Resultat 1 till 37 av 37

Ämne: Vad ska jag göra / köpa / whatever för att ta mig vidare? Väldigt öppen för förslag

  1. #1
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior

    Vad ska jag göra / köpa / whatever för att ta mig vidare? Väldigt öppen för förslag

    Hej!

    Har åkt på en ordentlig släng av GAS senaste tiden men problematiskt nog vet jag inte riktigt vad jag bör lägga pengarna på vilket orsakar en stor släng existensiell ångest.

    Kanske inte riktigt så men nära nog.
    Jag behöver någonting för att motivera mig själv till att gå till jobbet / tjäna pengar fram tills semestern.

    Det jag själv känner just nu hindrar mig endel i mitt musikskapande är egentligen två saker...
    1. Saker blir röriga och "grumliga" när jag jobbar på mina låtar, vilket leder till att energin rinner iväg och motivationen/självdisciplinen sjunker, nästa gång startar jag ett nytt projekt och same story.

    2. Jag saknar mitt egna "tum-sound" eller min egna touch av trummor. Det är ofta jag kör upp någon mjuk-trummis (oftare något äldre kit än Logic's egen Drummer) i Logic och gör någonting enkelt 4/4 beat som är en placeholder, jag känner dock det inte fungerar bra alls längre, det är tråkigt och jag vill nog definiera den biten bättre än vad jag förr behövde.


    Det är egentligen det jag känner är mina största problem. Har endel egna idéer på lösning, exempelvis köpa nya monitorer och fortsätta bygga på akustikbehandlingen.. Ibland får jag för mig att jag behöver en hårdvarukompressor eller dylikt men det har jag fått höra är en idiotisk idé, vilket det säkert är, eftersom det skulle ändra mitt workflow så pass mycket att jag kanske inte ens skulle komma igång med den biten förens en längre tid.

    Jag sitter idag på Apollo Twin, RME ADI-8 DS som ad/da-omvandlare (bara för input, då Apollo Twin bara har ADAT IN) och Behringer Truth B3031A som monitorer.


    Borde jag kanske uppgradera mina monitorer?
    Till vad så fall?
    Budget kommer jag till strax.
    Borde jag testa en hårdvaru-kompressor? Inte för att det absolut behöver vara en analog hårdvarukompressor för att låta bra, utan snarare för att jag har väldigt svårt att lära mig verktygen när jag ska sitta och tweak:a dem på en dator med en trackpad.

    Jag känner såhär, jag vill hellre sätta min budget strax över vad jag egentligen är villig att betala för saker och ting nu, mycket för att känna det där att man sparar ihop pengar för att nå dit man vill, det är en tillfredsställande känsla och gör arbetet lite roligare.
    Så låt säga att jag har 30 000 kr att lägga, vilket är en hel del pengar mer än jag just i denna stund kan lägga, vill samtidigt heller inte lägga över 10-15 tusen på en och samma pryl.

    För övrigt.. Har jag även i gitarrväg en Gibson Les Paul Traditional och en Fender Stratocaster.
    I synthväg för tillfället bara två synthar, en DSI Prophet Rev 2 (8 voices) och en Roland Juno-106.

    Hade tidigare en Korg Electribe 2 Sampler men fick inte in den i mitt workflow alls, den var för fokuserad på att vara en groovebox man kunde göra allt på.
    Sålde den och det ångrar jag inte alls, men går ändå i tankarna om att skaffa en Akai MPC nu. Kommer det vara annorlunda?
    Tänkt skaffa en trummaskin ett tag men velat med vad jag borde skaffa, viktigt jag känner den passar i mitt workflow och ärligt talat vet jag inte exakt vad som behövs för att det jag köper ska passa. Lite lockad av en 808-klon, mest för att åtminstone kunna skapa något coolt beat som inspirerar och nu när Behringer annonserat att dem klonar 808:an kanske det inte ens vore en speciellt stor investering med tanke på deras prisnivåer... Viktigast för mig är dock att det ger mer något och betalar egentligen dubbla, om så bara jag når en gnutta utveckling med musiken... Jag känner det är jättetråkigt att jag hittat mitt sound i de flesta andra instrument, tillochmed sång till viss del (om jag nu bara kunde sjunga också) utom just med trummor.


    Vad har ni för tankar om det hela? Det blev lite rörigt, skrivit på detta under flera dagar och hoppas det åtminstone ska gå att tyda något.
    Funderar på att sälja min Prophet Rev 2 för att kanske köpa en annan, lite "mindre avancerad synth" med lite mer "ton i min smak" även om Rev2 såklart kan låta fantastiskt men kanske lite för sällan när jag rattar den.., min Juno-106 var troligtvis det bästa köp jag någonsin gjort, så roligt, och nu använder jag nästan aldrig annat än den ska sägas men den saknar såklart endel.

    Är något oklart får ni gärna säga till så ska jag försöka förtydliga.

    Kan väl bifoga några tidiga demos så att man kan få någon tanke om vad för musik som oftast blir till när jag skapar.

    Typ såhär:

    Exempel 1: https://vocaroo.com/i/s1MCdH4IKJRm

    Exempel 2: https://vocaroo.com/i/s0bOxzUzUa1n

    Exempel 3: https://vocaroo.com/i/s07QXfAcnzAh

    Detta är bara några låtar som blivit till senaste året och det kan låta väldigt annorlunda men kände jag inte vill tänka utan bara plocka ut ett par typiska låtar...

  2. #2

    Veteran
    Det är sällan prylar somm är problemet, kunskap och erfarenhet är viktigt också.
    Akustikbehandling och nya monitorer kan hjälpa dig men jag gissar att det inte är där det är den trånga sektorn.
    Vocaro demos i mono och i dålig upplösning är ingen bra tecken heller .... Byt till Soundcloud som åtminstone ger din musik en någorlunda chans.

    Du kan ta och jämföra med min kassettportainspelning mixad i högtalare som bara dess designer kan älska... (JVC Boom Box högtalare)
    https://soundcloud.com/dabene/bericadori-yellow-moon
    Låter mycket bättre än Vocaro demosarna.

    Lägg upp i stereo och på Soundcloud så vi kan höra vad du gör för nåt på riktigt.

  3. #3
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    å jag säger bara som allmänt tips: panorera mera

  4. #4

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    å jag säger bara som allmänt tips: panorera mera
    Mono export... hjälper inte att panna.... Eller möjligen Vocaro mono what ever.

  5. #5
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Jag bara tog första bästa stället att ladda upp på för jag försöker ha soundcloud som något ställe för mer färdiga idéer och det var länge sedan något blev färdigt..:/ märkte det lät väldigt kasst.


    Förstår prylarna inte är det viktigaste men de kan göra det andra lite roligare eller enklare.

    Jo panorera vore kanske bra men jag känner nog det inte är hela biten för min del. Saknas något mer.. Om det så är kompression, eq eller en trummaskin låter jag vara osagt.

    Angående monitorer. Jag känner det saknas någon klarhet verkligen! Kanske är det bara så mina inspelningar låter Men har ändå en känsla av att saker skulle vara enklare att upptäcka snabbare med en bättre klarhet..

  6. #6
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Jag förstår att det inte finns någonting som jag verkligen behöver, förutom kanske tid, men behöver som sagt någonting att spara till och som kan få arbetet att kännas mer motiverande.
    Jag tror att det borde gå att få ett bättre, mer detaljrikt ljud med nya monitorer, jag måste haft dessa i snart tio år liksom..

    När det kommer till trummor då. Vad kan tänkas vara rätt väg att gå? Jag har som sagt försökt med electribe och även Roland Tr-626 men den tyckte jag inte kunde hålla tempot (även fast Logic och 626:an hade samma BPM gled beatet ur rytm) vilket gjorde den inte alls fungerade i mitt workflow.
    Tittat på och dreglat lite efter diverse trummaskiner såsom en DSI Tempest, mfb-tanzmaus och även diverse tr-maskiner eller kloner av dem men rätt osäker på hur jag kommer använda dem / vilket workflow de kräver och om det passar mitt. Men älskar ljuden från dem.
    Antar det jag vill ha är någonting som är lättjobbat och enkelt att både skapa men också förändra om det skulle behövas. Exempelvis försökte jag väldigt mycket med att spela in Midi från maskinerna jag haft tillsammans med Audiospåret så att jag skulle kunna ändra det i framtiden om det behövdes pga basgången eller dylikt, men detta kanske är idiotiskt bara?

  7. #7
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Har sedan länge insett att prylar inte är samma sak som bra musik. Dvs, en 35k kompressor gör inte din musik 35k bättre. Hade jag inte varit gammal och grå - hade jag lätt investerat uven gitarr/keyboard eller varför inte en produktionslärare. Köp 5h av Drloop eller PF, övertygad att på ett årsperspektiv kommer det göra massivt mer för din musik än en ny pryl.

  8. #8
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Låter monitorerna dåligt om du spelar vanlig musik på dem? T.ex. från Spotify eller annat. Om det låter bra så är det du som behöver bli bättre på att mixa.

    Lite som Frengus är inne på, se om du inte kan hitta ett sätt att bli bättre på produktion på. Tutorials helt enkelt.

  9. #9

    Veteran
    Du har GAS. Och du har har en budget.
    Köp prylar!
    Enda sätter att få slut på GASen.

    En trummaskin verkar vara det du söker.
    En fråga är det ett arbetssätt du söker med trummaskinen? Eller är det ljud?

    Jag gillar Akai MPC men har svårt att få in en hårdvaru MPC i mitt arbetsflöde.
    Köpte en Akai MPD218, jag gillar att spela trummor inte step programmera trummor.
    En funktion jag använder mycket är Note Repeat.
    Ljudmässigt så har jag samplade gammelmaskiner som Linn och DMX med flera.
    Samt använder ”analog” syntes för skapa trumljud.

    En pluggtrummodul som är cool är https://soniccharge.com/microtonic

    På frågan om att spara midi för att senare kunna ändra nåt tycker jag är självklart att man har kvar midi för att senare kunna redigera.

    Annars är Tempesten supercool.
    Elektron Analog Rytm är fin den med.
    Nord Drum verkar också kanon.

    One trick pony Berihnger RD808 är härligt old school. Begränsad men billig. Köp ett gäng roliga moduler till för samma pris som en Tempest.

    Akustikbehandling och nya monitorer är också ball. Finns massa ball monitorer.
    Senast redigerat av drloop den 2018-07-06 klockan 09:34.

  10. #10
    popstasy
    popstasy är inte uppkopplad
    popstasys avatar
    Veteran
    Vad gäller trummaskin så tycker jag att du ska kolla på en Digitakt. Den var allt jag hoppades Electribe och MPC-burkarna skulle vara. Intuitiv men ändå djup.
    Standardljuden som följer med är bra och när du tröttnat på dem är det bara att ladda upp dina egna hur lätt som helst med transfer. Och bäst av allt det är enkelt och smidigt att sampla!
    Vad gäller MFBs trummaskiner låter de bra men sequencern är i mitt tycke lite bökig och knapparna är inte så kul att spela på.

  11. #11
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Instämmer nog dessvärre med kören. Det är inte främst prylarna. En svindyr analogkompressor tror jag knappast kommer lösa mixproblemen, även om den givetvis kan ge både trevlig färg och fin avrundning/klister till mixen.

    Som JGB är inne på. Låter andra grejor du gillar bra över monitorerna? Om inte, hur låter dina/andras grejor i lurar? Samtidigt, med det sagt, några nivåer bättre monitorer kommer säkerligen låta bättre än dina nuvarande, så det kan ju vara ett lyft för kreativitet/skaparglädje oavsett.

    Vissa saker KAN dock vara prylarna, i alla fall till en del. Om du gör för statiska/trista trummor med samma gamla samplingar kan mycket väl en trummaskin hjälpa (såväl mjuk som hård). Om det är feta analogtrummor du är ute efter (samt möjlighet till fin sampleuppspelning) skulle jag ta ett ordentligt test av AnalogRytm. Både AnalogRytm och Digitakt har fördelen att sequencern gör att det är lätt och snabbt att få in dynamik och semi-slump i rytmerna, så även en 16-stegs-trumpattern kan ha intressant variation.

    (Sen är ju jag av uppfattningen att visa fantastiska prylar är fantastiska just för att de uppmuntrar ett annat tanke/angreppssätt, och när man väl lärt sig det kan man ofta ta med sig lärdomen till helt andra prylar med, så då är det återigen inte helt och hållet prylarna...)

  12. #12
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Mina fem öre

    Först. Håll på de stora pengarna ett tag tills du verkligen vet vad som kan hjälpa dig och ge dig fart o entusiasm.

    1. Öva. Gör många låtar för skojs skull. Läs på om mixning o arr. Kolla tutorials. Ha roligt med det och testa. Kör bas o trummor nån gång. Sen känn på hur gitarr o synthar funkar ihop. Typ. Överge låtar efter en stund så du inte kör fast och tappar lusten och ge dig på nya istället. Försök inte skapa ett mästerverk. Det blir bara mästervärk (mvh Göteborg)

    2. Köp en beg trummaskin. Ge dig i kast med den och känn på det. Uppstår kärlek? Lovely, då kommer det sporra till nya låtar som du får öva 1. på. Om inte sälj och köp en med annat arbetssätt. Typ MPC, AnalogRytm, X0X eller Tempest (om du vill satsa en slant, och det tycker jag det kan vara värt)

    Lycka till!

  13. #13
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Tack för alla fantastiska tips.

    Har ju länge känt till Elektron men kollade verkligen om analog rytm (mk 2, som faktiskt är riktigt snygg också) tidigare idag och wow vad rolig men ändå inte allt för svår den känns!
    Borde såklart självklart kollat Digitakt först men såklart jag ska gå efter det dyrare men till mitt försvar dök den upp när jag sökte efter just Digitakt.
    Tror mycket väl att det jag allra mest "längtar efter" är en trummaskin eller ja, ett härligt sound för trummor. Att det var det jag allra helst önskar mig visste jag inte innan jag skapade denna tråden men ska försöka att inte impulsköpa någonting utan faktiskt försöka kolla om det är någonting jag verkligen kommer ha nytta av.

    Angående monitorer.
    Det är sant att det jag lyssnar på där i låter ganska bra jämfört med mitt egna material så kanske inte nya dyra monitorer ska stå överst på listan åtminstone men kanske ändå ska finnas där inför framtiden... Det är svårt att jämföra dock när man till vardags mest lyssnar på earpods för man inte hittat vilka hörlurar man bör investera i och har ett par billigare-modell sennheizer over-ear-lurar för inspelning av sång och gitarr.

    Lite rörigt svar som vanligt. Ska försöka snygga till inlägget om jag hinner sen.

    Att få lära av någon som är duktig på produktioner vore såklart det absolut mest givande men oavsett hur mycket jag än skulle vilja så finns det någon spärr som hindrar mig från det.. Tutorials går ann och är jätteintressant men att besvära en annan människa, även om jag skulle betala den för besväret vore riktigt läskigt.

  14. #14
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Jag citerade egentligen ett saying från fotovärlden jag ofta tänker på:
    Vad ska jag köpa för kamera för att ta bättre bilder? Sälj allt du har och köp en Om2 (billig oldscool pryl). Ta pengarna och åkt två veckor till Madrid och bara plåta. Då får du bättre bilder.

    Ligger mycket sanning i det - vad för kreativt vi än fipplar med.

  15. #15
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Jo jag förstår vad du menar.

    Jag känner bara att jag väldigt snart är ledig och kommer inte kunna ta ledigt närmsta tiden och dessutom har jag inte riktigt den karaktären eller vad man nu ska kalla det att faktiskt använda tiden till det jag ska, om jag inte får en sådan där inspiration kick som man kan få av ett nytt instrument så att man verkligen på riktigt tror att man äntligen ska göra den där låten, troligtvis bästa någonsin.. Ja osv.. Haha.

    Men jag vet. Det handlar inte om prylar men illusionen av det och möjligheten att faktiskt köpa någonting nytt kan faktiskt inspirera både till kreativitet och disciplin.

  16. #16
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Jag vet verkligen vad du menar

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0054.PNG 
Visningar:	75 
Storlek:	994,9 KB 
Id:	82093Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0054.PNG 
Visningar:	75 
Storlek:	994,9 KB 
Id:	82093

  17. #17
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Alltså wow. Det där ser fantastiskt ut. Typ fulländat. Du har tillochmed fixat lavalampa. Jag längtar och är samtidigt rädd för att komma dit. När man äntligen är klar och kan börja göra musik, men det är klart det går ju alltid att skaffa den där synthen som kommer låta en uppnå det där verkliga soundet man är ute efter :-D..

    Men på riktigt Analog rytm 2 är verkligen intressant nu.. Jag vet inte om jag bara inbillar mig nu som vanligt att det ger det där jag precis är ute efter.
    Jag är dock rädd det ska bara som med electribe, tror det var någon inställning jag inte fick till som förstörde hela workflowet jag hade föreställt mig få.
    Så otroligt mycket pengar dock. Men jag är dessvärre en sådan tönt att jag verkligen måste ha mk2 nu bara för den är så otroligt mycket snyggare och ser på något vis mer ergonomisk ut än mkte

    Kanske man ska säljaprojekt Prophet rev2 och köpa en analog rytm och hoppas på det bästa och i värsta fall förlora någon tusenlapp eller två när man säljer den. Jag vill dock vara färdig med felköp och hade egentligen tänkt köpa någonting i stil med Prophet 6 eller OB6 när electriben ryker.

    Kanske man ska sälja alla fonder och bli pank och fattig bara för att lära sig läxan att prylarna inte get mer än man faktiskt lär sig dem och att det man har duger bara man lägger ner tiden på att faktiskt lära sig använda dem.

  18. #18
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Såhär ser förövrigt där jag håller till ut.. Jag glömde nämna jag försöker lära mig spela trummor, det går sådär dock om jag ska vara ärlig.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	yuw8JB2.jpg 
Visningar:	34 
Storlek:	713,3 KB 
Id:	82095

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	6bFMFKI.jpg 
Visningar:	32 
Storlek:	656,8 KB 
Id:	82096

  19. #19
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Det där ser så mycket fetare ut än det jag sitter med, och då är jag ändå ganska nöjd med det jag har.


  20. #20
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Mina två cent; (kanske är det självbedrägeri?) Se prylintresset och musikskapandet som två olika saker som dock förenas för att motivera/understödja varandra. Då slipper du GAS ibland och skaparkrav ibland och emellanåt båda och fullständig harmoni uppstår.

    Men i övrigt är jag tyst, så får stenarna i glashuset sköta ljudkulissen.

  21. #21
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Paratriplel: Jag tycker att du ska slänga iaf en del av pengarna på en bra kurs. Leta upp t ex en bra kurs i mixning eller i musikproduktion. Exempelvis från nextlevelsound.com eller hyperbitsmusic.com (det finns numera flera liknande, men de vet jag håller bra kvalitet). Jag rekommenderar då främst någon där du tillsammans med en bra lärare och ett gäng elever till sitter med varsin webbkamera+mikrofon och pratar om ämnet + er egna musik.

    Dopaminhöjande kost/kosttillskott och aktiviteter kan också dämpa G.A.S annars.
    Senast redigerat av Volantiz den 2018-07-07 klockan 09:59.

  22. #22

    Veteran
    Prylintresse och musikskapande behöver inte hänga ihop. Bra skrivet machinepop.
    När jag inte skriver musik så gör jag ljudpatchar eller testar nya tekniker (sällan nya maskiner eller pluggar)
    Det är som att meditera, behöver inte alltid bli musik. Det behöver bara bli lite skönt ljud i korta snuttar.

  23. #23
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Precis, prylintresset och drivkraften att skapa musik kan vara två olika intressen.
    Fokusera på att skriva många låtar är mitt tips.
    Samt lyssna på mycket och varierad musik.

  24. #24
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Många bra tips här tycker jag!

  25. #25
    Phat
    Phat är inte uppkopplad
    Phats avatar
    Veteran
    Ja, en approach som ofta tas upp i dessa sammanhang är helt enkelt att tvinga sig att göra klart låtar, även om de inte blir precis så bra du vill ha dem. Men genom att anstränga sig lite extra för varje låt, hur kassa de sedan än blir, så utvecklas man lite varje gång.

    Jag tror nog lite mer på den tesen än att köpa prylar. Men jag kan förstå lockelsen.

  26. #26
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mina två cent; (kanske är det självbedrägeri?) Se prylintresset och musikskapandet som två olika saker som dock förenas för att motivera/understödja varandra. Då slipper du GAS ibland och skaparkrav ibland och emellanåt båda och fullständig harmoni uppstår.

    Men i övrigt är jag tyst, så får stenarna i glashuset sköta ljudkulissen.
    Fan, exakt så är det ju!
    Utan att kunna formulera det själv lika elokvent så är det nog precis så jag har levt i flera år. En del grejer har jag köpt för att jag vill prova på - och så har jag haft min vanliga utrustning som arbetshästar som bara funkar hela tiden.
    Tack för förtydligande

  27. #27
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av SteffeE Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fan, exakt så är det ju!
    Utan att kunna formulera det själv lika elokvent så är det nog precis så jag har levt i flera år. En del grejer har jag köpt för att jag vill prova på - och så har jag haft min vanliga utrustning som arbetshästar som bara funkar hela tiden.
    Tack för förtydligande
    Jepp, exakt samma här, insåg det för kanske 5-6 år sedan och det var också
    då allting lossnade musikaliskt

  28. #28
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag tycker låtexemplen är bra. Tror att det som behövs är en fast arr-hand, och sen göra färdigt. För min del lär jag mig mest när jag slutför nåt. Så lyssnar man och kan tänka på vad som är fett, och använda samma "trick" i nästa låt. Svårt, som sagts, att säga nåt om ljudkvallen via Vocaroo.

  29. #29
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Jag kommer troligtvis behöva köpa någonting iaf, får tänka på att hålla nere GASen framöver istället tror jag.
    Detta skov går inte trycka undan.

    Ska jag dra lite background story så lovade jag min sambo att enbart kåpa max en grej till innan Juli månad, det var efter jag köpt juno:n har jag dör mig.

    Då köpte jag trumsetet och det är såklart inte något jag direkt ångrar men det var inte lika enkelt att få ett fast beat som jag hoppats på.
    Nu är det Juli och eftersom jag sålt en hel del vore det väldigt kul att kunna unna sig något.

    Så någonting kommer jag behöva köpa. Annars kan jag ju inte motivera mig till varför jag ska gå till jobbet :/. Det vore väl ifall jag kör på dopamin-spåret då kanske, eller en variant av det men jag ska egentligen inte stoppa i mig droger men då skulle jag nog släppa tanken på GAS och inte alls ha någon chans att köpa mer grejer. Haha, jag skojar om inte det framgick.

    Men kurser är väldigt bra tips.. Satt igår och skaffade konto på AskVideo men hann aldrig köpa prenumerationen men jag tänkte faktiskt testa någon månad iaf se vad jag tycker men ni kanske känner de ovan är överlägset bättre? Ska även kika på dem. Funderar också lite på en verklig kurs där man faktiskt köper en termin eller sommar, tror jag är lite sent ute nu men så otroligt dyrt.
    Jag skulle jättegärna betalt de pengarna om jag på något sätt visste det var någonting som passar mig. Men om jag går på ett tillfälle. Känner mig sjukt obekväm och är sjuk, "kan inte komma" och alla andra ursäkter betyder det jag slängt bort massor pengar i onödan och jag tror ju inte det händer, men allt beror på stämningen
    Ska iaf kolla in nextlevelsound.com och hyperbole.com nu snarast och se vilken jag prenumeration på. Redan skapat ett fint dokument för AskVideo nu och allt.. Fick väldigt bra tips från en medlem här om hur han tar sig igenom kurserna och lite tips på bra kurser.

    Efter att ha sovit på saken så är analog rytm fortfarande väldigt åtråvärd för övrigt.

  30. #30
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran
    Paratripel: Om man köper begagnat så minimerar man ju risken att förlora en massa pengar vid eventuell ånger och försäljning. Jag tycker att du ska köpa en Analog Rytm och prova.

  31. #31
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Paratriplel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men kurser är väldigt bra tips.. Satt igår och skaffade konto på AskVideo men hann aldrig köpa prenumerationen men jag tänkte faktiskt testa någon månad iaf se vad jag tycker men ni kanske känner de ovan är överlägset bättre? Ska även kika på dem. Funderar också lite på en verklig kurs där man faktiskt köper en termin eller sommar, tror jag är lite sent ute nu men så otroligt dyrt.
    En väsentlig skillnad är att kurser från AskVideos och liknande enbart är förinspelade (tror iofs att de börjat lite smått med interaktiva kurser också nu? Men de ingår nog då inte i någon prenumeration). Jag har gått igenom ett gäng kurser där också genom åren och de håller extremt varierande kvalitet. De lär ut en hel del som är rakt av fel kring mixning och mastering. NextLevelSound har jag också kört med själv och de tyckte jag var jättebra. Varje kurs är runt 8 veckor. Alla som går kursen möts två gånger i veckan i ett webinar. I exempelvis deras mix-kurser så är det först ett par veckor med teori och sen de sista veckorna så lyssnar alla tillsammans igenom varandras mixar och kommenterar osv. Den biten tycker jag är helt fantastisk! Det är väldigt inspirerande och samtidigt så är det lätt att knyta bra kontakter med andra musiker. Utöver de två mötena i veckan så ingår ett gäng andra webinars som går varje vecka. Vissa är till för att främst lyssna och kommentera varandras produktioner eller mixar.. och andra är till för att hjälpa varandra bli mer effektiva med sin DAW. Hyperbits har en liknande utbildning för EDM produktion. Jag har varit med på ett par av deras webinars och tycker att även de håller relativt hög klass. Dessa kurser är däremot med all rätt betydligt mycket dyrare än de från t ex AskVideos.

    - - - Uppdaterad - - -

    Som alternativ till AskVideos så finns även Groove3. Iaf förr så höll de högre kvalitet än AskVideos. Numera så vet jag inte..

  32. #32
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Jag förstår att AskVideos är lite av billighetsvarianten av de olika "online-kurserna" som finns, min tanke är inte att skaffa en ett års prenumeration utan snarare en månad, titta på lite saker som jag blivit rekommenderad för att faktiskt förstå hur jag bör använda kompression och dylikt. Bara haft så lite tid att jag vet jag inte skulle kunnat utnyttja det senaste tiden och då hade det känts väldigt onödigt.

    Jag skulle gärna ta en interaktiv kurs men någonstans känner jag att jag inte har tid att sitta med saker mellan "lektionerna" rakt av sådär i någon månad utan att ta övriga livet i beaktning, det kanske inte heller krävs? Klart jag kan lägga någon halvtimme på en så kallad läxa men jag är rädd för att hamna efter och på så vis bara bli sönderstressad och tappa ännu mer energi. Det är inte så att jag tänker att jag aldrig skulle klara det men jag skjuter det framför mig, antagligen borde jag först lägga mina pengarna på terapi och lösa sina psykiska problem med ork & energin istället.. Men så smart är jag icke.

    Har tittat in Groove3 tidigare och det är också intressant men det jag egentligen känner är problemet är att jag inte vet vad jag ska titta på för kurser, klart jag lyckas leta upp någon bra kurs själv om jag skaffar en månads abonnemang men jag skulle verkligen älskat om det fanns några rekommendationer om videos, men det är ju svårt, ni vet ju inte alls vad jag har svårt med eller vill lära mig, förutom det ni själva tycker utifrån de ljudexempel jag skickat. Men jag antar jag är väldigt intresserad av att lära mig mer om ryggraden / strukturen av produktioner, det vore väldigt intressant att kunna rita en ritning över en låt, självklart olika beroende på musikstil och sedan bara testa skapa en generisk låt genom att färglägga inom linjerna liksom, sedan kan man såklart spara en del av den ritningen/strukturen och bygga en bra Logic-template som man använder sig av och går lite på känsla när man bygger vidare liksom..
    Självklart vore mixning också väldigt bra för mig att lära mig, men jag tycker inte alls det är roligt. Problemet är kanske att jag är så jävla trött på mina egna låtar när de ska mixas eller att jag bara fått rent av dåliga låtar att öva på när jag försökt lära mig via olika diverse försök (typ recordrevolution, ljudteknik A (universitet) osv.

    Angående trummaskin och analog rytm så jag borde verkligen köpa mk1 men jag tror faktiskt jag väljer att spara ihop lite extra till mk2 eller kanske tar en liten del av min buffert, visst kommer jag förlora mer pengar om jag skulle sälja den än med en mk1 men jag tror också att mk1 kommer tappa lite extra i värde när det dyker upp mk2 på second-hand marknaden så det kanske faktiskt inte blir speciellt stor skillnad? Jag menar, fanns det en mk2 som såldes för 13 000 skulle jag nog nappat direkt och tagit ett SMS lån om jag inte hade pengarna, haha.. Och då säljer ändå E-Music den för 14 700 kr.
    Dock mycket pengar att lägga på en enda grej känner jag men ger det mig det jag letat efter i snart 2-3 år så kan det vara värt det.
    Tycker verkligen den verkar helt fantastiskt .
    Ska dock se till att slutföra affären av en Roland RE-301 Chorus Echo först innan jag ens tänker på att köpa något annat, för ett verkligt bra tape delay har jag varit allt för sugen på allt för länge och nu har en 99a har varit så pass vänlig och snäll och gått med på att sälja sitt .

  33. #33
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Måste säga att jag är väldigt nöjd med hur låtarna låter genom mina monitorer. Kanske är ett inget fel på dem även om det såklart finns bättre.

    Skulle tro jag har viktigare saker att tänka på än dem.

    Signat upp mig på nextlevel sounds iaf och tänkte titta vad det är i deras free 30 day trial och se om det lockar mig..

    Och angående analog rytm. Jag blir mer och mer övertygad om att det kan vara den rätta trummaskinen för mig.
    Ju mer jag läser om den desto mer gillar jag den.

    Jag tänker såhär också. Om den skulle vara för avancerad, inte alls fungerar i mitt workflow, så har man ju 30 dagars öppet köp. Är det fel att tänka så?
    Jag har aldrig använt mig av 30 dagars öppet köp tidigare / lämnat tillbaka någonting jag köpt så jag känner någonstans att jag verkligen skulle ha rätt att göra det om jag skulle ta steget till att köpa den. Ska såklart kolla lite mer på de innan dess att jag slår till men ändå är det lockande att tänka att ha skulle kunna börja min semester med den.

  34. #34
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Eftersom tråden börjar handla endel om trummaskinerl och speciellt då Elektron Analog Rytm.

    Jag var verkligen helt såld på den och var i princip redo att dra till DLX och köpa en igår men intalade mig jag ska avvakta något och läsa på lite mer men annars känns det väldigt rätt, kunna sampla, skapa egna ljud, knappt något menydykande och rätt eller iaf hyfsat enkel att förstå..

    Men så läste jag den hade lite problem och efter vad jag läst verkar det som att många har stora problem med dem. De fryser och hänger sig, får konstiga kaotiska saker för sig etc.

    Är det någon här som känner till hur det ligger till? Har man hittat felet? Börjat jobba på att fixa det? Är det fixat och bekräftat?
    Av vad jag läst känns det otroligt oseriöst med folk som fått en replacement efter replacement och ibland tillochmed fått tillbaka sin tidigare enhet med ett om installerat operativsystem?!

    Jag är fortfarande villig att ge Elektron en chans men jag orkar verkligen inte med att bli besviken över en produkt som kostar 15 000 kr och i princip är halvt fungerande.

  35. #35
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Jag hade liknande problem. Bytte mixer. Köpte en x32 producer. På det hela väldigt nöjd, fina effekter och fungerar som ljudkort med 32in och 32ut. Litet minus att den bara kan köra upp till 48kHz. (men jag misstänker att den jobbar med högre internt i effekterna). Den har också bara xlr don, vilket gjorde att man fick löda iordning sladdar)

    Eftersom mina monitorer (ett par Event reference5 som jag verkligen gillade) var trasiga så fick det också bli nya, jag köpte Focal alpha 5. Helt ok, men inte något fantastiskt.

    (För länge sen körde jag ett par Behringer truth monitorer, dessa fick ett försök att vara stand-in när Eventen pajade. Men dessa Beringer truth lät kort sagt skit, så det fick bli lurar. Men tror iof att det är någon tidigare modell än dina.)

  36. #36
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Jag som alltid snålat blir helt fascinerad av motoriserade reglar och sånt. Jäklar. Jag kanske måste ha ett sånt. Men varför? Fan också.

    Funkar det fint att sitta och mixa DAW-projekt med det? Jobbar i Live, mest med wavar.

  37. #37
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Lätt hänt att få det där ha-begäret efter nya skinande saker, haha jag vill också ha en mixer med motordrivna reglar men jag antar jag i princip kan slänga bort (sälja) mitt ljudkort då och då börjar jag faktiskt tveka lite, men funderade förut lite på en mixer liknande eller från Behringer's X-touch serie som innehåller motordrivna reglar men jag är osäker på vad jag känner inför det egentligen för att dra i volym kontroller upp och ned är ganska skitsamma, men att hitta ett workflow där allting känns naturligt är verkligen lockande,att kunna flytta omkring sig i Logic utan att känna det är ansträngande vore något...

Liknande ämnen

  1. Vad ska jag göra nu? (varning för långrandighet)
    Av skogge i forum Allmänt om musik
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2014-10-27, 11:39
  2. utrustning för 50.000kr. vad ska man köpa för det jag tänkt?
    Av flight313 i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 64
    Senaste inlägg: 2013-12-04, 23:47
  3. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-02-15, 16:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •