Resultat 1 till 39 av 39

Ämne: Istället för lyxig preamp

  1. #1
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran

    Istället för lyxig preamp

    Kollade efter test på en sjysst preamp att löda ihop själv när jag hamnade på audiomasterclass.com och följande caveat:

    Believe it or not, this is the most popular article on this entire site, by a long, long way. But PLEASE get things into perspective...

    To make better recordings you DO NOT need a different preamp to the one you have already (or the one that's built into your audio interface). You need...

    Better musical ideas
    Better musicianship
    Better arrangements
    More originality, or better skills in emulating your heroes
    Like-minded people to work with
    A better singer, or lessons
    Skills in mixing acquired through learning and experience
    Better instruments
    Better acoustics
    Straightforward, not fancy, recording techniques
    More thought
    More second, third and fourth thoughts
    More focus
    More effort
    The willingness to discard something you have laboured on long and hard, because it isn't really working out
    Technical skills with your equipment and software
    The willingness to go the extra mile (or 1.6 kilometers)
    Constant effort on a daily basis
    The ability to get people to listen to your work, and tell you honestly what they think

    This may perhaps not be an exhaustive list, and it probably isn't in exactly the right order. But...

    EVERY ONE of those items on the list will improve your recording a hell of a lot better than a new preamp. When you can tick off every item on the list, then you can think about preamps.

    Skönt formulerat och träffsäkert.

  2. #2
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator


    Applicerbar med råge på merparten av annan hårdvara också...

  3. #3
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.


    Applicerbar med råge på merparten av annan hårdvara också...
    Men hur KUL är det jämfört med att köpa en ny pryl?!? Va? Måste jag jobba med musiken för att den skall bli bra? Fy bubblan för er, ni är nedriga!

  4. #4
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Får den där memen med Hendrix framför ögonen "you don't need a new guitar pedal - you need more practice"

  5. #5
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    haha den tråden tog en annan väg än jag trodde från rubriken.

    Håller dock med helt.

  6. #6
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Härligt men någon som förstår.... ;o)

  7. #7
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...så med andra ord - nu är det alltså bara preampen som saknas!

  8. #8
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Olla!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	api_512c_front.jpg 
Visningar:	21 
Storlek:	30,0 KB 
Id:	83997

  9. #9
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran
    Den stämmer ju väldigt bra på ett plan men det finns ju faktiskt något mycket inspirerande i en ny pryl

    Men om man tror att en dyrare preamp kommer att vara den definierande faktorn till ens karriär som demonproducent har man nog en naiv bild av verkligheten, som en del verkar ha på t ex gearslutz.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...så med andra ord - nu är det alltså bara preampen som saknas!
    Ja! Samma här

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    haha den tråden tog en annan väg än jag trodde från rubriken.

    Håller dock med helt.
    Japp, clickbait

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Får den där memen med Hendrix framför ögonen "you don't need a new guitar pedal - you need more practice"
    Om inte pedalen ifråga är en Boss HM-2 förstås

  10. #10
    deleted user
    Tack! Älskar den här typen av tråden.

    Brukar känna lite tvärtom: har svårt att äga dyra grejjer, får dåligt samvete och kan inte göra musik som förväntningarna motsvarar.

  11. #11
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Bara i trådar som dessa kan vi enas om sanningen. I andra trådar är det fortfarande fet preamp man ska ha

  12. #12
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bara i trådar som dessa kan vi enas om sanningen. I andra trådar är det fortfarande fet preamp man ska ha
    Fast även i den här tråden drömmer vi alla om en Trident A-Range, men vi försöker låtsas som att det inte spelar någon roll...

  13. #13
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...en hemlig underjordisk synod i Church of Gear... För några hundra år sedan hade kättaren kommit undan med tortyr och att bli bränd på bål. Nu måste denne istället utstå missaktning på Gearslutz och diverse andra forum...

  14. #14
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Köp en preamp nu så du slipper tänka på allt det där andra besvärliga och glöm inte hur mycket roligare allt på listan kommer att bli!

  15. #15

    Redaktör
    I sig gillar jag ursprungsinlägget och vad det försöker förmedla, men det känns lite väl ospecifikt och flera av punkterna handlar ändå om utrustning – hur får man egentligen "Better musical ideas" och "More focus"? Brukar inte "Better instruments" och "Better acoustics" också kosta pengar?

    Jag köper (om uttrycket tillåts) helt och hållet att utrustning är en rätt oviktig del av musikskapande, och det är rätt intressant att titta på utrustningslistor för äldre inspelningar. Man behöver inte gå så långt tillbaka i tiden för att se riggar där en ambitiös hemmastudio idag har större teknisk kapacitet (antal spår, mängd och utbud effekter, ickelinjär inspelning, tillgång till samplers/trummaskiner/etc, osv osv).

    Så det som stoppar en från att spela in en motsvarighet till Sgt. Pepper/Dark Side of the Moon/Brothers in Arms är snarare ens färdigheter i inspelning och produktion, och små detaljer som att ha professionella studiotekniker och rejäla rum att spela in i, inte utrustningen. (Och ur ett modernt perspektiv så låter ju tex Sgt. Pepper inte särskilt bra, och förhoppningsvis är det mest smakfullhet som stoppar folk från att spela in en modern Brothers in Arms i sovrummet. )

    Så jag gillar tanken, men samtidigt är det inte så hjälpsamt att svara "gör bättre musik och ha mer fokus" när någon undrar hur de kan få sina inspelningar att låta bättre.

  16. #16

    Veteran
    Preamp och ADDA (ljudkort) tillför nära nog ingenting.
    Preamp shootouten på SoS är bra om man vill av-gasa sig lite.
    https://www.soundonsound.com/reviews/pick-preamp

  17. #17
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Preamp och ADDA (ljudkort) tillför nära nog ingenting.
    Preamp shootouten på SoS är bra om man vill av-gasa sig lite.
    https://www.soundonsound.com/reviews/pick-preamp
    Idag är ju både preampar och ADDA vanligen riktigt bra även i ganska billiga ljudkort, så marginalnyttan har definitivt minskat rejält. Men det kan fortfarande finnas tydligt hörbara skillnader med källor som kräver hög förstärkning eller påverkas mycket av impedansen.

  18. #18
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I sig gillar jag ursprungsinlägget och vad det försöker förmedla, men det känns lite väl ospecifikt och flera av punkterna handlar ändå om utrustning – hur får man egentligen "Better musical ideas" och "More focus"? Brukar inte "Better instruments" och "Better acoustics" också kosta pengar?
    Finns givetvis en del raljerande i inlägget, men budskapet är väl egentligen att börja investera i "rätt ände", dels i kunskap, dels på "prylar" som gör större skillnad för resultatet. Sedan är väl utgångspunkten mer studio än "hörnan hemma". En klassisk tumregel är att använda halva totalbudgeten för ett studiobygge till själva bygget och akustik, hälften av återstoden (1/4) till mixer, hälften av resten (1/8) på lyssning, osv för effekter, instrument... Kanske inte helt relevant för projektstudion och DAW-miljö, men det hintar en del om var de stora skillnaderna finns.

    Kanske inte coolt eller inspirerande - dessutom, om man kopplar sin signal via en fin preamp så måste resultatet bli bättre® än utan, även om man inte kan höra någon skillnad (det räcker ju med en "bättre känsla") trots dålig akustik och dålig lyssning... Sådant går inte att argumentera emot. Tror ursprungsinlägget är en sur reaktion på att ständigt få höra den typen av resonemang...

  19. #19

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns givetvis en del raljerande i inlägget, men budskapet är väl egentligen att börja investera i "rätt ände", dels i kunskap, dels på "prylar" som gör större skillnad för resultatet.
    Japp – jag tror hobby/hemma/nyblivna musiker ofta snöar in på de ouppnåeliga proffsprylarna, delvis för att det är sånt som dyker upp i intervjuer och utrustningslistor.

    Sedan gör det skillnad, men oftast på marginalen – ett band som har råd att hyra in sig i en toppstudio har ju ofta de andra delarna täckta redan. Men det är mer subtilt och lätt att missa – läser man tex Sound on sounds genomgångar av hur hitlåtar spelades in kan de hoppa över arr, sångtalang och låtskrivande eftersom det inte är poängen med artikeln och bevisligen är på toppnivå.

    Det jag värjer mig mest mot är att ungefär hälften av punkterna i mycket går ut på "var en bättre musiker/producent/människa":
    • Better musical ideas
    • Better musicianship
    • Better arrangements
    • More originality, or better skills in emulating your heroes
    • A better singer, or lessons
    • More thought
    • More second, third and fourth thoughts
    • More focus
    • More effort
    • The willingness to discard something you have laboured on long and hard, because it isn't really working out
    • The willingness to go the extra mile (or 1.6 kilometers)
    • Constant effort on a daily basis
    • The ability to get people to listen to your work, and tell you honestly what they think
    Nu är det kanske orättvist att jämföra ett kort inlägg med en bok, men jag gillade Abletons Making music eftersom den kom med en knippe användbara metoder för göra musik, både fundamenta och mer avancerade områden (speciellt eftersom grundkunskaper är lätt att missa för självlärda musiker eller kräver en massa ostrukturerat upptäckande av hjulet).

    Så jag tycker det är ett lovvärt budskap att utrustning är mycket mindre viktigt än de flesta tror, men "mer fokus!" är inte särskilt hjälpsamt, oavsett nivå.

  20. #20
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så jag tycker det är ett lovvärt budskap att utrustning är mycket mindre viktigt än de flesta tror, men "mer fokus!" är inte särskilt hjälpsamt, oavsett nivå.
    Som jag tolkar det finns det en poäng - att resultatet beror mycket på hur mycket energi och engagemang man lägger ned. Hur fina saker man än har, har man inte tid eller prioriterar att nöta med dem så kommer man inte så långt. Det är ju ett rätt vanligt resonemang i trådarna häromkring att man inte har tid/lust/ork att hålla på, men en eller några <insert gadget> gör att det man inte hinner med ändå blir bättre.

  21. #21

    Veteran
    Mer fokus på det man gör och tid spenderad på musik är absolut relevant, absolut mer relevant än en preamp. Vill man bli bättre så måste man fokusera och lägga tid.

    (Klart hfx hann före)

  22. #22
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    (Klart hfx hann före)
    Jag kör med mindre buffer

  23. #23
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Bra tråd
    Mitt dilemma just nu är hur nästa skiva skall bli.
    Pop, experimentiellt, indie, synt, mörk, ljus, mjuk, hård.
    Helt omöjligt att bestämma sig...
    Avundas andra som fixar att ha röd tråd och där låtarna hänger ihop.
    Behöver fixa ovanstående innan bättre preamp...

  24. #24
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Mer fokuserat lyssnande när man skruvar ljud kan nog göra mer för ljudkvaliteten än en bättre pre-amp iofs, så länge den pre-amp man har ligger på en hygglig basnivå. Men visst, jag håller med om kritiken mot detaljerna i originalinlägget, även om jag samtidigt gillar själva grundandan i inlägget.

  25. #25
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bra tråd
    Mitt dilemma just nu är hur nästa skiva skall bli.
    Pop, experimentiellt, indie, synt, mörk, ljus, mjuk, hård.
    Helt omöjligt att bestämma sig...
    Avundas andra som fixar att ha röd tråd och där låtarna hänger ihop.
    Behöver fixa ovanstående innan bättre preamp...
    Eller så behöver du absolut inte fixa ovanstående. Jfr Clash London Calling eller Beatles vita t.ex...

  26. #26
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Skit i "röd tråd" och rätt stämning. De som gillar det du gör kommer ändå att se tråden och känna stämningen.

  27. #27
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Däremot behöver du en riktigt dyr pre-amp.

  28. #28

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som jag tolkar det finns det en poäng - att resultatet beror mycket på hur mycket energi och engagemang man lägger ned. Hur fina saker man än har, har man inte tid eller prioriterar att nöta med dem så kommer man inte så långt. Det är ju ett rätt vanligt resonemang i trådarna häromkring att man inte har tid/lust/ork att hålla på, men en eller några <insert gadget> gör att det man inte hinner med ändå blir bättre.
    Jag tror vi egentligen är överens och mest debatterar vad vi läser in i inlägget.

    Men det jag tror jag saknar är en riktning för hur man lär sig göra bättre arr/låtar/produktioner – generella utsagor om "mer fokus, öva mer, ha bättre musikaliska idéer" skulle kunna vara svaret på nästan vad som helst ("hur gör jag en bra schlagerlåt/producerar en dansgolvsdänga/spelar in folkmusik bättre/arrangerar en stråkkvartett/komponerar en opera" osv).

    Så jag tror man skulle kunna förmedla samma budskap om att övning och färdighet är det kritiska på ett mer praktiskt applicerbart sätt, och inte bara slå "om dina produktioner inte är bra nog är det för att du inte är en tillräckligt bra musiker" i huvudet på folk.

    Och för den mer specifika poängen ("du behöver inte en ny mickförstärkare") så tycker jag det är mer effektivt att be folk lyssna på Sound on sounds test och ställa sig frågan om man tycker att de ljudmässiga skillnaderna är stora nog för att man ska bry sig.

  29. #29
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Hehe..
    Ja man vet ju hur man ”borde” göra för att ”nå igenom”
    Bara bra melodier räcker inte långt.

    Man borde tex:
    Nyinspela bästa lugna låtarna i lite elektronisk mjuk edmstil med extra akustiska instrument
    Bara visksjunga/mjuksjunga i optimalt röstregister
    Produceras av känd producent
    Skippa band och lansera sig som solo under eget eller påhittat namn.
    Göra dyr video
    Uttala sig ”politiskt finger i vinden” och ta ställning på ett sätt som media kan plocka upp

    Mao, det blir ingenting med det

  30. #30

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mer fokuserat lyssnande när man skruvar ljud kan nog göra mer för ljudkvaliteten än en bättre pre-amp iofs, så länge den pre-amp man har ligger på en hygglig basnivå.
    Ja, och pratar vi inspelning så har mikrofonplacering, akustik och efterbehandling via volym/eq/kompression ofantligt mycket större effekt på slutresultatet, och att börja där är mer effektivt, både i termer av tid och pengar.

  31. #31
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    -Say whaat? :P
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	mr gearbox.jpg 
Visningar:	63 
Storlek:	236,9 KB 
Id:	84002
    P.S Den som kan peka ut Behringers multi-FX vinner en luftgitarr...

  32. #32
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av RX11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    -Say whaat? :P
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	mr gearbox.jpg 
Visningar:	63 
Storlek:	236,9 KB 
Id:	84002
    P.S Den som kan peka ut Behringers multi-FX vinner en luftgitarr...
    Han ser glad ut!

  33. #33
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Han ser glad ut!
    Han deppar för han har ingen plats att stoppa in sin senaste pre-amp... Jag förstår känslan 100%...

  34. #34

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Han deppar för han har ingen plats att stoppa in sin senaste pre-amp... Jag förstår känslan 100%...
    Nej, han har haft sönder sin lavalampa...

  35. #35

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör med mindre buffer
    Nej där tror jag att jag slår dig, min buffert är mycket låg. Däremot är inte min reaktionstid i i "The Dominator" klass, vilket du verkar ha.

    Bow to the master!


    https://youtu.be/Y7VixFG1bTc

  36. #36
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    "Sometimes a preamp is just a preamp"

    - Sigmund Freud, 1953

  37. #37
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Amen!

  38. #38
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Spacedude Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Amenfixd

  39. #39
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Mr. Gearbox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	07.PROGRESSIVE TRACKS.JPG 
Visningar:	5 
Storlek:	51,3 KB 
Id:	84018
    P.S Den som kan peka ut Behringers multi-FX vinner en luftgitarr...
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	V-amp Pro.jpg 
Visningar:	30 
Storlek:	76,2 KB 
Id:	84019
    https://www.soundonsound.com/reviews...bass-v-amp-pro

Liknande ämnen

  1. En lyxig sylt/konferens/festival?
    Av Sillen i forum Evenemang
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-01-01, 13:09
  2. Istället för Jp-8
    Av synthpälle i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 84
    Senaste inlägg: 2010-07-20, 16:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •