Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Backup, den tar vi idag!

Veteran

Backup, den tar vi idag!

Jajamen allmänn 99musik backup dag!
    Skjut inte upp backupen utan gör den idag.
    Jag tar backup till min backupdisk just nu.
    Sätt igång!

Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad

Redaktör
    Är på jobbet. Så blir lite svårt. Dessutom behöver jag skaffa mig en bättre backuplösning än de gamla mekaniska diskarna som ligger hemma. Haft dem i många år nu. Så de dör väl när som helst.

Men bra initiativ!

Veteran
    Då var min lokala backup klar, nu skall grejerna ned utanför landsgränserna för off site backup!

Veteran
    Då var min offline backup klar.
    Mina bilder, videos, ljudbibliotek till syntarna och mina låtar ligger nu på min lokala disk, min lokala backup disk och i främmande land på hemlig ort.

- - - Uppdaterad - - -

Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    Är på jobbet. Så blir lite svårt. Dessutom behöver jag skaffa mig en bättre backuplösning än de gamla mekaniska diskarna som ligger hemma. Haft dem i många år nu. Så de dör väl när som helst.

Men bra initiativ!
    Det fixar du i helgen!

Katzenjammer

Redaktör
    Haha, borde väl... men tar sådan tid. Har terrabyte med data. Går liksom inte i ett nafs. Bara just nu har jag ca 100GB med låtmaterial på den interna disken i laptopen som jag har med mig

Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Moderator
    Bara så att ni vet.
    Mekaniska är bättre för det jobbet, håller under mycket längre tid,betydligt brandsäkrare... Så länge den står på en stabil plats.

Katzenjammer

Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    Bara så att ni vet.
    Mekaniska är bättre för det jobbet, håller under mycket längre tid,betydligt brandsäkrare... Så länge den står på en stabil plats.
    Säkerligen. Bara att mina diskar börjar bli väldans gamla och jag har redan haft 2-3 st som dött för mig.

oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Idag? Jag tog backup redan för flera veckor sedan!

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    Idag? Jag tog backup redan för flera veckor sedan!

99humor

KungKrille
    KungKrille är inte uppkopplad
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Har tänkt så många gånger på det här. Innan jag hittar något automatiserat system så får jag helt enkelt bara göra en ren kopia från min interna disk till en extern. 577 GB kvar...

domiag
    domiag är inte uppkopplad

Börjar bli varm i kläderna
    Tror jag skrivit det i någon annan tråd, men jag kör en bootbar klon av min hd varje dag, automatiskt med programmet superduper. Har även onlinebackup med tjänsten Backblaze. Varit med om några rejäla hdkrashar där allt man gjort försvunnit, inte kul!

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av domiag Visa inlägg
    Tror jag skrivit det i någon annan tråd, men jag kör en bootbar klon av min hd varje dag, automatiskt med programmet superduper. Har även onlinebackup med tjänsten Backblaze. Varit med om några rejäla hdkrashar där allt man gjort försvunnit, inte kul!
    Jamen då kör vi en backup idag allihopa och ni som slarvar se till att automatisera er backup!

iamrucke
    iamrucke är inte uppkopplad
    iamruckes avatar
    Senior
    Bra initiativ!

Här kommer en liten historia som kanske kan motivera ytterligare:
    Hade en kund inne för ett tag sen. Han hade två externa hårddiskar där han lagrade viktiga jobbrelaterade saker samt alla sina privata foton och dylikt. Båda hårddiskarna hade dött och hade inga SATA-portar så att man kunde läsa dom som vanliga interna hårddiskar. "Troligen kretskorten som blivit dåliga" tänkte jag, då det är en vanlig orsak till att externa diskar slutar fungera. Försökte byta kretskorten på diskarna till ett av samma modell men med SATA-port. Det fungerade dock inte heller då diskarna är "hårdkodade" att fungera endast med originalkortet. Datorn hittade disken men kunde inte läsa något, p.g.a. ett chip som förhindrar att man byter kretskort. Chippen går att plocka loss, programmera om, och sedan löda dit igen men det kräver verktyg jag inte har tillgång till... Så det enda sättet att få tillbaka filerna skulle vara att skicka diskarna till en firma som jobbar med dataräddning. Det kostar som minst 7000kr per hårddisk och ger ingen garanti för hur mycket, om ens något, av datan som går att återskapa.

Det är varför man har en ordentlig backup, om man är mån om sina filer!

Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Jag har ett par externa diskar som jag kör image-backup till när andan faller på. De är bara inkopplade till datorn medan jag kör backup.
    Förutom det så har jag två NAS - en Raid1 och en Raid5 - som jag kör automatisk filbackup till växlande varannan natt av valda mappar - och en molnbackup av valda mappar (funkade inte så lysande när jag fortfarande hade ADSL, men med fiber är det förstås inga problem).

tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Senior
    Kör Time Machine till extern disk. I övrigt kör jag även Splice för alla mina musikprojekt samt även manuellt till diverse molntjänster (färdiga projekt). Kör även backup på ytterligare hårddiskar med jämna mellanrum som extra åtgärd. Har varit med om två NAS-krasher och lyckades med nöd och näppe rädda informationen så numera ser jag ser till att ha den information jag anser vara viktig för mig på flera olika platser (hd+moln).

mimoid
    mimoid är inte uppkopplad
    mimoids avatar
    Senior
    Vad gäller backup, lita inte på RAID. Blev av med hela min RAID-5 setup med fem 2TB-diskar i för något år sedan när det externa Deltaco-diskkabinettet pajade ihop. Det var omöjligt att återställa. Som tur var hade jag backuper på det mesta, men nästan hela min rippade DVD-samling försvann (ja, lagliga rippar, men ändå inte kul att rippa om runt 400 filmer).

Numera kör jag gratisprogrammet Iperius Backup på servern där jag har allt lagrat. Så här är mitt schema:

1. en daglig backup dag 1-17 till disk 1 (online)
    2. en daglig backup dag 18-31 till disk 2 (online)
    3. en månadsbackup var 30:e dag till disk 3 (online)
    4. en månadsbackup var 60:e dag till disk 4 (online)
    5. en halvårsbackup till disk 5 som förvaras på mitt jobb (offline)
    6. en helårsbackup till disk 6 som förvaras på mitt jobb (offline)

Vadå, paranoid, jag???

Ringflower
    Ringflower är inte uppkopplad
    Ringflowers avatar
    Veteran
    Någon som backupar på Com hem. Fungerar bra?

Liknande ämnen

1. Tascam MM-1 mixer, tar den balanserad TRS eller ej?
    Av MrLonghair i forum Övrig hårdvara
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-10-11, 22:57
  2. Ljudkort: Den ena kanalen tar ut den andra. Vad är fel?
    Av deadbeat i forum Övrig hårdvara
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-07-20, 20:03
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-01-03, 10:13

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •