Resultat 1 till 24 av 24

Ämne: Elorglar - vem köper dom?

  1. #1
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage

    Elorglar - vem köper dom?

    När jag var liten köpte morsan en elorgel, en Yamaha. Den kostade en förmögenhet och vart ändå väldigt primitiv. Den hade puff- och pystrummor men inget autokomp. I musikaffärerna presenterades den ena mer avancerade modellen efter den andra. Men vad hände sedan? Ja, syntarna och keyboards blev bättre och mer avancerade och billigare. Idag känns det som att elorglarna har trängts ut i ena hörnet på instrumentmarknaden. Och vad gör de där?

    Vilka köper elorglar idag? Kollar man på youtube så verkar elorglarna trots allt leva och frodas och har sin skara trogna anhängare. Eleganta herrar med perfekta tandrader ler och spelar. Små barn går upp på en scen och spelar så att man baxnar. Gamla tanter spelar gamla klassiker. En äldre man med funköverbett och perfekt lagt hår spelar poplåtar. Men vilka är de, egentligen? Orglarna har fler lysande knappar och reglage än alla avsnitt av "Månbas Alfa" tillsammans. De har gigabytes med samplingar. De har pekskärmar. De ser ut som kommandocentraler för interstellära rymdskepp och kostar lika mycket. Antalet hockeyarenor är begränsad och den marknaden borde mättas snabbt.

    Vem är kunden som lägger uppåt 250.000:- på en elorgel? Vad är elorgelns "unique selling proposition"?


  2. #2
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är elorgelns "unique selling proposition"?
    Troligtvis mest dess allt i ett konstruktion och kanske viljan hos köparen att ha ett instrument man kan samla vänner och familj runt. Sen så är det säkert en statushöjare hos vissa för många ser ju flådiga ut.

  3. #3
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    En äkta orgelspelare vill väl ha två manualer och baspedaler. Då duger inte nån arranger keyboard som kanske låter bättre.

  4. #4
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Jag snubblade över Lowrey på Youtube för en tid sedan och tittade på den ena demon efter den andra, totalt förundrad. Jag vill inte ens lägga upp en länk till något klipp, för jag har äntligen blivit av med alla orgelförslag på YT.

    Så jag har tänkt precis samma sak som Pippin.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	5C1A2AA2-3F16-48B9-BE1E-375795EE572C.jpeg 
Visningar:	44 
Storlek:	108,3 KB 
Id:	82261

  5. #5
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Troligtvis mest dess allt i ett konstruktion och kanske viljan hos köparen att ha ett instrument man kan samla vänner och familj runt. Sen så är det säkert en statushöjare hos vissa för många ser ju flådiga ut.
    Om jag ser en ny flåd-orgel hemma hos någon så skulle jag få hemlängtan. He he he... asså... det är något med dom som jag tycker är lite obehagligt. Tänk er ett stort hus med heltäckningsmatta, långa tjocka gardiner som går ändra ned till golvet, vitrinskåp med prydnadsföremål, tallrikar på väggarna, tjocka kuddar i soffan och där... mitt i rummet med en öppen spis med fejkade tegelstenar i bakgrunden står den, en hyperavancerad elorgel. Ja, jag vet att jag är fördomsfull.

  6. #6
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Där min släkt kommer ifrån finns det gott om frireligösa/sektmedlemmar. De verkar ha som standard att det tår en såndär i vardagsrummet.
    Sen fanns det en trend på campus området på musikhögskolan att man skulle ha en risig illa-ylande orgel i sin trånga lägenhet. Men det verkade mest vara nån hipster grej.

  7. #7
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den där passar superfint när frikyrkopastorn ska bjuda hem hela stora välartade släkten för en supermysig helnykter allsångskväll. Apropå fördomsfull ��.

  8. #8
    freddp
    freddp är inte uppkopplad
    freddps avatar
    Veteran
    Ja du pippin... som bona fide ex orgelnörd har jag funderat mycken å länge om detta..
    Min teori är att det först och främst var en statussymbol i de högre stånden - och ingångsmodellerna var en "treat of the good life" men mer en faktisk underhållningshärd i de lägre stånden.
    Jag baserar lite av egen erfarenhet..
    De kompissar som hade Yamahas instegsmodell (typ bk-5) fick spela på'n .. stod i källaren i hobbyrummet så man kunde spela utan att störa osv.
    De övre-medelklass/överklass (hade bara två sådana kompissar runt 80-82-- båda hade orglar) hade fetaste feta som gick å få tag på i stil med electone D-85 eller ännu värre E-50-E-70.....
    De stod båda mitt i vardagsrummet med fina lampor å skit på... - OCH GUD NÅDE DEN SOM ENS PETADE PÅ DEN!!!!!!!

    (lite därför man än idag kan hitta en D-85 med helt blanka tangenter och shiny kontroller... de hade jalusin nere i 35 år !!! )


    Jag hade aldrig orgel hemma... ett litet piano bara (som jag har kvar idag) och sen min MS-10 jag köpte som 11-12 åring.. beggad å billig... Sedan blev videon statussymbolen über alles.. orglarna glömdes bort...

    (minns att syrran och jag fick välja mellan floridaresa med hela familjen... och en betamax video... Vi valde videon )


    Sen när jag själv blev 30... behövde en hobby, så gjorde sej barndomens mindrevärdes ångest sej påmind när jag började bli kär i mina små yamaha orglar... för där såg jag möjligheten att kunna äga den där vi aldrig fick röra.
    Yamaha Electone E-70!!!! Den största brunisen av de bruna!!! the whitest whale.. Myten.. Legenden..

    Köpte en för 250 pund i manchester... fraktade hem för 14000SEK... hade den i ett år och gav sedan bort den till en orgelnörd norrut...

    Jag var BOTAD!!!

    Så... altså.. jag tror dagens lilla orgelmarknad (för nya diggiorgeels) lever på övre medelålders herrar med fett m cash som måste göra sej av med en tonårsångest... Internetnärvaron med de fina tandraderna är dels marknadsföring i den gamla andan och MÅHMFMC gubbarna som försöker berrättiga att de lagt 350KKr på en orgel genom att drilla barnbarnen att spela på den.. (iofs bättre än vi som aldrig fick spela)


  9. #9
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Tråden börjar bli intressant. Jag fascineras över alla dessa orglar. På slutet av 70- och i början på 80-talet var det många som skulle ha elorglar, precis som när alla skulle ha djembe--trummor för tio år sedan. Orglarna verkar dessutom ha klarat tidens tand extremt väl. Den orgel morsan köpte typ 1978 funkade felfritt fram till dess att mormor gick ur tiden för 7 år sedan. Då var den typ 40 år och fungerade och såg ut som ny. Jag minns inte vem i släkten som tog över den men den fungerar säkert nu också.

    En sida med Yamaha-orglar. Det är lite fint att webbdesignern varnar för att vissa bilder är uppåt 135 KB stora.
    http://frank.gadgetland.net/03_elect...Electones.html

  10. #10
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Uppväxt i ett hem med flygel i vardagsrummet och klassiskt skolad mor med åsikter om vad ett instrument innebar gjorde att hemorgeln var ett spännade inslag i kompisars vardagsrum och gillestugor (detta märkliga 60-70-talsfenomen). Jalusier, släktfoton ovanpå, virkade dukar och autokomp/puff-pys adderade till mystiken. jag begrep att det nog fanns potential, men de som fick spela på sina kunde på sin höjd "Kalle Johansson" och det lät fan.

    I Mammas värld var de skit. Men då tillhör hon ju ändå de som däremot tycker syntar är intressanta och fräcka. För henne, och därmed en ung machinepop, var orgeln det sämsta av två världar. Ett plojigt "nästan-instrument" gjort för autokompspel och gamla schlagers.

  11. #11
    freddp
    freddp är inte uppkopplad
    freddps avatar
    Veteran
    Gamla Electone Zone som flyttat runt lite hittar men här en sjysst timeline. Inte 100% akkurat .. men good enough.
    Diskussionsforumet har flyttat till fejjan

    http://www.ggbmusic.com/museum/

    Sen är Organforum ett mycket trevligt å hjälpsamt ställe:

    https://www.organforum.com/

  12. #12
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Ja, Pippin. Är frågan i tråden de historiska orglarna eller är det de nya ”orglarna” som diskuteras? Eller både och? De nya vet jag egentligen inte vad man skall kalla. Svindyra 3-4 manualiga workstations? med massor av samplade ljud och beats? Mycket förprogrammering och i mina öron ganska själlösa varelser. Orgelsläktskapet finns ju fortfarande med många möjligheter till ”hands on” variationer under spelning.Att de fortfarande idag skulle vara en statussymbol åtminstone på våra breddgrader har jag svårt att tro. Däremot är det väl fortfarande en stor grej i delar av Asien. Till det skall sägas att jag aldrig provat någon så eg skulle man väl vara tyst...

    Gammelorglarna/hemorglarna/som de lite missaktande brukar kallas här: brunorglarna , hade väl sin begränsade tid och kanske var status en viktig del för några. Dyra var de ju i a f! Men vad jag märkte under min mer intensiva orgelsamlande period var att många hade en emotionell historia. Jag hade runt 2010-2014 kontakt med ganska många äldre personer som skulle göra sig av med sin ”klenod”. Och inte sällan fick jag höra mer eller mindre glada/sorgliga historier om ORGELN rörande barn eller barnbarns mer eller mindre lyckade musikaliska utveckling/avveckling alternativt far/mor-föräldrar som aldrig använt något annat än orgelflöjterna trots att de i vissa fall satt vid en ganska kompetent analog ”polysynth”. Men som sagt , nästan alltid fanns en historia så jag tror ändå de på något sätt i tidsandan fyllde en funktion och ibland en dröm.
    Sedan kom DX7 och då dog orgleleran nästan över en natt. Dock som sagt inte i Asien och i vissa andra delar av världen som sydamerika. Holland och Italien har väl också kvar lite orgelkultur.

    Men efter milennieskiftet och lite senare kom sådana som jag. Vi finns i nästan varje land och vi är inte många men vi gillar de gamla hemorglarna. Vackra och som sagts ovan välbyggda instrument som är inspirerande i sin design , har fina mjuka analoga ljud och om man är om så bara lite teknikintresserad roliga att jobba med. De svenska Electonefansen verkar vara mer inne på de senare digitala 80 och 90-talsmodellerna. Själv stannade jag vid de analoga från 70 och början av 80. Idag är det ingen status, snarare handlar det om sympatiblickar mot hustrun och ett tyst ifrågasättande av mannens mentala hälsa....
    Så här ser det ut hemma ( de som är uppställda...):
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	CF6539B3-E159-471A-A990-380DC9A8B15F.jpeg 
Visningar:	32 
Storlek:	1,86 MB 
Id:	82275
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	A1ABB652-1723-4BA5-9954-F11D33C72083.jpeg 
Visningar:	29 
Storlek:	2,25 MB 
Id:	82276

    Och vill man inte spela så kan man alltid öka på deras livslängd. Trots det som sagts ovan om 40 åriga fungerande exemplar blir det en klar förbättring av bl.a. ljud när man går igenom dem och byter ut gamla komponenter. Inte för värdets skull utan för det höga nöjets skull!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	033BAF5F-C10F-4D4F-9016-9F596C1BD511.jpeg 
Visningar:	17 
Storlek:	2,29 MB 
Id:	82277
    Så orglar för mig idag = den kompletta och varierande hobbyn!

  13. #13
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Peter70 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den där passar superfint när frikyrkopastorn ska bjuda hem hela stora välartade släkten för en supermysig helnykter allsångskväll. Apropå fördomsfull ��.
    Mina fördomar säger att det även går bra hos familjer som har en riktig bardisk i vardagsrummet och där barnen kan med bara luktsinnet identifera drinkar och att de har ett väldigt bra sinne för alkoholfria drinkar (hej Mary Fleener!).

    Och Nords orglar med de där drag-spakarna? Räknas de som riktiga orglar trots att de står på pinnar? För oavsett så verkar orglar vara för den som vill showa.

  14. #14
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av magnus_pn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, Pippin. Är frågan i tråden de historiska orglarna eller är det de nya ”orglarna” som diskuteras? Eller både och? De nya vet jag egentligen inte vad man skall kalla. Svindyra 3-4 manualiga workstations? med massor av samplade ljud och beats? Mycket förprogrammering och i mina öron ganska själlösa varelser. Orgelsläktskapet finns ju fortfarande med många möjligheter till ”hands on” variationer under spelning.Att de fortfarande idag skulle vara en statussymbol åtminstone på våra breddgrader har jag svårt att tro. Däremot är det väl fortfarande en stor grej i delar av Asien. Till det skall sägas att jag aldrig provat någon så eg skulle man väl vara tyst...

    Gammelorglarna/hemorglarna/som de lite missaktande brukar kallas här: brunorglarna , hade väl sin begränsade tid och kanske var status en viktig del för några. Dyra var de ju i a f! Men vad jag märkte under min mer intensiva orgelsamlande period var att många hade en emotionell historia. Jag hade runt 2010-2014 kontakt med ganska många äldre personer som skulle göra sig av med sin ”klenod”. Och inte sällan fick jag höra mer eller mindre glada/sorgliga historier om ORGELN rörande barn eller barnbarns mer eller mindre lyckade musikaliska utveckling/avveckling alternativt far/mor-föräldrar som aldrig använt något annat än orgelflöjterna trots att de i vissa fall satt vid en ganska kompetent analog ”polysynth”. Men som sagt , nästan alltid fanns en historia så jag tror ändå de på något sätt i tidsandan fyllde en funktion och ibland en dröm.
    Sedan kom DX7 och då dog orgleleran nästan över en natt. Dock som sagt inte i Asien och i vissa andra delar av världen som sydamerika. Holland och Italien har väl också kvar lite orgelkultur.

    Men efter milennieskiftet och lite senare kom sådana som jag. Vi finns i nästan varje land och vi är inte många men vi gillar de gamla hemorglarna. Vackra och som sagts ovan välbyggda instrument som är inspirerande i sin design , har fina mjuka analoga ljud och om man är om så bara lite teknikintresserad roliga att jobba med. De svenska Electonefansen verkar vara mer inne på de senare digitala 80 och 90-talsmodellerna. Själv stannade jag vid de analoga från 70 och början av 80. Idag är det ingen status, snarare handlar det om sympatiblickar mot hustrun och ett tyst ifrågasättande av mannens mentala hälsa....
    Så här ser det ut hemma ( de som är uppställda...):
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	CF6539B3-E159-471A-A990-380DC9A8B15F.jpeg 
Visningar:	32 
Storlek:	1,86 MB 
Id:	82275
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	A1ABB652-1723-4BA5-9954-F11D33C72083.jpeg 
Visningar:	29 
Storlek:	2,25 MB 
Id:	82276

    Och vill man inte spela så kan man alltid öka på deras livslängd. Trots det som sagts ovan om 40 åriga fungerande exemplar blir det en klar förbättring av bl.a. ljud när man går igenom dem och byter ut gamla komponenter. Inte för värdets skull utan för det höga nöjets skull!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	033BAF5F-C10F-4D4F-9016-9F596C1BD511.jpeg 
Visningar:	17 
Storlek:	2,29 MB 
Id:	82277
    Så orglar för mig idag = den kompletta och varierande hobbyn!
    Kul för dig som har plats för prylarna.

    Jag gillar dom men det finns en gräns för vad man släpar hem?

  15. #15
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag tycker orglar är coola! Hade jag haft plats så hade jag gärna skaffat en eller två. Jag har ju lite Wersi grejer, de gör monsterorglar också. Finns "kulter" för lite allt, men som sagt, ett par manualer samt pedal ersätts ju inte av en workstation, så finns nog en marknad för nytt än idag.

  16. #16
    deadbeats avatar
    Veteran
    Vilken gammel-orgel ses som mes prisvärd idag?

  17. #17
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av deadbeat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilken gammel-orgel ses som mes prisvärd idag?
    Gratisorgeln!

  18. #18
    deadbeats avatar
    Veteran
    Emotser gärna mer seriösa svar.

  19. #19
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    https://www.youtube.com/watch?v=nU7Ro-rI_fs
    Sån här monster Böhm skulle ja vilja få tag på. Den ser ut som en maxad 80-tals orgel

  20. #20
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kul för dig som har plats för prylarna.

    Jag gillar dom men det finns en gräns för vad man släpar hem?
    Plats finns inte utan skapas och prioriteras...
    Min gräns är nådd - skall något nytt in måste något annat ut!

  21. #21
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag snubblade över Lowrey på Youtube för en tid sedan och tittade på den ena demon efter den andra, totalt förundrad. Jag vill inte ens lägga upp en länk till något klipp, för jag har äntligen blivit av med alla orgelförslag på YT.

    Så jag har tänkt precis samma sak som Pippin.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	5C1A2AA2-3F16-48B9-BE1E-375795EE572C.jpeg 
Visningar:	44 
Storlek:	108,3 KB 
Id:	82261
    Hehe, exakt samma upplevelse för mig, man satt som förhäxad som i en feberdröm och undrade om detta var på riktigt. Lite som Måndag hela veckan och man var fastkedjad i bojjor på en röksvampsosande sömnig efterfest på dansbandsveckan i Malung. Helt sjukt surrealistiska dessa Lowreyorglar särskilt demonstratören,konstruktören och dess potentiella kunder, hjälp!

  22. #22
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Ja, Pippin. Är frågan i tråden de historiska orglarna eller är det de nya ”orglarna” som diskuteras? Eller både och?
    Egentligen mest de nya eftersom det finns så mycket smidigare saker idag. Men dessa har ju en bakgrund.

  23. #23
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Helt sjukt surrealistiska dessa Lowreyorglar särskilt demonstratören,konstruktören och dess potentiella kunder, hjälp!
    Kasta inte sten i synthus.

  24. #24
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Jag har en eminent till skänks.
    Vill inte ha den.

    Inte ens om jag slaktar den för keybed.
    För dålig helt enkelt.

Liknande ämnen

  1. Malmsjö Elorglar information
    Av Bassamps i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2017-08-31, 19:25
  2. kolla vettu, dom har sågat sönder dom...;)
    Av synth_ollie i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-12-23, 20:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •