Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Effekt för live m trummaskin, sampler o synthar

M i Gbg
    M i Gbg är uppkopplad nu
    M i Gbgs avatar
    Veteran

Effekt för live m trummaskin, sampler o synthar

Klurar på om någon effekt skulle ge väsentlig skillnad live. Vill inte köpa nåt bara ”för att” eller som krånglar till allt, men tänker att jag kanske missat nåt som skulle ge det där lilla extra i min setup.

Som det ser ut nu så använder jag Octatrack som nav. MachineDrum slavas och går via Analog Heat (för lätt dist o kompression samt filter-svep) in i Octa. Digitone alternativt OB6 o Minitaur går in i Octans andra ingångar. Så ut ur Octan kommer helt enkelt mixen till PA. Vad skulle kunna ge denna setup mer fläsk/möjligheter live? Inte så sugen på att blanda in dator dock.

Det jag funderat på är om jag ska lägga ett reverb eller eko på MDn innan Octa. Det interna är ju inte så roligt. Eller? Jag har verkligen dålig koll på vad effekter kan ge och hur bra och dåliga de kan vara. Har liksom inga vidare referensramar än det jag har. Men å andra sidan kan jag ju låta det få en Thru-kanal i Octan och lägga fx o reverb/delay på där. För Octans låter väl jämförelsevis ok?

Har också funderat på hur jag skulle kunna få det att pumpa lite mer. Ska jag isf skicka ut kicken separat på nåt sätt? Och möjligen använda en kompressor m sidechain eller om det går att göra med Octan.

Ibland är man ju sån (och jag är först att erkänna!) att man bara är lite köpsugen och egentligen bara vill ha en pryl som man tänker ska sätta pricken över i. Men i detta fall så blir jag faktiskt bara nöjd om svaret är ”Nej, det du har klarar du dig gott på om du bara använder det rätt/så här”

All (saklig )input välkommen!

M i Gbg
    M i Gbg är uppkopplad nu
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Hmm. Jag tror bestämt att jag frågat typ exakt samma sak tidigare. Hehe. Ja ja. Om nån orkar så...

machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Osaklig input:
    I Moog One-tråden låter det som att den kommer att bli lösningen på alla dina problem.

Sakligt handlar det nog mer om anläggningen på gigstället och att ljudteknikern klarar syntar. En del rockklubbstekniker fixar inte elektroniska instrument något vidare (imho).

M i Gbg
    M i Gbg är uppkopplad nu
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Ja, alltså. Jag kommer ju sköta balansen själv på allt och bara skicka ut ett stereopar från Octan. För större gig gissar jag att man bör separera och lämna till ljudtekniker. Men där är jag inte än.

johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Kaoss Pad KP3+ (eller säkert andra varianter av Kaoss Pad, men KP3+ är den enda jag testat) tycker jag är en utomordentligt trevlig effektmaskin för livebruk. X/Y-paddan är riktigt nice för att styra två parametrar samtidigt med endast ett finger.

M i Gbg
    M i Gbg är uppkopplad nu
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    En till?

- - - Uppdaterad - - -

Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    Kaoss Pad KP3+ (eller säkert andra varianter av Kaoss Pad, men KP3+ är den enda jag testat) tycker jag är en utomordentligt trevlig effektmaskin för livebruk. X/Y-paddan är riktigt nice för att styra två parametrar samtidigt med endast ett finger.
    Hmm. Bra tips!

M i Gbg
    M i Gbg är uppkopplad nu
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Klurar på en Strymon Deco. Hört mkt bra om den. Så har jag två alternativ att använda till det de gör bäst. Klurar på om inte en Deco skulle göra sig bra på MDn med saturation o slapback. Då kan Heat ligga på mastern med kompression, lite skit och lite filtersvep så kan track 8 på Octan användas till samplingar istället.

Och vid inspelning har jag de två att välja efter behov o smak.

655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Kan rekommendera Deco. Jag brukar tycka dist låter otroligt tråkigt, men den här kan verkligen göra subtila under, mild kompression och färgar vackert, till rätt mosigt men ändå mjukt distat.

M i Gbg
    M i Gbg är uppkopplad nu
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Hur låtet slapback ekot på trummor?

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    Coolt på enstaka låtar.

M i Gbg
    M i Gbg är uppkopplad nu
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Ja, man får nog släppa på de olika effekterna på rätt plats. Hmm. Sugen

655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    Låter som ett eko liksom, men det studsar bara 1-2 ggr beroende på vilka inställningar en har. Mer spännande är phaser/flanger-effekten imo.

Liknande ämnen

1. Vilken trummaskin / Sampler eller annat trum pryl är rätt för mig?
    Av Paratriplel i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2017-11-07, 20:14
  2. Sampler/sequencer för live
    Av dJam i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2013-02-15, 16:50
  3. Sampler vs. Trummaskin för beats?
    Av MK Ultra i forum Övrig hårdvara
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-09-12, 19:16
  4. Svar: 4