Resultat 1 till 31 av 31

Ämne: Stabilt och ganska litet men högt (~90 cm) bord till trummaskinen, samplers och sånt?

  1. #1
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior

    Stabilt och ganska litet men högt (~90 cm) bord till trummaskinen, samplers och sånt?

    Hej jag har sökt efter ett litet till bredd & djup dock ganska högt omkring 90-95 cm högt och väldigt stabilt bord ett tag nu men utan resultat. Inte kan det vara så pass svårt att hitta ett?

    Jag Mailade tillochmed ikea och frågade om det är möjligt att specialbeställa ett bord med andra mått än de vanliga (hittade bara information om att specialbeställa bänkskivor till kök osv) men fick inget svar men de kanske slutat svara på frågor under sommaren alternativt har flera veckor som handläggningstid.

    Tänkte kolla med er, vet ni vad som skulle kunna tänkas fungera?
    Sett andra tips angående syntställ med skiva på men det känns inte alls stabilt, jag menar alltså stabilt som i att ställa trummaskinen på ett köksbord av furu och börja jamma loss helt vilt utan att trummaskinen rör sig, sedan hoppas jag såklart slippa behöva något så tungt material men ni fattar grejen.

    Tillverkas än sådana möbler?
    Vad skulle den användas till förutom just att ställa trummaskinen på? Jag tänker i princip någonting som precis eller är mindre än 2000 cm2 dvs som exempel 40 x 50 cm och som sagt 90 eller 95 cm hög, kanske ännu högre egentligen (får sådana nackproblem vid längre sessioner!
    Senast redigerat av Paratriplel den 2018-07-20 klockan 13:08. Anledning: Ändrade ordet runt till omkring så inga missförstånd uppstår :-).

  2. #2
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Får jag fråga varför du vill att det ska vara runt? Är det en lämpligare med en fyrkantig yta om du ska trummaskiner osv på det.

    Sök på ståbord eller barbord. Så kommer du nog hitta.

  3. #3
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    typ ett talarpodium?

  4. #4
    Ringflower
    Ringflower är inte uppkopplad
    Ringflowers avatar
    Veteran
    En piedestal kanske?
    https://www.buildor.se/rge-piedestal-accent?utm_source=google_shopping&92=2963&219=1196 &gclid=CjwKCAjwkMbaBRBAEiwAlH5v_lWG90PkIQTx60AMDeg wk0fzFfv40Mfc1Ov30ALTrZpUEdTcxtYgKBoCA_gQAvD_BwE

  5. #5
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Barbord låter ju som en idé

  6. #6
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Vänta va? Nej alltså inte runt, utan det ska vara omkring de måtten.

    Ursäkta förvirringen. Kanske bara är ett uttryck som används i Östergötland där jag kommer ifrån.

  7. #7
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Jaf gillade förövrigt piedestalen men dels är priset är nästan dubbelt så högt som jag tänkte mig men är det så stabilt då?
    Jag kan ju byggs ihop ett själv. Kanske köpa någon snygg skiva och ben från Ikea och såga till men rädd jag inte lyckas få det stabilt.
    Senast redigerat av Paratriplel den 2018-07-20 klockan 14:59.

  8. #8
    eangelin
    eangelin är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag byggde precis för första gången ett enkelt bord till en mixer, pga lite speciella mått. Åkte till Bauhaus, valde en arbetsskiva, lät dem såga till, plockade färdiga ben (teleskop). Valde att sandpappra och betsa skivan, annars var det bara att borra hål för benfästena och skruva. Skitenkelt även för en relativt ohändig som jag.

  9. #9
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Hämta högtalarna android skänker bort och använd som bord!

  10. #10
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Kan ju tänkas att folk är på semester och därför får du inget svar... IKEA har typ världens fetaste snickeriverkstad. Har vart på ett besök men mins inte exakt var det låg...? Dom kan göra det om dom får göra det En snickeriverkstad kan ju fixa det... men det lär ju kosta en rejäl slant om du har otur.
    åk på massa loppisar, där kan man i bland hitta mycket lusigt och inget eller i bland en lyckad fullträff.

    Själv så har jag köpt en skiva som jag lägger på ett gammalt klastiskt x- Ställ från 80-talet. Förstår inte vad du skall göra som gör att det kan anses ostabilt?

  11. #11
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Ni har säkert rätt om keyboard stativ och en bra stabil planka fungerar fint för även mig, jag tror jag bara har en viss bild av hur jag vill min lösning ska se ut och därför uteslutit det men hittar jag inget perfekt får jag väl ändra mig helt enkelt!

  12. #12
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Tycker allt x-stativ kan svaja rätt rejält. Åtminstone för mig. Dock både lastar jag upp rätt tungt och bankar rejält. När jag spelar live blir det rejält sjögång! Haha. Å andra sidan bankar jag med stålrör på ammunitionslådor och dylikt samtidigt som jag spelar synthar.

  13. #13
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Finns väl hyllplan som har dom angivna måtten och möjligen kan förses med bordsben typ Olov. Förmodligen viss risk att det välter vid sjögång om tyngdpunkten blir för hög i förhållande till bredd & djup. En del barbord har åtminstone lite tyngd botten.

    Namn:  styrbord2.jpg
Visningar: 317
Storlek:  12,4 KB
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	wasa.jpg 
Visningar:	3 
Storlek:	19,5 KB 
Id:	82290

  14. #14
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    lite större, 50*60 cm och 85 högt har jag lite grejer på här, väldigt stabilt, nån sorts serveringsbord/vagn med två hjul så man kan flytta det genom att luta lite... försöker hitta på nätet, hm.

    sån.. https://citiboard.se/goteborg/bekvam...gsvagn,1793115

    Ah här: https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30240348/

    Tyvärr som sagt:

    Längd: 58 cm
    Bredd: 50 cm
    Höjd: 85 cm

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	bekvam-rullbord__19722_PE072900_S4.JPG 
Visningar:	3 
Storlek:	16,0 KB 
Id:	82291

  15. #15
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Äe väl höjden som är största problemet.. Men kände inte behöver vara ett problem, vad gör ni för Gg undvika nackspärr? Ni kanske inte är lika sköra som mig?

  16. #16
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Kottens serveringsbord ser ut att kunna hackas med "laptop" stativ eller dylikt. Ett "dj" stativ som inte går av för hackor är väl Jarres variant till Synthi mellan Memorymoog och RMI som syntes på "Living Room" uppsättningen, ser nästan för högt ut men kanske är uträknat för att vara bekvämt; https://i.pinimg.com/originals/54/44...7d4319024a.jpg & https://www.youtube.com/watch?v=H9Uz...youtu.be&t=471

    Finns kanske vissa printerbord som skulle funka, lite dyrt bara om det inte är recyclat...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	printerbord.jpg 
Visningar:	7 
Storlek:	43,5 KB 
Id:	82292

  17. #17
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Något för högt dessvärre tror jag. Men får väl helt enkelt testa ett keyboard stand först och försöka hitta en stabil skiva. Har ett ledigt stativ så why not.

    Men har någon mer tips, keep them coming!

  18. #18
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Ikea kallax med hjul på.

  19. #19
    _Peter_
    _Peter_ är inte uppkopplad
    _Peter_s avatar
    Senior
    Ikea har den här också, https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20219837/
    45x43x90. Funderar på en sån själv.

  20. #20

  21. #21
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Ta det med deleted user här på forumet.
    Han är den som kan snickra.

  22. #22
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Det får nog bli att ta tag i detta snarast, börjar få slut på plats och röran blir bara värre och värre!

    Ska kolla med deleted user vad han har att säga. Egentligen skulle jag behöva få lite bra råd från er här på 99an om vilken "möblering" som jag borde fundera på och genomföra. Men hur kommunicerar man sådant på ett bra sätt över nätet? Får besöka mina gamla tråd om det och se om jag kan få någon klarhet i detta. Möjligheterna är ju så stora och även om känslan av målet och vad jag ha framöver äe solklar är tyvärr bilden av hur det ser ut väldigt suddig.. Samma sak gäller min "pedestal" för trummaskinen även om jag åtminstone har några idéer på mått att gå på.

  23. #23
    deleted user
    1. Tejpa en fyrhörning på golvet så stor som du tror att du vill ha ytan på din möbel. Lägg dina prylar i rektangeln. Jamma. Ändra tejpen tills det blir bra. Skriv upp måtten ( längd och bredd ) 40x 50 låter väldigt minimalistiskt för mig. Jag skulle vilja ha en och annan effekt, kanske lite utrymme för sladdar. Men känn vad som passar dig.

    Återkom hit med måtten.

    2. Välj stil. PA-stativ/trä/övrigt. Materialet spelar mindre roll för hur stabilt det känns, det är hur det är konstruerat och stödytan/basen som är viktig.

    3. Fundera på hur mycket lösningen av ditt problem får kosta. Oavsett om du gör det själv, köper färdigt eller låter snickare göra det.

    -------

    Om din framtida bild av studion är suddig så kanske det är bättre att det får levas fram allteftersom du lär dig om vad du behöver? Det viktigaste för mig är att ha en plats där allting hör hemma så man vet var man ska städa undan. Sen försöker jag göra det lite mer trevligt än vad som egentligen behövs. Gardin, växter, bra ljus.

    Stämningsbild:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PDPA-ECONOMY-WOOD-PODIUM-FRONT.jpg 
Visningar:	5 
Storlek:	21,6 KB 
Id:	82351

  24. #24
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Skulle svarat på detta igårkväll men lyckades få lite problem med elen så huvudbrytaren gick (hoppade över jordfelsbrytaren av någon konstig anledning) och då den finns i källaren blev det famla runt i mörkret och ringa en jour-elektriker för att inte det överfulla kylskåpet och frysen skulle bli förstörd koppla inte in nya lampor sent på natten...


    Hursomhelst. Vet inte riktigt om jag förstod det där med tejpa och jamma men jag får upp en bild av att man sitter på golvet i sin tejpade rektangel men kanske inte var så du menade alls utan bara tejpa upp och se så allting ser rimligt ur med de prylar som ska lastas på?

    Det är nog helt rätt att den var vara åtminstone något större, tänkte mest som platsoptimering men det är nog lite väl överdrivet.

    Jag funderar på om man istället skulle kunna tänka sig att man har en större möbel där fler saker för plats i? fick rådet att bygga på höjden här nyligen men kanske jag ändå behöver bestämma mig för om jag behöver två olika möbler för det som ni saknar verkligen platser eller om de ska sitta i samma möbel.
    Varje gång jag har sett ett Space Echo i en studio har det stått ovanför / på ett rack (och jag har ju inget rack mer än ett 2U flight case ännu)
    Varje gång jag sett någon maskin som man kan fingerdrumma på har det varit på ett vanligt skrivbord men det fungerar ju inte riktigt för mig då jag får så ont i nacken.

    Jag måste nog titta på lite inspirations bilder om jag ska komma fram till något ner avancerat än det ovan.
    Förutom 99ans hemstudio-tråd (som jag absolut ska börja jobba mig igenom!) vad mer tror ni kan inspirera? Länka gärna någonting och tänk på det inte måste fokusera just på pedestalen, kanske kan jag bli inspirerad och inse jag behöver något helt annat, kanske förstår jag precis hur jag ska lösa alla andra problem än just piedestalen och kan bara bestämma mig för att den inte blir annat än det. Osv :-).

    Jag kommer troligtvis behöva leva med att studion inte har exakt samma känsla som jag önskar den hade och det är ju okej sålänge jag kan ta mig runt och använda det viktigaste och sedan lösa det som blir viktigt.

    Ska försöka skissa lite... Tänk er en sne streckgubbe..

  25. #25
    deleted user
    Avsikten om mitt tips om tejp på golvet var som hjälp att fundera på hur mycket plats du verkligen behöver. Sen gör du den ytan i trä och ser till att den kommer i rätt höjd. Det är en lösning. Ett hyllplan under för ett space echo är enkelt. Och fler hyllplan för pedaler och dylikt är ju smidigt, förvaring behövs alltid.

    Rätt höjd hittar du förresten genom att ställa dig och be någon mäta från nedanför armbågarna. Nackens lutning har också en del att göra med vilken vinkel ytan möter ögonen. Därför vill en del ha sina syntställ lutade.
    Senast redigerat av deleted user den 2018-07-25 klockan 12:57.

  26. #26
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Detta är nu återigen aktuellt liten sugen på att bygga något själv men ska det bli riktigt bra ska jag nog helst bara modifiera någonting befintligt. så... Var hittar man någonting som är i stil med den deleted user postade tidigare?

    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PDPA-ECONOMY-WOOD-PODIUM-FRONT.jpg 
Visningar:	5 
Storlek:	21,6 KB 
Id:	82351
    Det kan vara samma typ "fot" (möjligtvis kanske hellre en fot lika stor som toppen) eller fyra ben eller ja egentligen någon av de här typerna av ben som jag skissat upp:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	HZ8smfb.jpg 
Visningar:	1 
Storlek:	356,9 KB 
Id:	84001

    Kanske var det för min mamma jobbade på ett möbel tillverkningsföretag som jag har detta minnet samt att jag själv inte var fullväxt men fanns det Inte väldigt mycket höga "avlastningsbord" på mitten / slutet av 90-talet?

    Jag har iaf kommit fram till att jag vill ha en möbel som är, i optimala fall:
    - 97 cm hög (mätt från golv till lägsta punkt på toppen)
    - minst 40 cm bred, gärna 5-10 cm bredare
    - minst 25 cm djup, gärna 5-10 cm djupare

    Det absolut bästa vore om den hade en vinkel på 20 grader uppåt på toppen också men det är främst denna del jag tror mig kunna bygga själv om bara får tag i en möbel att börja sätta skruvar och spikar i :-D.

    Jag är tydligen helt värdelös på att söka så alla förslag som liknar det som jag skriver att jag önskar mottages med stor tacksamhet. Minsta kravet är dock att bordet / pedistalen / avlastningsbordet (alla jag pratet med kallar det annorlunda!) är ~ 97 cm högt eller enkelt kan byggas upp till det av mig som är ganska duktig och händig egentligen men har svårt att skaffa materialet jag behöver för att komma igång.

    Om någon hjälper mig fynda någonting fint under 500 kr betalar jag gladeligen mellanskillnaden upp till beloppet i hittelön!

  27. #27
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Vad tror ni om denna!?

    Brimnes:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	513C06E8-0B19-470D-B027-28D53180F57D.jpeg 
Visningar:	11 
Storlek:	179,1 KB 
Id:	84021
    https://m2.ikea.com/se/sv/p/brimnes-...glas-80238338/

    Höjden är.. Lite komplicerat kanske men enligt hemsidan 95, medan lappen på produkten sa 96 cm och när jag mötte lite snabbt var den strax under 94 cm. Så kan se det skiljer lite men är osäker på hur mycket en cm eller två hit och dit egentligen gör. Tanken är ju att också skaffa ett tillbehör (läs planka eller "mini mini-ramp", liknande en sådan där surfplatt-hållare fast mycket mer stabil) som det är en 20 grader vinkel på.

    Inte den snyggaste lösningen men ganska billig på sätt och vis, kanske lite klumpig dock, hade velat ha närmare måtten ovan men sådant går ju lösa senare eller är det fel att tänka så? Skulle behöva någon mer åsikt om den innan jag bestämmer mig.

  28. #28
    synthjohan
    synthjohan är inte uppkopplad
    synthjohans avatar
    Veteran
    Köp fyra såna här och en lämplig träskiva enligt önskade mått.

    https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60261626/

  29. #29
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Så otroligt trög jag varit, såklart jag borde testa den varianten först av allt.

    Jag vill ju snickra (pratar in rampen / stället / stödet för trummaskinen) men bara väldigt svårt att införskaffa grejerna.

    Ska något tips på var man kan hitta lite mindre träskivor? vill undvika ha ett till extra bord även om jag skulle kunna acceptera ett något miste sånt.

    Nackdelen med ben är att det finns en risk det blir ostabilt. Får vara försiktigt helt enkelt (yeah right). Sålänge saker inte vickar eller är ostabilt på sådant via är jag hyfsat nöjd.

  30. #30
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Det är ändå svårt. Jag skulle ju vilja ha lite förvaring men en byrå med dubbelt så stor förvaring är kanske overkill.. Ska fundera en sväng på den biten. Vore kul att bygga eget men samtidigt vill jag ha det bästa för situationen. Just ju har jag två lådor fulla av grejer på ett skrivbord som ska slängas liksom och resten av halva rummet är ingen städad syn heller.

    Förresten. Själva "rampen" till analog rytmen behöver ju byggas och jag är lite osäker på var jag bäst ska vända mig för virke till den? Den är ju ca 25x40 bred och "djup".

  31. #31
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Alltså jag lyckas inte bestämma mig, behöver er hjälp!
    En byrå de jag kan förvara kablar och annat jox i är väl riktigt bra? Överdelen perfekt för höjd för trummaskinen och dessutom 30 cm till för plats till eventuell framtida synth eller trummaskin.

    Varför tvekar jag?
    Jag ville egentligen ha någonting specialbyggd... En byrå i musikrummet kanske blir extremt fult. Ta upp onödig och mycket värdefull plats i onödan (kan dock innebära motsatsen, att den ger mig mer plats pga stora lådor som kan rymma prylar jag ej behöver ha framme hela tiden), am I crazy?!

    Vad är era åsikter? Kanske övertänker jag detta? Det handlar alltså om 600 spänn för själva produkten.

Liknande ämnen

  1. Tips: nytillverkat scsi-kort till samplers och annat.
    Av Horatius i forum Övriga instrument
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2015-11-30, 13:49
  2. Synthar & Sånt... men kanske mest bläck och SCI ;)
    Av Puppets i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2011-12-07, 10:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •