Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 86 av 86

Ämne: Behringers kritikhantering

  1. #61
    Kloo
    Kloo är inte uppkopplad
    Kloos avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av dannes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur menar du? Open source är i min världsvy ett fantastiskt koncept där man delar med andra. På vilket sett är det skamlöst? Personligen tycker jag det snarare är väldigt hyvens. Och ett av få fenomen i modern tid som faktiskt inger hopp om att det finns människor som inte bara drivs av egoistiskt ondska.
    Det jag menade var att Behringer "skamlöst" gömmer sit klonande, till skillnad från tex open source. Inte estetiskt eller hårdvarumässigt, men den respekten mot originalet saknas. No worries. Är själv utvecklare som kör linux dagligen

    Det hade varit mer strategiskt av Behringer att på ett snyggt och lite skämtsamt sätt gjort det väldigt tydligt vilka instrument man klonade. Flikat in en vänlig och lagom dold homage till originalet, och sen levererat en bra produkt. Det hade funnit plats för både 35k och 3k5-moogar, i min mening. Därav min koppling till open source. Behringer hade på ett smart sätt kunnat vara mer öppna/respektfulla mot källan/idén och fått större medhåll.
    Senast redigerat av Kloo den 2018-06-21 klockan 08:40.

  2. #62
    Kloo
    Kloo är inte uppkopplad
    Kloos avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så misstaget U.B. gör är nog att vara för öppen och stor med vad han gör.
    Intressant. Jag vill fundera och svara både på vad jag skrev och vad du skrev. Men måste jobba lite först..

  3. #63
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Ja, problemet med Behringer ligger på nåt sätt i deras attityd. Om de hade haft en annan attityd mot andra tillverkare, visat lite mer respekt för de företag som ligger bakom de designs som de har lånat av, då hade det känts mycket mer ok. Nu framstår de ofta som arroganta och hånfulla istället, helt i onödan. Jag tycker att det är synd att de inte använder den uppenbara kompetens och effektivitet som de har till att göra bra grejer som bygger upp deras varumärke på ett mer positivt sätt.

  4. #64
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dannes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur menar du? Open source är i min världsvy ett fantastiskt koncept där man delar med andra. På vilket sett är det skamlöst? Personligen tycker jag det snarare är väldigt hyvens. Och ett av få fenomen i modern tid som faktiskt inger hopp om att det finns människor som inte bara drivs av egoistiskt ondska.
    Många open source har licens som tvingar att dela med sig av derivat/förbättringar man gjort. Om man inte gör detta, utan använder open source kod i en kommersiell produkt utan att ge tillbaks så har man snott.

  5. #65
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Sporify gjorde så exemplelvis.

  6. #66
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Många open source har licens som tvingar att dela med sig av derivat/förbättringar man gjort. Om man inte gör detta, utan använder open source kod i en kommersiell produkt utan att ge tillbaks så har man snott.
    Jo, så får man inte göra, då har man inte fattat vitsen med open source.

    Citat Ursprungligen postat av Kloo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det jag menade var att Behringer "skamlöst" gömmer sit klonande, till skillnad från tex open source. Inte estetiskt eller hårdvarumässigt, men den respekten mot originalet saknas. No worries. Är själv utvecklare som kör linux dagligen

    Det hade varit mer strategiskt av Behringer att på ett snyggt och lite skämtsamt sätt gjort det väldigt tydligt vilka instrument man klonade. Flikat in en vänlig och lagom dold homage till originalet, och sen levererat en bra produkt. Det hade funnit plats för både 35k och 3k5-moogar, i min mening. Därav min koppling till open source. Behringer hade på ett smart sätt kunnat vara mer öppna/respektfulla mot källan/idén och fått större medhåll.
    Skönt, då har vi nog samma uppfattning.

    Senaste åren har väl Behringer ändrat sig. De köper företag och låter dom göra prisvärda grejer med deras teknik tex x32. Och syntklonerna smyger de väl knappast med att de är just replikor.

    I deras egna konstruktioner, är det många snodda saker där? Tycker snarare att det ger en ganska bra "innehållsdeklaration" av tex Neutron. Men det är klart, är tex filtret som de beskriver som egenutvecklat snott, så är det såklart illa. Personligen har jag svårt att tro att det skulle vara snott när de tutar ut att det är egenutvecklat.

  7. #67
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dannes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur menar du? Open source är i min världsvy ett fantastiskt koncept där man delar med andra. På vilket sett är det skamlöst? Personligen tycker jag det snarare är väldigt hyvens. Och ett av få fenomen i modern tid som faktiskt inger hopp om att det finns människor som inte bara drivs av egoistiskt ondska.
    Öppenhet hur? Alla förstår omedelbart hur ett plektrum eller en trumstock är funtad. Och vem som helst kan börja tillverka & sälja dem utan att ha någon som helst bakgrund inom musik. Men skall den nye tillverkaren av billiga & bra trumstockar då vara öppen med att hemligheten bakom de billiga & bra trumstockarna är att han använder sig av en taiwanesisk svarv från 1957 och att sådana kan man få tag på för en spottstyver hos första bästa Skrot-Nisse i Taipei?

    Nej, att inte köra med öppen källkod etc är den fattiges sista försvarslinje. Och att titta för mycket på andras tekniska lösningar är bara slöseri med tid. Så länge man behärskar grunderna så ordnar det sig, typ.

  8. #68
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Många open source har licens som tvingar att dela med sig av derivat/förbättringar man gjort. Om man inte gör detta, utan använder open source kod i en kommersiell produkt utan att ge tillbaks så har man snott.
    Jag tycker det är fint att det från början stod i Open Source reglerna att det var "to be used for good, not evil", men att google satte sig emot detta, så de la till ändringen att google får använda det även "for evil". De har kommit bra långt från sin slogan "don't be evil". Man undrar liksom hur det gick till när de tog beslutet att "nä, vi ska nog itne ha dendär sloganen längre..." Vilka val leder upp till ett sådant beslut? Let's do evil?
    Senast redigerat av Ashaz den 2018-06-21 klockan 10:25.

  9. #69
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker det är fint att det från början stod i Open Source reglerna att man inte fick använda det "for evil", men att google satte sig emot detta, så de la till ändringen att google får använda det även "for evil". De har kommit bra långt från sin slogan "don't be evil". Man undrar liksom hur det gick till när de tog beslutet att "nä, vi ska nog itne ha dendär sloganen längre..." Vilka val leder upp till ett sådant beslut? Let's do evil?
    Visar ju bara att de var en samling larpande fjantar. Skönt att de slutade tro att de är goda, vilket som bekant är en garanti för att göra onda saker utan att tänka på det. Alla som är värda fem cent teknikhistoria vet att teknik är fullständigt neutral.

    Sedan så har vi underlåtenhettsynder. Ingen som lade tid på att forka Microsoft Office eller Photoshop till OpenOffice eller GIMP har gjort något fel. Men vad de inte har gjort är att utveckla programvara som det inte finns någon kommersiell marknad för, men som skulle göra gott. T.ex. malariabekämpning.

    Så den som vill göra TR-808: TNG bör alltså fråga sig vad Roland & gjorde rätt & fel, vad som kan göras helt nytt & hur stor vinsten kan bli.

    (Och helt osökt kommer jag att tänka på en tillbakablick på 60-talet av Robert Crumb. I en ruta är det en slags återträff mellan en kvinna som blivit framgångsrik & en man som uppenbarligen lever på marginalen & som 60-talet aldrig har slutat för. Jag förnekar ingen rätten & nöjet att vara med i någon dator-/teknikklubb som förvaltar det bästa av 60-talets hippietraditioner. Men vissa kommer att gå vidare & bli hårt drivna uppfinnare & affärsmän. Och de kan inte ses som svikare.)
    Senast redigerat av Östermalmstorg den 2018-06-21 klockan 10:38.

  10. #70
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Visar ju bara att de var en samling larpande fjantar. Skönt att de slutade tro att de är goda, vilket som bekant är en garanti för att göra onda saker utan att tänka på det. Alla som är värda fem cent teknikhistoria vet att teknik är fullständigt neutral.
    ....what? Jisses va du var cynisk. Klart att tekniken är neutral. Men det säger ju ingenting om vad den används till. Och det är ju just det som nämns.

  11. #71
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Jag ber alla om ursäkt för min kommentar igår om att 99:an skulle vara ett "skräpforum".
    Inlägget var tänkt att vara ironi men tolkades inte så.

    Jag förstår att som moderator så driver man inte med sitt eget forum eller dess medlemmar.

    Ber om ursäkt för det.

  12. #72
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag ber alla om ursäkt för min kommentar igår om att 99:an skulle vara ett "skräpforum".
    Inlägget var tänkt att vara ironi men tolkades inte så.

    Jag förstår att som moderator så driver man inte med sitt eget forum eller dess medlemmar.

    Ber om ursäkt för det.
    Tack och bra

  13. #73

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker det är fint att det från början stod i Open Source reglerna att det var "to be used for good, not evil", men att google satte sig emot detta, så de la till ändringen att google får använda det även "for evil". De har kommit bra långt från sin slogan "don't be evil". Man undrar liksom hur det gick till när de tog beslutet att "nä, vi ska nog itne ha dendär sloganen längre..." Vilka val leder upp till ett sådant beslut? Let's do evil?
    Det finns en uppsjö licenser och filosofier kring öppen mjukvara, allt från "använd hur du vill" till "om du ändrar något måste du dela med dig av dina ändringar" och väldigt olika attityder beroende på vem man frågar.

    Just det där med "evil" var IBM och var för JSLint-licensen:

    He has, however, granted "IBM, its customers, partners, and minions" permission "to use JSLint for evil", a solution which appeared to satisfy IBM's lawyers.[20]
    https://en.wikipedia.org/wiki/Douglas_Crockford#"Good,_not_Evil"

  14. #74
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ber om ursäkt för det.

  15. #75
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag ber alla om ursäkt för min kommentar igår om att 99:an skulle vara ett "skräpforum".
    Inlägget var tänkt att vara ironi men tolkades inte så.

    Jag förstår att som moderator så driver man inte med sitt eget forum eller dess medlemmar.

    Ber om ursäkt för det.
    Tack!

  16. #76
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ....what? Jisses va du var cynisk. Klart att tekniken är neutral. Men det säger ju ingenting om vad den används till. Och det är ju just det som nämns.
    Data AB släpper ett databas- & statistikprogram.

    De säger uttryckligen att man inte får använda sig av det för att tvätta pengar. Det står t.o.m. det i deras slogan. Det är inte så att det har en allmän friskrivningsklausul i EULA:n, utan de skryter som sagt med att deras produkter får man inte göra så med.

    Vad säger det om dem & vad säger de om alla andra? En hel del av de som köper det programmet gör det som en slags avlat för något de ändå inte tänkte göra. Däremot har jag svårt att tro att någon skulle köpa en vedyxa av ett företag som säger att man inte får mörda med deras produkter.

  17. #77
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Är det någon skillnad i sak att klona något som hårdvara eller som mjukvara? Jag tänker på alla mjukvarusyntar där någon ritat en exakt kopia av exempelvis en Minimoog och så kan man klicka med musen på reglagen. Det man hör där är mest huruvida den låter som originalet eller inte. Det brukar ju bli eviga diskussioner om det. Där brukar de flesta komma fram till att det är resultatet, alltså musiken, som räknas. Jag har aldrig hört någon yppa ett ord om den moraliska aspekten i att kopiera ett instrument som mjukvara. Om det är resultatet som räknas, varför är det fritt fram att kopiera vad som helst som mjukvara?

  18. #78
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns en uppsjö licenser och filosofier kring öppen mjukvara, allt från "använd hur du vill" till "om du ändrar något måste du dela med dig av dina ändringar" och väldigt olika attityder beroende på vem man frågar.

    Just det där med "evil" var IBM och var för JSLint-licensen:



    https://en.wikipedia.org/wiki/Douglas_Crockford#"Good,_not_Evil"
    ah! Jo just efter jag postat började jag fundera om det inte var IBM. Tack för klargörandet.

  19. #79
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det någon skillnad i sak att klona något som hårdvara eller som mjukvara? Jag tänker på alla mjukvarusyntar där någon ritat en exakt kopia av exempelvis en Minimoog och så kan man klicka med musen på reglagen. Det man hör där är mest huruvida den låter som originalet eller inte. Det brukar ju bli eviga diskussioner om det. Där brukar de flesta komma fram till att det är resultatet, alltså musiken, som räknas. Jag har aldrig hört någon yppa ett ord om den moraliska aspekten i att kopiera ett instrument som mjukvara. Om det är resultatet som räknas, varför är det fritt fram att kopiera vad som helst som mjukvara?
    Utanverk kontra innanverk. Du kan t.ex. göra en konkurrent till WordPerfect & MicrosoftWord utan att titta på en av deras kodrader. Så länge gränssnittet inte är för likt så lär det gå bra.

  20. #80
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Data AB släpper ett databas- & statistikprogram.

    De säger uttryckligen att man inte får använda sig av det för att tvätta pengar. Det står t.o.m. det i deras slogan. Det är inte så att det har en allmän friskrivningsklausul i EULA:n, utan de skryter som sagt med att deras produkter får man inte göra så med.

    Vad säger det om dem & vad säger de om alla andra? En hel del av de som köper det programmet gör det som en slags avlat för något de ändå inte tänkte göra. Däremot har jag svårt att tro att någon skulle köpa en vedyxa av ett företag som säger att man inte får mörda med deras produkter.
    Du skulle kanske ha haft en poäng om opensource ar en produkt. Men nu är det inte det, utan ett regelverk under vilket man kan välja att släppa sitt arbete. Det står dig fritt att inte jobba under open source. Det står dig även fritt att göra vad du vill med din yxa. Men om du ska vara en licensierad skogshuggare under ISO:###whatever så måste du följa dom riktlinjerna.

  21. #81
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du skulle kanske ha haft en poäng om opensource ar en produkt. Men nu är det inte det, utan ett regelverk under vilket man kan välja att släppa sitt arbete. Det står dig fritt att inte jobba under open source. Det står dig även fritt att göra vad du vill med din yxa. Men om du ska vara en licensierad skogshuggare under ISO:###whatever så måste du följa dom riktlinjerna.
    "Gör inte onda saker."

    Ok, utan att de har definierat det, än mindre låtsas om frågan om föregripande anfall så "får" jag inte göra "onda" saker.

    Frågar du Stallman så är det tydligen ondska att tjäna pengar på programvara. Det är därför som man spenderar ofantliga summor till advokater som försvarar GPL-licensen. Men skulle han vilja leva i ett samhälle där det är ondska att tjäna pengar på datorhårdvara? Eller ens dasspapper? Då är det inte lika kul längre.

    Vad OS-gänget och Google tills nyligen helt missat var som sagt var att det fungerar inte en sekund att tro att man kan kontrollera teknikanvändande. (Det är förmodligen därför som stater har omfattande forskning om militära saker. Inte alltid för att hitta saker att använda sig av, utan för att finna vad som inte fungerar.) Frankrike använde sig av spaningsballonger redan under kriget mot Österrike 1794. Så gick det med Montgolfiers vackert målade nöjesfarkoster för 1700-talets våghalsar.

  22. #82
    deleted user
    Den bästa artiklen angående behringer-dispyten och tankarna runt om tyckte jag var denna:

    http://www.factmag.com/2017/04/08/be...-synth-clones/

    ----

    Det finns en del databaser över gamla patent, roade mig att söka efter olika syntar. Casio finns med bland andra, och en del nonames som aldrig blev något. Se bifogad PDF längst ner för en rolig form på synt från 1979.

    Kunde inte hitta något patent som sträckte sig mer än 14,15 år framåt. Och fick också intrycket från artiklar som diskuterat just detta ( https://capdesign.se/plagiat-var-gar-gransen ) att patentering av design var och är kostsamt och sällan säkert.

    1.pdf1.pdf

    ---

    TLDR: Vet inte riktigt längre var jag står i frågan.

  23. #83
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    jag hade inget emot att de klonade model d, men att stämma dsi gör mig spyfärdig, där går min gräns
    bojkotta behringer!
    eller har jag missförstått något?

  24. #84
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dokido Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag hade inget emot att de klonade model d, men att stämma dsi gör mig spyfärdig, där går min gräns
    bojkotta behringer!
    eller har jag missförstått något?
    Jag har inte läst allt, men var det inte bara en "cease and desist" mot en anställd på DSI som skrev "fake news" om Berra på diverse kanaler. Alltså ett "sluta upp" annars kommer vi åtala dig brev. Men det kanske har eskalerat ifall hen inte slutade.

  25. #85
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    Dsi åtalades för 250000 dollar men fick rätt i domstol

  26. #86
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dokido Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dsi åtalades för 250000 dollar men fick rätt i domstol
    Hoppas nu att Behringer väntar ett tag med att göra nästa dumma sak. Typ släppa sin RD-808 & se vad som händer.

Liknande ämnen

  1. Behringers nya analoga synthar
    Av depulse i forum Nyheter
    Svar: 97
    Senaste inlägg: 2017-12-17, 18:23
  2. Behringers USB-gitarr
    Av Dalleponken i forum Stränginstrument
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2006-10-10, 22:00
  3. Behringers USB2.0-audioburk...
    Av Rotwang i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2005-12-02, 17:53
  4. Behringers nya kontroller
    Av Roberth i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-02-09, 13:50
  5. Behringers nya...?
    Av Rotwang i forum Inspelning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-12-04, 03:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •