Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Yamaha DX7 aftertouch

  1. #1
    gst
    gst är inte uppkopplad
    gsts avatar
    Senior

    Yamaha DX7 aftertouch

    Tjena, jag fick nyss tag på en DX7 som var ordentligt inrökt och äcklig, så tänkte att jag öppnade upp den o se hur den såg ut inuti.

    Ingen överraskning så var allt under tangenterna katastrof (spill, damm, SAND?!). Men den största grejen var att filten/luddet som ligger över aftertouch remsan (som är nån slags av piezo-kontakt vad jag förstår, rätta mig gärna) var helt utnött/bortruttnad, även klistret som den satt fast i var bortskavt på sina ställen och blottade där metal på aftertouchen.

    Så jag tänkte att jag rensar bort allt och byter ut det, den ska nog bli ganska mycket skönare och tystare att spela på också.

    Nu till problemet, aftertouch-remsan består av en metalremsa i guld - med lödning i ena änden, sedan en plastremsa, sedan en i silver - också med lödning, jag vet inte hur det funkar men jag gissar att de trycks ned av tangenterna för att skapa nån typ av variabelt motstånd.

    Min ide är här att sätta på en möbeltassremsa i lämplig storlek, men det som förvirrar mig mest är att gummiremsan som skiljer metalremsorna åt är lite kortare till längden, vilket gör att kretsen sluts i änden längst bort från lödningen.

    Är detta riktigt, låter det vettigt?

    Bifogar lite bilder men hör gärna av er om ni behöver andra!

    (Parantes, som ni ser på bilderna är det riktigt innötta fläckar, vad rekommenderas för att torka bort sånt här, på metal respektive det som är på plasten?)
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	BBB4717E-9A5C-4641-888C-068BBAEF6B51.png 
Visningar:	30 
Storlek:	843,8 KB 
Id:	82195   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	3FED6E88-0C15-46D8-836C-6D96C6E09200.jpeg 
Visningar:	26 
Storlek:	112,8 KB 
Id:	82196   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	4E6DF4F4-0ACC-4584-821E-9A6904185906.png 
Visningar:	26 
Storlek:	944,8 KB 
Id:	82197  


  2. #2
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Intressant att se aftertouchsensorn isärplockad på detta viset. Håller med om att det är konstigt att den ledande plastfilmen mellan metallbitarna är för kort, det kan ju helt enkelt vara så att den har krymt under åren. Kan man inte få till positionen så att den hamnar under tangenterna ändå, eller är den verkligen för kort? Man kan ju lägga in någon annan plastfolie i änden så att det inte kortsluter där.

    Fläckarna på metallchassit är troligen korrosion till följd av att något runnit in i tangentbordet. Men det är ju bara ytligt så även om det inte ser så kul ut så har det ingen praktisk betydelse, jag hade torkat av tangentbordschassit med IPA eller T-Röd så att man får bort eventuella rester, men korrosionen får man nog leva med som den är.

  3. #3
    gst
    gst är inte uppkopplad
    gsts avatar
    Senior
    Ja det var inte riktigt meningen att den skulle kopplas isär, men den nötta klistertejpen mellan filten och sensorn var det som höll den på plats, så vips åkte den åt alla håll o kanter. Plastfilmen har ju lite elasticitet så hade ju kunnat fixera den i båda ändarna så kunde det lätt passa, är ju bara ett par cm fel, den räcker för att täcka alla tangenter, bara längst bort lite ”under” plasten vid mod-hjulet som det fattas. Kan ju helt klart ful-lösa det, ville bara vara säker på att det inte är så att den faktiskt ska vara kortsluten längst bort

    (vet som sagt inte hur en sån här sensor fungerar!)

    Har nått som heter hushållningsprit, kan det funka istället för träd, luktar dålig vodka om det. Bara såpa o vatten för plasten kanske?

  4. #4
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Själva funktion är enkel, plastfilmen har i själva verket ledande egenskaper, och den har lägre resistans ju hårdare man trycker på den. Så när den ligger mellan de två metallremsorna så fungerar den som trycksensor. Därför verkar det helt orimligt att metallremsorna någonstans ska ha direkt kontakt med varandra, då blir det ju kortslutning förbi den ledande plastremsan.

    Hushållssprit innehåller vad jag kan utröna till största delen etanol, så det fungerar säkert utmärkt för allmän rengöring av chassit.

    För rengöring av plastfilmen ska man nog vara väldigt försiktig då man riskerar att skada dess egenskaper med starkare medel. Roland rekommenderar tydligen destillerat vatten vid rengöring av tangentbordskontakter av "gummimattetyp" för att inte torka ut och skada materialet och jag skulle nog resonera på samma sätt här. Behöver plastfilmen överhuvudtaget rengöras, det verkar ju som den levt sitt liv mellan två metallytor.

  5. #5
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Medhåll om filmen. Men avjoniserat vatten är bra till mycket.

    Men, ta det lugnt med etanol på chassi - det kan bli flammigt!

  6. #6
    gst
    gst är inte uppkopplad
    gsts avatar
    Senior
    Tack för hjälpen båda två, nu är den ihopsatt och aftertouch fungerar fint, bra mycket tystare att spela på också! Nu e frågan om jag ska behålla den hehe..

Liknande ämnen

  1. Yamaha Aftertouch Magazine (85-89)
    Av my03 i forum Allmänt om musik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-05-05, 19:42
  2. Yamaha Ex7, ändra aftertouch?
    Av Real Parakeet i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-10-29, 22:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •