Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: detta med sångstämmor, intervall/teori

  1. #1
    Svedmyran
    Svedmyran är inte uppkopplad

    Senior

    detta med sångstämmor, intervall/teori

    Har för gjort sångstämmor ibland förr, och då bara kört på känsla, lyssnat osv.......

    Även gjort stämmor i instrumentalmusik, och där klämmt in en ton i ackordet som melodin ej spelar, elr växlat mellan ters elr kvart-intervall o för all del kört på vad som råkar låta bra

    Men nyfiken på hur det fungerar teoretiskt med sångstämmor?
    Alltså är det som övriga stämmor eller ngt specifikt ( kan tänka mig skillnad mellan olika stilar) som man tänker på?

    T.ex i en vanlig kör, hur fungerar dom andra stämmorna mot melodin?

    Elr om man bara tänkt en överstämma t en poplåt? finns det ngt typiskt intervall?

  2. #2
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Skriv sångbara linjer, dvs undvik stora språng och håll det inom en oktav och en sext ungefär. Vilka samklanger som passar beror helt på musikstil och det aktuella stycket.

    Parallella terser är ju vanligt. I tidig musik bl.a. kan man stöta på parallella kvinter. Bulgariska radiokören använder gärna parallella sekunder.

    Eller skriv mer självständiga stämmor som kan ha sin egen rytm, röra sig i medrörelse ibland och motrörelse ibland. Stämkorsning kan också vara användbart.

  3. #3
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Vad Ober sade i ett nötskal. Det är metoden liksom. Det brukar i "skolan" heta att man ska undvika parallella kvintgångar, men det är väl egentligen en fråga om smak, och vilken effekt/attityd/vibb man vill förmedla.

    Som komplement till de där stämföringsramarna tycker jag man ska lyssna noggrant på Crosby, Stills and Nash. Sättet de t.ex. naturligt får in nior och elvor i harmonierna är makalöst.

  4. #4
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    nästan allt funkar. det är helt otroligt hur "dåligt" skrivna/improviserade en del körgrejer är men låter fantastisk för att röster låter fantastiskt (till skillnad från ens digitalpiano eller vad man klåpar på som låter tråkigt)

    parallella kvinter utan nåt annat låter som parallella kvinter (konstigt/bra om en är ute efter det soundet)

    men parallella kvinter när två andra stämmor också är parallella låter som bra jazz.

  5. #5

    Veteran
    Har egentligen inget mer teoretiskt att tillföra.
    Eftersom min röst är det som begränsar hur jag kan ta stämmor så får rösten helt enkelt avgöra vad som spelas in.
    Har jag folk tillgängligt som klara att sjunga lägre och högre än vad jag kan så använder jag detta i arret.

    Hur man sedan uttnyttjar kören i låten tycker jag beror på känslan i låten. Svårt att få in "Queen" körer på en låt som kanske lutar mer åt The XX om man säger så.


    Nedan har jag en kör som jag är riktigt nöjd med om jag får säga det själv.
    Spola in 1:45 och refrängen med sina körer startar.

    https://youtu.be/V6OVapQq9jg

    Och så här låter körerna frilagda
    https://soundcloud.com/dabene/in-blue-choirs

    Finns ingen stringens hur jag lägger körer, det skall bara låta gött i låten tänker jag.
    Om jag skulle göra om nåt i kören ovan så är det att ta bort vibraton på ordet "all" som har några stämmor med kaninvibrato. Hörs som tur inte så mycket i den färdiga låten.

  6. #6
    Svedmyran
    Svedmyran är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nedan har jag en kör som jag är riktigt nöjd med om jag får säga det själv.
    Spola in 1:45 och refrängen med sina körer startar.

    https://youtu.be/V6OVapQq9jg

    Och så här låter körerna frilagda
    https://soundcloud.com/dabene/in-blue-choirs

    Finns ingen stringens hur jag lägger körer, det skall bara låta gött i låten tänker jag.
    Om jag skulle göra om nåt i kören ovan så är det att ta bort vibraton på ordet "all" som har några stämmor med kaninvibrato. Hörs som tur inte så mycket i den färdiga låten.
    Skitsnyggt! och tack för tips från övriga

  7. #7
    Svedmyran
    Svedmyran är inte uppkopplad

    Senior
    Hm, detta försökte jag tidigare hitta på nät men lyckades inte.....


    Hur man gör en t.ex 4-stämmigt arr för kör, stråkar elr annat, vet att det finns "regler" kring att man traditionellt sett ( klassiskt) inte ska använda kvntstämmor ( även om man såklart kan strunta i det).

    Men letat efter hur man gör "by the book", tänkte att det skulle vara intressant att testa ist för att som vanligt köra på känsla

  8. #8
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Hur man skriver fyrstämmig sats beror förstås på stilen. Även inom klassisk musik förekommer olika samklanger i de olika epokerna och stämföringsreglerna varierar också. Men Valdemar Söderholms grå arbetsbok + gula teoribok duger bra att börja med.

    Arbetsgången är ofta att man har en färdig melodistämma som brukar vara sopranstämman. Sedan tänker man ut vilka ackord man vill ha, lägger en basstämma och sist innerstämmorna. Man kan behöva gå tillbaka och kompromissa med basstämman för att få det att fungera. Ska man hålla sig strikt till stämföringsreglerna får man pröva och fela en del.

  9. #9

    Veteran
    Hur vill man ta ett ackord på en låt?
    Det beror helt på känslan man vill förmedla, eller hur? Samma sak med körer och annan instrumentering. Alla instrument kan inte vara med och göra alla toner i ackorden hela tiden, så tänker jag åtminstone. Tack gode gud för monofona syntar.

    För övrigt verkar jag ha slarvat med redigering av körerna i mitt klipp ovan, tangentbordsklicket när jag stoppar min sequencer hörs på slutet. Helt klart innan jag bytte till en controller med mjuka knappar för att stura min DAW

Liknande ämnen

  1. Ljuddesign - Teori
    Av cyberpunx i forum Ljuddesign
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-12-24, 11:43
  2. Philips 8833 Monitor - Knäppande ljud i intervall i höger högtalare
    Av drifter7508 i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-09-09, 16:05
  3. Mjukvara för att addera sångstämmor - VSTi?
    Av Jim Profit i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-09-22, 14:09
  4. Ljuduppspelning hakar med 90 sekunders intervall (Win XP)
    Av Assar i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-09-17, 22:42
  5. jazz teori
    Av Emil i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-11-23, 01:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •