Resultat 1 till 21 av 21

Ämne: DJ's med karakteristiska sound

  1. #1
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran

    DJ's med karakteristiska sound

    Vissa DJ's har liksom ett eget sound. Funderar lite på hur det åstadkommer detta. Ett sätt är ju förståss att de 1) skruvar in compressor etc live, eller att de 2) har någon halvt magisk statisk inställning som funkar på allt. Ett annat tänkbart sätt är att de 3) typ gjort sin egen "mastring" av låtarna innan. Eller så är det helt sonika så att de mixar jag lyssnar på nätet är 4) efterbearbetade, så att säga mastrade i efterhand.

    Om de tillämpar 1) borde man om man lyssnar noga höra hur de mejslar fram soundet, men det är ganska ovantligt tycker jag. För 2) så är de mixar jag tänker på lite väl delikata för att det ska kunna vara möjligt. 3) Skulle ju funka såklart, men kräver ju en del jobb.

    Frågan är alltså, hur gör de typiskt?

    Ett exempel på en DJ med speciellt sound är Solomun:

    https://youtu.be/https://www.youtube.com/watch?v=bk6Xst6euQk
    Senast redigerat av dannes den 2018-07-29 klockan 10:08.

  2. #2

    Veteran
    Tycker inte det låter nåt speciellt förutiom att mixen är i mono...

  3. #3
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Noll koll på genren. Men det ser ut som han mest spelar låtar från sitt egna skivbolag och låtar av han själv. Det borde förklara. Lyssnade förvisso inte '

  4. #4

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Antiloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Noll koll på genren. Men det ser ut som han mest spelar låtar från sitt egna skivbolag och låtar av han själv. Det borde förklara. Lyssnade förvisso inte '
    Vekar rimligt. 😀

  5. #5
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Antiloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Noll koll på genren. Men det ser ut som han mest spelar låtar från sitt egna skivbolag och låtar av han själv. Det borde förklara. Lyssnade förvisso inte '
    Så det är typ 3 då, dvs blandat eget, remixer (av sig själv), och då ev egenmastrat (sånt som inte är hans eget).

    Soundet jag menar är väl kanske främst hur han pushar fram ett mellanregister utan att det låter skrälligt, samt att han har en pushig kompressor inställning på BD. Testade och lyssnade på en del av låtarna på andra youtube utläggningar, och där låter det markant annorlunda.

  6. #6

    Veteran
    Egen mastrat känns helt onödigt. Varje ställe och anläggning låter olika så att mecka med egen master av färdig låt känns lite bananas.

    Det kan vara så att inspelningen kommer från main out från mixern där man tex kompenserat för rummet och anläggningen. Det är nog skälet till att det låter annorlunda

  7. #7
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Egen mastrat känns helt onödigt. Varje ställe och anläggning låter olika så att mecka med egen master av färdig låt känns lite bananas.
    Varför skulle det vara det om man vill köra låtarna med ett pushigare unikt sound?

    (Har ibland själv gjort just sånt bara för att lära mig vad olika signalprocessning kan göra.)

  8. #8
    Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran
    Ja hör ingen större skillnad, i synnerhet inte mellan andra mixar han medverkat på.
    Men i Boilerroom mixen så följer det en röd tråd...Jag gissar också att han mest spelar egna grejer samt andra grejer från samma bolag.

    Edit: Och det är det ju, när man tittar närmare på låtlistan

    Ska tillägga att om jag efterprocesserade redan mastrat material, så måste de varit fantastiskt dåligt master till att börja med...
    Möjligen o-mastrat material som är bra nog att det kan spelas omastrat...men då får det vara ett riktigt j*vla ess... Nää ja hade låtit bli det. Som Dr Loop säger...det kan låta precis hur som helst mellan olika anläggningar...

    Men om jag ska vara ärlig, ja tycker att detta pushiga mellanregister mest låter överkomprimerat...

  9. #9

    Veteran
    Ärligt talat så tror jag faktiskt ingen i publiken bryr sig, vad man vill är att folka skall dansa röva av sig och ett eget sound på andras låtar är nog inget som få folk att gå igång på dansgolvet.
    Men det finns säkert DJs som tänker som du dannes.
    Själv tycker jag att det vore bättre att spendera tid på sina egna grejer än att mecka med andras färdiga låtar.

  10. #10
    Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran
    +1

    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Själv tycker jag att det vore bättre att spendera tid på sina egna grejer än att mecka med andras färdiga låtar.

  11. #11
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ärligt talat så tror jag faktiskt ingen i publiken bryr sig, vad man vill är att folka skall dansa röva av sig och ett eget sound på andras låtar är nog inget som få folk att gå igång på dansgolvet.
    Men det finns säkert DJs som tänker som du dannes.
    Själv tycker jag att det vore bättre att spendera tid på sina egna grejer än att mecka med andras färdiga låtar.
    Att man kan få mycket svängigare sound med 'rätt' inställd kompressor etc är för mig helt uppenbart, om DJ's använder sånt aktivt eller ej har jag ingen aning om, därav frågan.
    Men eftersom tex radio gör en ganska stor 'ommastring' när de sänder musik och har till exempel ofta annan inställning för natt, och att tex reklamradio har hårt kompressat (hemska inställningar i mina öron), så känns det ju rätt nära till hands att en 'stor' DJ gör sin egen så att säga tuning/masting.

    Nåt gör ju karln rätt i alla fall, 34miljoner visningar...

    Själv håller jag mig till att göra egen musik, och DJ'ar inte. Men funderade lite eftersom jag fick göra ett set till WNUR för ett tag sen (givetvis med endast egen musik då, eftersom det var det som de villa ha).

  12. #12
    klonqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker inte det låter nåt speciellt förutiom att mixen är i mono...
    varför tror du jag envisas med att lära mig mixa i mono?

  13. #13

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Problemer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    varför tror du jag envisas med att lära mig mixa i mono?
    Mixar man rätt i stereo så blir det bra i mono också.
    Ser ingen anledning till att mixa i mono idag alls.

  14. #14
    klonqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mixar man rätt i stereo så blir det bra i mono också.
    Ser ingen anledning till att mixa i mono idag alls.
    enligt mig om man gör musik så måste kan ha i betaktning hur den kommer presenteras. Spelar man in techno stereo så kommer det låta på ettt sätt och ett annat när det spelas på klubbar som kör mono. Live musik och klubb musik spelar mono. Så lika bra att försöka lära sig mixa mono.

  15. #15

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Problemer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    enligt mig om man gör musik så måste kan ha i betaktning hur den kommer presenteras. Spelar man in techno stereo så kommer det låta på ettt sätt och ett annat när det spelas på klubbar som kör mono. Live musik och klubb musik spelar mono. Så lika bra att försöka lära sig mixa mono.
    Fast DJ Solomuns låtar på Spotify är ju i fet stereo. Säkert bra monokompatibilitet på mixarna också.
    Bra stereomixar funkar även mono.

  16. #16
    must
    must är inte uppkopplad

    Senior

    https://youtu.be/GXCxnnena4Q




    institut fuer feinmotorik kanske, försöker möta mig själv i djandet igen, inte helt säkert ännu , vem vet, pyssla med något annat en stund
    Senast redigerat av must den 2018-08-21 klockan 07:28.

  17. #17
    Emil
    Emil är inte uppkopplad
    Emils avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av must Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    https://youtu.be/GXCxnnena4Q




    institut fuer feinotorik kanske, försöker möta mig själv i djandet igen, inte helt säkert ännu , vem vet, pyssla med något annat en stund
    fantastisk! tak!

  18. #18
    must
    must är inte uppkopplad

    Senior

    https://youtu.be/gTW1VMwG3U8

    ja denna va ju rätt svängig något lite paus sen kanske, söker något mer harmoniskt i kreativiteten nu

  19. #19
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Jag såg institutet för finmotorik live i Budapest för 15 år sedan.
    Bara skivspelare med knaster och massa effekter. Fruktansvärt vackert!

  20. #20
    must
    must är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag såg institutet för finmotorik live i Budapest för 15 år sedan.
    Bara skivspelare med knaster och massa effekter. Fruktansvärt vackert!

    kan jag tänka mig. utan vinyl annat reverb en fundering.

    jag skriver kanske inte mycket mer i ämnet i stunden och en helt annan låt förklarar kanske


    https://youtu.be/Xn3dr0wjZpQ

  21. #21
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Hittar inget klockrent exempel nu men James Holden var ju en sådan DJ innan han blev hippie började spela live istället.
    Hängde från och till när jag låg på hans bokningsbolag och så.

    Man kunde få en låt feature för att sedan gå in och lyssna och ba va fan är låten ...
    Ibland använde han bara låtsnuttar eller mixade ihop låtar så det lät som något nytt, men även blandat med gamla throbbing Grissle grejer och allt möjligt, riktig trollkarl. Hade de stora dansgolven i sin hand när han trollade med mixar, en jäkla resa var det att stå där och guppa...

    Han jobbade ihop med en snubbe som byggde hans kontrollers till varierade mjukvaror under hans karriär.
    Hade sin charm liksom riktigt duktiga skivgrävare och klassisk house djs har sin. Minns att man sorterade mycket på ackord låten var byggd kring på 2000-talet... musikteori, finns ju sådana där ackord cirklar för vad som passar ihop ...

    Tycker att ett snyggt set handlar om att kunna göra dynamiska och intensitetsvarierande resor. Bodde i Berlin när minimal va på topp runt 2005-2006, fasen vad tråkig DJ-setts man kunde höra, allt lät likadant... förutom typ Bordergrejerna, som iofs kom att låta likadant när de blev en grej

Liknande ämnen

  1. Sound On Sound från gyllene åren (80s) nu Online!
    Av Firechild i forum Nyhetstips
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-04-04, 10:28
  2. adlib-sound; sb16 sound ! Dags att börja revolutionen
    Av Littorinasounds i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-03-03, 19:58
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-02-08, 11:08
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-16, 11:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •