Resultat 1 till 21 av 21

Ämne: Malekko Manther

jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

Veteran

Malekko Manther

Jag startar en ny tråd för Malekko Manther här under syntar, samplers & sånt:
    • Jag verkar vara den första på 99-musik som fått tag på en, än så länge. En fantastisk synt med full automation av alla reglar, lite i stil med Electrons produkter. Bra kvalitetskänsla i de flesta kontroller. Bra PWM-modulering, 3340-VCO;er, SSM 2044 lågpassfilter (båda är nytillverkade IC-kretsar), snabb envelope, samt LFO & Delay som är synkbara. Displayen är en en högupplöst liten sak, i stil med Korg Minilogue. Kan vara svår att avläsa för en del med synbesvär.
    • Kan berätta att MIDI-implementeringen är inkomplett med sin första firmware. Pitch bend och Mod.wheel hanteras t.ex.ännu inte. Upptäckte också att programmering av sequencern från extern MIDI/CV-GATE inte fungerar ännu. När synten styrs via CV-GATE, följer inte suboscillatorn tonskalan alls. Jag bollade nyss iväg ett mail till Malekko support om detta. Har redan läst att MIDI-implementeringen ska förbättras med kommande firmware.

tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Najs! Väntar på video!

otto_tsr
    otto_tsr är inte uppkopplad
    otto_tsrs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    haft den ett tag och märkt de brister du påpekar. via midi så synkar den inte korrekt när man multiplicerar klockan under sequencermenyn så bra. vid x2 så funkar det. men vid x3 eller x4 så blir det helt tokigt bara. ser fram emot en firmware uppdatering.

i övrigt så är jag mycket nöjd med burken. fått ur en hel del trummor och acid redan.

jocks1

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av otto_tsr Visa inlägg
    haft den ett tag och märkt de brister du påpekar. via midi så synkar den inte korrekt när man multiplicerar klockan under sequencermenyn så bra. vid x2 så funkar det. men vid x3 eller x4 så blir det helt tokigt bara. ser fram emot en firmware uppdatering.

i övrigt så är jag mycket nöjd med burken. fått ur en hel del trummor och acid redan.
    aha, bra att veta att fler stött på samma fel, otto_tsr ;-)
    har du även märkt att delay-kontroller är offline på några presets man själv skapat?

jocks1

Veteran
    Paul på Malekko bekräftade att Subosc inte följer cv-pitch när CV-GATE används istället för midi. Man kommer kunna välja pitch follow on/off i framtida firmware för CV till Subosc.Om man stöter på att kontroller på panelen inte reagerar när man ändrar dom, är det troligen automation som styr dessa och har prioritet. Håll inne "Clear", och ändra på regeln, så tas automationen bort. shift+clear raderar all pattern automation i en preset.

jocks1

Veteran
    satt med Manther i helgen: Manther som styrs av extern sequencer via MIDI har ett annat problem: Envelope-triggning uteblir emellanåt, även om rätt ton spelas. Någon slags random legato uppstår när extern step sequencer midi-triggar noterna. Om jag ställer sequencer Clock till analog in, försvinner problemet. Edit: Jag tror att jag upptäckte orsaken till störningarna när extern sequencer är master: Det kan vara parametrar i Manthers egna sequencer som spökar i bakgrunden. Den rullar ju när extern klocka kommer in.
    Senast redigerat av jocks1 den 2018-07-26 klockan 19:14. Anledning: Rättelse

machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Läser man genom den här tråden är det lite som med Deckard's Dream - ingen vidare säljtråd. Jag hoppas de kan justera missar i senare OS och att de i övrigt lever upp till era önskningar...

jocks1

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    Läser man genom den här tråden är det lite som med Deckard's Dream - ingen vidare säljtråd. Jag hoppas de kan justera missar i senare OS och att de i övrigt lever upp till era önskningar...
    tack machinepop Det är absolut inget fel på ljudet, det är bara programvaran hittills som är ofärdig. Ofärdig mjukvara har ju många tillverkare släppt de senaste åren. Elektron har t.ex. dragit ut på Overbridge till Digitakt i över ett år nu.

machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Visst är det lätt att göra missar, men ibland får man intrycket av att de rusar ut ett OS utan att ens betatesta det själva. Glapp från extern sequencer känns ju inte som nå't man normalt missar. Att man råkar dubbelklicka eller använda enknappkombination som fryser skärmen eller nå't liknande kan jag mer förstå att så'nt händer.

Färre tidiga lanseringar och fler kompletta produkter liksom.

jocks1

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    Visst är det lätt att göra missar, men ibland får man intrycket av att de rusar ut ett OS utan att ens betatesta det själva. Glapp från extern sequencer känns ju inte som nå't man normalt missar. Att man råkar dubbelklicka eller använda enknappkombination som fryser skärmen eller nå't liknande kan jag mer förstå att så'nt händer.

Färre tidiga lanseringar och fler kompletta produkter liksom.
    Håller med där!

jocks1

Veteran
    ok, jag fick ett svar på frågan om när nästa firmware till Manther ska komma:
    "Hello Joakim,
    1. We are trying to have the firmware update ready by this coming Autumn.
    2. Yeah, that OLED is so small... Maybe we can fit something on the screen, but it's a problem because so many functions are recordable.
    All the best,
    Paul"
    Punkt 2 gällde att man inte kan se om delay-kontrollerna är låsta av automatiserade rörelser.
    Paul är rätt snabb att svara på supportfrågor om Manther, och skulle även framföra mina förslag på "step-by-step recording in SH-101 style"
    Senast redigerat av jocks1 den 2018-07-11 klockan 22:23. Anledning: stavfel

jocks1

Veteran
    ok, nu har jag spelat in en dryg timme med rattande på min Manther. I veckan borde jag kunna lägga ut ett redigerat axplock av ljud till en youtube-demo. Har inte lagt upp på tuben tidigare, så jag vet inte hur långa klipp man får lägga upp, som nybörjare. Vet nån på 99musik vad maxtiden är första gången?

DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran

tonefloat
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    ok, nu har jag spelat in en dryg timme med rattande på min Manther. I veckan borde jag kunna lägga ut ett redigerat axplock av ljud till en youtube-demo. Har inte lagt upp på tuben tidigare, så jag vet inte hur långa klipp man får lägga upp, som nybörjare. Vet nån på 99musik vad maxtiden är första gången?
    För några år sedan var det 10 minuter, nu är det 15 minuter. Men om du verifierar ditt konto så är det 12 timmar.

Min längsta är nästan 4 timmar.

https://support.google.com/youtube/answer/71673?hl=en&co=GENIE.Platform%3DDesktop

jocks1

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    För några år sedan var det 10 minuter, nu är det 15 minuter. Men om du verifierar ditt konto så är det 12 timmar.

Min längsta är nästan 4 timmar.

https://support.google.com/youtube/a...form%3DDesktop
    Tack för info tonefloat jag renderar just nu min första video för Youtube. Med en billig Microsoft webbkamera och första riktiga projektet i Vegas video v.15, kommer det inte bli nån Oscars-statuett för min del får man upp den även på vårt forum tro? Ska testa senare.

tonefloat
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    Tack för info tonefloat jag renderar just nu min första video för Youtube. Med en billig Microsoft webbkamera och första riktiga projektet i Vegas video v.15, kommer det inte bli nån Oscars-statuett för min del får man upp den även på vårt forum tro? Ska testa senare.
    Använd youtube taggen och klistra bara in det som står efter v= i youtube url.

deadbeats avatar
    Veteran
    "Infoga video" med hela yt-länken inklistrad har jag även för mig funkar

Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Det funkar även med [ video ] länk till video [ / video ] utan mellanrum .

jocks1

Veteran
    Tack allihopa! En länk har smugglats in i forumet om ni inte redan har sett den under recensioner

EDIT: Jag upptäckte idag att patchar inte lagrar oktavbyte på VCO;n Den ligger kvar i det läget den manuellt är ställd, oavsett patchbyte.Borde vara en snabb firmware-fix tycker jag. Jobbar vidare med att göra lite egna ljud på den så länge. Kommer påpeka att resonansen skär bort för mycket av grundklangen. fullt så extrem är väl inte ens Minimoogens filter va? får kolla upp detta med Behringer model D tror jag. konsekvensen är att resonans nästan helt dödar triangelvågformen.
    Senast redigerat av jocks1 den 2018-07-28 klockan 18:19. Anledning: ny info

weeping_nazgûl
    weeping_nazgûl är inte uppkopplad
    weeping_nazgûls avatar
    Inte så pratsam än
    nå, hur var denne då? utseendet implicerar ju att den låter vintage roland men inte sett någon demo som gör mig klok på filtret.

edit: såg nu att det är ssm2044.
    Senast redigerat av weeping_nazgûl den 2018-08-07 klockan 09:49.

jocks1

Veteran
    Firmware update!
    OBS! Nu har Malekkos första update till Manther kommit
    Alla anmälda fel är inte uppdaterade vad jag ser i medföljande listan. Men det kommer fler uppdateringar framöver enligt Malekko.
    Midi-implementeringen är fortfarande minimal, och suboscillatorn verkar inte följa VCO ännu. Ska installera uppdateringen i veckan, och se hur den är att jobba med. Ställbar LFO & Envelope i slow och fast mode, samt att program numera ska lagra val av oktav i presets är dock välkommet
    EDIT:Nu lyckades jag till slut med update. Räckte inte att maxa volymen från datorns inbyggda ljudkort. Fick lägga upp ljudfilen i Acidpro v.8, och dra upp nivån på spåret till +6dB, och maxa mixerbordets hörlursutgång, och dra en kabel därifrån till gate in på Manther. Kom aldrig under 63 errors, men antalet datapaket stämde ändå. Efter omstart av Manther står det nu firmware v.1.1
    Jag hittade nya valmöjligheten slow och fast i menyn för envelope och LFO. I övrigt såg jag inga andra förändringar. ska testköra i helgen, när jag piggnat till efter en seg förkylning.
    Senast redigerat av jocks1 den 2018-10-18 klockan 12:27.

Liknande ämnen

1. Malekko
    Av jgb i forum Modularer & sånt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-04-24, 23:47

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •