Resultat 1 till 29 av 29

Ämne: Hjälp! Macbook pro retina, svart skärm

  1. #1
    rallsmoke
    rallsmoke är uppkopplad nu

    Senior

    Hjälp! Macbook pro retina, svart skärm

    Igår när jag skulle starta upp min trotjänare, rmbp från mid 2014, förblev skärmen svart.
    Startljudet låter och äpplet börjar lysa på baksidan, men skärmen visar inget en sekunds flash av vit ljus.
    Har provat o zappa ramen utan effekt. Verkar som jag komma till recovery( cdm + R) vid uppstart, men osäker då jag inte
    kan se något. Hör bara en röst på engelska som uppmanar mig att "press return-key for english as language".

    Har även utan framgång provat:
    -Skriva läsenord i"in the dark"
    - tryck "S" för av o på för sleep och startat om.

    När jag googlat på felet lutar det åt att det är kontakten till LCD:n som lossnat i bästa fall och
    moderkortet som blivit fuktskadat i värsta fall.

    Någon som känner igen problemet?
    Ska tillägga att datorn senaste veckan blev väldigt varm och fläkten gick på högvarv vid streaming från SF-anytime. Nåhot som kan ha skadat grafiken?

  2. #2
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Funkar extern skärm?

  3. #3
    rallsmoke
    rallsmoke är uppkopplad nu

    Senior
    Misstänker det, men har ingen att prova med. Behöver inhandla en thunderbolt-hdmi kabel för det

  4. #4
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Kan ju utesluta fel på GFX eller moderkortet menar jag Hoppas!

  5. #5
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Prova även att ansluta den som "extern hdd". Man ska starta den medan man håller ngn tangent nertryckt (o ha den kopplad viaTB/FW till annan dator). Då kan man komma åt all data på den från den andra datorn.

  6. #6
    rallsmoke
    rallsmoke är uppkopplad nu

    Senior
    Tack för svar o stöd! Ska försöka testa med extern skärm, har förstått att det kan utesluta modekort/grafik om det funkar.
    Är dessvärre enda datorn i hushållet så kan inte prova din variant valsolo. Någon som vet vad det kan kosta att laga om det nu skulle visa sig vara värre? Är det ens värt eller får man bita i sura äpplet o punga ut för en ny?

  7. #7
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av rallsmoke Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för svar o stöd! Ska försöka testa med extern skärm, har förstått att det kan utesluta modekort/grafik om det funkar.
    Är dessvärre enda datorn i hushållet så kan inte prova din variant valsolo. Någon som vet vad det kan kosta att laga om det nu skulle visa sig vara värre? Är det ens värt eller får man bita i sura äpplet o punga ut för en ny?
    Skicka in för reparation och få kostnadsförslag. En ny mbp går ju på ca 20 lax om den ska ha 16gb ram. Vilket är ett krav i min bok.

    Mbp 2014 bör ha ett par år kvar tycker jag. Min iMac är från 2009 och tuffar på helt ok.

  8. #8
    rallsmoke
    rallsmoke är uppkopplad nu

    Senior
    Ja, blir nog så. Kan ju aldrig bli mer än de svettiga priser de nya rmbp är uppe i.

  9. #9
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Det låter iofs inte som samma fel men när min gpu dog av överhettning gick den att starta upp direkt i Unix då den kör med interna gfx..

    https://support.apple.com/en-us/ht201573

  10. #10
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Kostar nog mer att laga än att köpa ny i värsta fall.
    Vi har ibland fått helt vansinniga rep.kostnadsförslag. Typ 3ggr så mycket som en ny kostar.
    De hade helt enkelt specat ut del för del i hela datorn vilket blir sjukt mycket. Det var ju kul att visa det kostnadsförslaget för kund :-O

  11. #11
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kostar nog mer att laga än att köpa ny i värsta fall.
    Vi har ibland fått helt vansinniga rep.kostnadsförslag. Typ 3ggr så mycket som en ny kostar.
    De hade helt enkelt specat ut del för del i hela datorn vilket blir sjukt mycket. Det var ju kul att visa det kostnadsförslaget för kund :-O
    Det är en mycket tråkig utveckling tycker jag. Både för konsumenten och miljön. Med Apples priser är det en skam om prylarna inte går att reparera. Det kan ju också vara en strategi från Apples sida. Vilket skulle vara förjäkligt.

  12. #12
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av itsalwaysyou Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är en mycket tråkig utveckling tycker jag. Både för konsumenten och miljön. Med Apples priser är det en skam om prylarna inte går att reparera. Det kan ju också vara en strategi från Apples sida. Vilket skulle vara förjäkligt.
    Klart Macbooks går att reparera i de flesta fall och reparationen kostar garanterat inte3 gånger så mycket som en ny. Men dyrt kan det bli. Finns många guider på nätet hur man lagar själv men då bör man vara rätt duktig på elektronik och mekanik.
    Senast redigerat av El Toro den 2018-07-10 klockan 09:51.

  13. #13
    rallsmoke
    rallsmoke är uppkopplad nu

    Senior
    UPPDATERING: Har kopplat in datorn till tv:n och fick bild där vilket känns lovande. Kommer dock inte längre än hit vid uppstart(se bild). Har kommit in i safe mode och lyckats lägga över lite filer till icloud. Körde en recovery därpå men när installationen slutförts och datorn startade om kom jag bara till samma ofullständiga laddningsbar som förut.

    Några ideer för vad jag kan göra härnäst?
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5078.JPG 
Visningar:	21 
Storlek:	1,84 MB 
Id:	82118  

  14. #14
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av rallsmoke Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    UPPDATERING: Har kopplat in datorn till tv:n och fick bild där vilket känns lovande. Kommer dock inte längre än hit vid uppstart(se bild). Har kommit in i safe mode och lyckats lägga över lite filer till icloud. Körde en recovery därpå men när installationen slutförts och datorn startade om kom jag bara till samma ofullständiga laddningsbar som förut.

    Några ideer för vad jag kan göra härnäst?
    Har du väntat länge med datorn på? Vissa uppdateringar kan ta lång tid. Har du ssd eller vanlig hårddisk?

  15. #15
    rallsmoke
    rallsmoke är uppkopplad nu

    Senior
    Har ssd. Väntade i ca 10min, kanske var kort?

  16. #16
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av rallsmoke Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har ssd. Väntade i ca 10min, kanske var kort?
    Kan vara det ja.

  17. #17
    rallsmoke
    rallsmoke är uppkopplad nu

    Senior
    Har nu genomfört två återinstallationer av os x, den ena efter att ha raderat startskivan helt. Kommer hela tiden tillbaka till att den stanar på laddningsbaren vid uppstart. Har varit i kontakt ned apple support via telefon men fick inte ut mer än det jag redan provat. Återstår att ta den till verkstaden o hoppas på det inte blir för blodigt o lösa!

  18. #18
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Du, jag hade ett liknande problem för nån månad sen och det visade sig vara kabeln till hårdisken som felade.

    Har din dator optisk enhet?

  19. #19
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klart Macbooks går att reparera i de flesta fall och reparationen kostar garanterat inte3 gånger så mycket som en ny. Men dyrt kan det bli. Finns många guider på nätet hur man lagar själv men då bör man vara rätt duktig på elektronik och mekanik.
    Klart som fan det kan göra ifall Apples ”Infocare”, specar upp nästan varenda del i datorn + jobb. Dvs varje reservdel kostar ju betydligt mer än när du köper en ny dator och den sitter ”i” från början. Jämför med bildelar etc. Vi har fått flera absurda kostnadsförslag genom åren.

  20. #20
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klart som fan det kan göra ifall Apples ”Infocare”, specar upp nästan varenda del i datorn + jobb. Dvs varje reservdel kostar ju betydligt mer än när du köper en ny dator och den sitter ”i” från början. Jämför med bildelar etc. Vi har fått flera absurda kostnadsförslag genom åren.
    Infocare är inte Apple ägt utan oberoende, troligen vill de få ut så mycket om möjligt när de reparerar sådant som garantin gått ut på.. Med specar upp menar du att de sätter i bättre delar & komponenter än de trasiga? Då blir det ju knepigt att prisjämföra. Men har dock svårt att tro att någon reparatör seriös eller oseriös skulle försöka ta ut 3 gånger så mycket som en likvärdig produkt kostar ny.

  21. #21
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Nej. Samma delar såklart! Ifall du tex köper en ratt som reservdel från ex BMW så kommer ju denna ratt kosta dig betydligt mer än det priset du gav för samma ratt när du ”köpte den i inuti” den kompletta bilen.
    Bara ta vilken bilreservdelskatalog som helst och börja räkna ihop så förstår du.
    Så funkar det.
    Infocare tar inget extra för reservdelarna utan bara för utfört jobb.
    Senast redigerat av drifter7508 den 2018-07-11 klockan 07:02.

  22. #22
    rallsmoke
    rallsmoke är uppkopplad nu

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du, jag hade ett liknande problem för nån månad sen och det visade sig vara kabeln till hårdisken som felade.

    Har din dator optisk enhet?
    Låter ju lovande. Ingen optisk enhet, är en mid 2014

  23. #23
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej. Samma delar såklart! Ifall du tex köper en ratt som reservdel från ex BMW så kommer ju denna ratt kosta dig betydligt mer än det priset du gav för samma ratt när du ”köpte den i inuti” den kompletta bilen.
    Bara ta vilken bilreservdelskatalog som helst och börja räkna ihop så förstår du.
    Så funkar det.
    Infocare tar inget extra för reservdelarna utan bara för utfört jobb.
    Jag är medveten om det du skriver men 3 gånger vad en ny macbook pro kostar låter ändå osannolikt.
    Senast redigerat av El Toro den 2018-07-11 klockan 13:02.

  24. #24
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rallsmoke Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter ju lovande. Ingen optisk enhet, är en mid 2014
    vanligare fel i datorer med optisk enhet pga dum kabelkonstruktion, men värt att kolla upp ivf.
    Senast redigerat av Nihad den 2018-07-11 klockan 13:08.

  25. #25
    Morglurg
    Morglurg är inte uppkopplad
    Morglurgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av itsalwaysyou Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är en mycket tråkig utveckling tycker jag. Både för konsumenten och miljön. Med Apples priser är det en skam om prylarna inte går att reparera. Det kan ju också vara en strategi från Apples sida. Vilket skulle vara förjäkligt.

    OT men: Apple (och många andra tekniktillverkare) gör fullt medvetet prylar som är mer eller mindre omöjliga att laga. Det är inte svårt att t.ex göra tangentbordet och styrplattan utbytbara men i min måste en då byta hela övre chassi. Sen förekommer ju styggelsen att de limmar fast komponenter, där det skulle funka bra med skruvar.

  26. #26
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Morglurg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    OT men: Apple (och många andra tekniktillverkare) gör fullt medvetet prylar som är mer eller mindre omöjliga att laga. Det är inte svårt att t.ex göra tangentbordet och styrplattan utbytbara men i min måste en då byta hela övre chassi. Sen förekommer ju styggelsen att de limmar fast komponenter, där det skulle funka bra med skruvar.
    Njae när komponenter limmas beror det ofta på att de då gör datorn mer stark och flexibel än när de bara skruvas. Lim är inte så svårt att få bort men självklart så vill inte Apple eller någon annan tillverkare att vem som helst ska ge sig på att försöka reparera.

  27. #27
    rallsmoke
    rallsmoke är uppkopplad nu

    Senior

    Plötsligt händer det!

    Två timmar innan min innokade tid med verstaden chansar jag o slår på datorn, och voila!
    Tack för allt stöd och goda råd, håller tummarna för att jag inte behöver mer!
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5096.JPG 
Visningar:	23 
Storlek:	2,31 MB 
Id:	82145  

  28. #28
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Omedelbar backup om du inte redan gjort!

  29. #29
    rallsmoke
    rallsmoke är uppkopplad nu

    Senior
    Tack, gör kontinuerligt backup så har inget viktigt på. Nu är den dessutom omformaterad, tror det var det som löste det tillslut

Liknande ämnen

  1. Nya Macbook pro retina
    Av MK Ultra i forum Nyheter
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2012-08-29, 07:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •