Resultat 1 till 33 av 33

Ämne: Ledtid vinylproduktion

  1. #1
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran

    Ledtid vinylproduktion

    Mobineko (broker) är nu uppe i över 4 månaders ledtid på vinyl. Hur ligger annan vinylproduktion till? Är brokers nedprioriterade hos presserierna?

  2. #2
    wbjm
    wbjm är inte uppkopplad

    Senior
    Ser tyvärr inte bättre ut. Släpper en skiva med ett band jag spelar i nu i höst och bolaget är rätt förtvivlade över att ledtiden är över ett kvartal. Inte minst när testpressen kom och var undermålig.

  3. #3
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Lika illa överallt såvitt jag förstått...

  4. #4
    konfisK
    konfisK är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lika illa överallt såvitt jag förstått...
    Göteborgarna då?

  5. #5
    Vierphoria
    Vierphoria är inte uppkopplad
    Vierphorias avatar
    Veteran
    Finns pressar som är snabba men som inte tar nya kunder.

  6. #6
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Vi (rebell.bandcamp.com) gjorde vinyler i vintras hos Disc Manufacturing Services (London). Det tog inte så lång tid och de var bra att ha att göra med. De bad om ursäkt för att ledtiden kunde vara upp till 6-8 veckor pga julhelgerna. Men från det att vi godkänt testpressarna tog det bara typ tre veckor. Vi kanske hade tur eller så är det värre nu.

  7. #7
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    De bolag jag släpper på idag säger att det alltid är ca tre månader. Fukk, jag minns när jag började släppa vinyl för snart 20 år sedan. Då kunde jag på riktigt skicka min MD-skiva (eller in det var CDR t o m) och en dryg vecka senare hade jag vinylerna. Knas!

  8. #8
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De bolag jag släpper på idag säger att det alltid är ca tre månader. Fukk, jag minns när jag började släppa vinyl för snart 20 år sedan. Då kunde jag på riktigt skicka min MD-skiva (eller in det var CDR t o m) och en dryg vecka senare hade jag vinylerna. Knas!
    Aj, jag får åldernåja när jag inser att det i år är 20års jubileum för första tolvan. Men då gick det fort, längst tid tog det att få tag på en DATbandspelare att låna, och sen inse att det inte alltid var att kopiera DAT till DAT när det var komersiella DATbandspelare.

  9. #9
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Nu är det bara 15 före i kön... Kommer alltså att landa på runt 6månader!?!

  10. #10
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Bifogad fil 83412

    Mobineko har nu ett halvår (på dagen) ledtid för 100 batch vinyl!

    Men nu är skivorna skickade i alla fall. Blir intressant att höra vad det var för låtar vi hade på den. Augustus Pablo sägs ha grävt ner inspelningar i trädgården, men nu finns uppenbarligen ett nytt alternativ...

  11. #11
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Tråkigt med sådan ledtider. Vet du om det är samma för större batcher, typ 300?

    (Autocorrect föredrar barchef framför batcher.)

  12. #12
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Ugh, visste att de hade gått upp, men 6 månader? Kanske får kolla med DMS och lite andra. Misstänker att en del av våra 12" som egentligen ska släppas i höst kommer bli uppskjutna till våren då.

  13. #13
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Fick dessutom ett e-mail idag att frakten kan ta upp till 4-5w plus 3-4dagar???

  14. #14
    Vierphoria
    Vierphoria är inte uppkopplad
    Vierphorias avatar
    Veteran
    Har sex-åtta veckors ledtid. Testpress och frakt inkluderad.

  15. #15
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dannes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mobineko (broker) är nu uppe i över 4 månaders ledtid på vinyl. Hur ligger annan vinylproduktion till? Är brokers nedprioriterade hos presserierna?
    Äntligen!!! Den som väntar på något gott väntar sällan för länge! Jo, man får lite av en små-narcissistisk känsla när man lyssnar på sina egna toner som finns inristade i plasten.

  16. #16
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av dannes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Äntligen!!! Den som väntar på något gott väntar sällan för länge! Jo, man får lite av en små-narcissistisk känsla när man lyssnar på sina egna toner som finns inristade i plasten.
    Hur lång tid tog det från inskickade filer till vinyl i näven då? :-o

  17. #17
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur lång tid tog det från inskickade filer till vinyl i näven då? :-o
    13/3 - 28/9

    Mobineko 100ex, 180gram, blev pressade i Kanada. Sen i juni har deras leveransestimerade sagt typ nästa vecka.

  18. #18
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Kanada?! Oj, det är med andra ord MPO som fått för mycket att göra. Härligt om de fått ner det oavsett. Tror det var tre månader när jag gjorde min platta.

  19. #19
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Hmm Mobineko har investerat i egen press i Asien.. De har tydligen lite problemer med den och jag fick hela min sändning förstörd av Postnord.. 100ex som var väl packade i stor låda med 5 st mindre tjocka wellpapp lådor men eftersom detta har kastats omkring och lämnats i regnet så är de obrukbara.. Får en nypress från Mobineko och denna gång skickas de direkt från Fabrik med UPS till mig..

    Synd om Mobineko som försöker göra rätt och smidigt och sedan förstörs i sista ledet av postnord som "bara" skall ta emot paketet och transportera här i Sverige..

    Mobineko har varit bra att ha och göra med men det tar tid.. De försöker göra rätt och det är allt jag kan begära..
    Så all heder åt dem även om mitt egna Angst släpp försenas 2-3 månader.. (skulle kommit i augusti och nu hoppas jag på sista oktober..)

  20. #20
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hmm Mobineko har investerat i egen press i Asien.. De har tydligen lite problemer med den och jag fick hela min sändning förstörd av Postnord.. 100ex som var väl packade i stor låda med 5 st mindre tjocka wellpapp lådor men eftersom detta har kastats omkring och lämnats i regnet så är de obrukbara.. Får en nypress från Mobineko och denna gång skickas de direkt från Fabrik med UPS till mig..

    Synd om Mobineko som försöker göra rätt och smidigt och sedan förstörs i sista ledet av postnord som "bara" skall ta emot paketet och transportera här i Sverige..

    Mobineko har varit bra att ha och göra med men det tar tid.. De försöker göra rätt och det är allt jag kan begära..
    Så all heder åt dem även om mitt egna Angst släpp försenas 2-3 månader.. (skulle kommit i augusti och nu hoppas jag på sista oktober..)
    Våra skivor kom med TNT till dörren, så de har kanske insett att postnord är katastrof-dåliga. Men de körde dock någon bulk transport från Kanada till Irland som tog några veckor extra.

    Min erfarenhet av Mobineko är bra, men det tog väldigt lång tid denna gång. Tryckeriet i Kanada var tydligen också ganska nystartat, så de kanske också hade igångkörningsproblem.

  21. #21
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag fick mitt med Schenker minns jag. En pajjad platta, men två extra i lådorna, så den blev fin inramad.

  22. #22
    Aminozyra
    Aminozyra är inte uppkopplad

    Senior
    jag pre mastrade en platta åt ett göteborgskt shoegaze/indie pop band nyligen.
    dom lät spinroad stå för vinylen.
    ca 5veckor och 200ex tror jag.
    har inte hört vinylen men bandet tyckte att det mer eller mindre lät precis som min premastring.

  23. #23
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Hur är det med gz nu? Förr verkade de skrupelfria, menidag då? Om mobineko strular är man ju mindre sugen...

  24. #24
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur är det med gz nu? Förr verkade de skrupelfria, menidag då? Om mobineko strular är man ju mindre sugen...
    Vet inte med GZ men jag kommer inte använda dom i första taget.. Finns så många som gör det bra.
    Jag har hört bra saker om göteborgarna Spinroad

    https://www.spinroadvinyl.com/

    Själv skickade jag tillbaka vinylerna till Mobineko och fick tillbaka pengarna för att det jag fick inte var bra och tog så galet lång tid..
    Provar nu Deepgrooves - får återkomma i slutet på januari när mina skivor är planerade att levereras.Testpressen kommer nog i slutat av december..

    Finns ju så många bra

    Vinylium - inte provat men bra priser och verkar profesionella - har någon testat dessa?
    INTAKT i berlin - bra priser
    Pallas i tyskland - lite över prisklass men de har ju också erfarenhet och levererar extremt fina pressningar.
    RAND i tyskland - mellanprisläge och verkar bra

  25. #25
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Du verkar uppdaterad nidas - har du koll på minsta upplaga etc? Tidigare var det ju djungel att göra under 500 ex.

  26. #26
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Monotype i Polen har helt ok priser och gör mindre upplagor. http://monotypepressing.pl

  27. #27
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Monotype i Polen har helt ok priser och gör mindre upplagor. http://monotypepressing.pl
    Option 8 är intressant!

  28. #28
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Monotype i Polen har helt ok priser och gör mindre upplagor. http://monotypepressing.pl
    Fast svart och exkl moms...

  29. #29
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast svart och exkl moms...
    De kan göra färg, splatter, m.m.

  30. #30
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De kan göra färg, splatter, m.m.
    Jo, det anade jag... jag tänkte mest på kostnaderna som lätt drar iväg. Men jag ska "fönstershoppa" lite innan det är dags för nästa ändå. Bra ljud och rimlig ledtid är ju en sak och pris en annan...

  31. #31
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du verkar uppdaterad nidas - har du koll på minsta upplaga etc? Tidigare var det ju djungel att göra under 500 ex.
    Alla ovan kan göra 300 och uppåt deepgrooves från 150 och uppåt

  32. #32
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Monotype i Polen har helt ok priser och gör mindre upplagor. http://monotypepressing.pl
    Hmm ser ut som om de bara gör Dmm när man skickar ljudfiler.
    Det är bra för viss musik men generellt 3db under i volym och lite ljusare än laquer. Inget kul tycker jag. Billigare men sämre

  33. #33
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hmm ser ut som om de bara gör Dmm när man skickar ljudfiler.
    Det är bra för viss musik men generellt 3db under i volym och lite ljusare än laquer. Inget kul tycker jag. Billigare men sämre
    DMM ska väl dock i praktiken vara bättre rent tekniskt. Men sen beror det ju på teknikernas skicklighet och deras preferenser.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •