Resultat 1 till 42 av 42

Ämne: För långsam dator :( optimeringshjälp?

  1. #1
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran

    För långsam dator :( optimeringshjälp?

    Har kört Reason på en stationär i5:a innan utan större problem.

    Nu hade jag tänkt byta dator till en laptop. i7:a 2,3gHz 16gb ram.

    Men nu får reason problem och gnäller på att datorn är för långsam.

    Om jag, istället för att byta tillbaka till min gamla dator, vill försöka optimera laptopen för audio i allmänjet och reason i synnerhet, har ni några tips på var jag ska börja?

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ladda hem & installera Asio4All Välj den som ljuddrivare.

  3. #3
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Kör Roland MX-1 som ljudkort och de Asio drivisar som tillhör där redan

  4. #4
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Precis, asio4all är mer effektiv väldigt ofta.

  5. #5
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Testa att stänga av speedstep eller liknande i BIOS så att cpu:n alltid kör på max. Notera att om laptopen har dålig kylning så kan den helt plötsligt bara stänga ner sig ifall du stänger av funktionen. Du får testa och se.

  6. #6
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Tänkte just fråga om Asio4All hade testats, kanske kom han igång och gjorde en hit!

  7. #7
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Hehe. Nja inte kommit så långt än. Men ska testa, både det ena och andra

  8. #8
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Är det stora/komplicerade Reason-projekt du jobbar med? Jag har en iMac från 2009 med en core 2 duo på 3.3 GHz med 12 Ram som pallar medelstora Reason-projekt helt ok. En i7 borde flyga fram tänker jag.

  9. #9
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Gört! När jag hade köpt min nuvarande stationära i7-dator så var jag besviken på hur dålig prestanda den hade när jag körde musikprogram - sämre än den gamla pentium 4-datorn. Men när jag stängt av speedstep så var det som att öppna dammluckorna. Kan förhoppningsvis hända samma med din laptop (om den pallar den oundvikliga temperaturhöjningen).

  10. #10
    kirre777
    kirre777 är uppkopplad nu
    kirre777s avatar
    Veteran
    Finns en inställning i power options också. Kontrollpanelen - power options - change plans settings - changen advanced power settings. Under processor power management sätter man minimum och maximum processor state till 100%.

  11. #11

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Precis, asio4all är mer effektiv väldigt ofta.
    Oftast är ASIO4ALL avsevärt mycket sämre än tillverkarens ASIO drivrutiner.

  12. #12
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    vad för laptop och vilken i7?

  13. #13
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oftast är ASIO4ALL avsevärt mycket sämre än tillverkarens ASIO drivrutiner.
    Då har vi diametralt olika uppfattning i den frågan. Jag ser det som en nödvändighet i Windows, speciellt när jag kör interna ljudkortet men även med Pheads eget Balance har jag för mig A4A förbättrade latencyn.

  14. #14
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    vad för laptop och vilken i7?
    Dell Precision M3800.
    i7-4712HQ 2,3GHz

    Stängt av SpeedStep. Men hinner inte kolla mer idag.

  15. #15

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då har vi diametralt olika uppfattning i den frågan. Jag ser det som en nödvändighet i Windows, speciellt när jag kör interna ljudkortet men även med Pheads eget Balance har jag för mig A4A förbättrade latencyn.
    Interna ljudkort har sällan ASIO drivrutiner så då använder man ASIO4ALL. Möjligen kan A4A vara bättre om ljudkortet har riktigt usla drivrutiner för Windows, kanske Balance hade kassa drivrutiner för Windows? Alla ljudkort jag har använt på Windows maskiner har tillverkarens drivrutiner gett klart bättre latency än A4A, utan undantag.

  16. #16
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Nu var det då bara ett förslag på vad man kan testa om saker strular.

  17. #17
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Vilket OS kör du...

  18. #18
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Windows 10

  19. #19
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    som kkrille säger så verkar speedstep kunna vara en quick win (hoppas du kör via nätadapter för det mesta dock). Rent komponentmässigt så är den ju väldigt potent men jag undrar lite hur kylningen fungerar på den? Den verkar vara relativt slimmad.... Kör du ev. med ngn win10 i Dellskrud (bloatad av onödigt skräp?)

  20. #20
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Nej, ren win10. Men ska kolla hur väl den funkar med speedstep av under morgondagen.

  21. #21
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Vad är det för typ av problem du har? Dropouts?

  22. #22
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Har du gjort en egen ren installering¿ Nästa alla glömmer ju chipsettrdivrutinen. Viktigt, datorn är slö utan denja, skriver konstigt på plattan sorry

  23. #23
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Tog jättelång tid för mig att få tid att starta upp maskineriet igen. Gjorde det nu lite snabbt och kan konstatera att jag inte ens kan ladda ett projekt i reason längre utan att dialogen om att daton är för långsam kommer upp Så om något blev det sämre att stänga av speedstep

  24. #24
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Okej. Det jag upptäckte här var att om jag stänger av speedstep så lpser cpun sig till 800MHz...

    Verkar inte kunna ändra manuellt npgonstans. Med speedstep på så kör cpun på 3GHz

  25. #25
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Okej. Speedstep måste vara på. Gick in i energialternativen i win10 och satte minimum cpu speed vid nätström till 100% istället för 5% som innan. Borde tvinga cpun att stanna på 3GHz konstant hoppas jag.

  26. #26
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Men... Funkade ändå inte. Vilket skit det här är. Nästa steg är nog att ge upp att producera musik och sälja skiten.

  27. #27
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Ytterligare tanke jag har är att det är grafiken som får systemet att gå på knäna. Tre skärmar, en med reasons rack, en med mixern och en med sequensern. Huvudskärmen har monsterupplösning också.

  28. #28

    Redaktör
    Om datorn inte är ångdriven så ska den vara snabb nog för att köra Reason, så jag misstänker att det har något att göra med drivrutiner eller liknande tekniskt strul.

    Fungerar ljudet som det ska i andra program och har du testat med något annat än MX-1 som ljudkort? Du kan ju testa att köra bara på laptopskärmen och se om det ändrar något.

  29. #29

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av bitbob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ytterligare tanke jag har är att det är grafiken som får systemet att gå på knäna. Tre skärmar, en med reasons rack, en med mixern och en med sequensern. Huvudskärmen har monsterupplösning också.
    Prova att köra LatencyMon, det kan vara någon drivrutin som orskar problemen.

    När jag kommer hem idag kan jag titta på hur jag löste problemet på min laptop. Hade samma problem med att processorn gick med MHz istället för GHz.

  30. #30

    Veteran
    Blir nog imorgon...

  31. #31
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Märkningen på cpu säger tyvärr inte så mycket om prestandan då de har olika arkitektur för laptop och stationär. En i7 i en laptop är sannolikt markant sämre än i en stationär kanske tom långsammare än en stationär i5.

  32. #32
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    "Felkoden" har hängt med sedan reasons begynnelse och har inget med datorns prestanda att göra utan enbart ljudkortsinställningarna. På en PC hackar det och jävlas om man har taskig drivare, hence testa Asio4All. Jag var worldwide supportansvarig för Reason... I know this shit.

  33. #33
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du gjort en egen ren installering¿ Nästa alla glömmer ju chipsettdrivrutinen. Viktigt!
    Var god svara på denna frågan särskilt om den är ominstallerad men även från vissa butiker/kedjor är det hänt att det är ett jäkla slarv så den kan vara glömd.

    Fixar win 10 detta själv? Svar :nej ! (Eller den slänger in någon tidig version som gör att datorn startar men den går ändå oftast för dåligt för att kunna göra något tyngre på den) Men surfa på nätet fungerar i de flesta fall ändå. Det gör att man blir lurad.

  34. #34
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var god svara på denna frågan särskilt om den är ominstallerad men även från vissa butiker/kedjor är det hänt att det är ett jäkla slarv så den kan vara glömd.

    Fixar win 10 detta själv? Svar :nej ! (Eller den slänger in någon tidig version som gör att datorn startar men den går ändå oftast för dåligt för att kunna göra något tyngre på den) Men surfa på nätet fungerar i de flesta fall ändå. Det gör att man blir lurad.
    Medhåll! Många missar detta och CPU:n går på halvfart eller sämre plus att vissa features inte ens finns där överhuvudtaget. (O)lustigt att avstängning av speedstep leder till en så pass kraftig nedklockning men det kan ju bero på det som Modellear påpekar.

  35. #35
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Det ska vara rätt och senaste drivisar till allt. Men ska dubbelkolla. Om bara tiden räcker till någongång...

  36. #36

    Veteran

  37. #37
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av bitbob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det ska vara rätt och senaste drivisar till allt. Men ska dubbelkolla. Om bara tiden räcker till någongång...
    Leta här... Kan vara lite grovt så kolla noga på just din modell...men just chippsetttrivrutinen borde vara rätt ladda ner den nu och kör den bara. Var bara noga att välja Win10 där !
    https://www.dell.com/support/home/se...tation/drivers
    Så klart ljukortsdrivrutin. Realtec då va... ?

    Efter det bör din dator bete sig helt ok
    Sen när du har mer tid.


    Du bör föröka ta reda på vilket grafikkort det är i datorn och installera den drivrutinen också.

    är det ett Nvidia så borde man ta detta direkt från Nvidias hemsida och inte här. eller i processorn ett HD nånting...
    Släng även in USB och WIFI.
    Brukar läsplattan bete sig konstigt eller något annat så ta det med... Till exempel Blåtand men om du aldrig använder det så skit i det. och så vidare---
    Senast redigerat av Modellear den 2018-07-20 klockan 21:28.

  38. #38
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av KungKrille Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Medhåll! Många missar detta och CPU:n går på halvfart eller sämre plus att vissa features inte ens finns där överhuvudtaget. (O)lustigt att avstängning av speedstep leder till en så pass kraftig nedklockning men det kan ju bero på det som Modellear påpekar.
    CPU går på fjärdedels fart default i win10.

  39. #39
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Okej lite mer testat och observerat. Dock ganska ovetenskapligt.

    1. Alla senaste drivrutiner installerade
    2. Har Intel HD-graphics-skit. Har även ett nVida-kort, men kan inte säga åt datorn att bara köra detta. Däremot har jag kunnat säga att Reason ska köras med högpresterande GPU (ergo nVidia), men jag kan inte verifiera att så faktiskt görs. Verkar oavsett inte göra någon skillnad. Har även sänkt skärmupplösningen till 1920x1080 på laptopen. Verkar heller inte göra någon skillnad.
    3. Asio4All ger mindre cracks and pops i Reason på lägre latency settings. 512 samples med Asio4All är ungefär samma som 2048 samples med MX-1 aiso. Däremot så har asio4all mer problem när man byter applikation (exempelvis för att skriva här). LatencyMon går också på knäna oftare med Asio4All. Men original drivrutiner så rapporteras det att systemet är anpassat för realtids ljud under längre tid.

  40. #40
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av bitbob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Okej lite mer testat och observerat. Dock ganska ovetenskapligt.

    1. Alla senaste drivrutiner installerade
    Vad menar du med "Alla senaste drivrutiner installerade" ingen här vet hur duktig du är på datorer... Eller i alla fall inte jag.

    Det är i vilket fall kanske en god ide att skiva vad du har installerat

  41. #41
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Okej. Jag förutsätter att support assist installerar drt vettigaste till mig. Så när mjukvaran säger att det inte finns några uppdateringar så finns det ej.

    Men stämmer väl inte riktigt så drar hem chipset, bios, nvidia drivers (från dell dock). Återkommer

  42. #42

    Veteran
    Kolla in Antelopes tips. Så har jag gjort med alla mina datorer och det funkar alltid.

    För några år sedan råkade jag dock ut för IRQ krock som mer eller mindre skall vara en omöjlighet nu för tiden. Det tog mig 3 dagar att reda ut innan datorn blev användbar. Var djävligt nära att gå tillbaka till Mac just då.
    Windows är ett rövhålsos för oss musiker. Men när det väl funkar är det lika stabilt och betydligt billigare än Mac.

    Tålamod kommer att löna sig. Antelopes tips är riktigt bra. Se min länk ovan.

    (Kan också vara så att Roland skriver skitdrivare....)

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-03-12, 03:56
  2. När datorn är för långsam
    Av salrip i forum Reason Studios
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-03-30, 18:20
  3. Långsam dator?
    Av GrooveSalle i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-02-18, 10:50
  4. Ny Dator för musik???
    Av Cytex i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2006-01-26, 18:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •