Resultat 1 till 60 av 60

Ämne: Trenden med den bombastiska hjältemusiken

  1. #1
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage

    Trenden med den bombastiska hjältemusiken

    När började trenden med sådan där bombastisk hjälte musik som man hör överallt nu? Ni vet... ba-da-bam, ba-da-ba-dam med en massa snabba stråkar och cymbalkrascher och en lead-string. Man hör den ju överallt nu. Den påminner om klassisk musik men har ändå sin egen stil. Med tanke på hur vanlig den är så funderar jag på om den är autogenerarad på något vis? Eller sitter det en massa musiker och tillverkar den på löpande band? Har den sitt upphov i någon speciell programvara?

    Jag har alltid tyckt om bombastisk klassisk musik men den här står mig upp i halsen eftersom den används ta mig fan i alla sammanhang numera. Den känns så... osmaklig. Som musikens svar på snabbmat som lanseras i någon kändiskocks namn. Jag får för mig att den har någon form av ursprung ur våldsamma dataspel för att skapa någon slags stämning.

    https://www.youtube.com/watch?v=3_vDBjhOfUw

  2. #2

  3. #3
    Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran
    Jag vet inte när det började, men Hans Zimmer gjorde ju mycket sånt.

  4. #4
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Jag skyller allt på Hans Zimmer.

  5. #5
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Are you not entertained??!

  6. #6
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Zimmer var säkerligen inte först, men han förädlade konceptet och det blev synonymt med hans namn. Hör man den överallt nu? P3? Tur jag inte lyssnar på P3. ;-)

  7. #7
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Känns som att det blivit klyscha i och med matlagningsrealitytv och sådant?

  8. #8
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Var hör man den (eller just det, "överallt" ). Nämen allvarligt.

  9. #9
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Sound design killed the composer. Till stor del för att teknologin gör det enkelt att skruva asfeta ljud, men kunskapen om musiken i sig är fortfarande svår att lära sig. Det som en gång var minnesvärda teman är nu minnesvärda ljudlandskap. Minns inte en ton av inception, men fan vilket fett soundtrack!

    Tror dock inte det är så mycket att bli paranoid över. Sånt går in och ut ur fashion, ser fram emot när vi har asfeta ljud OCH fina melodiska teman.

  10. #10
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Det är synd också för Zimmer (att hans namn så starkt fått stå modell för det här) - för han har också gjort en stor samling tämligen geniala filmmusikskapelser genom åren.

  11. #11
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av sisältää Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Känns som att det blivit klyscha i och med matlagningsrealitytv och sådant?
    Ja, precis så.
    Zimmer i all ära... hans musik används ju i ganska påkostade och i många fall dramatiska filmer. Där passar den för att det är dramatiskt. På riktigt. När sådan musik degraderas och används i ett TV-program där man tävlar i efterrätter så blir det pekoralt.
    Senast redigerat av Real Parakeet den 2018-07-15 klockan 00:04.

  12. #12
    MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    Vy, knytande av skosnören: massiv bombastisk orkestral musik
    Scen, två ark toapapper dras från hållaren: öronmördande högljudd episk musik
    Allting är tyst och lugnt och inget händer: dialog som skriks ut kan fortfarande inte höras trots 2.0 mix

    Jag är trött på Hollywood

  13. #13
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 655321 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Minns inte en ton av inception, men fan vilket fett soundtrack!
    Lustigt, jag har gått och nynnat på just soundtracket till Inception hela veckan.

  14. #14
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    Daft Punks Tron-soundtrack hör jag i vart och vartannat tvprogram så fort det ska vara lite ”mäktigt” eller ”spännande”. Det passar ju perfekt till det så jag förstår varför det används så mycket men det börjar bli en aning uttjatat.

  15. #15
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är synd också för Zimmer (att hans namn så starkt fått stå modell för det här) - för han har också gjort en stor samling tämligen geniala filmmusikskapelser genom åren.
    Cool Runnings tex

  16. #16
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Skulle säga att Vangelis 1492 bildade en grund för den här typen av soundtrack. Bollen plockades upp av Zimmer i The Rock som sedan i sin tur har bildat skola för det vi hör och spyr på idag.*

    *= Helt ovetenskaplig observation enbart baserad på egna lyssningsreferenser.

    Sedan har lättillgängliga orkesterbibliotek, "librarymusik" och erbarmligt fantasilösa och ängsliga film- och tvproducenter gjort resten.

    Det sagt så hör jag ganska mycket nyproducerad filmmusik som jag tycker är jäkligt bra också. Men mycket intetsägande skit finns det där ute helt klart.

  17. #17
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skulle säga att Vangelis 1492 bildade en grund för den här typen av soundtrack. Bollen plockades upp av Zimmer i The Rock som sedan i sin tur har bildat skola för det vi hör och spyr på idag.*

    https://youtu.be/X_2Pf_2qDk4

  18. #18
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    02.35

    Don't try this at home.

  19. #19
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Till allra största delen är det ju ganska mediokra filmer vars musik följer det här temat, så skadan är väl egentligen ganska begränsad. Zimmers musik till de flesta storfilmer idag är ju av annat slag och ofta helt fantastisk. Till de filmer han faktiskt gör Mr Bombastic-musik så gör han det ju dessutom ofta ganska bra.

  20. #20
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Problemet med överexploatering är att det urvattnas. Personligen reagerar jag inte längre när jag hör musiken vare sig det råkar handla om kockar eller värsta höjdarfilmen.

  21. #21
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Kan man köpa sådan musik billigt? Eller finns det en enkel mall för att göra det? Varenda skabbiga och politiskt tvivelaktiga podcast har ju samma överdramatiska musik.
    Senast redigerat av Östermalmstorg den 2018-07-15 klockan 19:58.

  22. #22
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Ett av många Kontakt-bibliotek:


    https://youtu.be/36qED4Vc6Gk

  23. #23
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Till allra största delen är det ju ganska mediokra filmer vars musik följer det här temat, så skadan är väl egentligen ganska begränsad. Zimmers musik till de flesta storfilmer idag är ju av annat slag och ofta helt fantastisk. Till de filmer han faktiskt gör Mr Bombastic-musik så gör han det ju dessutom ofta ganska bra.
    Precis. Mediokra till genuint ärkeskitdåliga filmer. I bra och påkostade filmer funkar musiken men i amatörfilmer blir det så jäkla dåligt när musiken är så mycket mer välgjord än filmen. Det är väl kanske där det skär sig.

    Det är därför jag är nyfiken på om musiken massproduceras på löpande band av lågavlönade orkestermusiker i Kina eller om den byggs i en dator på samma sätt som det där gamla DeeJay eller vad det hette och där man pusslade ihop färdiga loopar. Eller sitter det musiker på sin kammare och vars största intresse i livet är att göra bombastisk filmmusik?

    Asså... musiken är ju bra och ofta väldigt vacker men den har en förmåga att hamna i så taffliga sammanhang. Det får mig också att fundera på om det finns något bibliotek med sånt här och som är gratis eller extremt billig att använda med tanke på alla de lågbudgetsammanhang den dyker upp i, inte minst när någon finnig tonåring sladdar i sin Volvo 740 och försöker få det att blir ännu häftigare med hjälp av bombastisk orkestermusik (som han förmodligen snappat upp i något häftigt dataspel och vill bli identifierad med).

  24. #24
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Precis som med all musik så finns ett konstant flöde av nya kompositörer som vill slå sig in på marknaden. En del vill låta som Hans Zimmer men det är inte bara därför.

    Oftast är det så enkelt att filmregissören säger "jag vill att det ska låta så här". Så när de skickar temp tracks, t ex något med Hans Zimmer eller Two Steps From Hell till kompositören som ska göra musiken till filmen, så vill de att det ska låta exakt så. Så även om många kompositörer vill hitta sin egen röst så faller man lätt in i att göra sound-a-likes för att man vill få jobb.

    Sen finns katalogmusiksvärlden där det oftast går att licensiera i princip vilken stil av musik som helst för en billig peng. Här faller t ex YouTube-klippet du länkat in. De har hittat något som låter likt Hans Zimmer på t ex Pond5 och betalat ett par hundralappar för att få använda låten i sin video.
    Senast redigerat av Katzenjammer den 2018-07-15 klockan 23:39.

  25. #25
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Ska tillägga att jag delvis jobbar med det här. Allt från katalogmusik för YouTube-licenser till direktlicensiering av beställningsverk. I fallet med katalogmusiken för t ex YouTube-kanaler osv så skriver jag en stor mängd korta stycken, som sedan läggs ut i en katalog där YouTube creators kan licensiera verken för en relativt billig peng.

    Mängden musik i just i den stil som det pratas om i denna tråden är enorm. Varje katalog har tusentals låtar i denna stilen. Allt från hela arrangemang inspelad av orkester till skrivna i datorn med nischade ljudbibliotek.

    Så även jag är skyldig till att bidra till kakofonin

  26. #26
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ska tillägga att jag delvis jobbar med det här. Allt från katalogmusik för YouTube-licenser till direktlicensiering av beställningsverk. I fallet med katalogmusiken för t ex YouTube-kanaler osv så skriver jag en stor mängd korta stycken, som sedan läggs ut i en katalog där YouTube creators kan licensiera verken för en relativt billig peng.

    Mängden musik i just i den stil som det pratas om i denna tråden är enorm. Varje katalog har tusentals låtar i denna stilen. Allt från hela arrangemang inspelad av orkester till skrivna i datorn med nischade ljudbibliotek.

    Så även jag är skyldig till att bidra till kakofonin
    Spännande. Det finns ju viss musik som man bara hör i vissa sammanhang. De jag tänker på är Discovery Channels program där de visade hur saker och ting tillverkades (vill minnas att jag gjorde en tråd om just den musiken) och den där fruktansvärda musiken i alla "Most satisfying video ever" på Youtube.

    Jag sprang nyligen på youtube-kanalen "Märklin of Sweden" med helt fruktansvärd bakgrundsmusik i vissa avsnitt. Trots att jag finner musiken helt onjutbar så tycker jag att den är intressant. Den känns liksom lite slumpmässig som om kompositören egentligen in te har någon idé och istället bara matar in toner som harmonierar med varandra till ett trum- och baskomp.

  27. #27
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Hans Zimmer huserar på ett kusinforum till oss som jag ibland besöker. Där råkar någon ibland skriva att ”min uppdragsgivare vill ha Zimmer-inspirerad musik”. Då blir HZ vansinng.

  28. #28
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Spännande. Det finns ju viss musik som man bara hör i vissa sammanhang. De jag tänker på är Discovery Channels program där de visade hur saker och ting tillverkades (vill minnas att jag gjorde en tråd om just den musiken) och den där fruktansvärda musiken i alla "Most satisfying video ever" på Youtube.

    Jag sprang nyligen på youtube-kanalen "Märklin of Sweden" med helt fruktansvärd bakgrundsmusik i vissa avsnitt. Trots att jag finner musiken helt onjutbar så tycker jag att den är intressant. Den känns liksom lite slumpmässig som om kompositören egentligen in te har någon idé och istället bara matar in toner som harmonierar med varandra till ett trum- och baskomp.
    Inte helt säker vilken typ av musik du menar här. Du får gärna länka. När det kommer till Discovery misstänker jag att det är den typiska katalogmusiken från förr i tiden. Den ska vara lite halvintressant men inte ha någon direkt utveckling så den går att förlänga i all evighet.

  29. #29
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hans Zimmer huserar på ett kusinforum till oss som jag ibland besöker. Där råkar någon ibland skriva att ”min uppdragsgivare vill ha Zimmer-inspirerad musik”. Då blir HZ vansinng.
    Hehe, vet inte om jag sett så mycket av det. Men visst kan han bli förbannad ibland när folk har inte har en aning om hur det egentligen ligger till kring hans egna produktioner och filmer han varit involverad i. Hänger på samma forum. Dock inte lika aktiv besökare längre.

  30. #30
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Most satisfying videos (ofta någon slags modern snedstämd musik):
    https://www.youtube.com/watch?v=IjeKw0B8PG8
    https://www.youtube.com/watch?v=29Ht7_IPebc (riktigt hemskt)

    How things are made:
    https://www.youtube.com/watch?v=lmiRjmbnn8Q
    https://www.youtube.com/watch?v=2kttVyakHN4 (lyssna vid 3:40)

    Jag sitter i kontorslandskap men en massa personer som väsnas (en sjunger, en ställer högljudda frågor, en mumlar osammanhängande och en tapplar frenetiskt på tangentbordet och en femte har en hostattack) så jag kan inte höra dessa ljudklipp så väl.

  31. #31
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Aha, men första klippen där använder lite modern dans/trap/pop. Pop-musik influerad av electro-house, trap och modern hip-hop. Den du kallar riktigt hemskt. Det är dock bara breaket de plockat ut. Hela låten https://www.youtube.com/watch?v=Qz6AOcQp7WI

    De andra två har det som jag pratade om. Klassisk katalogmusik, kan vara lite halvt funky, jazzig eller malande på annat sätt. Det händer lite hela tiden fast aldrig så pass mycket att låten byggs upp. På så sätt kan musiken vara intressant, men inte ta över fokus. Just den typen av musik är lite av en kvarleva från gammal katalogmusik när produktionsbolagen fick ut en bunte cd att välja låtar från. Där hittar du också den mest intetsägande lounge och hiss-musiken. Hehe.

  32. #32
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hehe, vet inte om jag sett så mycket av det. Men visst kan han bli förbannad ibland när folk har inte har en aning om hur det egentligen ligger till kring hans egna produktioner och filmer han varit involverad i. Hänger på samma forum. Dock inte lika aktiv besökare längre.
    Det finns i alla fall en klassisk/ökänd tråd där han öser skit över någon stackare. Zimmer är inte direkt någon ödmjuk herre och han förstår att han är herren på täppan på det forumet.

  33. #33
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Här är tråden om den hysteriska Discovery-musiken: https://www.99musik.se/showthread.ph...ight=hysterisk

  34. #34
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns i alla fall en klassisk/ökänd tråd där han öser skit över någon stackare. Zimmer är inte direkt någon ödmjuk herre och han förstår att han är herren på täppan på det forumet.
    Vet jag inte om jag kan hålla med om. Tycker han har varit väldigt öppen och berättat mycket om branschen, svarat frågor, osv. Även med stor humor och driver gärna med sig själv. Så någon skitstövel tycker jag inte han är i alla fall. Minns en del roligt från Masterclass-tråden.

    Allrajt, kanske har läst men glömt den där tråden. Åh andra sidan, alla har vi våra dåliga dagar.

  35. #35
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vet jag inte om jag kan hålla med om. Tycker han har varit väldigt öppen och berättat mycket om branschen, svarat frågor, osv. Även med stor humor och driver gärna med sig själv. Så någon skitstövel tycker jag inte han är i alla fall. Minns en del roligt från Masterclass-tråden.

    Allrajt, kanske har läst men glömt den där tråden. Åh andra sidan, alla har vi våra dåliga dagar.
    Jag tycker också att han är en stor tillgång för det forumet. Jag menar inte att han är alltigenom en skitstövel, även om det kan tolkas som att jag försökte måla upp den bilden.
    Senast redigerat av barockugglan den 2018-07-16 klockan 12:25.

  36. #36
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker också att han är en stor tillgång för det forumet. Jag menar inte att han är alltigenom en skitstövel, även om det kan tolkas som att försökte måla upp den bilden.
    Nej då, lugnt. Det kan vara lite högtravande på det forumet ibland. Gott om besserwissrar. Hehe. Jag läser mest om det dyker upp något intressant.

    Sorry, vi gick lite off topic här nu.

  37. #37
    eangman
    eangman är inte uppkopplad
    eangmans avatar
    Veteran
    Zimmer har ju gjort det fantastiska orgeltunga soundtracket till Interstellar. Det förlåter alla eventuella andra felsteg.

  38. #38
    deleted user
    Katzen: vad är det för forum du pratar om?

  39. #39
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Men började inte hjältemusiken med spagetti western?

  40. #40
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Katzen: vad är det för forum du pratar om?
    VI-Control

  41. #41
    deleted user
    Tack.

    Håller verkligen med om HZ-soundalike. Men det är väl oftast ljuden folk härmar, och sällan får till kompositionerna lika väl.

    Har också gjort mig skyldig någon gång för ett spelmusikuppdrag.

  42. #42
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Omnisphere har säkert en liten roll i detta

  43. #43
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När började trenden med sådan där bombastisk hjälte musik som man hör överallt nu? Ni vet... ba-da-bam, ba-da-ba-dam med en massa snabba stråkar och cymbalkrascher och en lead-string. Man hör den ju överallt nu. Den påminner om klassisk musik men har ändå sin egen stil. Med tanke på hur vanlig den är så funderar jag på om den är autogenerarad på något vis?
    Om det inte är autogenererat än så kan det nog snart bli vanligt. De har nog tagit en del inspiration från valda delar av den klassiska musiken, i synnerhet de mest bombastiska exemplen som Carl Orff och liknande.

    Vi som håller på med musik reagerar nog mer på filmmusiken än den övriga publiken, som blir överväldigade av bildinformationen till den grad att de nästan inte märker ljudbilden. Därför kan nog en hel del klischéfylld musik passera. Och exponeras man mycket för filmmusik (men inte dess klassiska förlagor) kan jag tänka mig man blir lite avtrubbad och förväntar sig att det ska låta så.

    Likriktningen från producentsidan sammanfattas bra i den andra videon miaz postade, A theory of film music. Jag tycker citated från Adorno är mycket träffande: Filmmusiken är där för att den minst intelligenta delen av publiken ska kunna följa med i handlingen, samt att inga seriösa tonsättare skriver filmmusik, det gör de enbart för att tjäna pengar.

  44. #44
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Många bra poänger där.

  45. #45
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Jag förstår inte frågeställningen?
    Den musiken hör ihop med filmupplevelsen.

    Eller du kanske lyssnar mer på musiken och missar filmen?

  46. #46
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag förstår inte frågeställningen?
    Den musiken hör ihop med filmupplevelsen.

    Eller du kanske lyssnar mer på musiken och missar filmen?
    Då skriver jag det igen, något förkortat:
    ”När började trenden med sådan där bombastisk hjälte musik som man hör överallt nu? [...]Med tanke på hur vanlig den är så funderar jag på om den är autogenerarad på något vis? Eller sitter det en massa musiker och tillverkar den på löpande band? Har den sitt upphov i någon speciell programvara?”

  47. #47
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Den säsong av Masterchef Australia som TLC sänt under sommaren är nästan outhärdlig för den ständigt närvarande och alltid överladdade musiken. Huvva.

  48. #48
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 655321 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sound design killed the composer. Till stor del för att teknologin gör det enkelt att skruva asfeta ljud, men kunskapen om musiken i sig är fortfarande svår att lära sig. Det som en gång var minnesvärda teman är nu minnesvärda ljudlandskap. Minns inte en ton av inception, men fan vilket fett soundtrack!

    Tror dock inte det är så mycket att bli paranoid över. Sånt går in och ut ur fashion, ser fram emot när vi har asfeta ljud OCH fina melodiska teman.
    Får mig att tänka på filmmusik från 30-40-talen. I synnerhet till för- och eftertexterna. Ofta kan det vara massa träblås som låter blläävvffff vi proppar bägge kanalerna fulla med alla ljud vi kan för att vi kan det. Antar att det skulle vara svårt att ta ut den musiken. Men den är inte avsedd att vara melodistark musik (tänk Nintendomusik typ pling pling PLONG plingplingplingplingplingplong), utan en slags ambient musik.

    Nu kanske jag var taskig mot folk som levde för 70-80 år sedan. Och låtarna kan mycket väl vara sådan att de går att spela med två pekfingrar på piano. Men arrangemangen låter ofta inte som det.

    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hans Zimmer huserar på ett kusinforum till oss som jag ibland besöker. Där råkar någon ibland skriva att ”min uppdragsgivare vill ha Zimmer-inspirerad musik”. Då blir HZ vansinng.
    Vad säger han om folk vill ha musik som framkallar samma känslor som hans, utan att den låter som det?

    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Precis. Mediokra till genuint ärkeskitdåliga filmer. I bra och påkostade filmer funkar musiken men i amatörfilmer blir det så jäkla dåligt när musiken är så mycket mer välgjord än filmen. Det är väl kanske där det skär sig.

    Det är därför jag är nyfiken på om musiken massproduceras på löpande band av lågavlönade orkestermusiker i Kina eller om den byggs i en dator på samma sätt som det där gamla DeeJay eller vad det hette och där man pusslade ihop färdiga loopar. Eller sitter det musiker på sin kammare och vars största intresse i livet är att göra bombastisk filmmusik?

    Asså... musiken är ju bra och ofta väldigt vacker men den har en förmåga att hamna i så taffliga sammanhang. Det får mig också att fundera på om det finns något bibliotek med sånt här och som är gratis eller extremt billig att använda med tanke på alla de lågbudgetsammanhang den dyker upp i, inte minst när någon finnig tonåring sladdar i sin Volvo 740 och försöker få det att blir ännu häftigare med hjälp av bombastisk orkestermusik (som han förmodligen snappat upp i något häftigt dataspel och vill bli identifierad med).
    Förståeligt misstag. Och de som gör det är i gott sällskap.

    För att alludera till min tråd från fjolåret om klassisk musik osv. Gör man inte ofta misstaget att man går all-in från början? Att den bombastiska musiken bara är en fortsättning av CD-boxen med dinosaurier på omslaget till den episka katakabrakmusiken? I bjär kontrast till bossfightmusiken för t.ex. Flaaghra, Meta Ridley och Chykka som mer framstår som en föreläsning om varför spelaren är värdelös (vi börjar med grekerna, hehu).

    Och helt osökt tänker jag på Prokofjevs Riddarnas dans. Överdrivet bombastisk? Nej. Omniös? Ja.


    https://youtu.be/DUmq1cpcglQ

    Avgör själva vilka som samplade den bäst.
    Senast redigerat av Östermalmstorg den 2018-07-20 klockan 22:16.

  49. #49
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om det inte är autogenererat än så kan det nog snart bli vanligt. De har nog tagit en del inspiration från valda delar av den klassiska musiken, i synnerhet de mest bombastiska exemplen som Carl Orff och liknande.

    Vi som håller på med musik reagerar nog mer på filmmusiken än den övriga publiken, som blir överväldigade av bildinformationen till den grad att de nästan inte märker ljudbilden. Därför kan nog en hel del klischéfylld musik passera. Och exponeras man mycket för filmmusik (men inte dess klassiska förlagor) kan jag tänka mig man blir lite avtrubbad och förväntar sig att det ska låta så.

    Likriktningen från producentsidan sammanfattas bra i den andra videon miaz postade, A theory of film music. Jag tycker citated från Adorno är mycket träffande: Filmmusiken är där för att den minst intelligenta delen av publiken ska kunna följa med i handlingen, samt att inga seriösa tonsättare skriver filmmusik, det gör de enbart för att tjäna pengar.
    Såg den nyss och fick några tankar:

    Att hänga med i handlingen, ja. Men musik är ju till för att snabbt förmedla känslor. Det Adorno verkar implicera utan att säga det rent ut är att intelligenta människor alltid kan hänga med i handlingen. Ja, men är det verkligen bra i längden att intellektualisera fram känslor för det som händer? Och vad skulle han tycka om videospelsmusik? Jag har läst en slags förklaring till hans ganska underhållande avsky för jazz. Han menar visst att det bara är låtsasfrihet med improvisationen. Ett argument jag kan köpa. Det är låtsasfrihet att bara ha två vapen i Halo. Och det är låtsasfrihet att utvecklingen bara kan följa en viss väg i Civilization. Men vem säger att det är låtsasfrihet att schack är som det är?

    Så ok, det är låtsasfrihet att spela videospel. Men, du är ju hyfsat medveten om vad du gör. I synnerhet om du gör bort dig. Alltså borde det bara användas diegetisk musik i videospel, ja?

    Näh.

    Här är stämningsmusiken när du i Deus Ex snokar omkring i Majestic 12s laboratorier:


    https://youtu.be/Xb3adEypLcI

    Och här är den när det är råkurr:


    https://youtu.be/LaABVOLkBvw

    Jag skulle säga att rätt musik gör det enklare att fatta intelligenta beslut och göra intelligenta reaktioner. För då man inte behöver bry sig så mycket om sina känslor så kan man frigöra tankekraft åt andra saker. Jo, jag vet att många samtida filmer har actionscener som är som berg- och dalbanor. Men så länge iaf jag ser dem för vad de är behöver det inte vara så farligt. Och vi kan aldrig veta vad Adorno skulle ha tyckt om videospel.

    Vad som verkar vara helt uppenbart är att videospel är så lågbudget jämfört med film att kompositörerna därför har en väldigt stor frihet. Visst, det är jättelätt att återanvända musik som inte har någon copyright längre. Men varför skall man betala någon för att göra det när man kan betala någon för att ha kul?

    P.S. Den känslan när du aldrig kommer att sitta med Adorno och spisa musik från 90-talet och framåt. Den känslan...
    Senast redigerat av Östermalmstorg den 2018-07-20 klockan 23:18.

  50. #50
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Det var bättre förr då stumfilmer visades på bio. Då fanns anställda biomusiker som spelade till filmerna

    Men mer seriöst så har musiken alltid funnits där. Det var typ Hitchcock som struntade i musiken. Om jag minns rätt så hade de helt enkelt inte råd med filmmusiken i Psycho. Och i förlängningen blev att dom började göra elektronisk musik i just den filmen.
    Sen finns det några kompositörer som sticker ut och sätter någon form av norm.

  51. #51
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det var bättre förr då stumfilmer visades på bio. Då fanns anställda biomusiker som spelade till filmerna

    Men mer seriöst så har musiken alltid funnits där. Det var typ Hitchcock som struntade i musiken. Om jag minns rätt så hade de helt enkelt inte råd med filmmusiken i Psycho. Och i förlängningen blev att dom började göra elektronisk musik i just den filmen.
    Sen finns det några kompositörer som sticker ut och sätter någon form av norm.
    Hade man tur så var pianisten full och så fanns det riktiga ljudeffektsbräden för stumfilm.

    Japanerna gjorde en konstart av det med sina benshis.

    Förresten, någon som var på Cinemateket i våras och såg Gösta Berlings saga? Topp mys filmmusik.

  52. #52
    TMB
    TMB är inte uppkopplad
    TMBs avatar
    Veteran
    Kolla in Heavyocitys grejer. Många av pluggarna är som gjorda för en del av ett musikstycke, tex hits, raisers osv. Känns som mycket av det man hör är taget från deras prylar. Att många pluggar och libs idag har enorm kvalitet så blir det kanske så att folk tenderar att köra på default vilket man som lyssnare känner igen efter ett tag. Förut när folk var tvungna att skruva själva så blev det också mer variation och inte så likriktat.

    Precis om med alla sådana här saker får man hoppas att det dör ut och ersätts av mer sansade verk. Men så länge som 'good enough' är gold standard lär vi behöva dras med de här fenomenen.

  53. #53
    Svedmyran
    Svedmyran är inte uppkopplad

    Senior
    "Det var typ Hitchcock som struntade i musiken. Om jag minns rätt så hade de helt enkelt inte råd med filmmusiken i Psycho. Och i förlängningen blev att dom började göra elektronisk musik i just den filmen. "

    Psychosoundtracket är gjort med stråkar.... däremot, enligt wikipedia, så snålade dom med budgeten, därför bara stråkar och inte "större" orkester.

  54. #54
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Svedmyran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Psychosoundtracket är gjort med stråkar.... däremot, enligt wikipedia, så snålade dom med budgeten, därför bara stråkar och inte "större" orkester.
    Ok, bara citerade vad jag har hört på radio när dom intervjua någon som höll på att arrangera filmvisningar.

    Men här är en lista med filmmusik som är "elektroniska":
    https://mubi.com/lists/a-chronologic...es-soundtracks
    Senast redigerat av NON den 2018-07-21 klockan 11:03.

  55. #55
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok, bara citerade vad jag har hört på radio när dom intervjua någon som höll på att arrangera filmvisningar.

    Men här är en lista med filmmusik som är "elektroniska":
    https://mubi.com/lists/a-chronologic...es-soundtracks
    Första filmen handlar om en kvinna som blir lärarinna i de sibiriska Altajbergen. Känns mysigt.

  56. #56
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att hänga med i handlingen, ja. Men musik är ju till för att snabbt förmedla känslor. Det Adorno verkar implicera utan att säga det rent ut är att intelligenta människor alltid kan hänga med i handlingen. Ja, men är det verkligen bra i längden att intellektualisera fram känslor för det som händer? Och vad skulle han tycka om videospelsmusik? Jag har läst en slags förklaring till hans ganska underhållande avsky för jazz. Han menar visst att det bara är låtsasfrihet med improvisationen. Ett argument jag kan köpa.
    Filmmusik förmedlar eller skapar känslor väldigt effektivt. De flesta filmer skulle totalt förlora sitt underhållningsvärde om man tog bort musiken. Men tendensen har varit att överdriva känsloläget genom musiken. Är det så farligt då? Jag tror att olika individer irriterar sig i olika grad över sådan känslomässig manipulering som filmindustrin har perfektionerat.

    Adornos sågning av jazzen är ju problematisk. Långt senare anmärkte han i en (posthumt publicerad) bok om interpretation att även klassiska musiker har ett och annat att lära av jazzmusiker.

    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så ok, det är låtsasfrihet att spela videospel. Men, du är ju hyfsat medveten om vad du gör. I synnerhet om du gör bort dig. Alltså borde det bara användas diegetisk musik i videospel, ja?

    Näh.
    Förstår din poäng även om jag inte alls spelar spel. Och det påminner mig om att jag borde göra ett nytt försök att läsa Michel Chions Audiovision.


    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle säga att rätt musik gör det enklare att fatta intelligenta beslut och göra intelligenta reaktioner. För då man inte behöver bry sig så mycket om sina känslor så kan man frigöra tankekraft åt andra saker. Jo, jag vet att många samtida filmer har actionscener som är som berg- och dalbanor. Men så länge iaf jag ser dem för vad de är behöver det inte vara så farligt. Och vi kan aldrig veta vad Adorno skulle ha tyckt om videospel.

    Vad som verkar vara helt uppenbart är att videospel är så lågbudget jämfört med film att kompositörerna därför har en väldigt stor frihet. Visst, det är jättelätt att återanvända musik som inte har någon copyright längre. Men varför skall man betala någon för att göra det när man kan betala någon för att ha kul?

    P.S. Den känslan när du aldrig kommer att sitta med Adorno och spisa musik från 90-talet och framåt. Den känslan...
    Man kan ju gissa vad Adorno hade tyckt om videospel t.ex. utifrån vad han och Horkenheimer säger om underhållningsindustrin i Upplysningens dialektik. Antagligen hade han inte varit helt välvillig.

    Budgetaspekten av spelmusik är ju intressant, om det leder till en större stilistisk bredd och mindre strikta konventioner är väl det positivt.

  57. #57
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Filmmusik förmedlar eller skapar känslor väldigt effektivt. De flesta filmer skulle totalt förlora sitt underhållningsvärde om man tog bort musiken. Men tendensen har varit att överdriva känsloläget genom musiken. Är det så farligt då? Jag tror att olika individer irriterar sig i olika grad över sådan känslomässig manipulering som filmindustrin har perfektionerat.
    Det beror på. Ett argument mot klassisk musik är att den ofta överdriver egot. Alla känslouttryck är superlativa. Men med filmmusik så kan man ju använda sig av musik som folk varken skulle lyssna på hemma eller gå på konsert för.

    Sedan så gäller det väl att inte vara elitistisk & tro att folk måste uppfostras. Ja, man skulle 2018 kunna använda sig av liknande musik som i Eraserhead om man vill visa att det är skitig, tuff industri. Typ i nästa Star Wars-film. Och om folk nu fattar att Eraserhead-artad musik är en cue för att det är tuff industri så är det ju lika manipulativt som att folk 1934 fattade att glada valthorn var en cue för något annat.

    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Adornos sågning av jazzen är ju problematisk. Långt senare anmärkte han i en (posthumt publicerad) bok om interpretation att även klassiska musiker har ett och annat att lära av jazzmusiker.
    Till Adornos försvar så utgick han ifrån sitt förhållandevis snäva, tyska perspektiv.

    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förstår din poäng även om jag inte alls spelar spel. Och det påminner mig om att jag borde göra ett nytt försök att läsa Michel Chions Audiovision.
    Tack för tipset!

    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man kan ju gissa vad Adorno hade tyckt om videospel t.ex. utifrån vad han och Horkenheimer säger om underhållningsindustrin i Upplysningens dialektik. Antagligen hade han inte varit helt välvillig.
    Får väl bli mitt vansinnesprojekt att läsa in mig på dem och deducera vad de skulle kunna ha tyckt om videospel.

    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Budgetaspekten av spelmusik är ju intressant, om det leder till en större stilistisk bredd och mindre strikta konventioner är väl det positivt.
    Absolut! Jag rekommenderar alla att kolla in videospelsmusik på YouTube. Ofta kallad för OST.

  58. #58
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag rekommenderar alla att kolla in videospelsmusik på YouTube. Ofta kallad för OST.
    Austin Wintory blev nominerad till en Grammy för Journey, som första dataspel i kategorin best score soundtrack for visual media.

  59. #59
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Absolut! Jag rekommenderar alla att kolla in videospelsmusik på YouTube. Ofta kallad för OST.
    Mjaea, OST står för original/official soundtrack, så det har inte så mycket med spelmusik i sig att göra.

  60. #60
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det beror på. Ett argument mot klassisk musik är att den ofta överdriver egot. Alla känslouttryck är superlativa. Men med filmmusik så kan man ju använda sig av musik som folk varken skulle lyssna på hemma eller gå på konsert för.
    Diskussionen om klassisk musik kanske behöver återupplivas, men den andra tråden passar väl bättre för det. Märkligt nog sätts filmmusik upp på konsert och spelas på helt seriösa radioprogram. Kanske det mest är stycken med pregnanta teman och inte de där anonyma ljudmassorna som ingen kan sjunga någon melodi ifrån.

    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sedan så gäller det väl att inte vara elitistisk & tro att folk måste uppfostras. Ja, man skulle 2018 kunna använda sig av liknande musik som i Eraserhead om man vill visa att det är skitig, tuff industri. Typ i nästa Star Wars-film. Och om folk nu fattar att Eraserhead-artad musik är en cue för att det är tuff industri så är det ju lika manipulativt som att folk 1934 fattade att glada valthorn var en cue för något annat.
    Jag hade nog stora hollywood-filmer och liknande i tankarna när jag skrev om känslomässigt manipulerande musik. Där görs det schablonmässigt och enligt strikta konventioner. Erasurehead har väldigt effektiv musik som definitivt sätter stämningen och försåvitt är manipulerande. Eller Lars Johan Werles musik i Persona: den sätter stämningen men allt är så obegripligt att man inte har känslan av att få ett budskap inhamrat i huvet.

    Jag är nog inte så rädd för elitism i betydelsen att man ser värdet i saker som inte alla uppskattar. Men om man har upptäckt en bra regissör eller tonsättare kan man ju vilja dela med sig av upptäckten och få fler att uppskatta denne.

Liknande ämnen

  1. Svar: 33
    Senaste inlägg: 2015-02-25, 12:35
  2. iBook G3 Power PC med OS 9! Vad ska jag med den till?
    Av deleted user i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2013-03-19, 19:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •