Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Smalt EQad ljudfil - Få tillbaks bredden?

  1. #1
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran

    Smalt EQad ljudfil - Få tillbaks bredden?

    Jag har en ljudfil som är jävligt hårt EQad. Bara öppen i bandet 800 - 8k Hz. Hur får man till baks "bredden"? Är det att försöka fläska på multibandskompressorer, eller hur göra man?

  2. #2
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Bredd? Stereobredd eller frekvensomfång? Ang frekvensomfång så är det som är borta borta. Det går kanske att fusk-återskapa en del med enhancers, subbas-generatorer m m, men du får aldrig tillbaks det som var innan.

    (F ö, menar du verkligen att allt under 800Hz är bortfiltrerat? Det är ordentligt långt upp i frekvensomfång...)

  3. #3
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bredd? Stereobredd eller frekvensomfång? Ang frekvensomfång så är det som är borta borta. Det går kanske att fusk-återskapa en del med enhancers, subbas-generatorer m m, men du får aldrig tillbaks det som var innan.

    (F ö, menar du verkligen att allt under 800Hz är bortfiltrerat? Det är ordentligt långt upp i frekvensomfång...)
    Japp. Allt under 800. För mig var det bara "do it" och inte do it or die

  4. #4
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Är den skuren vid 800 så är det ju väsentlig info som helt enkelt inte finns där. Som rydan skrev så kan man ju försöka med diverse enhancers, t ex Waves Lo-Air men jag skulle inte garantera att det hjälper. 8000 däremot är hyfsat bra diskant så där skulle det kanske gå lättare att fuska fram lite mer topp.

    Vad är det för typ av material? Musik? Tal?

  5. #5
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Det är tal.
    Jag tror att jag får försöka på annat sätt och med en ny inspelning helt enkelt.

  6. #6
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Mmm, är det tal kanske det kan vara värt att testa med t ex Lo-Air eller något liknande.

  7. #7
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är tal.
    Jag tror att jag får försöka på annat sätt och med en ny inspelning helt enkelt.
    Ny inspelning är nog rätt lösning här.

    Alternativet vore att använda EQ igen och dämpa det befintliga frekvensområdet, för det finns troligen någonting kvar i spärrbanden. Ljudkvaliteten kan nog bara bli eländig på det viset med kraftigt höjd brusmatta.

  8. #8
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    För bas o diskant kan funka SPL Vitalizer <3,

    Waves enhancers? Ja Lo-Air...?

    EQ

    En plugg som jag också älskar är Noveltechs Character och Vocal-enhancer.
    De är helt outstanding vad gäller att locka fram clarity i diverse material.
    Låter som man lyfter av locket på ljudet. Det kan bli för mycket av det goda också förståss, men då backar man bara reglagen något.

    Vill också mena att en nyinspelning kan vara att föredra. Men finns det ingen möjlighet till det så laborera...

  9. #9
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Lägg på ett spår eller tre med din egen röst som säger samma sak som orginaltalaren. Klipp sedan detta bid 1khz så du bara får med basen

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-05-06, 10:48
  2. smalt intresse?
    Av sannah i forum Allmänt om musik
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2010-04-03, 00:27
  3. Hjälp mig konvertera en ljudfil, snälla då?
    Av outshape i forum Övrig mjukvara
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-12-12, 19:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •