Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: MFB Microzwerg går out of tune när man kommer åt strömsladden (!!??) Fixbart eller ej

Dsc
    Dsc är uppkopplad nu
    Dscs avatar
    Senior

MFB Microzwerg går out of tune när man kommer åt strömsladden (!!??) Fixbart eller ej

Köpte en Microzwerg på Ebay. Säljaren beskrev den som i perfekt skick. Dock är powerkabeln till 15volts DC adaptern mystiskt känslig och detunar på samma sekund som jag råkar komma åt den. Vad skall man göra. Be om pengar tillbaks eller finna sig i det?

Har spelat in en mp3 hur det låter om man vidrör strömsladden alldeles där man pluggar in den i synthen. Det är alltså små nuddningar jag gör. Det är inte bara temporärt när man kommer åt den som det wobblar till, totalt sätt ställer den om sig något så att man får stämma om den igen med tune knobben. Jämför första sekunderna och sista så hörs det.

mfb out of tune.mp3

Och är det någon som har koll på att fixa synthar, är detta i kategorin hyffsat enkelt att fixa om man skulle lämna in den till nån som kan fixa musikelektronik? Så här ser den ut på insidan från bild jag hittade.

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	mfb_mi10.jpg 
Visningar:	14 
Storlek:	199,5 KB 
Id:	82060

Kom på att det är ju en ovärderlig funktion om man vill emulera ljudet av en mygga.

jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

Veteran
    en vild gissning är dålig lödning, glapp eller bara lite oxid på strömkontakterna.

Dsc
    Dsc är uppkopplad nu
    Dscs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    en vild gissning är dålig lödning, glapp eller bara lite oxid på strömkontakterna.
    M.a.o. hyffsat lätt för en kunnig att fixa?

Liknande ämnen

1. MFB Microzwerg
    Av ZX81 i forum Musikprylar säljes
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-07-03, 19:15
  2. MFB Microzwerg MK1 *SÅLD*
    Av dagHB i forum Musikprylar säljes
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2013-04-06, 17:55
  3. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-03-25, 21:10
  4. MFB Microzwerg samt Roland RS-5