Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Syntprogrammering i Reason - hjälp!

Silvermannen
    Silvermannen är inte uppkopplad

Börjar bli varm i kläderna

Syntprogrammering i Reason - hjälp!

Jag fick en idé om ett stråkljud som sjunker i tonhöjd när man släpper tangenterna men nu kommer jag inte på hur jag ska programmera det. Jag tänker mig att tonen ska sjunka som en sten, en eller två oktaver så att det blir som en tape stop effekt. Finns det någon Reasonsynt som har en parameter typ "release note"? Eller kan man trigga en extern effekt som gör jobbet?

Jag kanske ska tillägga att det ska gå att spela live!

Idéer mottages tacksamt!

janost
    janost är inte uppkopplad
    janosts avatar
    Veteran
    Envelope på pitch?

domiag
    domiag är uppkopplad nu

Instämmer med janost. Pitch env.

Katzenjammer
    Katzenjammer är uppkopplad nu

Redaktör
    Visst krävs det en envelope som styr pitch, men ni missar att han vill ha det "on release". Inte direkt när tonen spelas. Utan när tangenten släpps. Borde väl gå att få till med Thor? Att man sätter release som trig av env som styr pitch.

Sitter inte i Reason.

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

eXode
    eXode är inte uppkopplad

Veteran
    Om du har Europa så är det ganska lätt:

Välj den uppåtgående sågtanden från PRESET (längst ner till vänster) på Envelope 1. Aktivera sustain och drag den längst till vänster (vid 0 punkten/lägsta värdet). Nu routar du Env 1 till Eng1 Pitch (upprepa detta för varje aktiv oscillatorer) med ett negativt värde (t.ex. -80). Glöm inte att dra upp Amp EG Release så att du hör den själva sjunkande tonen.

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	exempel.PNG 
Visningar:	11 
Storlek:	414,3 KB 
Id:	82202

uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    Visst krävs det en envelope som styr pitch, men ni missar att han vill ha det "on release". Inte direkt när tonen spelas. Utan när tangenten släpps. Borde väl gå att få till med Thor? Att man sätter release som trig av env som styr pitch.

Sitter inte i Reason.
    Tänker jag fel nu? Sätt en pitch env. på a:0 d:0 s:127 r: önskvärd effekt. Höj ”amount” till du höjer pitchen 2 oktaver (om det är önskad intervall) och dra ner osc 2 octaver. Amp env behöver såklart samma release.

janost
    janost är inte uppkopplad
    janosts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av uc.t Visa inlägg
    Tänker jag fel nu? Sätt en pitch env. på a:0 d:0 s:127 r: önskvärd effekt. Höj ”amount” till du höjer pitchen 2 oktaver (om det är önskad intervall) och dra ner osc 2 octaver. Amp env behöver såklart samma release.
    Precis.

Silvermannen

Tusen tack för snabb hjälp!

Jag lyckades ganska kvickt med Thor! Nu blev jag sugen på att lära mig programmera lite bättre!

Skulle det gå att koppla ett separat filter envelope till någon av snutarna för att experimentera med samma effekt på många olika ljud? Jag menar på samma sätt som det går att använda en LFO (tex Pulsar) för att styra olika parametrar.

Om jag fattar det rätt så fungerar den här metoden bara när filtret inte är upptagen för annat ändamål i Thor. Europa verkar har fler filter att använda till olika saker?

Silvermannen

Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg

Sitter inte i Reason.
    Det var precis så jag föreställde mig det först men jag hittar ingen sådan parameter som "release". Det vore intressant att veta om det finns.

Tack för hjälpen!

Silvermannen

Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    Wow! Det hade jag inte listat ut på egen hand! Tack!

Silvermannen

Citat Ursprungligen postat av Silvermannen Visa inlägg
    Tusen tack för snabb hjälp!

Jag lyckades ganska kvickt med Thor! Nu blev jag sugen på att lära mig programmera lite bättre!

Skulle det gå att koppla ett separat filter envelope till någon av snutarna för att experimentera med samma effekt på många olika ljud? Jag menar på samma sätt som det går att använda en LFO (tex Pulsar) för att styra olika parametrar.

Om jag fattar det rätt så fungerar den här metoden bara när filtret inte är upptagen för annat ändamål i Thor. Europa verkar har fler filter att använda till olika saker?
    PFs länkade tutorial svarade faktiskt väldigt bra hur det kan göras!

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Kul! Den var lite knixig men man kan även göra en knapp i combinator som slår av / på funktionen. T ex genom att deaktivera ”releasesynten”.

Liknande ämnen

1. Timestretch i Reason - hjälp
    Av särkvark i forum Propellerheads
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-10-22, 19:49
  2. Läsa syntprogrammering (SW) på Berklee
    Av hasse_fx i forum Ljuddesign
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2017-05-10, 10:13
  3. HJÄLP MED REASON
    Av imported_Anton i forum Propellerheads
    Svar: 46