Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Slippa koppla om sladdar

  1. #1
    Marcus75
    Marcus75 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Slippa koppla om sladdar

    Ser att tråden säger ”high end” så admin får gärna flytta om detta hamnat fel, för detta är inte high en äd utan väldigt basic

    Jag vill ha något där jag kan koppla in mina synthar mer ”stationärt”, dvs en box med line in med ca 32 ingångar/kanaler. Vill alltså slippa flytta i o ur sladdar i ljudkortet så snart jag byter synth att spela på. Behöver alltså egentligen någon slags splitter från ljudkortet (samt ett nytt ljudkort ev. Isf med typ fyra line ingångar, midi plus mic).

    Men vad ska jag köpa? Hittar bara mixers med en massa inställningsmöjligheter som jag inte tror jag behöver i dagslöget. Så något enklet där jag slipper flytta sladd. Vad?

    Likaså undrar jag vad jag ska köpa för att få fler midiingångar (utgångar?), dvs så att jag kan ha flera synthar inkopplade via midi o bara slå på den jag vill ska spela det jag programmerat i cubase. Återigen för att slippa koppla om sladdar.

    Tack för tips!
    /Marcus

    - - - Uppdaterad - - -

    Ute efter nåt ”billigt”, men framgår nog

  2. #2
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Låter som du behöver en linemixer för audio och något slags midiinterface fom midisignal. När det gäller linemixers finns väl många att välja på men är billigt prio tror jag du kan komma billigt undan med Behringer. Vad gäller midiinterface så gillar jag ESI M8U XL, billigt, enkelt och helt ok.

  3. #3
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Billigaste lösningen är en patchbay. Du kan hitta bra begnagade för under 500kr. Då har du ljudkortingångarna kopplade "bak på" patchbayen, samt alla syntars utgångar. Du markerar på framsidan av patchbayen alla syntarnas "utgångar". Sen använder du små patchkablar för att koppla in de du just nu vill använda.

    Bra genomgång o exempel här:
    http://tweakheadz.com/patchbay-setup/

  4. #4
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    What valsolo said ^^^

    I övrigt säger jag midi thru-box. Jag har precis köpt en till och det är guld när man inte vill ha långa kedjor.

    edit:
    begagnad patchbay: ca 300:- samt ett gäng korta patchkablar (200-300 till?)
    midi thru med 5-6 utgångar: ca 600-700 ny, billigare begagnad (300-400)

    Så, en tusenlapp borde lösa dina problem.

  5. #5

    Redaktör
    Eftersom det ligger i highend – du behöver tre saker:

    1) Ett stort Neve-bord med tillräckligt många kanaler för att aldrig behöva koppla om,
    2) En komplett DANTE-baserad setup, så att du kan routa om ljud digitalt efter behov,
    3) En assistent på heltid som kan sköta allt det ovanstående så att du kan koncentrera dig på musiken.








    Lite mer seriöst: en patchbay gör det du vill, som de andra sagt.

    En annan variant är att skaffa en mixer med bussar eller något motsvarande som är gjort för inspelning. Koppla in alla syntar i mixern, koppla utgångarna för bussarna till ljudkortets ingångar, välj vilka kanaler/syntar som går till vilka bussar, spela in. Det går naturligtvis att spela in 2 kanaler åt gången, men det är mer jobb om du vill spela in ett arrangemang, så att skaffa ett ljudkort med 4-8 ingångar eller så är klart ett alternativ.

  6. #6
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    [admod]

    Flyttade tråden till Övrig Hårdvara

    [/admod]

  7. #7
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    En patchbay och ett ljudkort med typ åtta ingångar! Köp båda beggat. Jag har en patchbay du kan få gratis. Möjligt att någon ingång glappar lite, men jag har haft stor användnign för den genom åren.

    Du kan få köpa ett gammalt pci-e-kort för 500 kr också.

  8. #8
    Marcus75
    Marcus75 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Tack för alla svar! Perfekt då vet jag vad jag ska leta efter! En linemixer hade ju varit snyggast men som ni säger så låter patch bay som en bra start. Finns för skapliga pengar både nytt o beg.
    Flera har ex 24 ingångar med A och B. Dvs 48 totalt. Fattar att det går två till en stereosynth men om manhar en monosynth är då både A och B ”förbrukade” för en ”kanal”? Eller kan jag koppla in två monosynthar på ”kanal” 1. En i A och en i B? Blir inte helt klok på om de är sammanlänkade på nåt sätt eller helt fristående.
    Tittat tex på denna:
    https://m.thomann.de/se/the_sssnake_...rch=1531433878

    Och visst räcker det med två patchkablar om jag bara har två ingångar till ljudkortet? (Teoretiskt iaf - kanske finns nån bekvämlighetsfaktor som jag missar)

    Ang Midienheten så verkar ju esi m8u xl lösa det jag vill (tack för tipset @peter70!). Problemet är att jag vid en snabbgoogling inte hittar något till salu. Verkar inte tillverkas längre. Nån som har tips om något motsvarande?

    Tack!

  9. #9
    Marcus75
    Marcus75 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    P.s borde förm läst din länk först @valsolo... ska göra det nu.. tack för länk!

  10. #10
    Marcus75
    Marcus75 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    https://m.thomann.de/se/kenton_merge_8.htm

    Kanske en sån kan vara ett alternativ att styra 1-8 olika synthar från dator och/eller master-keyboard?
    Datorn spelar alla 8 inkopplade synthar (eller iaf de av de åtta som för stunden är påslagna) om jag förstår rätt? (Inte superhaj på midi som synes.)

  11. #11
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Midi merge trycker ihop signalerna. Den funkar om du vill spela in midiinformation från 8 olika källor, det är denna du behöver för ditt ändamål, där datorn spelar åt dig;

    https://m.thomann.de/se/kenton_midi_...tm?ref=msg_a_0 (upp till fem syntar)
    https://m.thomann.de/se/miditech_mid...tm?ref=msg_a_3 (upp till sju)
    https://m.thomann.de/se/kenton_midi_...tm?ref=msg_a_2 (upp till 25!)

    Jämför med en järnvägstation: Många spår kommer in till en perrong (midi merge). Spåren delar sig sedan och går till olika ställen (midi thru).
    Föreställer du dig en sjuk framtidsvärld där man klonar människor på stationen så funkar liknelsen så också. Passagerarna (midimeddelandena) som kommer trycks ihop effektivt utan att bli siamesiska tvillingar eller sjuka läkarexperiment. Passagerare som ska iväg däremot klonas och skickas på olika tåg. Väl framme ser inte faster Agda i Borås eller morfar Stig i Ytterhogdal någon skillnad utan tror båda att de fått besök av lille Otto.



    När det gäller patchbay så tänk att varje nummer är en signal. Så en stereosynt tar t ex kanal 1 och två. Sedan är raderna ingångar respektive utgångar. Så kommer alla syntarnas ljudsignal till ena raden (A är det vanliga) så skickar du dessa till ljudkort/mixer/effekter på andra raden (B).

    (Vissa kopplingar kan normaliseras, så att de är kopplade alltid, om inte du går in och bryter för andra behov.)

    Men som sagt, valsolos länk är bra. Patchbay är lurigt i början men jäklar vad livet blev lättare när man blivit kompisar!

  12. #12

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Marcus75 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Flera har ex 24 ingångar med A och B. Dvs 48 totalt. Fattar att det går två till en stereosynth men om manhar en monosynth är då både A och B ”förbrukade” för en ”kanal”? Eller kan jag koppla in två monosynthar på ”kanal” 1. En i A och en i B? Blir inte helt klok på om de är sammanlänkade på nåt sätt eller helt fristående.
    Valsolos guide är en bra början, men en viktig grej att greppa om patchbays är att de inte är mixerbord, utan istället är mer som telefonväxlar.

    Den typiska uppkopplingen är att man kopplar ihop 4 ingångar – 2 på framsidan, 2 på baksidan, så att man som standard har en signal från överdelen till underdelen, men att man antingen kan skicka signalen till någon annan plats, eller skicka en annan signal till destinationen. Det låter kanske abstrakt, men du skulle till exempel kunna koppla in 8 syntar med varsin utgång och ha 4 ingångar till ett ljudkort, typ så här:

    Kod:
    Synt 1 2 3 4 5 6 7 8
    In   1 2 3 4
    Då kommer Synt 1 som standard hamna på ingång 1, men om du tex vill skicka Synt 8 till ingång 1 så sätter du bara en kabel däremellan så bryts Synt 1->In 1 och Synt 8 hamnar där istället. Om du sen tex också har effekter inkopplade i patchbayen så blir det lätt att koppla Synt 1 -> effekt 1 in -> effekt 1 ut -> in 1 genom att bara koppla in två kablar.

    Så en patchbay ersätter inte en mixer, men gör det mycket lättare att skicka runt signaler utan att behöva dra massa kablar. Sedan finns det massa finesser och smarta grejer man kan göra, men grundkonceptet är relativt enkelt.

  13. #13
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    En patachbay är bra om du bara vill höra och/eller spela in en enda synt åt gången och även älskar att flytta sladder. För du måste ändå medelst sladdar koppla om i ptachbayen. Jag trodde länge att detta var den lösning jag ville ha men insåg senare att det var en liten rackmixer/submixer jag behövde.

    Om du vill höra flera syntar åt gången och inte vill behöva flytta sladdar så är det en mixer du vill ha. Då kan alla dina syntar höras på samma gång och när du vill spela in en av dem så tystar du bara de andra och spelar in via mixerbordets main ut till ljudkortet.

  14. #14
    Marcus75
    Marcus75 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Detta är klockrent! Det var de sista bitarna som fick det att falla på plats i huvvet. Nu tror jag att jag har tillräcklig kläm på grundprincipen. Tack machinepop o false messiah!
    Och tack för inhoppet om mixern Real parkeet. Nog för att jag egentligen inte vill koppla sladdar men detta är en relativt billig lösning som kommer ta hemmastudion ett steg framåt. Tror jag börjar där och sen får vi se!
    Tack för midilänkar också MP! Hängde inte med riktigt hela vägen men köptipsenär guld värda!

  15. #15
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Gött!

    Det är bara att hojta om du vill ha fler tågliknelser.

  16. #16
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Marcus75 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Detta är klockrent! Det var de sista bitarna som fick det att falla på plats i huvvet. Nu tror jag att jag har tillräcklig kläm på grundprincipen. Tack machinepop o false messiah!
    Och tack för inhoppet om mixern Real parkeet. Nog för att jag egentligen inte vill koppla sladdar men detta är en relativt billig lösning som kommer ta hemmastudion ett steg framåt. Tror jag börjar där och sen får vi se!
    Tack för midilänkar också MP! Hängde inte med riktigt hela vägen men köptipsenär guld värda!
    Kul att vi kan hjälpa dig. En mixer behöver inte kosta speciellt mycket mer än en patchbay, speciellt inte om du köper en lätt begagnad. Jag skaffade två Behringer RX1602 som submixrar till huvudmixern. Har för mig jag gav en dryg tusenlapp styck. De dyker upp begagnade då och då.

  17. #17
    Peeter
    Peeter är inte uppkopplad
    Peeters avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De dyker upp begagnade då och då.
    Här har vi en, till exempel: https://vend.se/452285-roland-jx-305...ack-rx1602-pro

  18. #18
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Tycker att det är ganska lite sladdande med patchbay ändå. Framför allt är det ju bara korta kablar.

Liknande ämnen

  1. Slippa laptopen live
    Av ElectricLow i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2017-02-21, 01:35
  2. Koppla mixern - Hur ska jag koppla?
    Av imported_ez0r4y i forum Inspelning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-08-14, 01:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •