Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Inline mixer

  1. #1
    plonk
    plonk är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Inline mixer

    Hej,
    Försöker hitta ett vettigt arbetsflöde och söker förslag på mixerbord. mitt ljudkort har 16 in och 16 ut och jag gillar att jobba med filosofin att det är max 16 inspelade spår som gäller. så när jag spelat in tex trummor och bas från tummaskin och 2 synthar och ska jobba på pads eller whatever vill jag att de inspelade audiospåren spelas genom kanalerna på mixern istället för syntharnas ljud.
    finns det något alternativ till ett traditionellt inlinebord för att detta ska funka? Eller tips på inlinebord som jag borde leta efter?

    har testat med patchbay och att patcha om mellan inspelning och uppspelning men det känns rätt bökigt när man vill testa att a/b inspelat med en ny pattern. kan tilläggas att jag har en midas venice 320 nu och är störtnöjd med allt utom just att spela upp inspelade ljud i datorn.

  2. #2
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    Om du har spelat in ljuden redan så är det ju dom inspelade ljuden du hör via master ut på din anläggning/mixer.

    Jag lägger upp ett grundspår där jag peakar volymen så högt som jag vill/behöver för varje spår sen slangar jag över det via send till ett spår där eventuella effekter ligger. På så sätt kan jag sola eller muta grundsignalen utan att den med effekterna på påverkas eller tvärt om.

    Med ett inlinebord så måste du väl ända slanga om allt mellan mix och inspelning så vitt jag begriper och du kan ändå bara spela upp max två spår i taget via master out.

  3. #3
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Bordet har ju 32 kanaler (16+16) så spela in på hälften och spela upp på resten...
    Finns en uppsjö med inline bord att vältra sig i annars. Billigaste o mest klassiska är väl mackie 8-bus och sedan upp till ssl / neve.

  4. #4
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Har ljudkortet direktlyssning eller väldigt låg latency? I så fall skulle jag dra in grejerna direkt i ljudkortet och därifrån till mixern. (Skulle använda en patchbay där de sexton första kontakterna skulle vara normaliserade till ljudkortets sexton ingångar.)

    Detta innebär förstås att du får ställa in inspelningsvolym på respektive instrument snarare än i mixern, men det tycker jag är naturligt ändå.

  5. #5

    Veteran


    Man behöver inte köra inline. Funkar fint med ett redigt splitbord också. Split blir mäktigare i antal meter mixer!

  6. #6
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Dom flesta FW kort har ju en switch så man för ut ljudet på bordet.
    Sjukt smidigt. Det är bara att sätta kanal1 i dawen till out1 osv.

    T.ex med ett Midas F24 vilket jag har själv (tack hairofthedog ��).
    Sälj 320an och plocka ett f24 eller 32����☝️. De dyker upp ibland...

  7. #7
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    Det spelar ju ändå ingen roll då man bara har två kanaler dvs stereo kanalen att lyssna på oavsett om alla kanaler liras upp eller bara en. Men visst är det skoj med grejor och gillar man ljudet från analoga grejor så är det väl ett måste.

  8. #8
    nordbeck
    nordbeck är inte uppkopplad
    nordbecks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nubira Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det spelar ju ändå ingen roll då man bara har två kanaler dvs stereo kanalen att lyssna på oavsett om alla kanaler liras upp eller bara en. Men visst är det skoj med grejor och gillar man ljudet från analoga grejor så är det väl ett måste.
    Jag tror att du blandar ihop tape return med inline-funktionen. Inline tillåter att du kan växla mellan två inputs på varje kanal, bra till t ex en bandare med flera kanaler eller ljudkort med flera in/ut

  9. #9

    Veteran
    Livebord som Midas är inte avsedda för studiobruk så det kan vara knöligt att gå från inspelning till mix.
    Patchbay är grejen då.
    Har man ett bord avsett för studiobruk så brukar bordet enkelt kunna ställa om från inspelning till mix med ett par enkla knapptryckningar.
    På hedenhös tiden hade inspelningsborden tapereturer, det är det man behöver för ett smidigt arbetsflöde.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av nordbeck Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror att du blandar ihop tape return med inline-funktionen. Inline tillåter att du kan växla mellan två inputs på varje kanal, bra till t ex en bandare med flera kanaler eller ljudkort med flera in/ut
    Yes!
    Men taperetur kan vara multikanals eller del av patchningen i inlinebordet. Inte lätt detta.
    Senast redigerat av drloop den 2018-06-05 klockan 21:01.

  10. #10
    plonk
    plonk är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Thulo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bordet har ju 32 kanaler (16+16) så spela in på hälften och spela upp på resten...
    Finns en uppsjö med inline bord att vältra sig i annars. Billigaste o mest klassiska är väl mackie 8-bus och sedan upp till ssl / neve.
    Nja, bordet har 24 mono och 4 stereo. Som jag har det nu går 8 ut från dator in i de 8 kanalerna som inte har synthar i sig och 4 stereokanalrr har effektreturer (mixar ner med feedback etc från delayer så måste ha dom på "riktiga" kanaler isf returerna)
    Antar att jag bara får leva med att patcha om varje gång jag spelat in ett spår eller köpa ett inlinebord.

  11. #11
    plonk
    plonk är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Livebord som Midas är inte avsedda för studiobruk så det kan vara knöligt att gå från inspelning till mix.
    Patchbay är grejen då.
    Har man ett bord avsett för studiobruk så brukar bordet enkelt kunna ställa om från inspelning till mix med ett par enkla knapptryckningar.
    På hedenhös tiden hade inspelningsborden tapereturer, det är det man behöver för ett smidigt arbetsflöde.

    - - - Uppdaterad - - -



    Yes!
    Men taperetur kan vara multikanals eller del av patchningen i inlinebordet. Inte lätt detta.
    Yes, alltför väl medveten om att det är ett livebord. Men dom är ju så satans billiga jämfört med riktiga inlinebord

  12. #12

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av plonk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Yes, alltför väl medveten om att det är ett livebord. Men dom är ju så satans billiga jämfört med riktiga inlinebord
    Priset man får betala för bord som inte turnerat och har rätt funktioner för inspelning.

  13. #13
    plonk
    plonk är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Priset man får betala för bord som inte turnerat och har rätt funktioner för inspelning.
    Absolut. Men förutom inline-arkitektur och att man måste modda den för att få alla 6 aux att bli post är 320 ett FANTASTISKT bord

Liknande ämnen

  1. inline TX81Z
    Av dannes i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-10-15, 23:17
  2. Liten "inline-mixer-låda"
    Av Max i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-10-29, 12:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •