Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: [råd] Vilket OSX till gammal maskin?

  1. #1
    123
    123 är inte uppkopplad
    123s avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    [råd] Vilket OSX till gammal maskin?

    Vad gör man då google inte svarar på ens frågor, man postar på 99an!

    Som rubriken säger är jag ute efter råd om ett smidigt operations system för min gamla MacBookPro mid2009 4GB Ram. Är ute efter det alternativet som drar minst av prestandan men är tillräckligt uppdaterat för att saker och ting skall fungera.

    Hatar att uppdatera eftersom det kan krocka med uppsättningen. Behöll 10.6.8 så länge jag kunde av samma princip som med windows XP i tiden, själva operationssystemet var väldigt lätt på CPU och RAM minnet. Uppdaterade till 10.9.5 enbart för att många program/pluggar vägrade och klagade på den gamla snöleoparden. Märkte direkt att maskinen var mycket långsammare med Mavericks installerad. Så nu är då frågan igen vilket OS är värt att testa på en dual-core processor med endast 4GB ram. Och ja jag vet! Det snabba svaret är köp ny maskin. Men.

    Så, här är en kort version av frågan, vilket OS vore smidigast för en gammal MBP år 2018?

  2. #2
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Själv har jag 10.6.8 på min från typ samma tid.
    Testade något nyare OSX, minns int vilket, men datorn blev omöjlig att använda, så återgick till 10.6.8.

    Har dock köpt ssd som ska in, och kommer nog skaffa 8gb ram så småningom,
    så förhoppningsvis kommer jag kunna köra något nyare.

  3. #3
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Har du SSD och mer RAM i den så funkar vilket som av de nyare egentligen.

  4. #4
    123
    123 är inte uppkopplad
    123s avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jo satte i en SSD EVO850 och det gjorde gamla gumman pig. Samma vecka uppdaterade jag till mavericks och prestandan gick tillbaka till det tidigare (- 3%) eller just lite sämre. Är inte intresserad att sätt in nya DDR3 moduler i min gamla då nästa köp torde bli en i7 hackintosh med DDR4 moduler. Men tills dess behövs ännu råd av ett forum fylld med OS uppdaterings erfarenheter. Punga ut lite då!

    Frågan består, vilket av de nya OSX:n är smidigast mao minst påfrestning på prestandan?
    Mao fungerar best på en 2-kärning processor men endast några RAM enheter till förfogande?

    Finns det någon hjälte där ute............

  5. #5
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    Mountainlion kanske kan funka, ev så strular det med webläsare men jag tror det ska funka ett tag till. Själv har jag tre hackintoshar med det så det hoppas jag i alla fall.

  6. #6
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag har 10.8.5 på min studiodator och det ända som behövs göra som workaround är att installera en annan webläsare, tex firefox.

  7. #7
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Bråkar inte Firefox? Jag kör Chrome på min 10.8.5 men även det har börjat bråka om att inte få uppdateringar längre.

  8. #8
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Jag har en MacBook (13 inch, aluminium, slutet på 2008), 2,4 GHz Intel Core 2 Duo, 4 GB 1067 MHz DDR3 och SSD 128 GB. På den rullar OSX 10.11.6 El Capitan fint.

    Jag är på något sätt förvånad över att den gamla datorn fortfarande funkar så bra. Men ja det var ju SSD som gjorde den stora skillnaden. När jag satte in den så var det som att ha köpt en ny dator.

  9. #9
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    instämmer med Lackan & FC i denna tråd. 10.8.5 verkar vara en bra "gammal" nivå

  10. #10
    Morglurg
    Morglurg är uppkopplad nu
    Morglurgs avatar
    Veteran
    Capitan rullar på min mbp 13” mid 2009

  11. #11
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    "Once Apple releases a new major operating system version via the App Store, there will be no further point release upgrades to the prior operating system release. Apple will release security updates for the prior two operating system releases, and this may include Safari browser updates — so effectively a three version sliding window. They frequently make the last release of the prior operating system in that window — as the criterion for receiving these updates, so staying current is important. "

    mvh / Glädjedödaren

  12. #12
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    Mountainlion funkar bra jag har aldrig upplevt nån fördel med de nyare os x versionerna. Det enda som krånglar är att program klagar på att oset är för gammalt eller som sagt webläsare som gnäller. En sak att komma ihåg också är att en dualcore och grafiken som sitter i en så gammal maskin gör att video kan bli lite svårt och hårt för datorn men för musik tex analoginspelning typ bandarläget och lite effekter i alla fall ska funka ok, säkert uppåt 20 spår elker nåt. Tror min mac mini ungefär samma specar tror jag fixade det.

  13. #13
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    t8300 cpu? då bör den svälja 8gb ram tror jag. Kör El Cap på min c2d t9300 hackintosh utan problem så det bör du också kunna.

  14. #14
    123
    123 är inte uppkopplad
    123s avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Tack för alla svar gott folk! Säkert även bra för andra som har funderingar och söker på forumet kring liknande komplikationer.
    Jo önskar jag kunde sätta in ett gammalt OS som mountain lion 10.8 eller ännu bättre 10.6.8 snow lion men det är inte realistiskt år 2018 ifall man vill installera något nyare, dvs.

    Är tex sugen på att uppgradera till logic pro x, har kickat pro 9:an i många år och diggar rätt många saker i nya version (förutom den satanistiska GUIn, men överkomligt, utseende är för primadonnor och spegelfixeringsfenomen), problemet här är att systemkraven för logic pro x är 10.12 mao sierra. Även många controllers och allehanda program jag är intresserad av har liknande krav. Kanske blir tvungen att skynda på hackintoshandet och lämna booken till surf o diverse. Men att bygga monster är inte förmånligt tror jag säljer bil fan

Liknande ämnen

  1. Lite tips och råd till en gammal nybörjare?
    Av lasset i forum Inspelning
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2021-04-13, 15:12
  2. Byta kondingar i en gammal maskin
    Av flussmedel i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2014-05-02, 15:37
  3. Gammal hörseltest maskin?
    Av TPM i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-07-01, 17:54
  4. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-10-31, 21:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •