthbas
    Av herr Vogel i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2023-06-27, 19:43
  2. Köpråd Synthbas
    Av Daggy i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2013-03-14, 18:37
  3. Synthbas á la 70-tal
    Av bassplayer i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 79
    Senaste inlägg: 2013-03-07, 23:19
  4. Synthbas i Alvedonreklam
    Av From i forum Allmänt om musik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-01-29, 21:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •