Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: System 8 vs Nord Lead A1

NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran

System 8 vs Nord Lead A1

Ok, jag gillar egentligen inte "vs" frågor. Men jämförelsen mellan System 8 och NL-A1 kan jag inte låta bli att vara nyfiken på. Båda är VA och har 49 tangenter och ligger inom samma prisklass.

Någon som har några erfarenheter och synpunkter?
    Senast redigerat av NON den 2018-06-11 klockan 15:18.

mono
    mono är inte uppkopplad
    monos avatar
    Veteran
    Kan inte så mkt om någon av dom, men spontant känns nl-a1 som en kul och fräsch VA medans system-8 ger lite mer wannabe-analog vibbar tycker jag

Veteran
    Det finns en vocoder i System-8 och man kan köpa träsidor till den.
    Nord är röd.

itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

Börjar bli varm i kläderna
    NLA1 är lättrattad och låter riktigt bra, men kan också överraska om man gräver djupare. Nackdelarna är väl att man har begränsat med modulationskällor. Vissa effekter skulle må bra av möjlighet till parameterstyrning. 26 röster är rätt maxat.

NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av itsalwaysyou Visa inlägg
    NLA1 är lättrattad och låter riktigt bra, men kan också överraska om man gräver djupare. Nackdelarna är väl att man har begränsat med modulationskällor. Vissa effekter skulle må bra av möjlighet till parameterstyrning. 26 röster är rätt maxat.
    Det där med 26 röster är något som jag känner att Clavia fullständigt läxar upp Roland med sina 8.

theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Ett stort bekymmer med A1 är...att stå i tex replokal eller i tidspressade situationer och försöka "bygga upp" ett ljud på klassiskt subtraktiv sätt, som man har i ryggmärgen. Den fungerar väldigt annorlunda och det tar tid att hitta dit man vill, även om det också ger upphov till väldigt intressanta ljud.
    Den låter svinbra, men just nu i repan, så irritrerar den mest då så mycket är dolt i konfigurationer.

kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    Ett stort bekymmer med A1 är...att stå i tex replokal eller i tidspressade situationer och försöka "bygga upp" ett ljud på klassiskt subtraktiv sätt, som man har i ryggmärgen. Den fungerar väldigt annorlunda och det tar tid att hitta dit man vill, även om det också ger upphov till väldigt intressanta ljud.
    Den låter svinbra, men just nu i repan, så irritrerar den mest då så mycket är dolt i konfigurationer.
    Håller inte alls med faktiskt, enda skillnaden är ju oscillatorsetupen och den är ju så smart som bara en Clavia kan vara.
    Nytänk och konstant sweetspot, bara sprutar ur sig nya ljud.

theVOID
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Konstant sweetspot helt klart, men inte smidig om man har 3min och skall
    ändra något, nu är det inte jag som har den, så jag har inte lärt mig den men man får ju tänka
    på ett annat sätt jmf med andra analoger.

Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Jag har båda och de är väldigt olika egentligen. System-8 är typ en smör-och-bröd-polysynt ”från första halvan av åttiotalet”, moderniserad med effekter, sequencer, anslagskänslighet och lite extra. En konventionell subtraktiv synt som gör det man ber den om.

NLA1 låter nästan ”äldre” än S8 i grunden på något sätt, men tack vara massor av alternativa vågformer så hamnar jag ofta på lite wavetableish ljud och tack vara dess uppbyggnad med fyra identiska slots och morph, så bjuder den på många oväntade happy accidents (som man med tiden lär sig att ”bemästra”) och stor kreativitet.

Båda syntarna är skitbra imho.

jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    fjomp
    Konstant sweetspot helt klart, men inte smidig om man har 3min och skall
    ändra något, nu är det inte jag som har den, så jag har inte lärt mig den men man får ju tänka
    på ett annat sätt jmf med andra analoger.
    Det är ju det som är problemet, du har inte lärt dig den. Låna hem den en sväng kanske?

theVOID
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    Det är ju det som är problemet, du har inte lärt dig den. Låna hem den en sväng kanske?
    Kan ju den egentligen, men blir galen på begränsningarna som dyker upp när man är stressad och vill skruva till ljud snabbt som på en NL1 eller motsv.
    Enveloperna är irriterande tex..

jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

Veteran
    Nord moderniserade väl ljudmotorn från A1;an, när den sattes in i Nord Stage 3, med Supersaw oscillator bl.a.?
    Jag är bra sugen på att uppgradera min Stage 2EX 88, till en Stage 3 compact...

pepelogu
    pepelogu är inte uppkopplad
    pepelogus avatar
    Veteran
    Jag har också bägge och älskar dem exakt lika mycket. Roland för det typiska Roland-soundet och fyra syntar i en. NL1A för att den låter så sjukt bra hela tiden och är så smidig och lättrattad. De kompletterar varandra perfekt.

Framerate
    Framerates avatar
    Veteran
    Kan ju den egentligen, men blir galen på begränsningarna som dyker upp när man är stressad och vill skruva till ljud snabbt som på en NL1 eller motsv.
    Enveloperna är irriterande tex..
    Låter som fel synt för uppdraget. Jag upplever NLA1 som långt mer än en vanlig VA subtraktiv synt, den är kreativ och experimentell. Enveloperna gillar jag så mycket att jag ofta skippar sustain även på andra syntar. Tycker ibland att det "låter orgel" med evighetssustain jämfört med ett musikaliskt sakta avklingande ljud.

Jag känner mig mer begränsad med System-8, men är det de där vanliga syntljuden man är ute efter så är den sjukt bra och tack vare effekterna och SBF med mera, så kan den också ta en lång bort.

theVOID
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Na den är bra för ändamålet.
    Vi har den live, och den kan, i kombination med en Blofeld
    reproducera de flesta ljud från studion.
    Vissa grejer som sequencad bas har vi på backtrack.
    Kommer att ha en moog Rouge med också, mest for show då A1:an redan
    är en riktigt bra Moog.

Framerate
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    Nord moderniserade väl ljudmotorn från A1;an, när den sattes in i Nord Stage 3, med Supersaw oscillator bl.a.?
    Jag är bra sugen på att uppgradera min Stage 2EX 88, till en Stage 3 compact...
    Stage 3ans syntdel är både mer och mindre än NLA1, man kan inte använda LFO som envelope, inte inventera envelope och inte morpha samma saker plus lite andra val runt LFO/envelope och såklart att den bara har två slots.

Men den har ju å andra sidan samples, aftertouch och lite andra effekter och filter.

Nästa synt från Clavia kan bli väldigt intressant. Kanske en grym kombo med Stage 2EX 88 och bättre än "bara" en Stage 3C?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •