Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 125

Ämne: Backup, den tar vi idag!

  1. #1

    Veteran

    Backup, den tar vi idag!

    Jajamen allmänn 99musik backup dag!
    Skjut inte upp backupen utan gör den idag.
    Jag tar backup till min backupdisk just nu.
    Sätt igång!

  2. #2
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Är på jobbet. Så blir lite svårt. Dessutom behöver jag skaffa mig en bättre backuplösning än de gamla mekaniska diskarna som ligger hemma. Haft dem i många år nu. Så de dör väl när som helst.

    Men bra initiativ!

  3. #3

    Veteran
    Då var min lokala backup klar, nu skall grejerna ned utanför landsgränserna för off site backup!

  4. #4

    Veteran
    Då var min offline backup klar.
    Mina bilder, videos, ljudbibliotek till syntarna och mina låtar ligger nu på min lokala disk, min lokala backup disk och i främmande land på hemlig ort.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är på jobbet. Så blir lite svårt. Dessutom behöver jag skaffa mig en bättre backuplösning än de gamla mekaniska diskarna som ligger hemma. Haft dem i många år nu. Så de dör väl när som helst.

    Men bra initiativ!
    Det fixar du i helgen!

  5. #5
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Haha, borde väl... men tar sådan tid. Har terrabyte med data. Går liksom inte i ett nafs. Bara just nu har jag ca 100GB med låtmaterial på den interna disken i laptopen som jag har med mig

  6. #6
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Bara så att ni vet.
    Mekaniska är bättre för det jobbet, håller under mycket längre tid,betydligt brandsäkrare... Så länge den står på en stabil plats.

  7. #7
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bara så att ni vet.
    Mekaniska är bättre för det jobbet, håller under mycket längre tid,betydligt brandsäkrare... Så länge den står på en stabil plats.
    Säkerligen. Bara att mina diskar börjar bli väldans gamla och jag har redan haft 2-3 st som dött för mig.

  8. #8
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Idag? Jag tog backup redan för flera veckor sedan!

  9. #9

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Idag? Jag tog backup redan för flera veckor sedan!

    99humor

  10. #10
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Har tänkt så många gånger på det här. Innan jag hittar något automatiserat system så får jag helt enkelt bara göra en ren kopia från min interna disk till en extern. 577 GB kvar...

  11. #11
    domiag
    domiag är uppkopplad nu

    Senior
    Tror jag skrivit det i någon annan tråd, men jag kör en bootbar klon av min hd varje dag, automatiskt med programmet superduper. Har även onlinebackup med tjänsten Backblaze. Varit med om några rejäla hdkrashar där allt man gjort försvunnit, inte kul!

  12. #12

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av domiag Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror jag skrivit det i någon annan tråd, men jag kör en bootbar klon av min hd varje dag, automatiskt med programmet superduper. Har även onlinebackup med tjänsten Backblaze. Varit med om några rejäla hdkrashar där allt man gjort försvunnit, inte kul!
    Jamen då kör vi en backup idag allihopa och ni som slarvar se till att automatisera er backup!

  13. #13
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Jag har ett par externa diskar som jag kör image-backup till när andan faller på. De är bara inkopplade till datorn medan jag kör backup.
    Förutom det så har jag två NAS - en Raid1 och en Raid5 - som jag kör automatisk filbackup till växlande varannan natt av valda mappar - och en molnbackup av valda mappar (funkade inte så lysande när jag fortfarande hade ADSL, men med fiber är det förstås inga problem).

  14. #14
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Kör Time Machine till extern disk. I övrigt kör jag även Splice för alla mina musikprojekt samt även manuellt till diverse molntjänster (färdiga projekt). Kör även backup på ytterligare hårddiskar med jämna mellanrum som extra åtgärd. Har varit med om två NAS-krasher och lyckades med nöd och näppe rädda informationen så numera ser jag ser till att ha den information jag anser vara viktig för mig på flera olika platser (hd+moln).

  15. #15
    mimoid
    mimoid är inte uppkopplad
    mimoids avatar
    Senior
    Vad gäller backup, lita inte på RAID. Blev av med hela min RAID-5 setup med fem 2TB-diskar i för något år sedan när det externa Deltaco-diskkabinettet pajade ihop. Det var omöjligt att återställa. Som tur var hade jag backuper på det mesta, men nästan hela min rippade DVD-samling försvann (ja, lagliga rippar, men ändå inte kul att rippa om runt 400 filmer).

    Numera kör jag gratisprogrammet Iperius Backup på servern där jag har allt lagrat. Så här är mitt schema:

    1. en daglig backup dag 1-17 till disk 1 (online)
    2. en daglig backup dag 18-31 till disk 2 (online)
    3. en månadsbackup var 30:e dag till disk 3 (online)
    4. en månadsbackup var 60:e dag till disk 4 (online)
    5. en halvårsbackup till disk 5 som förvaras på mitt jobb (offline)
    6. en helårsbackup till disk 6 som förvaras på mitt jobb (offline)

    Vadå, paranoid, jag???

  16. #16
    Ringflower
    Ringflower är inte uppkopplad
    Ringflowers avatar
    Veteran
    Någon som backupar på Com hem. Fungerar bra?

  17. #17
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Japp, det var dags idag.

  18. #18
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag gör allt på min stationära. Nu är jag ute och flänger med min antikvitet, laptopen. Glömde usb-pinnen hemma... panik. Men! Jag kan ladda ner vilka filer jag vill från Backblaze. Så jävla bra. Livräddare.

  19. #19
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Jag har kört med ett par NAS enheter (QNAP) under de senare åren och har då använt deras egna backupmjukvara som grejar inkrementella backuper, tidsstyrt men har börjat slarva under senare tid (läs: sista ominstallationen av windows ). För mig har det slutat med att jag manuellt lyft över "inkrementellt" till NASen. Har även en 3.5 tums "fete" usb-enhet på 5tb som jag manuellt lyfter över grejer till varannan månad (bilder och musikprojekt). Båda dessa har problemet med att den mänskliga faktorn (undertecknad) glömmer bort att utföra proceduren.

    Som grädde på moset så har NASen nu börjar varna för att disken inte mår så bra längre (en 3TB disk som sitter i). Alternativet framöver är att byta ut denna mot en ny, vilket har fått mig att börja fundera på om det där med molnlagring (dvs, en disk i ett rack i ett datacenter någonstans i världen) kanske inte är en så dum idé egenligen?? tja, fram tills dess att man funderar vidare och tänker på hur denna molnleverantör kommer att använda dina bilder/data framöver och i vilka syften...

    Kanske det bästa vore att sätta upp ett gigantiskt mesh-nät med raidade nasar t.ex här på 99 och ansluta sig till ett stort backupnätverk :-D

  20. #20
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Relaterat till my03's tankar om att disken inte mår bra:

    Vet inte om det tagits upp i tråden innan, men jag läste statistik om att Seagate-diskar har typ 10x högre risk för krasch än t.ex. Toshiba eller Samsung diskar.

    Har blivit lite orolig eftersom min huvud-backup är en Seagate 5TB som jag kör ganska konstant.

    Någon som har koll på bästa, säkraste, tryggaste HDD-tillverkaren? Vilken extern disk är mest pålitlig?

    (kan vara oldschool med USB 2.0, spelar ingen roll, bara det är pålitligt)

  21. #21
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Helt klart en intressant och väldigt relevant frågeställning Lackan: Vad är "bäst" idag egentligen?? För eoner sedan så fanns där för och emot tillverkare som WD, Connor, Seagate, Matshushita, Maxtor, Philips, Mitsubishi, HP, mfl (många OEMade egentligen andras design) och då hade man väl hyffsad koll på läget, men idag?? Vad är tillförlitligt egentligen (i praktiken)?

  22. #22
    Imbecillen
    Imbecillen är inte uppkopplad

    Senior
    Efter många år känns det som jag till slut har hittat en backup-lösning som fungerar bra och som är billig. Den innehåller följande:

    Bärbar dator med SSD hålls för arbetsprojekt. Så fort ett projekt är tillräckligt klart flyttas det till en bärbar arkiv-hårddisk på 1tb som jag för det mesta har med mig. Vid kris går den jobba ifrån också. En extra bärbar 256gb SSD thunderbolt-disk för musik, samplingar och arbetsmaterial som återanvänds i olika projekt. Detta för att kunna spela live utan latency-problem eller att behöva ha med arkiv-hårddisken jämt.

    Time machine gör backup till en större extern hdd som tar kopia på dator och båda bärbara diskarna. Den större hårddisken försöker jag ha på en annan fysisk plats, men ändå så den är lättillgänglig för att göra backup med då och då. Brukar bli en gång i månaden.

    Till detta har jag säkrat upp allt med en molnkopia via Google Drive som söker av dator och arbetsdiskar efter redigerade och tillagda filer. I den bästa av världar finns alltid en kopia lokalt och en i molnet. Att automatiskt ha tillgång till allt sitt material via telefonen eller en inloggning bort 24/7 är fett värt hundra spänn i månaden, speciellt eftersom det sköter sig själv när allt är inställt. Tog ett tag innan allt var synkat som det skulle och alla inställningar var som man ville, men det finns ingen molntjänst som mig veterligen slår Google idag. Just att den automatiskt synkar externa hårddiskar är värt mycket!

    Utöver detta har jag flerstegsverifiering + 30 teckens lösen på molnet för att undvika intrång. Har man allt där blir det extra viktigt. Dator, telefon och hårddiskar är krypterade med 30 teckens lösen också. Borde vara bullet proof?

  23. #23
    Kör mer och mer med usb stickor. Jag rsyncar alltid productionsdisken till 2 externa diskar + en server i Schweiz som jag kan hälsa på om jag vill/när jag har råd Sen sorterar jag ut projekt på egna usb stickor. i par i fall något går pajj. Dom kan ju ta upp till 256Gb dom små rackarns nu för tiden och tar 0.5 plats hemma.

  24. #24

    Veteran
    Så där, skaffade 100mbit upload så nu går backupen till molnet snabbt och lätt. Se till att ta er backup 2018!

  25. #25
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så där, skaffade 100mbit upload så nu går backupen till molnet snabbt och lätt. Se till att ta er backup 2018!
    Denna utlandsbackupen låter intressant hur fungerar det, och vilken tjänst kan du rekommendera?

  26. #26

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Spacedude Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Denna utlandsbackupen låter intressant hur fungerar det, och vilken tjänst kan du rekommendera?
    Kör mot Amazon Glacier, kostar de nada per månad. En teknisk lösning för den som vet vad man håller på med.

  27. #27
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Jag och flera andra tydligen har fått problem med Time Machine i Mojave. Backup avbryts efter ett tag med ett felmeddelande att backup inte kunde slutföras. Jag har kollat disken och den är felfri. Jag har även testat mot annan disk, raderat samtliga gamla backuper (har allt säkrat på annat håll) samt raderat konfigurationsfiler för att starta om en ny fräsch backup. Inget hjälper utan problemet kvarstår.
    Vad jag förstår så uppstår samma problem om man gör en ny fräsch installation av OS så det orkar jag inte prova. För mig låter det som en bugg i Mojave.
    Nu kör jag backup till en molntjänst så det är ingen ko på isen, men fördelen med Time Machine är ju ändå att den medger att man kan återgå till en tidigare installation av OS om något skulle gå snett vid uppdateringar mm.

    Någon som har stött på samma/liknande problem och lyckats lösa det? Tips och tricks mottages tacksamt.

  28. #28
    alof
    alof är inte uppkopplad
    alofs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag vill slå ett slag för Backblaze. Billigaste molnbackup-tjänsten mig veterligen. Scannar och syncar externa hårddiskar också om man vill. Vid det fall att man blir av med dator så skickar de hårddisk med all data till en, som man antingen köper loss (hårddisken) eller skickar tillbaka gratis.

  29. #29
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av alof Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vill slå ett slag för Backblaze.
    Jag kör den också, bra tjänst för ett svårslagbart pris. Extra plus för att det inte finns några storleksbegränsningar och att det kostar lika mycket (lite) oavsett mängden data.

  30. #30
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av alof Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vill slå ett slag för Backblaze. Billigaste molnbackup-tjänsten mig veterligen. Scannar och syncar externa hårddiskar också om man vill. Vid det fall att man blir av med dator så skickar de hårddisk med all data till en, som man antingen köper loss (hårddisken) eller skickar tillbaka gratis.
    +1

    Men nojar äver att jag inte har (använder) hårddisk också. Samt laptopen. Måste uppgradera till multi-user

  31. #31
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Vilken variant av Backblaze kör ni? Personal för $5 i månaden?

  32. #32
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Tror det. Billigaate. Men, dgs att levla upp

  33. #33
    alof
    alof är inte uppkopplad
    alofs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilken variant av Backblaze kör ni? Personal för $5 i månaden?

    Jag köpte två år för 95USD

    Oljud - förstod jag rätt att behöver du business-varianten för att du kör flera datorer?

  34. #34
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av alof Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag köpte två år för 95USD

    Oljud - förstod jag rätt att behöver du business-varianten för att du kör flera datorer?
    nä visar sig att det är fast pris per dator bara. Tror Crashplan (som jag hade innan) hade 5-användar-licens. Tänkte att sambons data kunde åka med... Borde väl betala för det ändå, hon är inte så redig med sånt :-)

  35. #35
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jag satte upp Duplicati för några veckor sen, som en reaktion på denna tråd. Funkar finfint och efter att allt är konfigurerat så sköter det sig självt. Precis som det ska vara.

  36. #36
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag satte upp Duplicati för några veckor sen, som en reaktion på denna tråd. Funkar finfint och efter att allt är konfigurerat så sköter det sig självt. Precis som det ska vara.
    Fiiiiint ! Tack!

  37. #37

    Veteran
    Dags alla vänner, tag backup idag!

  38. #38

    Redaktör
    Catblaze

    (Aprilskämt från Backblaze.)

  39. #39
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    Kör IDrive på alla 6 datorer varav två Linux, NAS (speglad raid 5) och Onedrive.
    Mycket bra.

  40. #40

    Veteran
    Nu är det dags att vakna alla backupsoffliggare!
    Backup nu!

  41. #41
    Varkyar
    Varkyar är uppkopplad nu
    Varkyars avatar
    Veteran
    Bra! Det där behövde jag höra!

  42. #42
    lazerkind
    lazerkind är inte uppkopplad
    lazerkinds avatar
    Veteran
    Backup tagen
    Bra med en tråd som ruskar om det dåliga samvetet

  43. #43

    Veteran
    Japp efter några dagars mixande så tog jag backup nu.
    Gör det du också!

  44. #44
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Den tar vi varje dag...

  45. #45

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den tar vi varje dag...
    Timemachine har krånglat för mig ett tag nu. Så tyvärr blir det inte varje dag utan jag gör manuellt meck.
    Irriterande.

  46. #46
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Dags att ta fram 3,5orna idag alltså.

  47. #47
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Timemachine har krånglat för mig ett tag nu. Så tyvärr blir det inte varje dag utan jag gör manuellt meck.
    Irriterande.
    Illa!

    Själv slog jag precis sönder min backupdisk. Tur att man har original!

  48. #48
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Jag hade Timemachine disken ständigt inkopplad och gjorde back up varje timme, men insåg att jag slet ut disken i onödan. Nu mer ansluter jag den vi behov nån gång i månaden.
    Konsekvensen av utsliten disk blev att hela datorn blev seg pga backupen tog jättelång tid.

  49. #49
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Bra tråd detta. Den fick mig att sätta upp ett backupsystem med Duplicati. Det har rullat på ett halvår nu utan någon från mig aktiv insats. Rekommenderas!

  50. #50

    Veteran
    Mixat tre låtar och tagit backup.
    kollade mina diskar, lite väl gamla nu.
    Tjockdisken där all musik ligger på är 10år gammal. Dags att byta ut.
    SSD disken är 7 är gammal, dags att byta ut.

    Kanske dags att bygga ny musikmaskin när man ändå är på det?

  51. #51
    kirre777
    kirre777 är uppkopplad nu
    kirre777s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mixat tre låtar och tagit backup.
    kollade mina diskar, lite väl gamla nu.
    Tjockdisken där all musik ligger på är 10år gammal. Dags att byta ut.
    SSD disken är 7 är gammal, dags att byta ut.

    Kanske dags att bygga ny musikmaskin när man ändå är på det?
    Med ryzen?

  52. #52
    Stefan Aronsson
    Stefan Aronsson är inte uppkopplad
    Stefan Aronssons avatar
    Senior
    Bra tråd! Igår köpte jag en 8 TB extern disk och har börjat backa upp/arkivera alla mina gamla externa hårddiskar. Inte optimalt, men nu kommer jag åtminstone ha en extra kopia av innehållet. Funderade på NAS men det rann ut i sanden.

  53. #53

    Redaktör
    Min SSD rasade för två veckor sedan och verkar vara bortom räddning. Av en slump hade jag tagit en komplett Time machine-backup kvällen innan, men det var rätt skönt att också ha Backblaze som extra säkerhet.

  54. #54

    Veteran
    Härligt att se att backuper tas.
    Har fått igång timemachine igen, kändes lite viktigt .
    Mina nya mixar finns nu i Tyskland i säkert förvar.

  55. #55
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Tyskland och säkert i samma mening? Daz not computer.

  56. #56

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tyskland och säkert i samma mening? Daz not computer.
    Frans Jäger

  57. #57
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Backup tar vi automatiskt varje dag, eller hur? Ja, tills jag råkade kolla status och såg att ingen backup lyckats tas sedan i april. Började felsöka, och det tog pinsamt lång tid innan jag insåg att det berodde på att min NAS-burk stått avstängd sedan strömavbrottet samma månad. Dumstrut! Nu har jag satt den att gå igång efter strömavbrott och nu är backupen ikapp.

  58. #58
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Vi borde ha en backupdag, jag tror per månad räcker, då alla får ett PM med en påminnelse om att ta backup, samt lite länkar till hur och så. Man tänker inte på det och jag vet många som lever på hoppet och har hela sin katalog i "den där laptopen". Hua nej, så kan vi inte leva.

  59. #59
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Ett korrekt uppsatt system tar automatisk backup regelbundet. Bara man ser till att verifiera den då och då.

  60. #60
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett korrekt uppsatt system tar automatisk backup regelbundet. Bara man ser till att verifiera den då och då.
    Jag är för snål för det. Köper diskar, kopierar över och lägger disken i min backuplåda. Tror det finns filformat där som varit döda i 20 år.

Liknande ämnen

  1. Tascam MM-1 mixer, tar den balanserad TRS eller ej?
    Av MrLonghair i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-10-11, 21:57
  2. Ljudkort: Den ena kanalen tar ut den andra. Vad är fel?
    Av deadbeat i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-07-20, 19:03
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-01-03, 09:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •