Resultat 1 till 23 av 23

Ämne: Hör ni vad som sägs och noterar ni vad som skrivs för att få inspiration?

  1. #1
    BoscoSync
    BoscoSync är inte uppkopplad

    Senior

    Hör ni vad som sägs och noterar ni vad som skrivs för att få inspiration?

    Går ni liksom jag runt och tänker på sångtexter och söker inspiration till dem både här och där och snappar upp ord och ordkombinationer och meningar överallt där de uppstår?

    Jag gör det hela tiden. Det är nästan en "yrkesskada". Det är otroligt roligt att vara uppmärksam och stjäla lite eller få idéer till något nytt.

    Folk säger helt fantastiska saker utan att vara medvetna om det. De skapar ordkombinationer som inte är korrekta men som ändå skulle kunna fungera riktigt bra i en låttext. Det kan vara människor du möter i det verkliga livet men också människor som intervjuas live på tv, radio eller på sociala medier. Jag tycker att det är bäst när det är live och folk inte tänker för mycket utan de bara låter det flöda.

    Men det kan också vara när folk skriver ett inlägg på t.ex. sociala medier och där deras budskap är det viktiga men där ett ord eller två tar tag i dig.

    Igår på Facebook var det en man som skrev ett väldigt bra inlägg om branding. Längre ner i texten skrev han "publicly human". Det är ett helt nytt uttryck för mig. Jag vet inte om det ens är korrekt engelska att uttrycka sig så. Kanske är det en nyskapad engelsk kombination av två ord just där och då. Att vara "publicly human" vad innebär det?. Vad innebär det inte?. Osv.

    Jag fick en låtidé direkt. Jag kommer inte att använda mig av "publicly human" men inspirationen till en ny låt kommer därifrån.

    Har ni liknande exempel? Eller någon annan tanke om att hitta inspiration?
    Senast redigerat av BoscoSync den 2018-07-23 klockan 11:50.

  2. #2
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Ja! Hela tiden! Men det måste passa in i min ’stil’ både musikaliskt, tematiskt och bildligt.

    Senaste var i dolumentären om christer petterson där han hade skrivit något i stil med ”bekämpa aldrig ett spöke, ty det kan vara djävulen, och då går svärdet sönder”

  3. #3
    BoscoSync
    BoscoSync är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja! Hela tiden! Men det måste passa in i min ’stil’ både musikaliskt, tematiskt och bildligt.

    Senaste var i dolumentären om christer petterson där han hade skrivit något i stil med ”bekämpa aldrig ett spöke, ty det kan vara djävulen, och då går svärdet sönder”
    Oj. Och kopplingen mellan den som skrev det och uttrycket skapar ju en extra dimension. Finns många vägar som inspirationen kan ta ur den meningen. Det är guld när man ser det man behöver se.

  4. #4
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Oh ja. O jag söker medvetet upp saker (filmer, dokumentärer, böcker, bra kommentarer etc). Ibland kan jag få lite idetorka o då brukar gammelengelska böcker (iom att jag nästan alltid skriver på engelska) , typ Shakespeare hjälpa till bra.

    http://shakespeare.mit.edu/


    där inne finns hur mycket guld som helst. En mening, ett par ord kan trigga hur mycket som helst

  5. #5
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Mycket att hämta ur folkmun.

    Andy Warhol var gift med sin bandspelare. Transkriptionerna av ändlösa telefonsamtal i The philosophy of Andy Warhol (From A to B and back again) hade ju inte varit möjliga annars.

  6. #6
    deleted user
    Brukade ha papper uppspända på väggen intill sängen för att skriva upp. Läste mycket. En intressant grej var när jag gick igenom Dylan Thomas portrait of the artist as a young dog. Kapitelnamnet var "She was a milkmaid, i was a gentle man".

    Det kom ett band där nån gång, hell on wheels tror jag de hette, kapitelnamnet var namnet på deras hit. Där fattade jag att folk snor mer än vad jag trodde.

  7. #7
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    #relate
    Har dussintals små anteckningsböcker utspridda överallt med inspiration och fröer till låtar. Ofta hör jag något, associerar vidare, skriver ner, lite som att hjärnan själv fyller i tomrummen.

  8. #8
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Konstant!
    Har numera även ingen skam utan kan gå och nynna in saker i mobilen när jag går på stan eller
    skriva in textfragment mitt i en konsert

  9. #9
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    där inne finns hur mycket guld som helst. En mening, ett par ord kan trigga hur mycket som helst
    He had a breath like a furnace and a beard like a red spade. He was the blacksmith

  10. #10
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Ja! Fast det är låttitlarna jag lägger märke till, hade jag skrivit texter så hade jag gjort samma sak.

  11. #11
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Min telefon är full (bildligt talat) av textfraser, koncept och nynnade melodisnuttar som kan vara bra att ha.

  12. #12
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    jgb: Det märks på dina låttitlar! Ofta väldigt målande.

  13. #13
    BoscoSync
    BoscoSync är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Konstant!
    Har numera även ingen skam utan kan gå och nynna in saker i mobilen när jag går på stan eller
    skriva in textfragment mitt i en konsert
    Jag är likadan. Jag nynnar väldigt mycket in i mobilen men annars också. För tiden nynnar jag på en vers som jag vill ändra för den sitter helt enkelt inte, varken melodi eller text och det är väldigt frustrerande. Jag arbetar på den mer eller mindre varje dag och när jag tror att ingen ser eller hör mig så lämnar jag mitt nynnande och sjunger ut istället, men det är nästan alltid någon som ser och hör mig eftersom jag mest rör mig i Stockholms innerstad.

  14. #14
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Det är en ständigt pågående bakgrundsprocess i hjärnan. Ofta klickar det rätt vid tillfällen när man är upptragen med annat som bärplockning, toalettbesök, duscha eller diska.

  15. #15
    deleted user
    Vill bara säga:ännu värre vid författande. Glömde en stund bort verkligheten när jag hälsade på någon för jag funderade på hur man skulle kunna beskriva personens handslag. Galenskapen skedde under november, en happening som heter nanowrimo, där målet är att skriva en roman på en månad.

  16. #16
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Ja, jag snappar ofta upp ord och meningar här och där och tänker hur jag kan använda dom i en låt.

  17. #17
    BoscoSync
    BoscoSync är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vill bara säga:ännu värre vid författande. Glömde en stund bort verkligheten när jag hälsade på någon för jag funderade på hur man skulle kunna beskriva personens handslag. Galenskapen skedde under november, en happening som heter nanowrimo, där målet är att skriva en roman på en månad.
    Intressant. Tänk om man skulle skriva en sång med en text som handlade om något så detaljerat som ett handslag. Undra om man det skulle få det att fungera. Blir inspirerad. Får fundera på något liknande möte mellan människor som ett handslag ju är och arbete vidare på det.
    Senast redigerat av BoscoSync den 2018-07-25 klockan 17:13.

  18. #18
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Delvis. Gillar verkligen att snappa upp och kombinera välklingande grejer. Har inte gått runt med anteckningsbok/motsvarande på väldigt länge dock. Däremot plockar jag gärna dikter och gör musik till. Har ett gäng Karin Boye-låtar t.ex.

  19. #19
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja! Fast det är låttitlarna jag lägger märke till, hade jag skrivit texter så hade jag gjort samma sak.
    Samma här.
    (Och jag gillar verkligen många av dina titlar.)

  20. #20
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    He had a breath like a furnace and a beard like a red spade. He was the blacksmith
    Asbra!

  21. #21
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Inte så mycket för musiken just. Men jag skriver mycket text annars och när jag läser i jobbet eller privat brukar jag markera vad som är bra scener för en berättelse. Jag har också särskilda mappar där jag bokmärkt musik som har kompositionella inslag jag tycker varit tilltalande.

  22. #22
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    Jämt! Podcast, filmer/tv-serier, serietidningar och vanliga konversationer som jag har med andra eller hör. Kan räcka med ett ord eller en ord och bild för att få en tydlig låtidé. Tänker att det på sätt och viss fungerar ungefär som Brian Eno:S "Oblique strategies" för att sätta igång inspirationen.

  23. #23
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av BoscoSync Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant. Tänk om man skulle skriva en sång med en text som handlade om något så detaljerat som ett handslag. Undra om man det skulle få det att fungera. Blir inspirerad. Får fundera på något liknande möte mellan människor som ett handslag ju är och arbete vidare på det.
    Ett handslag har många intressanta aspekter och inte bara rent socialt. En twist på idén skulle kunna vara om du lägger till något som vandrar mellan handslag som t. ex en sedel eller en sjukdom, då kommer det plötsligt lite fler dramatiska öppningar

Liknande ämnen

  1. Vad som krävs för att jobba åt Dave Smith
    Av abod i forum Allmänt om musik
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-03-03, 22:22
  2. Program för att se vad som tar plats?
    Av Max i forum Övrig mjukvara
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-11-06, 12:32
  3. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-02-15, 16:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •