Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Logic har börjat bete sig konstigt helt plötsligt, V-instrument låter i Input 3&4!?

  1. #1
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior

    Logic har börjat bete sig konstigt helt plötsligt, V-instrument låter i Input 3&4!?

    Rubriken blev väldigt rörig men jag vet inte hur jag ska förklara det på ett bättre sätt.

    Nyligen började Logic bete sig väldigt konstigt.

    Jag märkte att kick-drum-ljudet lät otroligt stort och fett, och inte konstigt det har börjat triggas i min input 3&4 (som egentligen enbart ska vara min Juno-106).

    Medan jag sitter och skriver detta testade jag såklart vidare och då märkte jag att det verkar vara alla mjukvaru-ljud i Logic, men kick-ljudet verkar betydligt högre konstigt nog, vet inte om det är i mina försök att fixa problemet som alla ljud börjat låta eller om de gjort det från början


    Jag har ett Apollo Twin med RME ADI-8 DS via ADAT.

    I Console som är software-mixern som kommer med Apollon, syns inte dessa ljud, så det verkar bara vara i Logic som ljudet skickas till kanal 3&4.


    Någonting konstigt måste hänt i Logic senaste dagarna för det har inte varit så förut.

    Osäker på hur jag bättre ska förklara det men tänkte iaf slänga ut det här, är det någon här som förstår vad som händer och hur jag fixar det?

    Vad bör jag kolla först, ni som är experter på Logic? Stort tack på förhand.


    Observera jag såklart startat om Logic, startat om hela datorn, skapat nytt projekt från scratch, från template, andra äldre projekt (som nu också har samma problem!), försökt kolla i Environment och följt någon guide hit och dit som verkade relevant men ingenting har löst detta eller förklarat varför mjukvara-instrumenten låter ut till input 3 och 4.

    Kan också nämnas.. Från början trodde jag det var ett midi-problem då jag har använt en Software instrument med pluggen External Instrument för att spela in midi och justera och sedan kunna spela upp den för att tracka synthen.

  2. #2
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Verkar som jag hittade felet.
    Det var inte i Logic, upplevde samma sak när jag testade i en annan DAW nämligen, var någon idiotisk template för Console som hade laddats in, förstår inte hur det kan ha hänt sådär random och inte heller varför det inte gick att se (löste problemet genom att återställa Console).

  3. #3
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Vad har du för OS----> Jag kör helst Win 7 men har ett påtvingat Win10 på min laptop och tycker mig märka att den har lite sådan där påhitt i bland. installerar saker man inte alls vill ha på datorn. Som börjar hålla på med något man inte vill...

    På widows 7 så stänger man bara av autouppdate men på windows 10 är det desto klurigare. Om man stänger av allt som går så kan den ända börja autohämta saker och då nollställer den allt tydligen.

    Det finns alltså DAW som också kör med detta ofog ? (jag kör ju Reason och den har ju uppdaterat. Där minns jag inte om det var automatiskt eller om det var någon ruta högst upp i Reason som talade om att det fanns en uppdatering och att man kunde klicka där för att få den)... Reason kör stabilt och bra har jag märkt genom åren... i stort aldrig haft problem där själva Reason var problemet.

    Jag lever ganska skarpt under filosofin peta inte på det som fungerar Vet seb förr ur otroligt frustrerade det kan vara när man vill jobba men allt bara strular.. När man jobbat en vecka och vill sitta med DAW en lördag men allt bara jäklas och allt slutar inte med en låt utan att man svär och blir sur och vill kasta ut datorburken genom ett stängt fönster !

  4. #4
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad har du för OS----> Jag kör helst Win 7 men har ett påtvingat Win10 på min laptop och tycker mig märka att den har lite sådan där påhitt i bland. installerar saker man inte alls vill ha på datorn. Som börjar hålla på med något man inte vill...

    På widows 7 så stänger man bara av autouppdate men på windows 10 är det desto klurigare. Om man stänger av allt som går så kan den ända börja autohämta saker och då nollställer den allt tydligen.

    Det finns alltså DAW som också kör med detta ofog ? (jag kör ju Reason och den har ju uppdaterat. Där minns jag inte om det var automatiskt eller om det var någon ruta högst upp i Reason som talade om att det fanns en uppdatering och att man kunde klicka där för att få den)... Reason kör stabilt och bra har jag märkt genom åren... i stort aldrig haft problem där själva Reason var problemet.

    Jag lever ganska skarpt under filosofin peta inte på det som fungerar Vet seb förr ur otroligt frustrerade det kan vara när man vill jobba men allt bara strular.. När man jobbat en vecka och vill sitta med DAW en lördag men allt bara jäklas och allt slutar inte med en låt utan att man svär och blir sur och vill kasta ut datorburken genom ett stängt fönster !

    Jag kör Mac OS X, så den ska ju inte installera massor ofog men den tjatar ju något extremt om att uppdatera till senaste operativsystemet (High Sierra) såklart.

    Precis sådär kände jag, när man har lördag och vill sitta lite med en idé som känns så lovande, så bråkar datorn så att man sitter och svär och håller sig från att slå sönder någonting man vet man kommer få ångra.. Att gå dator-fri känns mer lockande än någonsin!

    Nu var det ju dock inte DAW:en utan det var själva mjukvaran till ljudkortet som hade fått för sig att lägga en virtuell kanal som input 3 & 4i Logic (tror jag?).

  5. #5
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Illogic då alltså?

    (förlåt, kunde inte låta bli)

  6. #6
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Paratriplel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Nu var det ju dock inte DAW:en utan det var själva mjukvaran till ljudkortet som hade fått för sig att lägga en virtuell kanal som input 3 & 4i Logic (tror jag?).
    Jo jag förstod ju det men ändå samma typer av trubbel

    Får fortfarande samma känslor i bland som på 99Öl i går... man skulle gett upp och köpt sig en kasettporta(Eller bättre) och levt sjutton så mycket lyckligare och produktivare genom åren . Fast turligt nog så är ju OS och dawen och ljudkorten betydligt mindre krånglande som senaste tio femton åren... Annars hade jag nog kört med halvtumsbandare i dag.

    AJA en styrkehutt höjer jag för alla dom med dessa problem Skål( med saft i mitt glas) .

  7. #7
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Paratriplel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör Mac OS X, så den ska ju inte installera massor ofog men den tjatar ju något extremt om att uppdatera till senaste operativsystemet (High Sierra) såklart.
    Apple har blivit betydligt aggressivare med att man ska uppdatera. Märkte stor skillnad när jag uppdaterade till Sierra. Nu är det ett jävla tjat om att man ska uppdatera till High Sierra. Nej tack, inte än för min del.

  8. #8
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Finns det inte något ungefär plocka bort något någonstanns i en kattalog någonsanns på MAC os... ?

    fans lite fulhack för att få tyst på microsofts eviga tjat och popupprutor där när windows 10 kom(installera win10 gratis nu). Samma sak med Win 10 finns lite småprogram och diverse som dödar allt tjat om att installera saker. Samt plockar bort allt onödigt trams... Eller snarare endel av det.

    Dom verkar ju gått in i samma träsk dom här två. ja även den ljudkortsdrivrutinen.

  9. #9
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Jag har för mig jag hittade någonting om att stoppa tjatet om uppgradering till nya OS men osäker på om det var för High Sierra. Vågade iaf inte göra några ändringar då och letade egentligen efter någontknt annat när jag hittade det.

    Förövrigt angående problemet jag hade när jag startade tråden hittade jag en tråd på uad-forumet där fler haft liknande besvär även om det yttrade sig på annat sätt så var det exakt samma sak som hänt dem. Första posten i var för 3 år sedan och så hade den blommat upp igen nyligen. Antagligen någon bugg men ifall någon annan kör apollo och märker av problem kanske denna tråden kan hjälpa dem att det ligger i IO-Matrix templatesen!

  10. #10
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Kan man inte förövrigt köra en brandvägg och spärra just den port som det programmet vill ha?

    För en lösning skulle ju kunna vara att avinstallera den drivrutinen och installera en äldre drivrutin som fungerar bättre.

  11. #11
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Har nyligen uppdaterat till win-10, efter att gamla drivisar krockade med nya produkters drivisar hela tiden. Plötsligt hostar datorn till och kräver all cpu-kraft ! Kör då alt+control+delete, för att se pågående processer i datorn. System nyttjar temporärt all cpu-kraft och pendlar sedan emellan 35-60% i flera minuter. Något kryptiskt om time stamp lyckas jag se , men vad är det för dumheter att stoppa mitt Ableton live 9.7 när jag spelar?!

Liknande ämnen

  1. Dagens tips om du får ökad input latency plötsligt
    Av PeterM i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-10-25, 07:09
  2. Plötsligt problem med input volym
    Av riwa i forum Ableton
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-03-27, 15:11
  3. Varför låter min ESQ-1 så här helt plötsligt?
    Av splump i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-07-31, 22:26
  4. automap 3 beter sig konstigt i logic
    Av Ruskprick i forum Allmänt om musik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-02-26, 23:06
  5. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-10-23, 09:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •