Resultat 1 till 40 av 40

Ämne: År 2001

  1. #1

    Veteran

    År 2001

    År 2001

    Kan man fortfarande köpa en ny Saab 9-3 Viggen.


    Intel har släppt en 2 GHz Pentium 4 processor (OBS single core)
    På Chalmers Tekniska Högskola står två superdatorer.
    En Sun Starfire med 64 CPUer

    Och en SGi

    Den kombinerade beräkningskraften av dessa båda superdatorer är mindre än en bra modern spel PC år 2018.

    År 2001 har jag sedan några år tillbaka gjort mig av med mina highend musikprylar och gör i princip ingen musik längre.
    Men detta år kan man för första gången köpa en syntrigg i datorn värd namnet. Reason 1.0
    Jag hade slutat med musik sedan några år tillbaka och BAM så lurar Propellerheads in mig igen i musiken.
    Synten Subtractror och samplern NN19 med tillhörande och effekter och en trummaskin är så coolt så jag svimmar. Faktum är att Reason 1.0 ersätter med råge allt jag hade innan, tyckte jag år 2001. (Fast det är klart att samplern NN19 inte riktigt var lika bra som en AKAI S3200, bara en layer men fortfarande multisamplade instrument. Men man kan kunde stacka flera NN19 förstås...)
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	r1.JPG 
Visningar:	19 
Storlek:	207,4 KB 
Id:	81900

    17 år senare använder jag fortfarande Reason och Subtractorn, Inget annat mjukvaruinstrument har överlevt i min rigg så länge. Nedan en multitrackad Subtractor, alla ljud inklusive trummor är Subtractor
    https://soundcloud.com/dabene/substandard2
    Subtractorn är riktigt användbar trots sin ålder.

    NN19 är för det mesta pensionerad men jag kom på att jag använde NN19 för Farfisa orgelljudet och Solina stråkmaskinen i den här låten. klart att det finns med en Subtractor också, syntsvepet i början av låten är Subtractor.
    https://soundcloud.com/ingenvet/pa-toppen-av-varlden-1

    Subtractor - En vintage mjukvarussynt till fyndpris (Kanske till och med till Valsolo pris)

    Och ett tack till Propellerhead gänget för att de skapat grejer som jag gillar.

    Skrivet medan forumet låg nere och jag hade tid för mina egna funderingar.
    Senast redigerat av drloop den 2018-06-22 klockan 10:41.

  2. #2
    lasselus avatar
    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men detta år kan man för första gången köpa en syntrigg i datorn värd namnet. Reason 1.0 Jag hade slutat med musik sedan några år tillbaka och BAM så lurar Propellerheads in mig igen i musiken.
    Min historia är nästan likadan, hade haft ett uppehåll med musiken på ca 10 år men en period med sjukskrivning p.g.a. stress fick mig att plocka upp den igen istället för att sitta och koda hela dagarna (och nätterna) ...och då med just Reason...en revolution när det gäller musikmjukvara imho...

    Sedan trillade jag dit på hårdvara igen men det är en annan historia...

  3. #3
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Ja, Reason förändrade mycket för mig med. Höll iofs redan aktivt på med musik. Men blev en väldigt produktiv sommar när Reason dök upp. Satt hela sommaren och gjorde klart flertalet nya skivor. Var skoj!

  4. #4
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    En Starfire med 64 UltraSparc III eller IV har ju ändå en del ess i rockärmen jmf med en spelPC för viss typ av numbercrunching
    Men fina funderingar

  5. #5

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En Starfire med 64 UltraSparc III eller IV har ju ändå en del ess i rockärmen jmf med en spelPC för viss typ av numbercrunching
    Men fina funderingar
    Det var UltraSparc II på 400mHz eller 250MHz per processor som stog på Chalmers. US-III fick fett med stryk av SGI när man körde fler processor än 8 i en berökning. Då var SGIs proceesor hastighet 250mHz... så att det...

    Är ganska säker på att Sun maskinen får storstryk på beräkningssidan av tex min nuvarande musik PC.
    Tråkigt men sant.

  6. #6
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    År 2001 levde mitt i framtiden. Efter det verkar vi mest titta tillbaka. Kräftgången började 2002

  7. #7
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    2001 hade vi bas på månen och fick första utomjordiska kontakten! Strauss och Ligeti är soundtracket i rymdåldern.

    Mer i linje med tråden: Jag satt i en lägenhet på Södra Förstadsgatan i Malmö och hade upptäckt EBay fullt ut. Det ramlade in mycket gammalt elektronikbös genom dörrarna...

  8. #8
    lasselus avatar
    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    2001 hade vi bas på månen och fick första utomjordiska kontakten! Strauss och Ligeti är soundtracket i rymdåldern.
    Snack! Månen lämnade jordens omloppsbana redan 1999...

  9. #9
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    2001 hade jag precis sålt SQ-10, VC-10, MS-10, SPV-355, A-3000, SH-1000, Nordlead etc etc och köpt en laptop. Behöll liiiite saker från studion. MS-20, RE-201, NordModular, ett fjäderreverb.

    2001 släppte jag mitt tredje album med extremt avskalad dub.


    https://youtu.be/3K4QcD5c_58

    Det var också året då jag fick ut min första technotolva.


    https://youtu.be/1MhaZDxaG_4

    Det var året då jag började livnära mig på min musik. All musik gjorde jag då i Jeskola Buzz, men något år senare började jag använda Reason och höll mig kvar i det programmet parallellt med Ableton i några år.
    Idag är väl min musikproduktion någonstans mittemellan allt det där. Ableton använder jag varje dag och mina hårdvarusyntar och -effekter. Reason 10 pillade jag med senast förra veckan.
    Kan sakna 2001 emellanåt. Livet var liksom enklare på något sätt då. Och att göra musik också. Att sitta på en flygplats på väg till en spelning i Tokyo eller Berlin och göra två låtar som jag också spelade på giget på kvällen.

    Årets skiva för mig då var nog Dead Prez's "Let's get free" eller just Dr Dre's "2001" (även om den inte släpptes det året).
    2001 var också året då Aaliyah dog och jag mötte av beskedet dagen efter en spelning i Köpenhamn och grät på bussen hem.

    Håller nog med det där om att 2001 var litegrann framtiden. Det kändes sjuuuuukt coolt att sälja all hårdvara och göra musik som åtminstone inte jag personligen kunnat göra tidigare. Att bygga musik där man kunde låta dynamiken på en trumloop avgöra looppunkten på ett padljud och annat galet.

    Sedan hittade jag tillbaka till hårdvaran och de lite mer inrutade och upptrampade sätten att göra musik och allt blev som vanligt.

  10. #10
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Nyexaminerad på en konstig desingnutbindning.

    Det var Napster och 64Kbaud modem... All musik fanns där och MP3 slog igenom bara något år tidigare. Köpte min förta MP3 spelare tidigt... Jens of Sweden. 128 MB minne för nästen 3000 Kr... Batteriet höll en och en halv skiva.

    Minns dagen än i dag... jag var lite less på jobbet tog en kort promenad och folk glodde som fan och jag kopplade inte riktigt så trodde att dom glodde för att jag hade arbetskläderna på mig. men det var väl lite hippt och det blev väl konstigt att se en arbetare med det senaste. ?

    Det var it-bubblan som sprack strax innan... men det var inte så konstigt allt hette data utan substans på riktigt... Folk kastade in sin pengar i vad som helst.

    Alla företag som hade något bra överlevde den kraschen nästan.

    Jens of sweden betalade aldrig tull så dom försvann samma dag som tullverket ville ha sina pengar har jag för mig... Inte många höjde på ögonbrynen man var van många företag dör upp och försvann.

    Några år innan sökte jag jobb på ett konstigt medieföretag som hette Orlando... man gjorde konstiga CDskivor med nästan inget innehåll egentligen om jag minns rätt. Några animerade grejer ungefär... Det företaget försvann bara... Var väl mest en fasad för att smussla åt sig pengar från arbetsförmedlingen misstänker jag...

  11. #11
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av lasselu Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snack! Månen lämnade jordens omloppsbana redan 1999...
    Alpha var ju också en bas, på månen... trots färdväg.

  12. #12

    Veteran
    2001 var framtiden!
    Kul att läsa era kommentarer.

  13. #13
    deleted user
    2001, första året gymnasiet. På sommarlovet lånade jag hem en dator som hade cubase + en mixer och drog hörlursutgången från mixern till den rosa pluppen på bakisdan av datorn.

    Att spela in då var ungefär som att kasta en trekantig studsboll. Chorus på mastern!

    Sen nån gång började jag följa forum.studio.se och 99an. Chattade på msn med någon som hette dbd, han tyckte jag skulle köpa en pro one om jag gillade runda ljud. Det var ju innan youtube så man fick snacka med varandra.

    Väldigt formativa år. Tack internet!

  14. #14
    lasselus avatar
    Redaktör
    2001 fyllde jag 40...

  15. #15

    Veteran
    Provade Subtractor idag och jämförde med min ny införskaffade Nord Lead1.
    Gjorde det lite för att leta efter likheter i soundet mellan dessa syntar.
    Min personliga smak ger Subtractorn vinsten i den matchen.
    Och nu är det 20 år sedan 2001!

  16. #16
    LesslieHammond
    LesslieHammond är inte uppkopplad

    Senior
    2001 va ett av ett par riktigt jobbiga år när det gällde jobb mest det som kommer tillbaka, det va uselt på arbetsmarknaden, jobbade mellan 3-6 månader på varje jobb innan dom va tvungna att sparka folk.
    Vi la ner hårdrocksbandet helt som vi åkte runt med , folk flyttade runt i sverige så det gick inte att hålla ihop det bra längre.

    det va några tunga år där men man kan ju glädja sig med att det bara blivit bättre efter det

  17. #17
    LesslieHammond
    LesslieHammond är inte uppkopplad

    Senior
    kollade tillbaka lite, det visade sig att det va 2001 som dom snodde min saab 90 -85 också, två ggr, först hemma sen kördes den till verkstad för skadebesiktning efter stölden sen va det nån som snodde den på bilverkstan och förstörde den lite till , fick lite pengar istället bilen gick inte att rädda.

  18. #18
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Usch fyfan det verkar ha varit vanligt med Saab 900-stölder. Min morbror hade på den tiden en jättemycket bättre begagnad Saab 900 Turbo som han hade hittat det allra finaste exemplaret av jag någonsin sett. Automatlåda, sedanmodell, en av de sista årsmodellerna, helt otroligt bra drag i den. En bil jag mer än gärna kört idag. Men det var en satans skitunge i området, runt Betesgången ute i Trosa, som snodde den uppåt åtta gånger tills morbror ringde uppgivet och berättade att han låtit försäkringsbolaget lösa in bilen. Förbannad sorg. Från mintskick till inskick på ett halvår på grund av en missanpassad tonåring.

  19. #19
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Provade Subtractor idag och jämförde med min ny införskaffade Nord Lead1.
    Gjorde det lite för att leta efter likheter i soundet mellan dessa syntar.
    Min personliga smak ger Subtractorn vinsten i den matchen.
    Och nu är det 20 år sedan 2001!
    Coolt. De syntharna har ju lite beröringspunkter. Pga Peter Jubels kodning på båda.

    ” Being designed in part by Peter Jubel, who went on to be a co-founder in Propellerhead software, you can see how the demand for real time control was enforced.”

    https://mixdownmag.com.au/features/c...via-nord-lead/

    Hittade två andra Reason-relaterade intervjuer som är intressanta/relevanta. Ena med fokus på förvärvet av riskkapitalbolaget. Och andra med lite bakgrundsinfo om skapandet av Thor och lite andra devices.

    https://www.breakit.se/artikel/7163/...iljoner-kronor

    https://www.reasonistas.com/post/201...-propellerhead

    Håller för övrigt med Subtractorn har ett jävligt smooth sound. Den har ju också en bredare ljudpalett än Nord Lead tack vare mängden tillgängliga vågformer. Som är lite av en Wavetable light? Dvs tror inte man kan svepa tabellerna? Men de ger i alla fall en utökad ljudpalett som är lite åt Nord Lead 4 hållet. Subtractorn är smart designad, rätt sparsmakad. Men de grejerna som finns med, är väl utvalda och harmoniserar utmärkt med varandra.

    Denna officiella genomgången av Subtractor öppnade upp synthen mycket för mig. Då jag hade glömt bort alla funktioner och behövde fräscha upp minnet efter att inte använt Reason på cirka 14 år.

    https://youtu.be/iUfJgNodnpY

    Subtractorn skulle definitivt funka som en stand-alone riktig synth. Är lite förvånad över att inte Propparna gjort något sådant samarbete? De skulle kunnat tillverka lite riktiga synthar/trummaskiner baserade på sina devices. I någon begränsad boutique-upplaga. I samarbete med någon spännande synthtillverkare, t ex Clavia eller Teenage Engineering och Elektron.
    Senast redigerat av Anubis den 2021-07-18 klockan 11:32.

  20. #20
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    Apropå Peter Jubel. Så här skrev Mattias (som jobbar på reason studios) på reasontalk-forumet om vilka rack-enheter som Peter hade kodat. Är nästan varenda en va?

    "I'm pretty sure Peter did the DSP (and various levels of other things) for the following devices:
    Friktion
    Europa
    Thor
    Monotone
    Subtractor
    Kong
    Redrum
    Dr OctoRex
    NN-19 and NN-XT
    Grain
    Radical Piano
    Radical Keys
    Complex-1
    Parsec
    Audiomatic
    Scream4
    RV7000
    MClass devices
    Sweeper
    Quartet
    Master Bus Compressor
    Channel EQ
    Channel Dynamics
    Polar
    Rotor
    The Echo
    Pulveriser
    Alligator
    Synchronous
    BV512
    Neptune
    DDL-1
    CF-101
    PH-90
    RV-7
    ECF-42
    D-11
    UN-16
    PEQ-2
    COMP-01
    Dual Arpeggio
    Pulsar
    In addition he also did the DSP for the time stretch, slice detection and pitch edit algorithms. And probably some mixer-related things I'm forgetting."

  21. #21
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Subtraktor: Jo den kan svepa vågformstabellerna Favoritsynt

  22. #22
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av salrip Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är nästan varenda en va?
    Malström är ju av Magnus Lidström som är mannen bakom SonicCharge. Men ja, Peter verkar ligga bakom de flesta

  23. #23
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Subtraktor: Jo den kan svepa vågformstabellerna Favoritsynt
    Nice, då har den mer likheter med en Virus än Nord Lead 1. Och för all del Nord Lead 4.

  24. #24
    LesslieHammond
    LesslieHammond är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av salrip Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Apropå Peter Jubel. Så här skrev Mattias (som jobbar på reason studios) på reasontalk-forumet om vilka rack-enheter som Peter hade kodat. Är nästan varenda en va?

    In addition he also did the DSP for the time stretch, slice detection and pitch edit algorithms. And probably some mixer-related things I'm forgetting."
    Det här va lite kul. Pratade lite smått om syntar med Peter Jubel för några år sedan, förstod att det fanns ett rätt stort intresse , blev aldrig mer pratat om det utan vi träffades i helt andra sammanhang,
    hade ingen aning om att han höll på och koda grejer
    har svårt att tro att det finns mer än en Peter Jubel med intresse för syntar iallafall.

  25. #25
    kirre777
    kirre777 är uppkopplad nu
    kirre777s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Subtraktor: Jo den kan svepa vågformstabellerna Favoritsynt
    Den steppar väl mer.

  26. #26
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Steppar?

  27. #27
    kirre777
    kirre777 är uppkopplad nu
    kirre777s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Steppar?
    En vågform i taget alltså. Svep låter mer som att den morphar/fade:ar.

  28. #28
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Vissa vågformer är wavetables och dessa kan moduleras.

    Detta berättade f ö Peter för mig inhouse på Propellerhead 2001.

  29. #29
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vissa vågformer är wavetables och dessa kan moduleras.

    Detta berättade f ö Peter för mig inhouse på Propellerhead 2001.
    Är det "phase"-ratten (och CV-ingången för den på baksidan av racket)?

  30. #30
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Javisst det låter bekant.

  31. #31
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Phase verkar göra något annat än att att svepa mellan vågformer, något väldigt fint (och rätt unikt?) dock.

    http://docs.propellerheads.se/reason...ctor.34.2.html


    ” Phase Offset Modulation
    A unique feature of the Subtractor oscillators is the ability to create an extra waveform within one oscillator, to offset the phase of that extra waveform, and to modulate this phase offset. By subtracting or multiplying a waveform with a phase offset copy of itself, very complex waveforms can be created. Sounds complicated? Well, the theory behind it might be, but from a user perspective it is just a method of generating new waveforms from existing waveforms.
    A seasoned synth programmer using Subtractor for the first time may wonder why the Subtractor oscillators (seemingly) cannot provide the commonly used pulse waveform and the associated pulse width modulation (PWM). Or oscillator sync, another common feature in analog synthesizers. The simple answer is that Subtractor can easily create pulse waveforms (with PWM) and oscillator sync-sounds, and a lot more besides, partly by the use of phase offset modulation.

    Each oscillator has it's own Phase knob and a selector button. The Phase knob is used to set the amount of phase offset, and the selector switches between three modes:

    Waveform multiplication (x)

    Waveform subtraction (–)

    No phase offset modulation (o).
    When phase offset modulation is activated, the oscillator creates a second waveform of the same shape and offsets it by the amount set with the Phase knob. Depending on the selected mode, Subtractor then either subtracts or multiplies the two waveforms with each other. The resulting waveforms can be seen in the illustration below.


    In example 1, we see two sawtooth waves with a slight offset.

    Example 2 shows that subtracting one slightly offset sawtooth wave from the other, produces a pulse wave. If you modulate the Phase offset parameter (with for example an LFO), the result will be pulse width modulation (PWM).

    Example 3 shows the resulting waveform when multiplying the offset waves with each other. As you can see (and hear if you try it), multiplying waveforms can produce very dramatic and sometimes unexpected results.
    Using phase offset modulation can create very rich and varied timbres, especially when used along with LFO or Envelopes to modulate the phase offset.
    *
    To get a “feel” for this concept, you could study Patches that use phase offset modulation, and maybe tweak some of the Phase Offset parameters to find out what happens. Try “SyncedUp” in the Polysynth category in the Factory Soundbank for an example of osc sync or “Sweeping Strings” (in the Pads category) for an example of PWM.
    *
    Note that if you activate waveform subtraction with a Phase offset set to “0” for an oscillator, the second waveform will cancel out the original waveform completely, and the oscillator output will be silent. If you set the Phase Offset knob to any other value than zero, the sound returns.”

    Jag testade lite snabbt igår men kunde inte få det att låta som ”klassiska wavetables”.
    Blev däremot påmind om hur mycket jag gillar Subtractor såhär 20 år senare!

  32. #32
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det är ju ingen emulering av PPG, men det kom ju sedan med Thor. Det är dock vågformstabeller. Peter Jubel är en designer som aldrig tar omvägar utan går till botten med allt han gör. Men han skriver inte manualen. Han är uppfinnare. Uppfinningen Reason påbörjades som ett modularsystem skissat på papper där man dragit sytrådar mellan saker för att förstå hur det hela skulle kodas. Det är en helt krossande mjukvara som aldrig riktig fått den cred den förtjänar. I synnerhet inte i hemlandet. Vadå jantelagen finns inte liksom.

  33. #33
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Nu blev jag sugen på att testköra Subtractorn igen. Kul hur alla deras synthar nästan har som easter-eggs. Alltid lite mer under ytan än vad som kan skönjas vid en första anblick. Vilket gör syntharna roliga och enkla att lära sig, men även roliga att utforska vidare när man lärt sig de ytliga funktionerna.

  34. #34
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Subtractor är nice. Det enda tråkiga är att man inte kan påverka pitch trackingen, den är alltid på 100%. Annars hade jag använt den mycket mer, den kan göra riktigt nice digitaljox.

  35. #35
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oxus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kul hur alla deras synthar nästan har som easter-eggs.
    Just subtractorn har ju dessutom ett "äkta" easter-egg - håller du in alt så kan du skruva av rackskruvarna

  36. #36
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av salrip Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Just subtractorn har ju dessutom ett "äkta" easter-egg - håller du in alt så kan du skruva av rackskruvarna
    Funkar utan alt nuförtiden!

  37. #37
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Subtractor är nice. Det enda tråkiga är att man inte kan påverka pitch trackingen, den är alltid på 100%. Annars hade jag använt den mycket mer, den kan göra riktigt nice digitaljox.
    Går ju att stänga av per osc om du vill skapa modulation utöver ringmod mm.

  38. #38
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Går ju att stänga av per osc om du vill skapa modulation utöver ringmod mm.
    Menar inte stänga av utan ändra. Till typ 75%, 50%, eller 99%.

  39. #39
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    där har du sThorebror att knega med

  40. #40
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    japp, eller alla andra. Men subtractor gör ju egna saker, skulle vilja använda den mer.

Liknande ämnen

  1. 2001
    Av Jeppe K i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2016-12-13, 11:11
  2. Sonic nr 3 (år 2001) - BD Artikeln
    Av ez0r4y i forum Allmänt om musik
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-10-19, 23:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •