Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: rattprat

  1. #1
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage

    rattprat

    ändrade namn på tråden till att bara handla om rattar
    Senast redigerat av oljud den 2018-06-20 klockan 17:01.

  2. #2
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Så: tips på snygga, inte alltför dyra, rattar med 6mm axel, d-skaft? Ska helst finnas i en stor och en mindre storlek. Gärna svart eller grå...

    (eller: bra potar med 6.35mm-axel, slät, för kretskortsmontering och panelmontering (metall-axel och -gänga))

  3. #3
    ondskan
    ondskan är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    http://www.banzaimusic.com/Knobs/ - Banzai har rätt stort sortiment av rattar. Ibland är prissättningen lite hejkon bejkon, vissa grejer som "borde" vara dyra är tokbilliga och vice versa. Det står tydligt på varje ratt vilken typ av axel den är för.

  4. #4
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Ja, fast jag tycker deras hemsida är lite jobbig.

    Jag har sedan jag startade tråden insett att jag nog bara ska skita i att köpa potar för d-skaft och ta skruvisar (som jag hade tänkt) och om nödvändigt pilla i en liten metallbit så att skruven tar tag i poten ordentligt. Har köpt hem några till att prova med de potar jag tänkt använda.

    Men, kan ju vara trevligt med tips på rattar ändå. Utöver Banzai (och de vanliga distributörerna, som inte riktigt satsar på det här som de mindre musikorienterade ställena) finns ju även:

    https://www.musikding.de/
    http://www.smallbear-electronics.mybigcommerce.com/
    https://www.thonk.co.uk/

    ...mer?

  5. #5
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Tayda om du orkar plöja sortimentet?

  6. #6
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Finns det något billigare ställe än thonk om jag vill köpa intellijel-aktiga knobs?

  7. #7
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Appropå Oljud och knobs Jag köpte en knob med skruvinfästning till min Syncussionklon (för osc-väljaren). Men sen pajjade volym regeln och jag måste öppna den. Då trillar den jäkla mässings-infästningsstuven sönder, men bara toppen. Så nu går det inte att skruva av och jag får inte av knob från pot... och kan ju då inte öppna Syncussion. Hur fasen får jag bort den - borra upp?

    Kopplingen knobs och Oljud blir bara förståelig om jag dessutom nämner att det var på Elektrokit jag köpte ratten
    Senast redigerat av AonFluX den 2018-06-20 klockan 18:15.

  8. #8
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Japp, borra skulle jag säga. Eller om du kan såga av skaftet.

  9. #9
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tayda om du orkar plöja sortimentet?
    Ja, det gick ju fort :-) Men nästan allt är 6.35mm det 6mm som fanns var mestadels fult. Men bra att veta :-)

  10. #10
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Epilepsimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det något billigare ställe än thonk om jag vill köpa intellijel-aktiga knobs?
    Det är väl Sifam, som verkar ganska svårt att få tag på ... har inte hittat så mycket från dem på andra ställen. Var lite sugen på att köpa någon Sifam-ratt, vet inte om det var en av dem. Men gillar inte det här att man ska dutta på ett lock på rattarna...

  11. #11
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp, borra skulle jag säga. Eller om du kan såga av skaftet.
    Testar att borra, bra om jag kan behålla väljar-poten.. mycket dyrare än ratten. Och jobbig att löda bort

  12. #12
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av AonFluX Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Appropå Oljud och knobs Jag köpte en knob med skruvinfästning till min Syncussionklon (för osc-väljaren). Men sen pajjade volym regeln och jag måste öppna den. Då trillar den jäkla mässings-infästningsstuven sönder, men bara toppen. Så nu går det inte att skruva av och jag får inte av knob från pot... och kan ju då inte öppna Syncussion. Hur fasen får jag bort den - borra upp?

    Kopplingen knobs och Oljud blir bara förståelig om jag dessutom nämner att det var på Elektrokit jag köpte ratten
    Ta med den till nån verkstad om du kan, hör om de kan hjälpa dig med det där. Pilligt som fan att borra en sådär liten en. Ja om du inte är van att fin-fippla såklart!

  13. #13
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Testar med Dremel och PCB-borr, och en stor dos försiktighet. Men om nån vet var man kan köpa knob-skruvar av hög kvalité så säg till! Lär ju vara M3-M2 storlek eller nåt.. små som fasen.

  14. #14
    oszkar
    oszkar är inte uppkopplad
    oszkars avatar
    Senior
    Kolla med ahlsell eller skånehobby, dom lär ha små maskinskruv i olika storlek. Hade bett nån stå med dammsugare mot borret om du ska köra över pcb, kanske inte najs med spån mellan banorna

  15. #15
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Japp - bra tips. Kommer ju öppna den och fixa faders så då kommer jag kunna borsta av ordentligt och se till att inga flisor är kvar.

  16. #16
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av oszkar Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kolla med ahlsell eller skånehobby, dom lär ha små maskinskruv i olika storlek. Hade bett nån stå med dammsugare mot borret om du ska köra över pcb, kanske inte najs med spån mellan banorna
    Och absolut ingen dammsugare mot kretskort, slangen kan alstra otroliga mängder statiska spikar.

    On topic: skruvar ni med tumm- och pekfingersidan eller trefingergrepp?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •