Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Simmons pads, vad för stativ?

  1. #1
    jaxne
    jaxne är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Simmons pads, vad för stativ?

    För inte så länge sedan skaffade jag sådana där klassiska Simmons hexagon pads. Jag tänkte att det blir fint för lite drum fills när man kör synthwave och framförallt italodisco. Man jag har inga stativ till dessa och jag är ganska så novis på slagverk så vet inte vad jag ska skaffa. Så jag efterfrågar här nu tips på vad för stativ och fästen jag ska ha. Min tanke är att montera två stycken per stativ likt hur de brukade monteras från början. Men de får inte bli för lågt ner då jag enbart kommer stå upp när jag spelar på dem.

    På ena stativet vore det ju praktiskt om jag även kunde montera den Ddrum DDTI som jag sedan kopplar dessa till. Använder detta för att konvertera signalerna från padsen till midi så jag sedan kan styra sampler mm

    Visar här även lite bilder på hur det ser ut där fäste ska anslutas på vardera pad. Är det sedan stämnyckel som kan användas för att skruva fast fästet eller vad är det för fyrkantigt verktyg som behövs? (Skruven på ovansidan av pad).







    Jag är mycket tacksam för hjälp då jag inte har någon aning om vad jag ska kika efter. Jag är nu inte ute på jakt efter några originaldelar från 80-talet, utan jag tänker mig något som jag snabbt och enkelt kan få tag på som inte blir allt för dyrt

  2. #2
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag tror de brukar kallas Pearl-standard, men det var ett tag sedan jag hade Simmonspads faktiskt. Däremot kan jag bekräfta att du spänner med vanlig stämnyckel.

    Ser ut att vara SDS-8-pads du fått tag på. Gulnade vita?

  3. #3
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Googlade och läste att Simmons från början använde pukstativ från Pearl. Det här stället https://www.thomann.de/se/millenium_...omstaender.htm är i princip en Pearlkopia och kanske kan funka? Bollar vidare till någon som vet på riktigt.

    M-pop hann före!
    Senast redigerat av bassoprofundo den 2018-06-27 klockan 13:56. Anledning: Sen på bollen

  4. #4
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Det där ser lovande ut - och minneslås ingår. Det är ett jävla aber utan då pads balanserar helt annorlunda än vanliga pukor.

  5. #5
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där ser lovande ut - och minneslås ingår. Det är ett jävla aber utan då pads balanserar helt annorlunda än vanliga pukor.
    Har man ett par hantlar hemma (som förmodligen ändå inte används) kan man hänga en i botten på varje ställ för extra stabilitet.

  6. #6
    jaxne
    jaxne är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ser ut att vara SDS-8-pads du fått tag på. Gulnade vita?
    Bilden är lite dålig, men de är gula och ser ut att vara det i original. När kan de tänkas vara i från då, allt jag vet är att det är nån gång runt 80/90-tal.

    Citat Ursprungligen postat av bassoprofundo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Googlade och läste att Simmons från början använde pukstativ från Pearl. Det här stället https://www.thomann.de/se/millenium_...omstaender.htm är i princip en Pearlkopia och kanske kan funka?
    Det där ser ju ut att passa mig bra! Står ju inga mått så att man kan kontrollmäta dessvärre, men får väl göra en chansning annars. Modellen ser ju ut att motsvara mina förväntningar och det var ju bra pris

  7. #7
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Japp, (Pippi-)gul var en standardfärg. SDS-8 kom 1984 typ (kan inte gå ed på det +/- ett år).

  8. #8
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jaxne Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där ser ju ut att passa mig bra! Står ju inga mått så att man kan kontrollmäta dessvärre, men får väl göra en chansning annars. Modellen ser ju ut att motsvara mina förväntningar och det var ju bra pris

    En av recensionerna hos tysken påstår att måtten är identiska med gammel-Pearl, så chansen är nog god. Har en del (andra) Millenium-prylar och ger kvaliteten klart godkänt, åtminstone för hemmabruk.

  9. #9
    jaxne
    jaxne är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av bassoprofundo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har man ett par hantlar hemma (som förmodligen ändå inte används) kan man hänga en i botten på varje ställ för extra stabilitet.
    Det är ju bra att hantlarna kommer till nytta och inte bara samlar damm när de inte används som vikter för något man limmat

  10. #10
    jaxne
    jaxne är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av bassoprofundo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En av recensionerna hos tysken påstår att måtten är identiska med gammel-Pearl, så chansen är nog god. Har en del (andra) Millenium-prylar och ger kvaliteten klart godkänt, åtminstone för hemmabruk.
    Låter lovande! Vill minnas att säljaren rekommenderade just Pearl också.
    Millenium har jag haft lite andra prylar av så kan hålla med om att de fungerar rätt okej om man mest har de hemma eller något enstaka gig

  11. #11
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jaxne Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ju bra att hantlarna kommer till nytta och inte bara samlar damm när de inte används som vikter för något man limmat
    Eller hur! Alltid kul att hitta alternativa användningsområden för prylarna,

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •