Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Nybörjarfråga: Dator, Ableton och midi

  1. #1
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran

    Nybörjarfråga: Dator, Ableton och midi

    Efter att i stort sett inte ha gjort någon musik över huvud taget sedan i somras så fick jag ett ryck häromveckan och har börjat igen så smått. En av sakerna som höll mig tillbaka var att jag kände att jag inte kom någonstans med min kassettbandssetup. Det lät som jag ville, men det gick inte att göra något så pass avancerat som jag ville. Så nu har jag skaffat en ny dator med Ableton live. Efter lite experimenterande så lyckas jag skapa små låtar, både genom att klicka in midi med musen och koppla det till färdiga pads och genom att spela in externt. Men jag tror att jag, för att komma vidare, behöver kunna koppla in mina syntar och liknande via midi till datorn. Och här kommer själva frågan: Vad heter sådana interface? Jag har sett det användas, men vet inte vad jag skall söka på. Dels så vill jag kunna spela in midi, och då antar jag att det finns ett rimligt klaviatur med USB, och dels så vill jag sen kunna ta (kanske upp till fem) olika midispår och dedikera dem till varsin synth, trummaskin etc. Hur gör jag? Vad behöver jag?

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Midisport 4x4 usb är väl beprövad t ex. Ett midi-interface. En midifejja på 99ska.

  3. #3
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Tack PF! Ibland är det lättare än vad man tänkt. Men hur ser man till att rätt kanal hamnar till rätt synth?

  4. #4
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    I Ableton Live skapar du ett MIDI-spår. I dess dropdownmeny som heter MIDI To väljer du hårdvaruport och MIDI-kanal. I Standard och Suite finns även ett plugin som heter External Instrument för en lite elegantare integration.

  5. #5
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Tack Johey! Då skall jag bara beställa ett midifejs så är det bara att köra sen!

  6. #6
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Vad har du för ljudkort?

  7. #7
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Min Zoom h4n. Gillar än så länge känslan av att köra allt genom mixern.

  8. #8
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Ok! Ja, då behöver du ett separat MIDI-interface. Ett alternativ jag tycker du ska överväga är att istället skaffa ett ljudkort med fler ingångar och inbyggt MIDI-interface, så du kan koppla in syntarna direkt utan mixer. På så vis kan du använda effekter på varje synt separat i Live och mixa/redigera varje kanal separat efter inspelning (även via automation i Live, vilket är guld värt).

    Du vill alltså MIDI-styra upp till fem syntar samtidigt? Det bästa då vore ett MIDI-interface med fem utgångar. De flesta modeller har färre än så, men det går att koppla fler syntar till en utgång och spela upp MIDI på olika kanaler (upp till 16 kanaler per utgång). Att tänka på då är att du behöver ha MIDI through-portar så det räcker för att koppla in alla syntarna. Inte alla syntar har sådana. Har du inte tillräckligt så finns det att köpa externa MIDI through-lådor. Det finns även mer avancerade lådor med digitalt konfigurerbara routingfunktioner som kan vara smidigare om du vill koppla om utan att rycka i kablarna.

  9. #9

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du vill alltså MIDI-styra upp till fem syntar samtidigt? Det bästa då vore ett MIDI-interface med fem utgångar.
    Det är smidigast, men overkill för fem syntar i mina ögon. MIDI thru kan fungera lika bra, men det beror lite på vad det är för syntar och hur du vill använda dem.

    @jonasgun: Hur gör du idag?

    +1 för External instrument också, gör saker enklare.

  10. #10
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack PF! Ibland är det lättare än vad man tänkt. Men hur ser man till att rätt kanal hamnar till rätt synth?
    Vassego!

    Har man ett stort interface med fyra eller fler portar så brukar de heta t ex Midisport A / B / C / D och där finns då 16 kanaler på varje port. Midi out från i/f kopplas till midi in på trummaskin / synt etc. Midi out kopplas från klaviatursynt till midi in på i/f. På så vis kan du styra mjukvarusyntarna med allt från DX7 och framåt i historien. In-portarna skiljer datorn inte på, de slås ihop. Så du väljer bara ut-portarna för att styra resp instrument. Ofta räcker 1x1-interface så länge man inte är reckless samlare.

  11. #11
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Tack alla för bra svar! Till F.M. : Fram till nyss så har jag spelat allt manuellt in på zoomen, och sedan pusslat ihop filerna manuellt i Audacity. Jag har inte ens fått temposynkning att fungera ordentligt. Det har varit väldigt tidsödande, och omöjligt att göra live. Nu håller jag på att försöka ta reda på hur man skulle göra det här på ett smidigare sätt.

  12. #12
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Du kommer upptäcka att zoomen är makabert krånglig i jämförelse med datorn

  13. #13
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Jo tack, det vet jag redan haha. Det är ingen konstnärlig övertygelse, utan jag har experimenterat mig fram och lärt mig mer och mer efter hand. Det är egentligen först nu som jag har känt att jag har kört fast. Är lite rädd för de ”oändliga” möjligheterna som datorn ger dock, rädd att inte kunna känna mig klar. Hittills har utrustningen varit det begränsande, men nu får jag kanske hitta på lite regler istället.

  14. #14
    trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran
    Enklast och billigast lär väl vara att köpa nåt gammalt ljudkort. Jag har bara erfarenhet av att köra 2 saker samtidigt via midi ur mitt ljudkort sen brukar jag köra andra grejer om det behövs mjukt i Live. Det är roligt och känns förvånansvärt okrångligt. Och några oändliga möjligheter är bara att låta bli att lära sig. Personligen har jag aldrig kännt det som ett hinder utan bara kul att man kan välja att jobba på olika sätt och det är ju alltid bra att göra saker man inte riktigt fattar och begriper för då kan det bli fel.

  15. #15

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack alla för bra svar! Till F.M. : Fram till nyss så har jag spelat allt manuellt in på zoomen, och sedan pusslat ihop filerna manuellt i Audacity. Jag har inte ens fått temposynkning att fungera ordentligt. Det har varit väldigt tidsödande, och omöjligt att göra live. Nu håller jag på att försöka ta reda på hur man skulle göra det här på ett smidigare sätt.
    Aha, då blir det eventuellt lite merjobb med att få igång synk och de bitarna också. (Inte så svårt i regel, men lite extra pyssel.)

Liknande ämnen

  1. Räcker min dator till Ableton Suite 9?
    Av karl.harleman i forum Ableton
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2016-05-23, 13:22
  2. Ableton - MIDI och externa synthar
    Av Synthgalningen i forum Ableton
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2015-07-31, 23:25
  3. Midi haltar på min dator
    Av Perry79 i forum Övrig mjukvara
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-11-09, 14:07
  4. Midi nybörjarfråga
    Av susy i forum Slagverk
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-08-03, 12:36
  5. Midi dator-dator
    Av pme i forum Övrig mjukvara
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-09-29, 10:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •