Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 1 2 3 SistaSista
Resultat 61 till 120 av 125

Ämne: Backup, den tar vi idag!

  1. #61
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Är det paranoid-varning att ta backup till molnet (med IDrive) av sin OneDrive-folder?

  2. #62

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det paranoid-varning att ta backup till molnet (med IDrive) av sin OneDrive-folder?
    Nej

  3. #63
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Jag tror precis båda mina backup diskar dog

    Är dum i huvudet. Har inte uppdaterat med nya diskar eller online. Kanske dags att se över det alternativet nu

    Edit: verkar vara lite liv i ena disken. Dags att flytta grejerna till annat ställe. Jag som tänkte göra musik. Kuuuuuuul.
    Senast redigerat av Katzenjammer den 2019-10-03 klockan 10:48.

  4. #64
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Jag har hört om 3-2-1 för absolut säkerhet:

    3 backups
    2 mediatyper
    1 offsite storage

    mer för enterprise såklart men jag har börjat med två mediatyper i alla fall. har til och med köpt LTO-band... men det kaninhålet har jag inte ramlat ner i ännu, RDX-kassetter får duga så länge.

  5. #65
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Nu har jag införskaffat nya diskar att köra lokalt för backup. Är nyfiken på hur ni andra strukturerar er backup? Alltså inte vad ni använder för backup-lösning utan vad ni använder för struktur på t ex externa diskar.

    Att köra komplett systembackup är en sak. Men lägger ni inte även projekt på backup på olika vis?

  6. #66
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att köra komplett systembackup är en sak. Men lägger ni inte även projekt på backup på olika vis?
    En komplett systembackup. Två backups på mitt projekt-arkiv. Den ena läggs på en extern disk i studion och den andra på en disk hemma. Alla de mesta aktuella projekten har jag alltid liggandes i iCloud.

  7. #67
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu har jag införskaffat nya diskar att köra lokalt för backup. Är nyfiken på hur ni andra strukturerar er backup? Alltså inte vad ni använder för backup-lösning utan vad ni använder för struktur på t ex externa diskar.

    Att köra komplett systembackup är en sak. Men lägger ni inte även projekt på backup på olika vis?
    Om man har en hygglig backupmjukvara av nåt slag, så finns väl egentligen ingen anledning att skilja på de två. Jag har schemalagt en inkrementell backup varje kväll, på rubbet. Tar kanske 20 minuter. Med den backupen kan jag göra full restore till specifik tidpunkt, men även plocka ut enskilda filer eller mappar.

    ---EDIT---
    Vad jag borde göra däremot, är att ha en molnbackup parallellt. Måste ta tag i det!

  8. #68
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Har letat en hel del efter vettiga molnlösningar i +3TB storlek som inte ruinerar en, och hade man gått ihop om en google one för företag så har man obegränsat med plats när man har 5 klienter á $10. Relativt långsam uppladdning, sure, men vore ändå intressant att ha. Litar ju inte mer på google än grannen, så lösenords-rar är ju att föredra. Puh, my god hur ska tiden finnas att bara organisera det där...

    *...åker till webhallen, handlar ännu en 3TB, kopierar, klar.

  9. #69
    iamrucke
    iamrucke är inte uppkopplad
    iamruckes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    så lösenords-rar är ju att föredra. Puh, my god hur ska tiden finnas att bara organisera det där...
    Testat veracrypt istället för lösenordsskyddad rar? Lägg veracrypt-volymen i google drive så är det krypterat och klart.

  10. #70
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man har en hygglig backupmjukvara av nåt slag, så finns väl egentligen ingen anledning att skilja på de två. Jag har schemalagt en inkrementell backup varje kväll, på rubbet. Tar kanske 20 minuter. Med den backupen kan jag göra full restore till specifik tidpunkt, men även plocka ut enskilda filer eller mappar.

    ---EDIT---
    Vad jag borde göra däremot, är att ha en molnbackup parallellt. Måste ta tag i det!
    Fast om man tar bort saker från sitt system kommer den väl till slut försvinna från backupen också? Om man nu kör komplett backup av systemet. Fast klart, kanske går att ställa in så den aldrig ska ta bort något från backupen?

  11. #71

    Redaktör
    @charliecrash: jag har enbart positiva erfarenheter av Backblaze. De har också B2 som kan användas tillsammans med andra backuplösningar om man har externa diskar som inte täcks av den vanliga privata backupen.

    @Katzenjammer: om man har tillräckligt med utrymme sparar tex Time Machine även raderade filer, om man rullar tillbaks till ett datum innan man raderade dem. Backupar man till tex DVDer eller band så får man automatiskt också historiken, men det förutsätter ju att man orkar jobba så.

    Backblaze introducerade nyligen versionshantering, som dock kostar extra: Backblaze Version history (2$/mån extra + 0,005GB/månad för filer som är äldre än 1 år).

    Jag kan bara säga att jag är väldigt nöjd med att ha både en lokal full backup och nätet (via Backblaze) – jag har varit med om dator- och diskhaverier lite för ofta för att jag ska lita på bara en backup, så om någon går och velar så är det väl värt att skaffa någon nätlösning som komplement.

  12. #72
    klonqs avatar
    Veteran
    Idag tar jag backup...ett hundratal projekt och det förväntas ta 6h över WiFi. FY Fan, klar imorgon iaf.

  13. #73
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Har länge slarvat med backup på min laptop. När jag skulle göra nyligen märkte jag att ena hårddisken jag har använt till detta är trasig! Obehagligt. Har dessutom manuella backuper på båda dessa, den partitionen går fortfarande att läsa, men time machine-halvan är död. Gör ny backup på den andra, ska (när jag behagar) dubblera de viktiga filerna som jag har lagt in förut.
    Stordatan har jag (bara) backblaze-backup på, borde väl ordna en lokal disk också.

  14. #74
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Tänk på att en backup slutar vara backup när källfilerna försvinner. Då övergår backupen till att vara den primära lagringen och behöver därmed backuppas.

  15. #75
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Inte riktig backup, men hör kanske hemma här ändå.

    Jag har använt Sync.com ett tag, har varit nöjd. Mest för att dela filer och projekt mellan stordatorn i min verkstad/atelje och hemma på laptopen, också för att kunna skicka filer till andra. Nu har den raderat typ 500 filer. De är inte äkta raderade och går att återställa, och dessutom är de ju uppbackade i och med laptopens hårddiskbackup och stordatorns backblaze.

    Men, mappen i datorn synkar inte (just nu), så de återställda filerna syns inte. Men den påstår glatt att den är "in sync". ¨

    Ska börja med pinne igen, göra ett halsband till så jag kommer ihåg att ta med det när jag behöver. Slutade med det i panik när jag insåg att det var en dålig idé att ha den på nyckelknippan med hem- och jobbnycklar med mera. Ganska lätt att identifiera mig baserat på innehållet i den...

  16. #76

    Veteran
    Har mixat fyra låtar så nu tar jag backup direkt!
    Gud Jul!

  17. #77
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte riktig backup, men hör kanske hemma här ändå.

    Jag har använt Sync.com ett tag, har varit nöjd. Mest för att dela filer och projekt mellan stordatorn i min verkstad/atelje och hemma på laptopen, också för att kunna skicka filer till andra. Nu har den raderat typ 500 filer. De är inte äkta raderade och går att återställa, och dessutom är de ju uppbackade i och med laptopens hårddiskbackup och stordatorns backblaze.

    Men, mappen i datorn synkar inte (just nu), så de återställda filerna syns inte. Men den påstår glatt att den är "in sync". ¨

    Ska börja med pinne igen, göra ett halsband till så jag kommer ihåg att ta med det när jag behöver. Slutade med det i panik när jag insåg att det var en dålig idé att ha den på nyckelknippan med hem- och jobbnycklar med mera. Ganska lätt att identifiera mig baserat på innehållet i den...
    Försökte skriva ut en grej. Den ingick visst i allt som hade raderats. Men lyckades hitta den i min backup (backblaze). Problemet var att jag inte visste vad den hette, men libreoffice hade den i recent files (på ena datorn).

    Men, jag lade också in två grejer i syncen för att ta med hem för att lyssna och läsa. inte fan låg de där när jag kom hem. Litar inte på sånt där alltså. får börja med pinne igen (men vill inte ha den på nyckelknippan pga paranoid.)

  18. #78
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Köpte en 8tb flyttbar disk som backar upp kontinuerligt. Pust. Nöjd.

    https://www.netonnet.se/art/dator-su...b/236466.8913/

  19. #79
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Nån som provat dom någon av de här $99 5/10TB molnlösningarna som det görs reklam för?

  20. #80
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nån som provat dom någon av de här $99 5/10TB molnlösningarna som det görs reklam för?
    Vilka?

  21. #81
    Fluster
    Fluster är inte uppkopplad
    Flusters avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Kör backblaze, funkar bra och obegränsat utrymme. Dåligt interface men funkar.

  22. #82
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Bump!

    Systemdisken pajade i min backupserver så den har varit avstängd i två månader. Men nu gjorde jag slag i sak och fixade till det. Så nu har jag återigen en fungerande duplicati.

    Passade även på att sätta upp ett synkschema till backblaze b2, så nu kopieras hela backupen till USA. Ifall huset brinner ner eller Sverige exploderar eller nåt. Egentligen skulle jag kunna köra b2 som primär backup och skrota den egna servern, men dels känns det fint att ha allt hemma och framförallt är det mycket snabbare att backuppa över lokalt nätverk än till USA. Att backupservern får stå och eftersända allt gör inget. Den har gott om tid på sig.

  23. #83

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bump!

    Systemdisken pajade i min backupserver så den har varit avstängd i två månader. Men nu gjorde jag slag i sak och fixade till det. Så nu har jag återigen en fungerande duplicati.

    Passade även på att sätta upp ett synkschema till backblaze b2, så nu kopieras hela backupen till USA. Ifall huset brinner ner eller Sverige exploderar eller nåt. Egentligen skulle jag kunna köra b2 som primär backup och skrota den egna servern, men dels känns det fint att ha allt hemma och framförallt är det mycket snabbare att backuppa över lokalt nätverk än till USA. Att backupservern får stå och eftersända allt gör inget. Den har gott om tid på sig.
    Gött!

    Vi glömmer väl inte att se över backuperna!!!!

  24. #84
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Fan, jag har tre datorer, är för snål för att betala backblaze på alla... MÅSTE börja. tråkig utgift.

  25. #85
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Tips på extern hårddisk för backup? Behöver inte vara liten, men helst pålitlig. USB, och drivas av usb. Är det skillnad mellan olika märken?
    ssd är nog bortkastade pengar.

  26. #86
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fan, jag har tre datorer, är för snål för att betala backblaze på alla... MÅSTE börja. tråkig utgift.
    Ett alternativ är att skaffa en fjärde dator dedikerad till backup. Sätta up backuplösning till den från de övriga tre. Sen betala för att backuppa den fjärde till en fjärrtjänst.

    + snabbare att kopiera filer i LAN
    + en extra backup
    + endast avgift för en dator om man använder en tjänst med sådan prismodell
    - en till dator

  27. #87
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Vågar man ha backupen i samma dator? Inget brandskydd direkt, men skydd mot paj hårddisk. Tänker SSD+hårddisk i chassit. Har ingen extern och borde ändå skaffa ssd...

    - - - Updated - - -

    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett alternativ är att skaffa en fjärde dator dedikerad till backup. Sätta up backuplösning till den från de övriga tre. Sen betala för att backuppa den fjärde till en fjärrtjänst.

    + snabbare att kopiera filer i LAN
    + en extra backup
    + endast avgift för en dator om man använder en tjänst med sådan prismodell
    - en till dator
    Det verkar krångligt men nice. En Pi-NAS typ. Skulle kunna backa upp våra ... fyra datorer som används i hemmet.

  28. #88

    Veteran
    Nu så! Glöm inte att ta backup, det har jag gjort idag!

  29. #89
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jag också, tydligen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	duplicati.png 
Visningar:	26 
Storlek:	98,2 KB 
Id:	96914

  30. #90
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Kör onedrive bara, smidigt.

  31. #91

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag också, tydligen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	duplicati.png 
Visningar:	26 
Storlek:	98,2 KB 
Id:	96914
    Yeah!

  32. #92

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rwq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kör onedrive bara, smidigt.
    Onedrive funkar fint för Windows, ingen höjdare om man kör OSX...
    Onedrive kan inte ta alla tecken som tex en fil från logic skapar, så det kan bli kaos om man använder onedrive för tex logic filer.

  33. #93
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    ånej det visste jag inte, bra att veta (vi har kunder som kör os x och onedrive..)

  34. #94

    Veteran
    Det är lugnt så länge filnamnet goes Logic...

  35. #95
    Varkyar
    Varkyar är uppkopplad nu
    Varkyars avatar
    Veteran
    Detta kanske är en egen tråd, men jag börjar här:

    Om man (jag) vill ha både backup och eget "moln" för att flera datorer samt mobil ska kunna komma åt filer sätter man upp en NAS som jag kommer åt via nätet, med minst två diskar (Raid 1)?

    Utöver detta har man en (helst två) ytterligare hårddisk som kopplas in till NAS en gång per månad och säkerhetskopierar allt. Helst flyttas denna disk till annan plats så att det finns kopia vid ev brand.

    Känns detta som en robust lösning, utifrån att jag inte vill ha mina filer i någon annans moln, typ Backblaze el dyl?


    (Nu har jag filer på olika datorer samt kommer ihåg backup varje gång den här tråden bumpas, och säkerhetskopierar då ungefär var tredje gång detta händer...)

  36. #96
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Varkyar: Idén om NAS tycker jag låter bra, men jag skulle råda att slipa lite på backupstrategin. Problem jag ser med den:

    1) ett manuellt regelbundet arbete som åtminstone jag själv inte skulle sköta konsekvent i längden
    2) för egen del skulle månadsvis backup vara alldeles för glest (förlora en hel månads arbete vore en mardröm)
    3) mycket att tänka på gällande hur själva kopieringen ska utföras
    4) strategin känns lite för variabel med dessa "helst"-principer

    Jag förespråkar min strategi:

    * alla datorer backar upp automatiskt varje dag till min NAS
    * NASen backar automatiskt upp sig själv till Backblaze, med kryptering styrd av mig (Backblaze kan inte se innehållet utan mina nycklar)

    Jag är själv aktsam med att förlita mig på tredjepartstjänster. Dels för att de inte ska ha med min data att göra och dels för att allt kan vara borta när jag vaknar en vacker dag. Båda dessa anledningar hanteras i detta fall. Det första genom att jag krypterar datan innan jag skickar upp den till BB, och det andra för att BB inte är min primära backup. Skulle min data hos BB plötsligt försvinna så kan jag bara ladda upp den någon annanstans.

  37. #97
    Varkyar
    Varkyar är uppkopplad nu
    Varkyars avatar
    Veteran
    Bra att NAS är bra tänkt! Insiktsfull kommentar kring ”helst”-tänket, det är väl där min lathet kommer in...!

    Är krypteringen en egen som som Backblaze (eller annan) inte alls har något med att göra, eller använder du deras kryptering i tjänsten? Om eget, har du någon länk där jag kan läsa på (jag kan inget om detta)?

    Tack för svar!

  38. #98
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jag använder Backblaze B2, alltså deras blocklagrings-tjänst. Där kan man ladda upp och ner filer och inte mycket mer än så. De filer jag laddar upp är krypterade här hemma innan de når B2.

    Det finns olika tänkbara sätt att åstadkomma detta. Om jag skulle backuppa hela min NAS så skulle jag använda duplicity. Den styckar upp och krypterar dina filer till lagom stora datablobbar och laddar upp. Stödjer inkrementell backup.

    Jag använder dock inte det, utan istället duplicati som namnet till trots inte har något med duplicity att göra. Detta är installerat på mina desktopdatorer och laddar upp krypterade filer till min NAS. Eftersom dessa redan är krypterade och fina gör jag det inte igen, utan låter NASen bara slussa dem vidare till B2.

    Såhär kan det se ut om jag tittar på mina filer i B2 via deras hemsida:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	b2.png 
Visningar:	17 
Storlek:	96,5 KB 
Id:	96928

  39. #99
    Varkyar
    Varkyar är uppkopplad nu
    Varkyars avatar
    Veteran
    Fint, tack för info! Jag läser på lite om detta, och börjar nog surfa prisvärd NAS!

  40. #100
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Ja det där är en djungel. Själv gör jag det enkelt för mig. Eller komplicerat om man hellre vill. När jag uppgraderar pc tar jag min gamla till NAS. Så det är nog en i5 i min nuvarande tror jag, och om sådär ett år eller två blir det den i7 jag använder här och nu.

  41. #101
    Varkyar
    Varkyar är uppkopplad nu
    Varkyars avatar
    Veteran
    Aha, jag får nog köpa ett färdigt kit istället, typ Synology, om jag ska få till det. Jag kan inte detta alls så jag behöver så enkel installation som möjligt och har inga datorer över att använda.

    Backup borde jag göra väldigt snart dock, oavsett.

  42. #102
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Kamrater!

    Jag har varit med om husbrand, då kvittar det hur många lokala kopior man har.

    Eftersom jag kör Mac, kör jag Time Machine till routern lokalt, och sedan Backblaze obegränsat för en dator (med lokala externa diskar) off site.

    Om jag skulle byta tjänst nu, skulle det nog bli iDrive. Jag skulle klara mig på 5TB och då skulle min sambo också få back up och just nu kostar första året $7,95.


    Vänligen, Ylan

  43. #103

    Veteran
    Nu har jag ändrat i backup rutinerna.

    Lokal inkrementell backup som jag tar vid behov, ca en gång i veckan eller när så kräves.
    Långtidslagring hos på AWS Glacier.
    Backblaze för automatiskt offsite backup.

    Tror jag klarar mig med detta.

    Och ni som ej tagit backup! Backa nu!

  44. #104
    loghill
    loghill är inte uppkopplad
    loghills avatar
    Veteran
    Ska njuta av ett glas rött och backup ikväll!

  45. #105
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Det blir ett glas rött kl 14 varje dag för mig då. Skål!

  46. #106
    lazerkind
    lazerkind är uppkopplad nu
    lazerkinds avatar
    Veteran
    Nya diskar i Nas'en och backup på gång!
    Firar med en lokal folköl

  47. #107
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Hm. Har W7 men Backblaze vill inte installera pga att jag "har vista". Någon som vet vad det kan bero på?
    Jag litar inte riktigt på Windows backup. Den blir full och slutar backa upp, katastrof. Annat bra program som kan sköta backupen åt mig? Har haft Crashplan men den vill ju ite längre, nu ska det vara busniess.

  48. #108
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    alternativeto.net föreslår en massa onlinegrejer mest. Vill bara spara hela operativet och alla ändringar som sker på det på en hårddisk hemma. Och att den automatiskt uppdaterar liksom. Nu fylls ming 1gb disk fort av min systemdisk, som har 311gb grejer (undrar vad... läge för Diskinventory)

    edit: windirstat heter det visst på Pese

  49. #109
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Nog för att varken dator eller hårddisk eller usb-sladd är något fartmonster, men nu har windows backupen hålt på sedan fyratiden när jag postade, och den är inte klar.

  50. #110
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Duplicati får det bli. Verkar bra hittils. Imorgon blir första backupen, sover utan i natt. Läskigt!

  51. #111
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag fattar inte. Min duplicati gör inte backuper som den ska? Blir rätt nojig av detta. Den sätter igång och sen är den nöjd. Lade in 1gb sånginspelningar nyligen och jag tror inte den har backat upp det (gammal HDD över usb, går inte med raketfart direkt). Senaste backupen den är nöjd med var 9/6, den brukar klaga över små tempfiler som inte går att backa upp typ. Har inte brytt mig men nu känns det sådär. Kanske får köpa en till pren på Backblaze, datorn jag betalar för backup av har typ inte stått på på ett år så det känns lite surt...

  52. #112
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    ah ok hårddisken är full, 1tb. måste nog köpa något större. tips? hatar att välja mellan identiska produkter

  53. #113
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    ok, nu kör den till sist. konstigt.

  54. #114

    Veteran
    Jajamen! Nu är det dags att tänka på årets backup om ni inte gjort det!
    Gott Nytt År!

  55. #115
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Nä nu slänger vi skiten som skramlar på våra diskar och börjar om på nytt! Vilka är med mig? Skål!

  56. #116
    lazerkind
    lazerkind är uppkopplad nu
    lazerkinds avatar
    Veteran
    Dun dun dun, dun dun, dun dun Backupdags!

  57. #117
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av lazerkind Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dun dun dun, dun dun, dun dun Backupdags!
    Det var det för en halvtimme sedan, och om en halvtimme igen.

    Vänligen, Ylan

  58. #118
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Just igång med backup av nya datorn. Tog lite för lång tid men hade de viktiga filerna på molnet, annars fanns det inte mycket. Så jag bumpar tråden. Backa up.

  59. #119
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Lars Vilderäng varnar för iCloud Drive här då han själv kunde blivit av med allt om det inte var så att han kör egen backup hemma som ren rutin. Tur är ju det annars hade han blivit av med femton års arbete.

    https://cornucopia.se/2023/04/stark-...mized-storage/

    Jag själv har ju tänkt så hela tiden. Se inte "molntjänster som som en huvudsaklig backup utan mer som en extra reserv och/eller ett smidigt sätt att ha tillgång till filerna, bra att ha familjebilderna, minnen , CV och sånt men.

    Det absolut viktigaste på en mekanisk disk hemma.

  60. #120
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Ju fler media desto bättre. Inget av dom varar för evigt.

Liknande ämnen

  1. Tascam MM-1 mixer, tar den balanserad TRS eller ej?
    Av MrLonghair i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-10-11, 21:57
  2. Ljudkort: Den ena kanalen tar ut den andra. Vad är fel?
    Av deadbeat i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-07-20, 19:03
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-01-03, 09:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •