Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Bästa sättet att spela in?

  1. #1
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran

    Bästa sättet att spela in?

    Behöver lite tips inför ljudinspelning..

    kör en speldator med line in till ljudkortet sen in i datorn.
    Spelar man in via Audacity så spelar den in på 44.1kHz med 32bit till WAV vilket känns stabilt.

    Är det samma i Ableton? Vilket program är egentligen bäst?
    Jag tycker alltid när jag kollar youtube att alla musikvideos låter så högt i basgångar.. Hur får man till det där trycket i basen utan att det ska blinka rött på mätaren i Ableton?


    https://youtu.be/[URL]https://youtu.be/c8t_VC_JR88[/URL]


  2. #2
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Basen fixar du nog bäst med kompressor. Gärna två-tre stycken.

  3. #3
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Tack för tipset!

    Kan man lägga till kompressor efter inspelning eller ska den vara med under inspelning?

  4. #4

    Veteran
    Ett tips är att det du spelar in från ditt ljudkort är 24 bitar så att spela in på 32bitar ger ingenting mer än att du slösar hårddiskplats.

    Vilken mjukvara är bäst?
    Den mjukvara du gillar och trivs med.

    Elbas brukar jag skapa ett sound som är ganska nära det jag tänker mig som slutresultat.
    Ganska ofta med kompressor.

    Syntar får oftast sin kompressor behandling efter inspelning om inte kompressorn ingår i ljudskulpterandet.

    Trycket beror sällan på kompressorer, man kan snarare tappa tryck med kompressor.
    Ställ rätt nivå och EQ är viktigare.

  5. #5
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Arr är viktigt också. Ligger basen nästan själv på de rätta slagen, med allt annat lika funky placerat på sina ställen, upplevs den kraftigare. Kort sagt.

  6. #6

    Redaktör
    Fixad video:


    https://youtu.be/c8t_VC_JR88

    (och i det här fallet kanske outshape har lite tankar om hur man får till det här soundet)

    +1 på tipsen ovan – eftersom det handlar om digital inspelning är det ingen skillnad på om du väljer att spela in i Live eller i Audacity, om du använder samma ljudkort och samma format.

    Om du använder Live så följer det med rätt mycket pluggar för mix och produktion: Compressor, Drum buss, Glue, Limiter, Saturator kan alla användas för att trycka till ljudet, men som Ambulansen och drloop är inne på är grundljud, arr och grundläggande mix (nivåer, eq) det viktigaste.

  7. #7
    Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran
    <3 svaren i den här tråden!

  8. #8
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Vet inte om det är rätt eller fel, men jag brukar dra ner mastern så att stapeln aldrig når upp till närheten av 0 dB under tiden jag gör musiken. Höj volymen i lurarna eller monitorerna istället. Under mixningen försöker jag få stapeln på varje spår att närma sig 0 dB (utom på ljud som bara ska höras svagt förstås) men aldrig gå över. Är det massor av dynamik kanske det behövs kompressor eller limiter per spår. Sen sist av allt slänger jag en limiter på master och drar upp så den ligger så nära 0 dB som möjligt under alla intensiva delar av låten.

  9. #9

    Redaktör
    Volym och tryck har mer att göra med genomsnittsnivån än topparna. Rent digitalt finns det heller inga problem om spår är över 0dB (mer än att det kan vara krångligare att mixa), så vill man få upp nivån kan det vara effektivare med en limiter på mastern som klipper topparna ifall man har spår med toppigt innehåll.

    Dvs, har du ett ljud på ett spår som går över 0dB i en kort transient så kommer kompression och limiting göra mer för att få mixen att låta högt än att ändra på volymnivåerna på spåren.

  10. #10
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Stort tack för alla tips! Jag försöker lära mig detta på bästa sätt med min efx mixer.

    Just nu har jag svårt att hitta balansen mellan lead/bas-spår med trummorna spec baskaggen som jag tycker drunknar liksom.
    Sänker jag nivån på lead-bas tar ju trunmorna all plats. Ska man ta till med en mjukvarulimiter efter inspelning?

  11. #11
    Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran
    Om du tycker att ngt ljud drunknar i förhållande till ngt annat, titta på ljudet i en spektrumsnalysator och se om det är Flera ljud, t ex kick, bas som trängs i samma frekvensområde. Skär sen bort lite med EQ så att t ex basfrekvenser från leadbasen inte krockar med kicken i samma frekvensomfång. Kanske använda sidechain EQ så att basen duckar lite i samma frekvens och gör plats gör kicken.

  12. #12
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dvs, har du ett ljud på ett spår som går över 0dB i en kort transient så kommer kompression och limiting göra mer för att få mixen att låta högt än att ändra på volymnivåerna på spåren.
    Spelar man in i DAW på datorn så finns ju en annan lösning på sånt: Zooma in, klipp fram toppen (klipp där ljudvågen korsar mittstrecket) sänk toppen till önskad nivå. Det är bara i undantagsfall det överhuvudtaget märks att man varit där och petat. På ett 4minuterspår kan det ibland vara bara 2-3 toppar som slår över, och då är det egentligen onödigt att släta ut hela spåret bara därför.

    Jag jobbar mer och mer såhär, och slipper då ofta använda masterkomp. För det är ofta en kompressor där ändrar låtens karaktär och totala dynamik på ett dåligt sätt.

  13. #13
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av LFOKringlan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Stort tack för alla tips! Jag försöker lära mig detta på bästa sätt med min efx mixer.

    Just nu har jag svårt att hitta balansen mellan lead/bas-spår med trummorna spec baskaggen som jag tycker drunknar liksom.
    Sänker jag nivån på lead-bas tar ju trunmorna all plats. Ska man ta till med en mjukvarulimiter efter inspelning?
    Ett "klassiskt" trick är att lägga en kompressor på basspåret, sidechain:ad till kick-spåret, så nivån på basgången duck:as varje gång kaggen slår. Vill man göra det med petimeterprecision kan man rita in det med automation av nivå och ev EQ på basspåret istället för att använda en kompressor.

  14. #14
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag jobbar mer och mer såhär, och slipper då ofta använda masterkomp. För det är ofta en kompressor där ändrar låtens karaktär och totala dynamik på ett dåligt sätt.
    Fast en brickwall-limiter satt att jobba på typ -0.3dBfs gör ju ganska exakt det du beskriver, fast automatiskt. (Mixbuss-kompressor är något annat däremot, och påverkar på ett annat sätt, där är vi överens).

  15. #15
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Ett annat tips kan ju vara att om du har ett basspår som ligger i stereo så kan du lägga det i mono över ett visst hz-tal. Stereo över typ 200 hz bidrar ändå inte till något bra och resulterar bara i en mullrigare och mindre väldefinierad bas. Finns väl ett gäng pluggar som fixar detta.

  16. #16
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Peter70 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett annat tips kan ju vara att om du har ett basspår som ligger i stereo så kan du lägga det i mono över ett visst hz-tal. Stereo över typ 200 hz bidrar ändå inte till något bra och resulterar bara i en mullrigare och mindre väldefinierad bas. Finns väl ett gäng pluggar som fixar detta.
    Är det inte tvärtom oftast? Bas under 100hz brukar vara lite poänglöst i stereo om man inte riktar sig in brutalt mot hörlurslyssnare.

  17. #17
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det inte tvärtom oftast? Bas under 100hz brukar vara lite poänglöst i stereo om man inte riktar sig in brutalt mot hörlurslyssnare.
    Helt rätt, under ska det såklart vara. Inget annat. My bad.

  18. #18
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast en brickwall-limiter satt att jobba på typ -0.3dBfs gör ju ganska exakt det du beskriver, fast automatiskt. (Mixbuss-kompressor är något annat däremot, och påverkar på ett annat sätt, där är vi överens).
    Jag tycker det blir jobbigare att arbeta med. När den väl är satt så är det för mycket som påverkas om jag vill ändra nåt. Men då är jag generellt en person som avskyr de flesta former av automatiska funktioner. GIllar den enkla totalkontroll jag har med "min" metod. SÄnker de få svängningar som faktiskt slår över.

  19. #19
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Elbas brukar jag skapa ett sound som är ganska nära det jag tänker mig som slutresultat.
    Ganska ofta med kompressor.

    Syntar får oftast sin kompressor behandling efter inspelning om inte kompressorn ingår i ljudskulpterandet.
    det var kul när dennis bovell sa i nya wire att i reggae spelar de in allt som det ska låta till slut -bas utan highs, gitarr utan lows etc lätt att förstå hur det inbjuder till kreativ mixning, som att remixa med stems nästan...

  20. #20
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Det var när jag började spela in min reggae så som det lossnade faktiskt.

    Och: If all else fails, testa en sämre mikrofon. Jag har ofta upplevt det som lättare att göra nåt av ett spår med lite skit på, än ett super-rent kliniskt laboratoriefint spår. Som man egentligen kanske skulle vilja ha också

Liknande ämnen

  1. Bästa sättet att skicka nått till US
    Av bmeeks i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-02-14, 21:42
  2. Bästa sättet att köra Little Sound DJ idag?
    Av oskarrr i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 55
    Senaste inlägg: 2006-12-27, 01:37
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-09-10, 16:41
  4. Bästa sättet att bli av med skivor?
    Av krank i forum Allmänt om musik
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2004-09-11, 13:28
  5. billigaste sättet att kunna spela in okej
    Av maritajansson i forum Inspelning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-03-21, 01:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •