Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Nord Electro: nya ljud i äldre versioner?

vela
    vela är inte uppkopplad
    velas avatar
    Börjar bli varm i kläderna

Nord Electro: nya ljud i äldre versioner?

Ber på förhand om ursäkt för simpel/googlingsbar fråga. Jag har visserligen (tok)googlat; främst läst på nordkeyboards.com Men jag finner inget fullt ut rakt svar på min fundering.

Nå. Jag testade en Nord Electro 6 för en tid sedan och tyckte väldigt mycket om den. Överväger ett köp men har ej bestämt mig än. Det jag undrar är om de ljud som finns i NE6 från fabrik, samt de som kan laddas ned och installeras i den, även är kompatibla med äldre NE-versioner, säg 4 eller 5? Det verkar som att detta är fallet, men jag är osäker och vill gärna ha ett svar från någon som är mer insatt än jag själv.

Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Tror inte det, man ändrade format så det är sample library 3 som gäller för 6an. Däremot finns det en konverteringsprogramvara, men det blir ju lite mer pyssel.

Jag köpte själv en ny 5D för 11495 för någon månad sedan, tycker den är underbar. 6an är inte så himla mycket bättre för vad den kostar om man kan hitta en billig femma. Peronligen föredrar jag 5 av lite olika anledningar.

vela
    vela är inte uppkopplad
    velas avatar
    Hm, jag förstår. Men så vitt jag kan se är åtminstone deras Piano Library kompatibel med såväl NE6 som -5, -4 och -3? (Jag tror att det är det viktigaste för min del.)

Du får gärna delge dina skäl för att föredra NE5 framför -6.
    Senast redigerat av vela den 2018-06-02 klockan 18:18.

Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Ja! Pianodelen är samma!

5 vs 6...

Tycker om upplägget på 5an där man bara har två parter. 6an har tre, men nyttan av det är inte så stor för mig. Sen gillar jag att 5an med 61 tangenter har sina rattar mer åt vänster. 6an är mer centrerad. På det hela taget är väl fördelarna med 6an mest för de som spelar live, förutom att sample-synth minnet är större. Iaf är inte evolutionen så stor från 5 till 6 som den var från 4 till 5.

Men båda är bra! Himla kul att bara snabbt skruva till något ljud som passar för stunden. Underbara instrument!

vela
    vela är inte uppkopplad
    velas avatar
    Då var det som jag trodde och hoppades, härligt!

Intressant, ska ha de där sakerna du nämner i åtanke när jag funderar vidare. Tack.

Ja, jag är väldigt imponerad av NE6, som sagt. Det är så många år jag måst kämpa och kompromissa med Rhodes-ljud, och med någon av dessa tror jag verkligen att jag kommer att slippa det. Plus att de har många andra förtjänster, förstås.

vela
    vela är inte uppkopplad
    velas avatar
    Det blev till slut en Nord Electro 5 HP, som jag fann till ett helt okej pris. Jag har aldrig köpt något såhär dyrt i hela mitt liv, förutom min iMac, men det är å andra sidan också troligen det bästa köp jag gjort (topp 3, åtminstone).

Liknande ämnen

1. Cubase på iMac,, kan man ta bort äldre versioner?
    Av Light Head i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2016-11-22, 18:14
  2. Nord Lead OS versioner?
    Av bjorx i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-04-19, 18:29
  3. Nya pianoljud till Nord Electro
    Av simonn i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-10, 21:18

Behörigheter för att posta