Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Det här med latency

  1. #1
    raoul flutters avatar
    Veteran

    Det här med latency

    Följande scenario:
    Total latency in och ut 7,7 ms.
    Redan inspelade spår i Live.
    Spelar in extern synt live och har Monitor In på, och spelar i takt med det inspelade materialet.
    Kommer då detta nya inspelade att hamna 7,7 ms senare än det redan inspelade materialet?

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Japp. Men det är ingen exakt logik så det är bara att flytta saker bakåt tills det låter tight. Med pads så kan det bli asbra att tidigarelägga dem massor. Attacken i ett ljud är sällan den upplevda attacken i ett arr.

  3. #3
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Ok, tack för svar!

  4. #4
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    FM och Rydan kommer nog fylla på med mer exakt teori i vanlig ordning men nu har du street punk IRL-svaret iaf

  5. #5

    Veteran
    De flesta DAWs kompenserar för latencyn och alla spåren hamnar rätt.
    Exempel, jag lägger sång på en låt och lägger flera körspår med en ganska hög total latency i min DAW. Jag lyssnar via direct monitoring när jag spelar in sången. I det här fallet kompenserar de flesta DAWs för latencyn och allt sitter som en smäck.
    Sitter de externa syntarna tidsmässigt via MIDI så borde de spelas in korrekt och sitta som en smäck. Men det just detta verkar inte funka i alla lägen trots allt.

    ADC, automatic delay compensation rättar tex till timing problem mellan pluggar och spår, är denna funktion avslagen i din DAW kan det säkert bli olika latency mellan spåren och inspelning.

  6. #6
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Jag vill alltså spela in i realtid utan midi genom att spela direkt på synten, och med monitor på. Alltså inte direkt monitorering!

  7. #7

    Veteran
    Lyssnar du via din DAW så får du en kort fördröjning som du själv inte kan kompensera för, nu är 8ms inte så mycket så det kanske inte märks när du lirar.
    Lyssnar du via direkt monitoring så hör du direkt ljudet och synten kommer att hamna rätt i takt.

Liknande ämnen

  1. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2016-12-14, 09:33
  2. Det här med UAD?
    Av jazzdoktorn i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2014-11-09, 09:05
  3. Det här med ADAT?
    Av evirob i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-06-05, 01:13
  4. Det här med förlag?
    Av Soulmachine i forum Allmänt om musik
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-09-29, 09:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •