Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Elektriker - Montering av PSU3

  1. #1
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior

    Elektriker - Montering av PSU3

    Hej, funderar på att uppgradera mitt gamla nätagg i en Doepfer P6 till PSU 3. Finns det någon elektriker i Malmö-trakten som kan åtaga sig monterings-jobbet, och vad skulle det kosta isf?

    Thx

  2. #2
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior
    Då var det dags att uppgradera från PSU1 till PSU3. Tänkte återanvända kontaktdonet på det gamla caset som ser ut så här

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4124.JPG 
Visningar:	13 
Storlek:	393,8 KB 
Id:	102365

    Har jämfört med mitt andra, nyare case, som har en PSU3.
    På baksidan av kontaktdonen ser man att den blåa sladden på gamla caset inte sitter på samma ställe som på det nyare caset. Det ser något spegelvänt ut.

    Från gamla caset
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4123.JPG 
Visningar:	25 
Storlek:	2,03 MB 
Id:	102366

    Från nytt case (används som referens)
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4119.JPG 
Visningar:	14 
Storlek:	2,35 MB 
Id:	102367

    Frågan är, kan jag ansluta det gamla kontaktdonets blåa sladd till PSU3n, i enlighet med bilden på det nyare caset?

  3. #3
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Först, om du behöver fråga så har du inte erforderlig kunskap vilket krävs för att du enligt lag ska få göra detta.

    Med det sagt, ja, du kan vända fas och nolla hur du vill.

  4. #4
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior
    Nu fick jag ju den kunskapen

    Skämt åsido, det jag var ute efter var om det skulle behövas ett nytt kontaktdon för det fall det gamla inte skulle vara lämpligt. Och nej jag hade inte tänkte ansluta starkströmskablar själv. Däremot gör jag monteringen av PSUn och bussboardsen i caset, själv.

  5. #5
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Ditt gamla C14-jack funkar perfekt. Om det är spegelvänt eller ej spelar ingen roll precis som Johey säger, så länge ena går genom säkringen (vilket det gör i båda bilderna).

    Det viktiga är att jorden (grön gul/grön) sitter i toppen. Det är livsviktigt.

    Sen är det bara att köra.

  6. #6
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior
    Japp, jorden är ansluten i sitt originalutförande, inget ändrat där alltså. Det med fasen... T.ex. brittiska uttag har ju fast fas, så vitt jag vet, du kan ju inte välja vilket håll du sätter i kontakten. Läste på ett byggforum om någon vars maskin (vet inte vad det var för något) endast funkade med fasen i ett läge. Antar att han kopplade via en reseadapter.

  7. #7
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Allt på internet är förvisso sant, men i en enfaskrets spelar ordningen på fas och nolla ingen roll.

  8. #8
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Användarmässigt nej.

    Men t.ex engelska jack är ju konstruerade så för att även om det användarmässigt inte spelar någon roll så är det ju självklart säkrare om säkringen sitter på fas.

    Eller att on/off-switchen klipper fasen och inte nollan. Vi vet ju aldrig vilket det blir när vi kopplar in något.

    Egentligen är jag förvånad över att vi i Sverige som alltid är så duktiga på allt med säkerhet inte anammat UK-standarden som t.om har en inbyggd säkring i kontakten.

    (Trodde aldrig jag skulle säga att en UK-standard är grym, men engelska kontakter är fanken det )

  9. #9
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Varför är det säkrare om säkringen sitter på fasen än nollan?

    Jo, ett argument förstås är att nollan är jordad, så blir det anslutning mellan fas och jord smäller proppen. Kortas nollan mot jord lär väl i värsta fall jordfelsbrytaren lösa ut.

  10. #10
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför är det säkrare om säkringen sitter på fasen än nollan?
    Helt enkelt för att fasen är aktiv? Om t.ex en on/off-switch (eller en säkring) klipper nollan så matas ju fortfarande en aktiv fas in i maskinen.

    Men jag håller med om att i praktiken spelar det nog ingen roll; för att detta ska skita sig måste ju väldigt mycket annat gå snett. Och idag har vi ju jordfelsbrytare och annat som skyddar.

    Men för 50 år sedan var ju UK ett betydligt säkrare ställe än Sverige el-mässigt.

  11. #11
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Fasen är bara aktiv om den ingår i en sluten krets med en nolla. Är du isolerad från jord känner du ingenting om du tar i en fas.

  12. #12
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fasen är bara aktiv om den ingår i en sluten krets med en nolla. Är du isolerad från jord känner du ingenting om du tar i en fas.
    ...men det är en j ä t t e d u m idé att laborera med sånt...

  13. #13
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Ingen minns en fegis.

  14. #14
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ingen minns en fegis.
    Sätt det på gravstenen.

  15. #15
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...men det är en j ä t t e d u m idé att laborera med sånt...
    Haha, precis min poäng.

    Och ja, fasen är relativ mot nollan. Men OM du håller i en fas och på något sätt får kontakt med en nolla, eller en referenspunkt skapas, är det ju inte bra.

    Om du däremot håller i nollan så måste du hitta en fas för att det ska bli dumt.

    Därav resonemanget att det är säkrare att en säkring klipper fas än nolla. Även om det ändå ska mycket till för att skiten ska träffa fläkten.

    - - -

    Och DET menar jag är anledningen till varför UK-kontakter ser ut som de gör. Extra säkerhet helt enkelt.

  16. #16
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men OM du håller i en fas och på något sätt får kontakt med en nolla, eller en referenspunkt skapas, är det ju inte bra.

    Om du däremot håller i nollan så måste du hitta en fas för att det ska bli dumt.
    Resonemanget går ju åt båda riktningarna. Nollan är precis lika farlig som fasen, om man får kontakt med dess motpol. Nä, jag påstår att i en maskin så är det precis samma effekt av att bryta nollan som fasen.

    Enda undantaget är om man råkat köra en spik i maskinen och därmed lyckats ansluta jord till en av ledarna. Vänder du då kontakten så att det är fasen som ansluts till jord så går proppen när du sätter på maskinen. Vänder du den så att nollan ansluts till jord märker du inte av problemet, eller möjligen kan jordfelsbrytaren lösa ut.

  17. #17
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Fast jord finns överallt. Fas hittar du inte överallt.

    Om du tar exemplet med de engelska kontakterna är det ju grymt att fasen bryts redan i kontakten.

    Ponera att din propp INTE löser ut, eller något annat glitchar, och fasen fortfarande matas in i maskinen och skapar kontakt.

    Nä, jag vidhåller fortfarande att för 100 år sedan var det en grymt bra idé att fasen bröts och inte nollan. Idag är det inte lika viktigt, håller jag också med om.

  18. #18
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    För 100 år sen var inte nollan jordad, så då spelade det inte heller någon roll.

    Jeje. Jag förstår vad du menar. Vi kommer inte längre nu.

  19. #19
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Haha nä verkar inte så...

Liknande ämnen

  1. montering banan på pcb
    Av Nils100 i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-04-18, 16:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •