Resultat 1 till 50 av 50

Ämne: Starka åsikter

  1. #1
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran

    Starka åsikter

    Vet inte hur jag tänkte här, men tänkte att det kanske behövs rum för dem som har andra åsikter när det gäller gällande praxis om vad som är bra eller inte inom synthar, ljudskapande och effektskaperi (så ingen politik mao)

    Jag gillar 99musik men har för lite tid att ge kraft eller dela mina åsikter, idéer, förslag, feedback etc som forumet förtjänar. Har dock märkt att när jag väl steppar in så kan jag verka motfalls*** så då slog mig tanken om att starta en tråd där det är ok att gå mot strömmen

    Innan jag börjar... Jag har haft lyckan och timingen att ha möjligheten att antingen äga (om än kort stund) eller pilla på en hel del utrustning sen ca -88 tills nu så åsikterna nedan är inte från lästa recensioner eller Youtube kollningar Sen är det givetvis en smak och användningsfråga som ligger till grund. Men dessa olika förutsättningarna är skälet till att vi (förmodligen) har olika åsikter...

    Mina bidrag till att börja med -

    Jag gillar inte Moog, en one trick pony och låter alltid Moog! Varför ha något som bara låter signatur? (finns mer av denna varan, men ett exempel). Hade var coolt att ha en vägg av Moog moduler men hade de verkligen gett mig en palett? Tror inte det...

    Gillar inte softsynthar… Grundsetupen ger en karaktär som är för färdig ljudmässigt, instant snygg prodd! Om man vill ha taktilt för livejox så måste man hooka upp hw ändå... (Inget ställningstagande angående om det kan köra analogt ed, bara min syn)

    Polysix, vad fan e grejen? Mesigare maskin får man leta efter... Trident gav ju lite förutsättningar iaf…

    DSI... Fattar inte. Tempest är sen enda som jag åtminstone haft lite glädje av...

    Elektron... Fantastisk framgångssaga och jag är stolt som svensk och göteborgare men förstår inte (jag vill ha ljudmoduler!)

    Finns mer, men jag tor detta räcker för att få mothugg
    Tanken ör nog inte att spy galla och få mothugg utan mer låta er att få en möjlighet att ventilera fritt

  2. #2
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Jag skulle nog säga att det handlar om erfarenheter och preferenser och i viss mån inkrökta tankebanor. Det som är rätt för dig kan kännas fel för någon annan. Och tvärt om. Självklart så finns det inget som är rätt eller fel i dessa sammanhang eftersom det utgår från tycke och smak. Så egentligen finns det inte så mycket att diskutera eller komma fram till tycker jag.

  3. #3
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle nog säga att det handlar om erfarenheter och preferenser och i viss mån inkrökta tankebanor. Det som är rätt för dig kan kännas fel för någon annan. Och tvärt om. Självklart så finns det inget som är rätt eller fel i dessa sammanhang eftersom det utgår från tycke och smak. Så egentligen finns det inte så mycket att diskutera eller komma fram till tycker jag.
    Du kanske har rätt. Jag har skapat en död tråd Jag kanske är fel ute men ibland så kommer inte preferenserna fram utan det blir likgiltiga sanningar i trådar. Därav tanken med denna tråd. Men jag kanske inte får fram mina tankar eller så är det som du säger inte relevant.

  4. #4
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag applåderar mycket av det sagda och återkommer med kreativ ”rant” såsmåningom.

    Men, jag tror tråden behövs även för andra. Skönt att få klottra av sig sina tankar helt enkelt. Detta är ju en diskussion som inte går att vinna.

  5. #5
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Kul tråd ju - men Pippin är inne på det väsentliga. Det finns inga rätt eller fel - bara preferenser. Själv älskar jag Moog-signatursoundet och blev väldigt positivt överraskad när min ARP lät väldigt mini i sitt sound med rätt filterrattande. Däremot gillar jag inte alls westcoast med buchla, serge etc. Ger mig inget (kanske för att de inte låter som jag förväntar mig en modular ska göra). Hade jag haft en westcoastmaskin hade den garanterat samlat damm.

    Har en polysix också - och även om jag inte kan få ut något speciellt ur den finns det ju många som kan. Som vår egen Skilling. Mycket White Birches är ju just P6 (kanske rätt för den typen av genre?).

  6. #6
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Föredrar digitalt över analogt

  7. #7
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Föredrar att göra musik framför att tjafsa på internet 😄

  8. #8
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    (Flytta tråden till "Allmänt" eller nåt så händer det nog mer. Många intresserade har ju OT blockat.)

    Jag för min del tycker de små skillnaderna på olika subtraktiva syntar är försumbara. Visst är vissa bättre eller sämre vad gäller palettbred, men i slutändan handlar det om att göra eller inte göra ett ljud jag vill använda. Hellre en fet låt med EA-1bas än tio hiss-hits med modelD-bas

  9. #9
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du kanske har rätt. Jag har skapat en död tråd Jag kanske är fel ute men ibland så kommer inte preferenserna fram utan det blir likgiltiga sanningar i trådar. Därav tanken med denna tråd. Men jag kanske inte får fram mina tankar eller så är det som du säger inte relevant.
    Näe, det är en levande tråd. Det roliga med en diskussion är att ta del av hur andra tänker. Man kan diskutera utifrån olika utgångspunkter. Dels den att förstå och lära sig och dels för att man är övertygad om att ens eget sätt är det rätta och vill övertyga alla andra om det, oftast inom politik. Den sistnämnda infallsvinkeln brukar bli rätt trist och är föga givande. För någon.

    Det intressanta är hur man motiverar sitt tyckande. Ibland är det skitsvårt. Jag har till exempel svårt att förklara varför jag är så förtjust i synclead, men någonstans sitter det ju. Får jag fundera en stund så kan jag nog komma på flera skäl. På samma sätt kan det vara svårt stt förklara varför man ogillar något. Jag tycker nämligen det är helt okej att ogilla något och säga det så länge man respekterar den andres åsikt. Att tycka tvärt emot är ju lika intressant och kanske till och med mer intressant om den ger upphov till en intressant diskussion där man tar med andra aspekter. Det finns de som tycker att man är gnällig och kan gå någon annanstans om man tycker annorlunda men jag tror att det beror på att dessa personer intar attityden att just de har rätt och den som inte håller med därmed tycker fel. En rätt skitnödig inställning tycker jag.

  10. #10
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Föredrar att göra musik framför att tjafsa på internet ��
    Absolut, håller med! Men ibland behövs lite tjafs på internet. Inte många irl i min bekantskapskrets som jag kan diskutera dessa tankar med, därav gillar jag 99musik när det behovet finns. Annars är nog prio över min tid familj, jobb, musik sen forum

  11. #11
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    (Flytta tråden till "Allmänt" eller nåt så händer det nog mer. Många intresserade har ju OT blockat.)

    ….
    Hur får man tråden flyttad?

  12. #12
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Mina bidrag till att börja med -
    Jag gillar inte Moog, en one trick pony och låter alltid Moog! Varför ha något som bara låter signatur? (finns mer av denna varan, men ett exempel). Hade var coolt att ha en vägg av Moog moduler men hade de verkligen gett mig en palett? Tror inte det...
    Det tror jag. Sen har jag svårt att förstå hur man inte kan gilla Moog? De har ju släppt massvis av bra syntar med enorma ljudmöjligheter som definitivt inte alltid låter typiskt Moog.

    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    DSI... Fattar inte.
    DSI har också mycket som talar för dom, vilka DSI
    har du provat?
    Senast redigerat av El Toro den 2018-06-27 klockan 22:30.

  13. #13
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Frengus, pippi mfl -

    Håller med om att det inte finns några rätt och fel, men det är ju det som är hela poängen med tråden, här kan man gå emot strömmen om man tycker att det finna en ström

    Pippin - Håller med, svårt att förklara/motivera varför man tycker som man gör, men det kan också vara det som kan vara det intressanta om det blir en bra och balanserad tråd.

  14. #14
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det tror jag sen harjagsvårt att förstå hur man inte kan gilla Moog? De har ju släppt massvi av bra syntar med enorma ljudmöjligheter som definitivt inte alltid låter typiskt Moog.


    DSI har också mycket som talar för dom, vilka DSI
    har du provat?
    Jag gillar Moog soundet, men jag har svårt att få deras produkter att ta sig utanför deras "signatur" sound. Multimoog är väl den som jag lyckats komma längst med.

    DSI - Evolver, mopho, prophet 12 och nu senast pro 2 (samt tempest, men den gillar jag) är de jag ägt/äger. De liksom beter sig och låter likadant. När man väl börjar få till det med dem och vill få till det lilla sista så tar dem slut, de sista procenten saknas. Svårt att beskriva... Jag har samma känsla med Eventides H-serie, kan inte sätta fingret på det men jag lyckas aldrig att nå fram dit jag tror jag skulle kunna ta mig med deras produkter.

  15. #15
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Världen behöver mer motvalls!
    Senast redigerat av Amonhoteph den 2018-06-27 klockan 22:16.

  16. #16
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur får man tråden flyttad?
    [admod]

    Fixat... för att du bad så snällt.

  17. #17
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    [admod]

    Fixat... för att du bad så snällt.
    Bäst!

  18. #18
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Varför man gillar ett visst sound tror jag beror på att det var en så oerhört positiv upplevelse när man hörde det första gången. Jag minns fortfarande när jag hörde basen i ”The Robots” på riktigt när jag gick i sjunde klass. Sedan dess har jag vart helsåld på syntljud. Sedan förstärker man säkert myten själv genom att ständigt gå och tänka på det och återuppleva det i hjärnan. Jag torskade dit rejält på space synth och Laserdance på gymnasiet. Den musiken var så melodiös och intressant jämfört med all agressiv EBM jag lyssnade på då. Jag blev glad av den. Första skiva dryper av Juno-bas, Linn Claps och sågtandstabs. Minns inte om det var något synclead på den men det kom andra skivor och från andra grupper. Det var så utrycksfullt och perfekt för korta melodier. Bättre än all sång jag hört i hela mitt liv. Det lät så... synthesizer!!! Det där var något jag ville syssla med och identifieras med kände jag.

  19. #19
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vet inte hur jag tänkte här, men tänkte att det kanske behövs rum för dem som har andra åsikter när det gäller gällande praxis om vad som är bra eller inte inom synthar, ljudskapande och effektskaperi (så ingen politik mao)

    Jag gillar 99musik men har för lite tid att ge kraft eller dela mina åsikter, idéer, förslag, feedback etc som forumet förtjänar. Har dock märkt att när jag väl steppar in så kan jag verka motfalls*** så då slog mig tanken om att starta en tråd där det är ok att gå mot strömmen

    Innan jag börjar... Jag har haft lyckan och timingen att ha möjligheten att antingen äga (om än kort stund) eller pilla på en hel del utrustning sen ca -88 tills nu så åsikterna nedan är inte från lästa recensioner eller Youtube kollningar Sen är det givetvis en smak och användningsfråga som ligger till grund. Men dessa olika förutsättningarna är skälet till att vi (förmodligen) har olika åsikter...

    Mina bidrag till att börja med -

    Jag gillar inte Moog, en one trick pony och låter alltid Moog! Varför ha något som bara låter signatur? (finns mer av denna varan, men ett exempel). Hade var coolt att ha en vägg av Moog moduler men hade de verkligen gett mig en palett? Tror inte det...

    Gillar inte softsynthar… Grundsetupen ger en karaktär som är för färdig ljudmässigt, instant snygg prodd! Om man vill ha taktilt för livejox så måste man hooka upp hw ändå... (Inget ställningstagande angående om det kan köra analogt ed, bara min syn)

    Polysix, vad fan e grejen? Mesigare maskin får man leta efter... Trident gav ju lite förutsättningar iaf…

    DSI... Fattar inte. Tempest är sen enda som jag åtminstone haft lite glädje av...

    Elektron... Fantastisk framgångssaga och jag är stolt som svensk och göteborgare men förstår inte (jag vill ha ljudmoduler!)

    Finns mer, men jag tor detta räcker för att få mothugg
    Tanken ör nog inte att spy galla och få mothugg utan mer låta er att få en möjlighet att ventilera fritt
    Jag håller med dig till 100%.

    Däremot är nog inte Moog och andra en one trick ponny.

    Jag älskar mina Roland och då framför all D50 och JP8k.
    Digitala syntar så det stänker om det.

    Men forat har en liten förkärlek till analoga maskiner.
    I all välmening, det får man ha.

    Men det finns ingen Moog i världen som ens låter i närheten av mina favoriter.
    Vem vill ha en gammal ostämd trälåda?

    Mina syntar går med stormsteg mot 40år och låter fruktansvärt bra.

    Att vilja ha en Minimoog är som att sukta efter en gammal transistorradio.

    Men det finns många här som skulle vilja ha en.
    Jag gissar som en Stradivarius?

  20. #20
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Flussmedel! Du är för rookie på 99:an för att inte se att du precis bröt en av 99:ans oskrivna regler!
    Här är allt tycke och smak! Ingen har rätt eller fel!
    Skriver du att Jupiter-8 har mer diskantlyster än JV1080 vilket 100 av 100 döva pensionärer kan höra så är det likt förbannat tabu att skriva det på 99musik. lås tråden. Over and out!
    Jag har gett upp för länge sedan. Pluggar låter oftast bättre än originalen och JX8P är bättre än Yamaha CS-80!

  21. #21
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Flussmedel! Du är för rookie på 99:an för att inte se att du precis bröt en av 99:ans oskrivna regler!
    Här är allt tycke och smak! Ingen har rätt eller fel!
    Skriver du att Jupiter-8 har mer diskantlyster än JV1080 vilket 100 av 100 döva pensionärer kan höra så är det likt förbannat tabu att skriva det på 99musik. lås tråden. Over and out!

  22. #22
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Han skrev vad han kände.
    Det gjorde jag också.

    Det är inte alltid man ska göra det.

  23. #23
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Flussmedel! Du är för rookie på 99:an för att inte se att du precis bröt en av 99:ans oskrivna regler!
    Här är allt tycke och smak! Ingen har rätt eller fel!
    Skriver du att Jupiter-8 har mer diskantlyster än JV1080 vilket 100 av 100 döva pensionärer kan höra så är det likt förbannat tabu att skriva det på 99musik. lås tråden. Over and out!
    Jag har gett upp för länge sedan. Pluggar låter oftast bättre än originalen och JX8P är bättre än Yamaha CS-80!
    Jag lovar och svär att jag kan bygga en lika livfull synt som din JP-4, helt digital.

    Felet konstruktörer gör är att stoppa allt i en CPU/MCU och med kristallstyrd oscillator.

    Om du ger varje röst sin egen MCU?

  24. #24
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gillar inte Moog, en one trick pony och låter alltid Moog! Varför ha något som bara låter signatur? (finns mer av denna varan, men ett exempel). Hade var coolt att ha en vägg av Moog moduler men hade de verkligen gett mig en palett? Tror inte det...
    Jag skulle säga att felet ligger i vilka förväntningar folk har på instrumentet. T.ex. träsidorna. Trä är mysigt. Folk blir mysiga och gör mysig musik. Rätt in i den där nostalgigillestugan där män har stora mustascher & polisonger & brun & orange nylonrya är höjden av skönhet. FFMMMMMMMmmmmhhhrrrrrRRRRR säger Moogen, en not i taget.

    DX7 är å andra sidan omysig. Och svår att programmera. Vilket gör att andra gången folk använder sig av dem så blir det presetljud. Vilket gör att den hädanefter behandlas som en keyboard med modhjul. Vilket gör att det "bara" blir keyboardmusik.

    Men jag vet att det går att få en Moog att låta som en FM-synth. Så det största problemet skulle jag säga är attityden.

    Men hur utforska en synth då? Här är en paradox. Å ena sidan är mysighetnostalgi den största fienden. Å andra sidan är det svårt att utforska saker om du inte har det tillräckligt mysigt.

    Bevisföremål A1: Alla bilder av elektromusikpionjärer i sina studios. Det ser ut som lekstugor hela bunten. Det säger jag inte för att racka ned, utan det är i en lekstuga man kan utforska. Inte vid ett löpande band.

    Bevisföremål A2: Hur de är klädda. Mysiga kläder det med. Och snygga. Du kan inte utforska saker om du har en dålig hårdag & obekväma & fula kläder.

    Min rekommendation, utan att ha prövat den själv, men efter att ha okulärbesiktigat denna artikel om Suzanne Ciani så kan det vara bra att ha ett tidtagarur & en miniräknare i studion. Miniräknaren kanske kan behandla trigfunktioner. Eller inte. Det är irrelevant. Poängen är att hon förutom papper & penna har analysverktyg som är smått obekväma. Det är en helt annan sak än att utan några som helst kunskaper i matematik tweaka ljud i någon DAW. (Och Daphne Oram med tidtagarur & räknesticka.)

    Och visst. Man måste inte ens kunna noter för att göra musik. Men det är ingen som tappar sin känsla för musik bara för att de kan matematik. Det är ett vägval. Å ena sidan kan du räkna ut din lösning. Å andra sidan kan du pröva dig fram till den & kanske hitta andra saker på vägen.

    Slutligen skulle jag säga hatten av för Novation Circuit. Där har man avsiktligt gjort ljudkontrollerna så mystiska som möjligt. Makron kallar de visst det för.
    Senast redigerat av Östermalmstorg den 2018-06-28 klockan 09:10.

  25. #25
    domiag
    domiag är inte uppkopplad

    Senior
    En tråd specifikt för "motvalls-åsikter" antyder ju att resten av trådarna är för de som tycker lika. Riskerar bli polariserande och enbart likrikta åsikterna i trådarna ännu mer. Blandat är bäst!

  26. #26
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Kom och tänka på mina utländska vänner som är fascinerade över det svenska sättet att diskutera:

    En svensk diskussion är när alla håller med varandra.

    Visar det sig att någon i gruppen tycker annorlunda byter man snabbt diskussionsämne så man hittar något där alla tycker lika.

  27. #27
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kom och tänka på mina utländska vänner som är fascinerade över det svenska sättet att diskutera:

    En svensk diskussion är när alla håller med varandra.

    Visar det sig att någon i gruppen tycker annorlunda byter man snabbt diskussionsämne så man hittar något där alla tycker lika.
    En attityd vi bör svettas ur oss, en droppe i taget. När någon påpekar att "Sverige är en konsensuskultur" så vet jag vem det är som har (den informella) makten. (Inte för att jag försvarar de som är motvalls bara för att de kan. De är objektivt halmgubbar som bara eldar på konsensuskulturen då de saknar eftertanke & bett.)

    Rent forumtekniskt sett borde det väl vara enkelt att knoppa av olika ämnen? Eller varför inte återinföra en sådan där trädstruktur på inläggen från 90-talet?

  28. #28
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag brukar säga att invändningar och motvalls piggar upp.

    Jag brukar också säga att ett visst mått av fördomar kan vara nyttigt, eftersom det kan polarisera och tvinga folk att ta ställning. Detta bör dock användas med viss försiktighet och bör inte låta ledas till dumhet.

    För att återgå till där det började så tycker jag starkt kring detta i musikmaskinvärlden:

    Skärmsyntar - jag sitter mycket i mitt jobb och glor på skärmar eller hänger över skrivbord i möten. Jag vill inte göra det i studion. Skärmsyntarna handlar nog mest om klickandet och slirandet med mus etc och den totala oviljan att orka lära mig kommandon m m om jag inte tycker det är roligt. För mig är det intuitivt med dinglande fejkkablar eller rattar som inte är rattar på en skärm. Jag är nog för fysiskt där...

    Desktopprylar - Desktopaversionen kommer av att det känns så jävla leksakigt. Ofta är det litet, pilligt, dammigt, sladdinfesterat och påminner mest om elektronikmusikerns svar på gitarristens pedalgolv. Speciellt de pedalgolv som inte begåvats med en organiserad rigg/train/väska/whatever. Jag avskyr kaoset av prylar utan naturligt flöde från A till B.

    Synkade sequencers - Återigen en personlig brist, jag medger att det kan vara så. Men va fan, hålla på att progga fills och refrängalternativa komp, kopiera och upprepa, loopa och ladda om här och där för att sedan retirera till att synka ihop skiten. Vill jag slänga in ett break eller en extra refräng mitt i en färdig låt ska det programmeras in både här och där. Man kan säga mycket om midi, men att det funkar bra för att trigga ljud kan inte direkt ifrågasättas. Mina trummisar är ljudmoduler i första hand... vilket leder oss till;

    Trummaskiner - Det känns som att man betalat någon för att peta in några utvalda samplingar i en låda med en mer eller mindre komplex sequencer. Jag vill ha mer kontroll över själva ljudet än decay eller tune och jag skiter blanka fan i den inbygga sequencern. Jag har ägt några och jag har två kvar, men jag programmerar aldrig någonting på dessa (inte enbart för att det inte går praktiskt just nu pga knappknas och batterisyraknas).

    "Allting som rör sig, lyser eller låter" - Citerar batteriåtervinningen och tycker att de gott kunde ha Roland Aira-grejerna på bild. Musikmaskiner för gärna indikera saker på en skärm om det är nödvändigt (det är det sällan) eller lysa om det är nödvändigt (ja, LFO-fart eller ett triggat envelope är ju najz!) och låta ska de ju, men inte när man knappar eller vrider som nå'n sorts audiell feedback. Att blinka som discogolvet i "Saturday Night Fever" är bara en styggelse!

    Poly-800 - Den måste med här i egenskap av min hatsynt nummer ett. Den lovar liksom så mycket; Polyfoni, filter, rejält med saker att programmera och när man tagit sig omaket har man med tur fått till ett okej ljud som bara genljuder av syntens begränsningar och alltihop packat i ett av de fulaste skalen i synthistorien. Och... *trumvirvel* man kan ha den som keytar. Vilken selling point!

    Jag kan fortsätta, men här kom lite rant från mig i trådens anda.

  29. #29

    Redaktör
    Starka åsikter (främst utifrån 99musik/amatör-/hemmamusiker-perspektivet):

    De flesta har för mycket utrustning, om huvudsyftet är att göra musik.

    De flesta underinvesterar i lyssning, akustikbehandling och mixverktyg.

    De flesta underinvesterar i arbetsflöde och verktyg för att göra det enklare att göra musik.

    Mitt intryck är att de mest produktiva generellt håller sig till en mindre uppsättning verktyg de kan, iallafall om vi inte pratar om folk som gör musik professionellt. Sedan hänger det förmodligen ihop med annat än mängden prylar (yngre = ont om pengar, gott om tid, entusiasm; äldre = mer pengar, ont om tid, andra motivationer att göra musik än att slå igenom), men jag tror också utrustningsjakten lätt tar över.

    Sedan gör andra musik eller skaffar musikutrustning av helt andra skäl än att göra färdig musik (sitta och jamma hemma men inte nödvändigtvis göra låtar, gilla samlaraspekten, osv), men om man har som sitt mål att göra färdiga låtar så tror jag de flesta kunde närma sig det smartare.

  30. #30
    barockugglan
    barockugglan är inte uppkopplad
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    tänkte att det kanske behövs rum för dem som har andra åsikter när det gäller gällande praxis om vad som är bra eller inte inom synthar, ljudskapande och effektskaperi
    Nej, det behövs inte. Om det tycks behövas så får vi jobba på vårt sätt att kommunicera snarare än att anpassa forumet efter vår oförmåga.

    Räknas det också som en stark åsikt?

  31. #31
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Jag ogillar (skarpt) tanken på att använda samplingar (inte multisamplade instrument, men fraser, melodier etc), loopar och andra "färdiga byggstenar". Gör du inte musiken själv så är du ingen musiker. Samma gäller generativa algoritmer och slump mm. Allt det här har så klart undantag och oavsett om det i min meningen inte är en musiker som står bakom så kan det ändå vara bra musik/lyssningsupplevelse.

    Samplingsskivor borde förbjudas på riktigt.

    (jag har själv brutit mot allt det här)

  32. #32
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Mitt största tandgnissel är faktiskt att många av de syntar som med viss rätta betraktades som leksaksversioner av riktiga instrument när det begav sig - tänk gitarrer i papp för folk som inte har råd att köpa en riktig gitarr, och egentligen drömmer de förstås om en riktig gitarr i trä - nu betraktas som "the real thing" och betingar löjliga priser.

    Dit räknar jag inte Minimoog, Jupiter-8, PPG mfl för de har aldrig varit "billiga". Möjligen "överkomliga men surt pris". (Idag är de knappt ens överkomliga)

    Favoritexempel för mig är t.ex. Polysix som var en feg brass/stråk-tut-synt på 80-talet och Poly-800 som inte är bra för något än möjligen att låtsas att man har en "analog" "synt".

    T.o.m. de där Roland-"syntharna" som såg ut som en läskig bastard av hemorgel och keyboard börjar bli dyra :-/

    TB-303 får passera eftersom den faktiskt definierat en genre. Men jag har ägt och sålt en och aldrig saknat den.

    Låt inte lura er!

  33. #33
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Just det ja. Långa kedjor av gitarreffekter. Jag gillar tanken, men slutar alltid med att jag rycker allt och bara pluggar rakt in i rörstärkarna och wow, oslagbart sound liksom.

  34. #34
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Man kan ha NOG med synthar. GASar inte på något - har inte gjort på länge. Snarast börjat glida över till att göra mer mer (och främst akustisk musik). Om det är tecken på svår hjärnskada eller inte låter jag vara osagt

  35. #35
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller med om att det inte finns några rätt och fel, men det är ju det som är hela poängen med tråden, här kan man gå emot strömmen om man tycker att det finna en ström
    Precis, det gäller att identifiera konsensus först. För mig ser det ut att vara att syntar är viktigt, syntar är något man bryr sig om och kan tänka sig diskutera och ha starka åsikter om. Och där faller jag ut, för jag har i bästa fall svaga åsikter på det området.


    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Starka åsikter (främst utifrån 99musik/amatör-/hemmamusiker-perspektivet):

    De flesta har för mycket utrustning, om huvudsyftet är att göra musik.

    De flesta underinvesterar i lyssning, akustikbehandling och mixverktyg.

    De flesta underinvesterar i arbetsflöde och verktyg för att göra det enklare att göra musik.
    Skulle nästan kalla det där fakta och inte åsikter! Punkt 2 gäller även för mig. Punkt tre kan diskuteras: är det så viktigt att göra processen enkel? För min del jobbar jag oftast på omständigt vis med direkt klumpiga metoder. De som kräver omedelbarhet och spontanitet för att inspirationen inte ska kvävas måste förstås ha smidigt arbetsflyt.

  36. #36
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min rekommendation, utan att ha prövat den själv, men efter att ha okulärbesiktigat denna artikel om Suzanne Ciani så kan det vara bra att ha ett tidtagarur & en miniräknare i studion. Miniräknaren kanske kan behandla trigfunktioner. Eller inte. Det är irrelevant. Poängen är att hon förutom papper & penna har analysverktyg som är smått obekväma. Det är en helt annan sak än att utan några som helst kunskaper i matematik tweaka ljud i någon DAW. (Och Daphne Oram med tidtagarur & räknesticka.)

    Och visst. Man måste inte ens kunna noter för att göra musik. Men det är ingen som tappar sin känsla för musik bara för att de kan matematik. Det är ett vägval. Å ena sidan kan du räkna ut din lösning. Å andra sidan kan du pröva dig fram till den & kanske hitta andra saker på vägen.
    Vikten av att ha det mysigt i studion har jag aldrig tänkt över. Har väl inte behövts direkt. Men miniräknare använde jag ganska mycket innan jag fick min första egna dator (vilket var i detta årtusende). Håller helt med om det sista. Matematiken vilar på intuitiva grunder, liksom musikskapande gör. När man inser att notlinjer kan behandlas som ett koordinatsystem så har man den bron mellan världarna som gör att man kan utforska den ena med hjälp av den andra.

  37. #37

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Punkt tre kan diskuteras: är det så viktigt att göra processen enkel? För min del jobbar jag oftast på omständigt vis med direkt klumpiga metoder. De som kräver omedelbarhet och spontanitet för att inspirationen inte ska kvävas måste förstås ha smidigt arbetsflyt.
    Med punkt 3 tänkte jag snarare på rent praktiska grejer: har man allting färdigt att göra musik utan extrajobb? hur lätt är det att koppla in en ny sak? fungerar alla sladdar?

    Dvs, dels både uppstartsdelen (hur lång tid tar det från att man får en idé till att man kan börja jobba med den) och under tiden man jobbar (om jag vill börja använda ett nytt instrument i sammanhanget, hur mycket jobb är det att få in det?)

    Så jag tänker på infrastrukturen snarare än de kreativa verktygen i sig. En fiol, TB-303 eller en Synthi AKS är varierande grader av krångliga att använda, men det är en annan slags krånglighet än att behöva lägga 10 minuter på att koppla upp grejer innan man kan börja, att behöva avbryta om man vill spela in, att börja med att dra om sladdar om man vill höra två instrument samtidigt, osv.

    Där är ju digitala verktyg både en fördel och nackdel – jag har ägnat alldeles för mycket tid åt att ladda in ljud i samplers, spara och organisera patchar och liknande, men samtidigt är instant recall fantastiskt bra när det fungerar. Så det är skillnad på omständlighet när det handlar om det direkta kreativa uttrycket och när de indirekta delarna är krångliga.

  38. #38

    Veteran
    Min åsikt är att verktygen spelar ingen roll.
    Men lyssning är vikigt

  39. #39
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Jag kan inte säga exakt varför, men gillar verkligen det här inlägget. Törs jag kalla det mysigt?

    F.ö. - och här visar jag både på en sorts konsensus och är motvalls - så gillar jag (på sätt och vis) att programmera FM-syntar. Däremot är jag inte så förtjust i hur de låter. Jag hatar däremot analogsyntar med minsta spår av programmering, de dödar min själ. Fast modularer är jätteskojiga, trots att det egentligen är mycket krångligare att krana ljud på dem än på vilken dataslideråttiotalsanalog somhelst.

    Min poäng? Kanske delvis samma som din. Det är den helt annorlunda och mer analytiska processen att programmera t.ex. en DX7:a som kan ge mig en kick i sig. Samtidigt som det är obekvämt, så tvingar det mig att tänka annorlunda på ljud. Detsamma gäller en modular. Medan obekvämligheten i att programmera typ en JX8P bara är just obekväm.

    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle säga att felet ligger i vilka förväntningar folk har på instrumentet. T.ex. träsidorna. Trä är mysigt. Folk blir mysiga och gör mysig musik. Rätt in i den där nostalgigillestugan där män har stora mustascher & polisonger & brun & orange nylonrya är höjden av skönhet. FFMMMMMMMmmmmhhhrrrrrRRRRR säger Moogen, en not i taget.

    DX7 är å andra sidan omysig. Och svår att programmera. Vilket gör att andra gången folk använder sig av dem så blir det presetljud. Vilket gör att den hädanefter behandlas som en keyboard med modhjul. Vilket gör att det "bara" blir keyboardmusik.

    Men jag vet att det går att få en Moog att låta som en FM-synth. Så det största problemet skulle jag säga är attityden.

    Men hur utforska en synth då? Här är en paradox. Å ena sidan är mysighetnostalgi den största fienden. Å andra sidan är det svårt att utforska saker om du inte har det tillräckligt mysigt.

    Bevisföremål A1: Alla bilder av elektromusikpionjärer i sina studios. Det ser ut som lekstugor hela bunten. Det säger jag inte för att racka ned, utan det är i en lekstuga man kan utforska. Inte vid ett löpande band.

    Bevisföremål A2: Hur de är klädda. Mysiga kläder det med. Och snygga. Du kan inte utforska saker om du har en dålig hårdag & obekväma & fula kläder.

    Min rekommendation, utan att ha prövat den själv, men efter att ha okulärbesiktigat denna artikel om Suzanne Ciani så kan det vara bra att ha ett tidtagarur & en miniräknare i studion. Miniräknaren kanske kan behandla trigfunktioner. Eller inte. Det är irrelevant. Poängen är att hon förutom papper & penna har analysverktyg som är smått obekväma. Det är en helt annan sak än att utan några som helst kunskaper i matematik tweaka ljud i någon DAW. (Och Daphne Oram med tidtagarur & räknesticka.)

    Och visst. Man måste inte ens kunna noter för att göra musik. Men det är ingen som tappar sin känsla för musik bara för att de kan matematik. Det är ett vägval. Å ena sidan kan du räkna ut din lösning. Å andra sidan kan du pröva dig fram till den & kanske hitta andra saker på vägen.

    Slutligen skulle jag säga hatten av för Novation Circuit. Där har man avsiktligt gjort ljudkontrollerna så mystiska som möjligt. Makron kallar de visst det för.

  40. #40
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag har inte riktigt hunnit läsa igenom allt och tagit ansvar som trådskapare genom att både svara och hålla liv i tråden men är glad att ämnet berört. Återigen ändå någon eloge till medlemarna på forumet att vi trots allt kan hålla detta på en bra nivå med väldigt högt i tak. Jag önskar att jag just nu hade tid att ge respons på alla de inlägg jag skulle vilja ge respons på men hinner tyvärr inte (många är dem )
    Men många insikter och reflektioner finns det, också många goda leenden

    Smaken är som baken, som jag vuxit upp med... Men jag tror bakgrunden var man kommer ifrån (idoler, vad man lyssnat på) och användandet (preferenserna av utrustning man använt/provat) reflekterar också. Kanske denna tråden fick detta att synas utan att ni tog ställning tills sensate släppet av xxx eller modell av ljudskapande yyy.

    Låt tråden vara som ett skrik 1.0 för utrustning! Eller något annat...

  41. #41
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min åsikt är att verktygen spelar ingen roll.
    Men lyssning är vikigt
    Bytte precis ljudkort och jepp, skillnad direkt!
    Hörde saker tydlig i en mix som jag funderat på om det var fel eller ej, och det var det
    Grym hörlurspreamp.

  42. #42
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Min starka åsikt då:
    Jag har lite problem med när folk inte orkar lära sig och experimentera med sina syntar och tror att man har moog till bas, dx7 till klockor, jx8 till pads etc. "Hur får du en minimoog att låta sådär" och "Visste inte att man kunde göra det där med en Casio CZ" har man ju fått höra ganska mycket.

    Det är ju inte rocketscience direkt, om man inte pratar om mer avancerade typer av modulära patcher och moduler.

    Jag har ju haft dem i 20 år, och använt dem i alla låtar som var något att ha.
    Gillar tänket med "verktyg", "utilitarian" Så ser jag på de syntar jag använder.
    De skall inspirera till att skriva musik och vara månsidiga nog att kunna användas det det jag behöver.
    Så de flesta nyinköp åker ut rätt snabbt.

    Minimoog
    Casio CZ
    Yamaha DX7/TX7

    Det är de som har stannat hos mig de senaste 20 åren, och jag kan dom.
    på djupet.

    Sen kan ju gilla när saker se coola ut, även jag köper coola saker pga estestik, micromoog, polivoks tex
    Men det är ju en samlarhobby, inget jag förväxlar med musikskapandet hehe
    Senast redigerat av theVOID den 2018-06-29 klockan 18:36.

  43. #43
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Smaken är som baken! Kör på det som funkar, att skapa ska ju vara glädje och om något stör skapandet så är inte grunkan gjord för just dig. Så tänker jag. Har en DSI Prophet08 som tog tid att lära sig, men där märkte jag att det handlade mer för mig om bristande kunskap i subtractive synthesis mer än att det var fel på grunkan. Den är lite speciell men den låter så fint, så den får vara kvar. Använder den ändå sparsamt, men den synthen var verkligen en inkörsport i hur saker fungerar för den är inte den mest logiska synthen, men den har öppnat så många dörrar i hur man skapar ljud. Alla synthar man äger behöver inte vara den man alltid använder heller den kan vara en språngbräda i lärandet. Har märkt att ju mer jag lär mig så desto mindre komplicerat upplever jag att det är att sätta in mig i något nytt vare sig det är mjukvara eller hårdvara.

  44. #44

    Veteran
    Fick en stark åsikt precis just nu.
    Varför vill man inte ha effekter i en synt?
    Det är halva grejen med ljuddesign.

    Det blir konstigt, precis som jag skulle nöja mig de obehandlade vågformerna i mitt ljudexempel nedan?
    https://soundcloud.com/dabene/europa-env-osc

    Effekterna från 10 och framåt gör ljudet. Utan effekter låter inte ljuden i början så ballt.

  45. #45
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fick en stark åsikt precis just nu.
    Varför vill man inte ha effekter i en synt?
    Det är halva grejen med ljuddesign.

    Det blir konstigt, precis som jag skulle nöja mig de obehandlade vågformerna i mitt ljudexempel nedan?
    https://soundcloud.com/dabene/europa-env-osc

    Effekterna från 10 och framåt gör ljudet. Utan effekter låter inte ljuden i början så ballt.
    Fint ljud. Totalt annorlunda med effekten. Men... jag tänker så här om ljud och ljuddesigt att effekten är grädden på moset. I ditt ljudexempel så hade jag låtit synten komma så nära ditt effektuerade ljud som möjligt och sedan lagt på effekter för att snygga till det. Men jag är inte van vid att använda effekter på det sättet.

  46. #46
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Jag förstår vad du menar om moog, men jag håller inte med

    Clean är den ganska tråkig, men med effekter på gör min moog saker som ingen annan av mina synthar klarar av.
    T.ex riktigt låg cutoff genom eventide space ger en helt fantastisk flämt-bas.

  47. #47
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fick en stark åsikt precis just nu.
    Varför vill man inte ha effekter i en synt?
    Det är halva grejen med ljuddesign.

    Det blir konstigt, precis som jag skulle nöja mig de obehandlade vågformerna i mitt ljudexempel nedan?
    https://soundcloud.com/dabene/europa-env-osc

    Effekterna från 10 och framåt gör ljudet. Utan effekter låter inte ljuden i början så ballt.
    Jag tror att det beror på flera saker. Det blir enkelspårigt och inte lika roligt om alla bara kör med den effekten i stället för någon rolig extern. En del tillverkare har slängt in ganska dåliga effekter i synten (ja man kan stänga av dom) och den blir ju dyrare än om den var utan. tror jag Sen vet jag inte varför man kan ju stänga av så vad är då problemet?

    Förövrigt snyggt klipp... men tycker att det ljudet före är snyggare utan effekter Det visar hur olika vi gillar Men förstår så klart vad du menar

  48. #48

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror att det beror på flera saker. Det blir enkelspårigt och inte lika roligt om alla bara kör med den effekten i stället för någon rolig extern. En del tillverkare har slängt in ganska dåliga effekter i synten (ja man kan stänga av dom) och den blir ju dyrare än om den var utan. tror jag Sen vet jag inte varför man kan ju stänga av så vad är då problemet?

    Förövrigt snyggt klipp... men tycker att det ljudet före är snyggare utan effekter Det visar hur olika vi gillar Men förstår så klart vad du menar
    Visst kan smak avgöra om man skall ha effekt på ett ljud eller ej. Men för mig skulle det bli ett jädra meck att återskapa patchen om jag körde effekter utanför synten.

  49. #49
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vikten av att ha det mysigt i studion har jag aldrig tänkt över. Har väl inte behövts direkt. Men miniräknare använde jag ganska mycket innan jag fick min första egna dator (vilket var i detta årtusende). Håller helt med om det sista. Matematiken vilar på intuitiva grunder, liksom musikskapande gör. När man inser att notlinjer kan behandlas som ett koordinatsystem så har man den bron mellan världarna som gör att man kan utforska den ena med hjälp av den andra.
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan inte säga exakt varför, men gillar verkligen det här inlägget. Törs jag kalla det mysigt?

    F.ö. - och här visar jag både på en sorts konsensus och är motvalls - så gillar jag (på sätt och vis) att programmera FM-syntar. Däremot är jag inte så förtjust i hur de låter. Jag hatar däremot analogsyntar med minsta spår av programmering, de dödar min själ. Fast modularer är jätteskojiga, trots att det egentligen är mycket krångligare att krana ljud på dem än på vilken dataslideråttiotalsanalog somhelst.

    Min poäng? Kanske delvis samma som din. Det är den helt annorlunda och mer analytiska processen att programmera t.ex. en DX7:a som kan ge mig en kick i sig. Samtidigt som det är obekvämt, så tvingar det mig att tänka annorlunda på ljud. Detsamma gäller en modular. Medan obekvämligheten i att programmera typ en JX8P bara är just obekväm.
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Allting som rör sig, lyser eller låter" - Citerar batteriåtervinningen och tycker att de gott kunde ha Roland Aira-grejerna på bild. Musikmaskiner för gärna indikera saker på en skärm om det är nödvändigt (det är det sällan) eller lysa om det är nödvändigt (ja, LFO-fart eller ett triggat envelope är ju najz!) och låta ska de ju, men inte när man knappar eller vrider som nå'n sorts audiell feedback. Att blinka som discogolvet i "Saturday Night Fever" är bara en styggelse!
    Jag skulle säga att kunna larpa i studion är något alla bör pröva. (Sedan så bör man inte gå för långt i sin strävan efter mysighet. Det gick ju väldigt illa för P-Orridge 1995 bara för att man inte kunde ha nog med levande ljus men knappt några askoppar...)

    Jag kan förstå att alla inte gillar Aira-serien. Men se så här. Har man en TR-808-klon med separata ljudutgångar så kan man låtsas att det är 80-tal & att man tror att man är först i världen med att koppla in separata effektpedaler för varje ljud. Har man en TR-8 kan man låtsas att det är Tron: Legacy. Och har man en Beatstep Pro kan man låtsas att det är massa bråte som skall få ett nytt liv.

  50. #50
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle säga att kunna larpa i studion är något alla bör pröva. (Sedan så bör man inte gå för långt i sin strävan efter mysighet. Det gick ju väldigt illa för P-Orridge 1995 bara för att man inte kunde ha nog med levande ljus men knappt några askoppar...)

    Jag kan förstå att alla inte gillar Aira-serien. Men se så här. Har man en TR-808-klon med separata ljudutgångar så kan man låtsas att det är 80-tal & att man tror att man är först i världen med att koppla in separata effektpedaler för varje ljud. Har man en TR-8 kan man låtsas att det är Tron: Legacy. Och har man en Beatstep Pro kan man låtsas att det är massa bråte som skall få ett nytt liv.
    Och har man en Analogue Solutions Europa kan man låtsas att det är 1920-tal & att det är något som KTH & Matematiska institutionen på SU tagit fram.

Liknande ämnen

  1. Mabel och de starka släktdragen
    Av PF i forum Skivor & artister
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2021-06-29, 07:24
  2. Skypelurar+mick som klarar starka ljud?
    Av aniah i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-08-22, 22:27
  3. Doepfer MAQ16/3 starka/svaga sidor.
    Av 18db i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-07-09, 12:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •