Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Hur är effekterna ni använder i studion kopplade och finns det något "korrekt" sätt?

  1. #1
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior

    Hur är effekterna ni använder i studion kopplade och finns det något "korrekt" sätt?

    Jag var lite osäker på var denna tråd skulle läggas men då den handlar om effekter främst tycker jag denna forums-del känns mest korrekt.


    Så frågan lyder, hur kopplar ni era effekter i studion? Jag undrar detta för att jag själv känner mig rätt så osäker på detta.

    Jag är dels nyfiken på hur ni alla kopplar effekterna men skulle också vilja ha lite råd, ni väljer om ni vill svara på första eller båda frågorna såklart!


    Själv har jag aldrig kopplat mina effekter som någon slags aux-kanal utan effekterna spelas in när jag spelar in instrumentet, jag har alltså ingen dry-inspelning.

    Även om jag måste lära mig "commit" bättre känner jag att det kanske vore en väldigt bra idé att använda effekterna separat.
    Frågan är då bara, hur kopplar man bäst dem?

    Först hade jag en tanke om att jag skulle koppla två kablar från Apollo Twin's alt outputs till en stereo effekt, som går ut till nästa effekt och nästa och nästa och nästa.. Men det känns som detta inte är det sätt folk gör på, jag skulle anta det blir endel störningar i signalen och resultatet inte blir lika bra som andra idéen jag har, en patchbay.

    Två kablar till en patch-bay som är kopplade till effekterna i de olika outs och ins som finns, nu är jag ganska rookie på patchbays men har en ganska god aning om hur de fungerar och att det finns lite olika modes.

    Jag har för mig att jag försökt köra en effekt-loop med min Eventide Time Factor men att det inte blev bra, jag minns inte varför men jag känner det vore jättekul att faktiskt få ordning på detta!

    Största anledningen för mig att ta tag i detta är för att jag skulle vilja använda mina effekter till alla instrument, gitarr som synth etc, utan att behöva koppla om och greja runt. Sedan kan det såklart var ett plus att effekterna läggs på i efterhand även om risken finns att man blir mer osäker vilken effekt man ska använda men det får jag väl helt enkelt jobba med.

    Vad säger ni om situationen? Vad bör jag göra? Skaffa en patchbay? Vilken rekommenderas isåfall och varför?

    Tanken är att koppla till exempelvis Eventide Time Factor, lite diverse gitarr-pedaler, Roland RE-301 Chorus Echo, Aphex Aural Exciter Type-C och självklart att skaffa fler effekter framöver .
    Hoppas såklart också lära mig använda lite mjukvaru-effekter bättre framöver men hårdvara är så mycket roligare och intressantare.

  2. #2
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Vill man ha patchbay och allt kopplat så är det ju en asbra grej. Oavsett om du vill ha effekkter i efterhand eller direkt på inspelningen. SJälv har jag resonerat som så att de HW-effekter jag har gillar jag och spelar in direkt och kopplar det jag vill ha för stunden. Vill jag lägga effekt på nåt torrt redan inspelat kör jag mjukvarugrejer istället. Men det kan ju hända att det visar sig vara just flangerpedalen som passar och inget mjukt. Då får jag dra ut signalen och in igen den gången (trots att jag bara har 2 in 2 ut, lite jobbigt men det går). Men det blir så sällan att det inte stör mig.

    (Vet inte om svamlet kan vara till nån hjälp men så gör jag i alla fall )

  3. #3
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Jag har allt (typ...) kopplat till 2 bantam patchbays och har i princip allt halvnormaliserat. Ljudkortets ut på översta raden, effektingångar på nästa, effektutgångar på tredje och ljudkortets ingångar på fjärde. Använder samma nummer för in och ut så lång det är möjligt. Lätt att memorera och PT (som jag fortfarande behöver ibland) kräver det för inserts.
    Jag har också en telepatchbay kopplad till bantampatchen för att lätt kunna koppla in mer tillfälliga grejer som pedaler och sånt.

  4. #4
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Jag har i dagsläget Apollo Twin med två inputs, Input 1 har jag en mikrofon (SM57) som jag spelar in min förstärkare med och Input 2 har jag en mikrofon (Studio Electronics sE x1) för att spela in sång.
    Jag har sedan även en ad/da-omvandlare kopplad till Apollo's optiska ingång (den har ingen utgång) där input 1&2 är för min Juno 106 och input 3&4 är för min Prophet Rev2.
    Eftersom jag spelar in i 48 kHz så har jag 4 oanvända inputs som skulle kunna gå in en patchbay för inspelning av effekter etc.
    Jag skulle kunna tänka mig koppla om lite när det behövs och i värsta fall får man väl fundera på att skaffa ett ljudkort med fler ingångar i framtiden men i dagsläget är det vanligas jag använder en input samtidigt och någon enstaka gång två så det är ingenting jag har planer på närmsta tiden.

    Men min tanke på att skaffa en patchbay är inte helt galen alltså? Det är så jag borde lösa det om jag önskar flytta effekterna till en annan kanal än just källans input? Visst ska det fungera att splitta signalen också (är det halvnormaliserad?) så att jag faktiskt kan spela in ett spår som är helt torrt och ett med effekterna?

    Ambulansen: Jag tyckte det var givande! Så otroligt viktigt att veta att folk faktiskt gör på olika sätt, det du säger låter ju också vettigt men jag har märkt att jag är för lat för sådant, i bästa fall "gör jag det någon annan gång", vilket sedan aldrig ens sker... Så måste försöka hitta någon lösning på problematiken!

  5. #5
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Nä, en patchbay är bra. Smidigare att koppla om där när man behöver. Halvnormaliserad är när undre raden bryter men inte övre. Dvs ja, du kan splitta signalen.

  6. #6
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Elva patchbayer här. Tio fyllda. Ja, jag förespråkar Patchbay för minskad huvudvärk.

  7. #7
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Tio patchbays wow. Nu måste jag typ leta upp någon bild från din studio haha.

    Jag kommer ju ihåg du hängt här ett bra tag machinepop (jag började hänga här runt 2004-2006 något om jag minns rätt, men skrev inte så mycket utan läste och har dessutom bytt användare/användarnamn sedan dess), men av någon anledning kommer jag ihåg dig, kanske helt felaktigt) som någon liten pojke från Göteborg som var någonstans jämnårig med mig (under 30 men över 25, i skrivande stund) men med tio fyllda patchbays måste även du "växt upp" och börjat slita för att fylla livet med musikprylar .

    Kanske har du något tips angående patchbays, någonting att tänka på? Jag är väl inte jätteintresserad av att löda någonting själv om det inte höjer kvalitén och sänker priset överdrivet mycket.

  8. #8
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Jag har gjort som de flesta andra här. Jag har kopplat in de få effekter jag har i en ADAT-låda vilket funkar som en patchbay eftersom jag då i datorn kan välja att skicka vilket spår jag vill till den bussen där effekten sitter. Smidigt, enkelt och funkar för mig.

  9. #9
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Rizzo: Det låter väldigt intressant det med du råkar inte ha någon slags karta eller möjlighet att berätta lite hur det fungerar / är kopplat?
    Jaf föreställer mig eller tänker typ Apollo och dess console, sedan att du ändrar från stereo-bussen till Output 11 (som exempel) och sedan spelar in input 11 för att då den kan blöta kanalen?

    Det var någonting sådant jag tänkte mig också men så insåg jag att jag inte kommer ha tillräckligt med inputs... Lekte så med tanken att koppla en slinga från en output med alla effekter i kedjan och sedan tillbaka till en input. Självklart skulle de effekter som inte används sätta i bypass / vara avstängda men det bör väl ändå troligtvis försämra ljudet?

    Allra helst hade jag velat göra som du. Men misstänker jag behöver en patchbay för att inte behöva dra kablarna ur effekterna varje gång någonting ska ändras.

  10. #10
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Jag har ett mixerbord med 32 kanaler. I det första 16 sitter instrumenten och sen 16 kanaler med effekter som ju då får egen EQ. Vissa av effekterna är stereo så jag har tio stycken på de 16 kanalerna. Det fina är att bordet har tio AUX vilket då gör att jag kan skicka alla instrument till alla effekter samt alla effekter till alla effekter. Detta gör att det räcker att sätta på mixerbordet och de instrument jag vill så kan jag spela utan att starta datorn. Skulle jag vilja spela in så har jag kopplat de 16 instrumentkanalernas direct out till datorn så jag kan spela in torra signaler. Fram hit funkar allt finfint. Sen blir det lite bökigare. För när jag vill mixa analogt så får jag rent fysiskt flytta alla 16 sladdar på ljudkortet från in till ut och på mixerbordet från ut till in. Sen mixar jag och lägger på effekter och spelar in stereomastern.

  11. #11
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Paratriplel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tio patchbays wow. Nu måste jag typ leta upp någon bild från din studio haha.

    Jag kommer ju ihåg du hängt här ett bra tag machinepop (jag började hänga här runt 2004-2006 något om jag minns rätt, men skrev inte så mycket utan läste och har dessutom bytt användare/användarnamn sedan dess), men av någon anledning kommer jag ihåg dig, kanske helt felaktigt) som någon liten pojke från Göteborg som var någonstans jämnårig med mig (under 30 men över 25, i skrivande stund) men med tio fyllda patchbays måste även du "växt upp" och börjat slita för att fylla livet med musikprylar .

    Kanske har du något tips angående patchbays, någonting att tänka på? Jag är väl inte jätteintresserad av att löda någonting själv om det inte höjer kvalitén och sänker priset överdrivet mycket.
    Här finns nog det mesta om Studio Sting, även en del om hur det är kopplat.
    https://www.99musik.se/showthread.ph...%C3%A5d-studio

    Jag är f ö gärna 25-ish i fantasin, men 40+ i verkligheten. Men jag trivs bra utanför Malmö, Göteborg är fint... i lagom doser.

    Patchbayer handlar om vad man vill/behöver för arbetssätt och också var signalerna ska ta vägen. Många syntar och effekter o dyl är ena sidan av det, mixern/datorn den andra sidan. Jag har en s k inlinemixer (har jag äntligen fattat att det heter) med 24 kanaler, 8 subgrupper, 6 send och 8 returer samt inserts på varje kanal.

    Jag har valt att ha optokompressorer på alla inserts, så de är inte patchbara. I övrigt går i alla kanalingångar 1-24 via en patchbay. Där hänger 24 syntar normaliserade på ingångarna, dvs är inget patchat i det fältet går 24 olika syntar till 24 olika kanaler. Sedan finns det andra patchfält med trummisar etc. I de flesta sammanhang håller jag 1-8 reserverade för trummor, 9-16 för syntar och 17-24 för sång och eventuella akustiska pålågg.

    På submixern ligger det bl a 6-kanalig gate och stereokompressor. Sidechainingångarna för dessa finns i patchbayen.
    Alla send och returer finns i patchbayen och där finns sedan alla effekters in och utgångar för både audio och eventuell CV.

    Att jag sedan har så många patchfält handlar mycket om min trumsyntsfäbless. Så alla separata utgångar samt väldigt många triggingångar går via patchbay också. Då kan jag ta kicken från SDS-III, komprimera den lite lagom, ta rimshot från TS-305, köra genom en gate och lite delay, toms från Drum-X, förse dessa med flanger osv och peta ihop ett eget kit som jag har full kontroll över. På samma sätt är det med syntarna, jag skyfflar signaler fram och tillbaka och visst får jag lite extra brus som tack, men det är det värt, speciellt som jag jammar och provar mig fram väldigt mycket.

    Till saken hör också att det som sedan kommer på fil eller skiva passerat mixern två gånger, dels på väg till hårddiskinspelaren och dels under nedmixning till stereospår. Då är flexibiliteten i detta lätt värt det lilla "offret" för mig.

    Men återigen, det beror på hur man jobbar. Så här jobbar jag. Jag multitrackar aldrig och jag klipper inte i slutfilen.

    Personligen kör jag 95% av patchpunkterna öppna, dvs paren hänger inte ihop om jag inte kopplar ihop dessa på framsidan. Undantagen är mixeringångarna samt sidechain till subgrupperna och masterutgången (för här hamnar limiter/kompressor vid nedmix).

    Och ja, jag kör billiga Ulipatchar. Jag vill inte löda baksidor så fort jag ska koppla om och jag vill använda vanliga patchkablar. Glapp i patchfältet? Inget jag märkt hittills.

    Sorry, det blev lite långt.

  12. #12
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Ligger nära mister MP. Kör också 6st bantampatchar + 3 vanliga. Främst för att kunna ha alla effekter lätt tillgängliga på konsollen (faktiskt den stora anledningen jag köpte en riktig mixer) - blev galen på allt routande i datorn. Nu är allt kopplat och klart för användning. Har du platsen - är det en lösning som är grym om du gillar hårdvara.

    Annars - funkar ju mjukvara väldigt bra då du kan få total recall; ta med effekterna till polaren etc. Så lite vad man själv premierar.

  13. #13

    Veteran
    Jag spelar oftast in effekter som dist tillsammans med vad jag nu lirar in.
    Inte sällan gäller detta också för kompression eller chorus.
    Så min kedja kan se ut så här
    instrument - dist - in i ljudkort
    instrument - kompressor - in i ljudkort
    instrument - kompressor - chorus - in i ljudkort

    Externa Delayer eller Reverbs brukar jag ibland ha på en send i Reasons SSL mixer men returen går till en vanlig kanal istället för effektretur så att jag kan spela in reverbet eller delayet när jag har satt mixen.
    Dessutom är det enkelt att automatisera sendarna så det blir nästan lika smidigt att jobba med en extern effekt som med en plugg.
    Dessa effekter är då routade genom ljudkortets in/utgångar.

  14. #14
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Jag har en 16-kanals USB-mixer kopplade till datamaskinen. Jag har två effektburkar kopplade till två olika sänd och retur på mixerbordet. Hur fanken jag spelar in med effekterna till datorn har jag aldrig lyckas lista ut förutom en enda gång. Efter dess har jag aldrig mer någonsin lyckats lista ut vilka knappar jag tryckte på. Jag vet bara att effekterna ligger på master-kanalen eller vad det nu heter. *suck*

    Hur funkar det där med att lägga effekter på separata mixerkanaler eller på en egen mixer? Jag hajar inte alls det. Kan någon förklara det som om ni förklarade det för en femåring?

  15. #15
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Från ut på effekten till in på ledig kanal på mixern = processad signal på eget spår.

  16. #16

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Från ut på effekten till in på ledig kanal på mixern = processad signal på eget spår.
    Överkurs, nu kan du också rumdgångsröja med effekten om den finns på en send.

  17. #17
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Överkurs, nu kan du också rumdgångsröja med effekten om den finns på en send.
    ...och få sinustonerna att sjunga!

  18. #18
    upsetter
    upsetter är inte uppkopplad

    Avliden
    Jag kör i princip lika som mad gibbon.
    Dock lite fler kanaler på bordet och en del inputgrejer kopplade via patchbay för att slippa koppla om bak på mixern.
    Ajja hårdvarueffekter på auxtappningar och tillbaka till bordet. Jammar datorfritt så vilket är trevligt. Sen kör jag ibland 8 aux ut till en dator och använder den som en ren effektburk då jag har lite fina reverb där.
    Mixer med många sends är super för mig.

Liknande ämnen

  1. Vad finns det för moduler som är "effekter"?
    Av Keiowas i forum Modularer & sånt
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2015-06-22, 22:53
  2. Om man vill ha med små "sångfraser" typ "DO BA DO" - Hur löser man det ?
    Av pumahane999 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-09-16, 11:00
  3. Hur "döljer" man kablar på snyggast sätt?
    Av drifter7508 i forum Allmänt om musik
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2010-01-14, 15:18
  4. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-06-17, 23:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •