Resultat 1 till 29 av 29

Ämne: En tanke kring evighetsdiskussionen om hårdvaru- kontra mjukvarusynthar

  1. #1
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran

    En tanke kring evighetsdiskussionen om hårdvaru- kontra mjukvarusynthar

    Sound Blaster 16 har någon Yamaha-synth i sig. Så är det en hårdvaru- eller mjukvarusynth då? 🤔

  2. #2
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Hårdvara eftersom ljuden genereras av syntchipet på kortet, precis som på en DX7:a.

  3. #3
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Kan man använda sig av kortet utan en dator då?

  4. #4
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Du kan inte använda dig av en DX7 utan programvaran som körs i den när du slår på den heller.

    För mig är distinktionen hård- kontra mjukvara egentligen dedicerad sak kontra generell sak.

    En skrivmaskin är byggd för en enda sak, att skriva text med.

    En ordbehandlare är byggd för att köras som programvara i en dator, som är byggd för hundratals olika ändamål. För en del är det distraherande, för andra är det inspirerande. Ibland spär det ut funktionen eftersom den då inte kan vara superb för varje ändamål, ibland inte.

  5. #5
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Mjukvara är kod som exekverar i en processor. Ett Yamahachip på ett SB16 är det inte. Således en hårdvarusynt. Så ser min definition ut.

  6. #6
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Som svar på frågan om man skulle kunna använda kortet utan dator: Om man byggde en liten pryl som man pluggade in kortet i som hade MIDI-interface och möjligen frontpanel etc så skulle det gå. Men prylen behöver i sig ha någon form av dator i sig, även om tankarna i det läget går till mer Arduino-hållet än en hel PC.

    En intressant fråga i dagens läge är om man tar Soundblasterkortet och jämför med en MPU som kör en mjukvara som genererar exakt samma digitala sampelvärden som Yamahakretsarna på ljudkortet spottar ur sig. Soundblaster är ju hårdvara och det andra mjukvara men en dedikerad sådan ... kan man se det som hårdvara det också? I slutändan är det en svart plastklump med ett antal ben på som är konstruerad för att utföra en viss uppgift - antingen i permanent i fabriken omprogrammerbart, men programmet ligger ju fast i kretsen och behöver inte laddas in från något externt media som i en PC. Man landar lite i @The Introverts resonemang om generella kontra dedikerade system.

  7. #7

    Veteran
    Korg Kronos...

    https://marcan.st/2016/06/hacking-an...e-korg-kronos/

    Standard CPU med Linux, kan inte vara en riktig hårdvarusynt den inte... nänä
    Senast redigerat av drloop den 2018-07-19 klockan 08:51.

  8. #8
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan man använda sig av kortet utan en dator då?
    Förmodligen, men kanske inte helt enkelt. Jag skulle tro att du kan ta ut chippet och sätta in det i någon gammal Yamaha keyboard och få det att funka. Jag vet att Yamaha hade något ljudchipp som användes i ett flertal apparater.

  9. #9
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    En annan tanke är att använda öronen och sin ljudsmak och lyssna om man tycker ljudet är bra eller inte. Sen om det framställts genom programkod, en analog oscillatorkrets, ett fysiskt svängningsfenomen, en processad sampling, eller whatever är ganska ovidkommande, i alla fall för mig. What you hear is what you get.

  10. #10
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av dannes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En annan tanke är att använda öronen och sin ljudsmak och lyssna om man tycker ljudet är bra eller inte. Sen om det framställts genom programkod, en analog oscillatorkrets, ett fysiskt svängningsfenomen, en processad sampling, eller whatever är ganska ovidkommande, i alla fall för mig. What you hear is what you get.
    Sant. Fast det var ju inte frågan.

    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sound Blaster 16 har någon Yamaha-synth i sig. Så är det en hårdvaru- eller mjukvarusynth då? ��
    Är det inte samma tanke som ett hardSID/QuadSID och i viss mån SID inuti en C64 idag? De två första måste väl anses "hårda" och även den senare tror jag merparten av musiker och troligen även spelnördar uppfattar som hårdvara, då chippet i sig är det centrala i ljudalstringen.

  11. #11
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan man använda sig av kortet utan en dator då?
    Ja och det finns redan "keyboards" som kör med exakt detta chip. Det bli lite som alla burkar som bygger påsidchippet precis så som skidstadion med flera. Finns en rad sådana, nes... Med flera har för mig jag sett vextrex tillomed. Ganska coolt faktiskt.

    Just Yamahas är nog det enda där man återanvänder exakt samma chip direkt på det viset är nog det enda på en serietillverkad sak från samma tillverkare.

  12. #12
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Det kom ju några DSP-kort i slutet av 90-talet då tekniken började att medge detta. Exempelvis Terratec EWS-64 som hade en ganska avancerade inbyggd sampler- och syntdel. Samplerdelen hanterade till exempel AKAI S1000 banker och XXL-versionen av kortet hade en Waldorf Microwave breakoutbox (Microwave PC).
    Exempel: https://youtu.be/J_GfuINC2_0
    Värstingen var väl Creamware Pulsar med sitt Pulsar OS med diverse syntar och ett modulärt system, nästan som en föregångare till plug-out tekniken http://erha.se/~ronny/creamware/Revi...Pulsar%202.htm
    Det var en våt dröm på den tiden, jag fick nöja mig med ett EWS-64 XL utan Microwave synten

    Absolut att det är det hårdvara som använder en dator som host.
    Senast redigerat av tobbiew den 2018-07-19 klockan 12:42.

  13. #13

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av dannes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En annan tanke är att använda öronen och sin ljudsmak och lyssna om man tycker ljudet är bra eller inte. Sen om det framställts genom programkod, en analog oscillatorkrets, ett fysiskt svängningsfenomen, en processad sampling, eller whatever är ganska ovidkommande, i alla fall för mig. What you hear is what you get.
    +1.

    Det relevanta i sammanhanget är väl 1) hur ljudgenereringen går till, och 2) gränssnittet.

    Det finns ju gott om exempel där samma ljudkälla antingen kan ses som hårdvara eller mjukvara (Sidstation/C64, Yamaha FM-syntar/diverse OPL-chip i ljudkort, osv) i termer av hur man använder det som instrument. Moderna digitalsyntar är ju i praktiken mjukvara i dedikerad förpackning, som drloop är inne på, och det är ju mest en teknisk bisak om det är DSP eller en vanlig (x86/ARM/etc) processor under ytan – i mina ögon ungefär lika relevant som om något är byggt med ytmonterade komponenter eller ej.

  14. #14
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    På temat;

    finns en svinfet gratis OPL-emulerande vst:
    https://bsutherland.github.io/JuceOPLVSTi/

    Rekommenderas varmt. Finns även ett OPL-läge i den fantastiska DEXED för den som vill ha DX-stuket.


    https://youtu.be/yU0CWQ66Z28

  15. #15
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Ja alltså, jag tror att mycket i diskussionen egentligen inte handlar så mycket om hur ljudet genereras som hur man kontrollerar det. Jag gillar både hård- och mjukvara, men jag gillar inte att klicka ut midinoter i en pianorulle. Med en vettig kontroller som gör att jag kan fokusera helt på mitt skapande går det utmärkt med mjukvara.

  16. #16

    Veteran
    Äldre syntar som tex Akai S1000 körde VLSI design på sina chips, där man integrerade fler och fler funktioner på ett chip.
    Dyrt att designa specialkretsar.
    Nu mer är det billigare och enklare att bygga på standard komponenter. Mindre risk och enklare att hitta folk som kan jobba med att programera.
    Dessutom kan man rätta till buggar i designen vilket är svårt om man byggt en hårdvarukrets.

  17. #17
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan man använda sig av kortet utan en dator då?
    Typ: http://www.ucapps.de/midibox_fm.html

    MIDIbox FM utilizies the Yamaha YMF262 sound chip (also known as OPL3) for generating the famous FM sounds known from Soundblaster (compatible) soundcards of the early 90s. In addition to the OPL3 specific features (6 four-operator voices, 5 percussion instruments) some software implemented modulation sources have been added to allow more expressive and very experimental sound creations.

  18. #18
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Stentuff!!

  19. #19
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Finns det då någon mjukvarusynth som är i stort sett helt oberoende av ljudkort? Jag har själv sett hur man har gjort en slags högtalare-ut till en serieport åt en gammal PC.

  20. #20
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det då någon mjukvarusynth som är i stort sett helt oberoende av ljudkort? Jag har själv sett hur man har gjort en slags högtalare-ut till en serieport åt en gammal PC.
    Say what?

    Vem som helst kan väl skicka ljud ut ur serieporten på en PC.
    Om man hittar en serieport.

  21. #21
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Say what?

    Vem som helst kan väl skicka ljud ut ur serieporten på en PC.
    Om man hittar en serieport.
    Eller USB.

    För i teorin borde det väl gå att simulera vilket ljud- och grafikkort som helst med CPU:n?

  22. #22
    mimoid
    mimoid är inte uppkopplad
    mimoids avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja alltså, jag tror att mycket i diskussionen egentligen inte handlar så mycket om hur ljudet genereras som hur man kontrollerar det. Jag gillar både hård- och mjukvara, men jag gillar inte att klicka ut midinoter i en pianorulle. Med en vettig kontroller som gör att jag kan fokusera helt på mitt skapande går det utmärkt med mjukvara.
    True dat. Jag använder ofta min System-1 keyboard som master för mina Roland Cloud monosynthar, och eftersom allting redan ligger MIDI-mappat på precis rätt ställe, upplever jag aldrig att jag kör en mjukvara. Det är precis lika intuitivt och hands-on som att spela på mina hårdvarusynthar. Min Komplete Kontrol Mk2 är inte riktigt lika intuitiv, reglagen sitter liksom på rad i sidor som man får bläddra emellan, inte så där snyggt tvådimensionellt utspridda.

  23. #23
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Say what?

    Vem som helst kan väl springa 100 meter under 10 sekunder
    Om man hittar en tillräckligt bra publik.
    Ja kan du ja janost

  24. #24

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det då någon mjukvarusynth som är i stort sett helt oberoende av ljudkort? Jag har själv sett hur man har gjort en slags högtalare-ut till en serieport åt en gammal PC.
    Alla digitala syntar hårda som mjuka måste ha ett ljudkort för att kunna spela upp ljudet i högtalare. Digital till Analog konvertering.
    Så svaret är nej.

  25. #25

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eller USB.

    För i teorin borde det väl gå att simulera vilket ljud- och grafikkort som helst med CPU:n?
    Ja du kan simulera det mesta men till sist måste en digital till analog konvertering ske för att du skall höra något ljud.

  26. #26
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    [ ... ] detta chip. Det bli lite som alla burkar som bygger påsidchippet precis så som skidstadion med flera. [ ... ]
    Autocorrect:1 99musik: 0

    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det då någon mjukvarusynth som är i stort sett helt oberoende av ljudkort? Jag har själv sett hur man har gjort en slags högtalare-ut till en serieport åt en gammal PC.
    Oberoende som i 'oviktigt vilket ljudkort som används'? Då är svaret 'ja'. Där man väl har genererat sina samplingar så spelar det igen större roll exakt hur man konverterar dem till analogt ljud.

    Men om du menar 'som inte behöver ljudkort överhuvudtaget' - som någon skrev ovan så måste man ju ha någon form av konverering från datorns digitala siffror till analogt ljud. Visst kan man bygga diverse hack baserade på serieportar eller kassettbandspelarutgångar (för de datorer som hade det), men det handlar egentligen bara om att göra en billig D/A-omvandlare (och då har man ju byggt sig ett eget ljudkort om än ett enkelt sådant), och i dagens tidevarv när en högkvalitets-D/A fås för en spottstyver så skulle jag vilja säga att det bara är av historiskt intresse.

  27. #27

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Korg Kronos...

    https://marcan.st/2016/06/hacking-an...e-korg-kronos/

    Standard CPU med Linux, kan inte vara en riktig hårdvarusynt den inte... nänä
    Har spanat in Kronos sedan den här tråden. Coolt att man tex kan hacka Kronosen själv och sätta in en snabbare processor och större disk och få ut mer av sin Kronos.

  28. #28
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det kom ju några DSP-kort i slutet av 90-talet då tekniken började att medge detta. Exempelvis Terratec EWS-64 som hade en ganska avancerade inbyggd sampler- och syntdel. Samplerdelen hanterade till exempel AKAI S1000 banker och XXL-versionen av kortet hade en Waldorf Microwave breakoutbox (Microwave PC).
    Exempel: https://youtu.be/J_GfuINC2_0
    Värstingen var väl Creamware Pulsar med sitt Pulsar OS med diverse syntar och ett modulärt system, nästan som en föregångare till plug-out tekniken http://erha.se/~ronny/creamware/Revi...Pulsar%202.htm
    Det var en våt dröm på den tiden, jag fick nöja mig med ett EWS-64 XL utan Microwave synten

    Absolut att det är det hårdvara som använder en dator som host.
    Hade (har nog kvar??) ews 64 xl. Ett grymt bra kort. Trist bara att det körde ide (finns ngt riser som konverterar ifrån pcie btw??).

    Sen drivare lär ju bli problematiskt. oh well ��

  29. #29
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hade (har nog kvar??) ews 64 xl. Ett grymt bra kort. Trist bara att det körde ide (finns ngt riser som konverterar ifrån pcie btw??).

    Sen drivare lär ju bli problematiskt. oh well ��
    Jag tror att de sista fungerande drivisarna var till typ Win2K och det har väl ungefär där ISA dog också?
    Kul dock att se att Maz sida är tillgänglig fortfarande http://www.maz-sound.com/+soundtrackers/ews64.html
    Web design från en annan tid

Liknande ämnen

  1. Fundering kring hårdvaru-syntar
    Av Dana i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2008-10-04, 03:29
  2. Mjukvarusynthar
    Av lait i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2003-05-24, 01:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •