Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Mjuk start till tolvåring?

machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator

Mjuk start till tolvåring?

Sonen lever gaminglivet men har sneglat lite på en testversion av FruityLoops efter tips från nå'n kompis och verkar lite sugen på att prova mer. Jag vill ju att han inte ska tappa sugen direkt pga för hög inlärningströskel, så jag tänkte fråga om ni mjukfolk har nå't tips på bra instegsgrej att testa.
    Ja, det får ju helst vara gratis, men ändå duga nå't till. Det känns fel att kasta pengar på nå't han inte vill ha sedan. Hårdvaran är okej eftersom han har en gamingburk och hittar jag nå't vettigt så kan det där med hårdvarukontroll komma senare.
    (Musikmässigt är det hip-hop blandat med radioskvalig dansmusik som går mest.)

Veteran
    Man behöver nog inte oroa sig för trösklar om verkligt intresse finns.
    Har polarna fruity, kör på fruity.

Annars finns Tracktion 6 helt gratis utan begränsningar men man måste ladda hem instrument och pluggar vilket är ett meck.

Reason 10 demo kan man köra i en månad fullt ut.

Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    FL Studio!! det var där jag började med riktig DAW.

introlicens till FL kostar runt 800, lätt värt!

Tips är att generellt finns det alltid "bättre" mjukvara, MEN! allt handlar om att kunna lära tillsammans med eller från någon annan som håller på.

om kompisarna har FL Studio skall grabben nog ha FL Studio också. annars blir det snabbt svårt att reda ut problem och annat. Att lösa problem och nå framgångar (bra musik!) helt på egen hand eller tillsammans med sina gelikar är det som skapar egen tillväxt.

Jag tänker tillbaka till mig själv - jag började med en kompis att producera i E-Jay när vi var 10-11 år. Vi brände WAV-låtarna på CD och tog med till skolan och jämförde. Gick hem till varandra och proddade runt och visade arrangemang för varandra. Vi var några som alltid höll oss till samma mjukvara och ofta hängde och snackade musik. Några andra hade andra program och hade svårt att haja vad vi menade. Jag minns min kompis som hade ett ärvt bränt exemplar av Reason 2. Han hade viljan men vi fattade ingenting av vad han höll på med, allt var så olikt vårat FL 7.

ursäkta tangenten men det träffar nära min egen bakgrund, hehe...

kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Nä, trösklar fanns i alla fall inte förr, men nu kanske "dagens ungdom" är så bortskämta att är det svårare att hantera än ett mjölkpaket så får det vara. Så funkar det här hemma.

När jag gick vidare från en synt fick jag börja en 286:a, ett paket med AWE32 och MIDI Orchestrator Plus. Visste ingenting om MIDI, RAM-minne, sampling eller annat. Och internettet rymdes på en CD-ROM och var inte tillgängligt.

Klart, gamla MIDI Orchestrator Plus är så klart ett mycket enklare program och jag saknar enkelheten som faaan!

särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    fd Epilepsimon
    Fruity för fasen. Svinbra

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Tack boys!

Ja, det är inte födelsedag el dyl och han har väl inte precis fastnat än. Men jag hör dig Wik, det där med att lära av varandra är viktigt, på mer än ett sätt.
    Han får sina ryck och sitter i Blender ibland och nästa stund spelar han och sedan är det över till nå'n simplare screencaptureprogram med enkel klippmöjlighet. Så han är inte så noga med vad, bara verktygen gör det han vill.

Jag ska se om tracktion kan vara något... att dra ner pluggar och testa skulle han inte banga, han laddar ner add-ons till spel i parti och minut och tar bort om det är trist ändå.

särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    fd Epilepsimon
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    FL Studio!! det var där jag började med riktig DAW.

Jag tänker tillbaka till mig själv - jag började med en kompis att producera i E-Jay när vi var 10-11 år. Vi brände WAV-låtarna på CD och tog med till skolan och jämförde. Gick hem till varandra och proddade runt och visade arrangemang för varandra. Vi var några som alltid höll oss till samma mjukvara och ofta hängde och snackade musik. Några andra hade andra program och hade svårt att haja vad vi menade. Jag minns min kompis som hade ett ärvt bränt exemplar av Reason 2. Han hade viljan men vi fattade ingenting av vad han höll på med, allt var så olikt vårat FL 7.
    Haha exakt samma bakgrund som mig

jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    om kompisarna har FL Studio skall grabben nog ha FL Studio också. annars blir det snabbt svårt att reda ut problem och annat. Att lösa problem och nå framgångar (bra musik!) helt på egen hand eller tillsammans med sina gelikar är det som skapar egen tillväxt.
    Detta!

Med tanke på att dagens DAW i stort sett alla kan göra samma saker, bara på lite olika sätt, så är det viktigare att ha kunskap tillgänglig än att köra ett visst program.

Redaktör
    En piratad version av Reason eller Fruityloops är väl det traditionella sättet att komma igång med elektronisk musik?

mimoid
    mimoid är inte uppkopplad
    mimoids avatar
    Senior
    Reason är ju galet inspirerande att börja med. Min tolvåriga dotter satt en hel del med den innan hon lessnade på musicerandet. Min riktiga licenserade version av gamla Reason 7 alltså.

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    En piratad version av Cubase 2.0 på Atari är väl det traditionella sättet att komma igång med elektronisk musik?
    70-talist-javisst-fix'd

Han drog ner Tracktion 6 innan jag hunnit prata klart. Han har inga kompisar som pillar med musik, så vi får se vart det tar vägen. Han är generationen som pallar plöja tutorials också.

Veteran
    Se till att regga T6 annars så får man ett brus som kommer och går.
    Ladda hem lite syntar.
    Synth1
    Dexed
    OBXD

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    Se till att regga T6 annars så får man ett brus som kommer och går.
    Ladda hem lite syntar.
    Synth1
    Dexed
    OBXD
    Reggades lika fort som det tankades. Jag ska tipsa om syntarna också - tack!

kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Synth1 är en klar favorit, men kraschade när jag skaffade Mac, så då åkte den tyvärr ut. Men innan hade jag fler instanser på alla låtar, bra att lära sig bygga ljud med också, fixar det mesta.

Liknande ämnen

1. Mjuk/hårdvara till 12-åring?
    Av Rink i forum Allmänt om musik
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2013-02-13, 17:45
  2. Soft-start till ringkärnetransformator
    Av Frebrik i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-29, 17:42
  3. Uppdaterade mjuk/hårdvara till Tiger
    Av Karl Johan i forum Allmänt om musik
    Svar: 1