Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Jobbar / har du jobbat som DJ?

  1. #1
    Jätten
    Jätten är uppkopplad nu
    Jättens avatar
    Veteran

    Jobbar / har du jobbat som DJ?

    Det börjar se allt mer troligt ut att DJ'andet åtminstone kommer kunna vara en sidoinkomst för mig i framtiden.

    Det vore därför superintressant att höra mer från er som antingen jobbat eller har jobbat som DJ's oavsett om det varit sporadiskt eller varje vecka (t.ex.). Vad ni anser om branchen samt vad ni har för tips till en som är på väg från att spela på privatfester och non-profit till att spela mot gage eller lön på fester, klubbar och sociala rum(inklusive caféer och dylikt)?

  2. #2
    batmannen
    batmannen är inte uppkopplad
    batmannens avatar
    Senior
    Jag jobbade "semi-pro" mellan 1988-> 2005 och var gick på kontrakt från olika bokningsbolag, men mest åt EMA Telstar (nu heter de väl Live Nation?) Jobbade mest i Norr och Västerbotten och spelade så länge tills att jag inte tyckte det var kul längre. Hade en väldigt bred skivväska och som kontraktsjockey kunde man bli inbokad på att spela "modernt" för att komma till nattklubben och höra att det var helt annat som förväntades.

    I och med att jag var en av de första här uppe som spelade nästan uteslutande på CD så hade jag alltid med mig 30-50 skivor med musik i allsköns och omöjliga genres som bara fick finnas med för att lösa jobbet med äran i behåll. Jag var väldigt tråkig då det gäller skandaler eftersom att jag kom till stället, drack kaffe eller kolsyrat vatten, gjorde mitt jobb, tackade för mig och gick och sova efter jobbet. Inget party, ingen alkohol eftersom att jag ju var där på jobb. Jag har i stort sett bara goda erfarenheter av branschen då jag i mesta möjliga mån arbetat kontraktsmässigt med seriösa aktörer så jag har inte blivit blåst på gager under den verksamma tiden.

    Däremot så åkte vi på en blåsning på 100kkr då jag och några kompisar som kollektiv anordnade väldigt populära och rätt stora konceptskvällar hos en lokal krögare. Problemet var att personen som skötte pengar hos krögaren förskingrade större summor vilket gjorde att han gick i konkurs tråkigt nog. Men men, där hade vi bara muntliga avtal så det sket sig.

    Mitt tips är att det är svårt på mindre orter att kunna vara kompromisslös och bara köra smala genres så en stor och bred musiksamling är av yttersta vikt. Gäller att vara lyhörd, artig och om möjligt se till att både krögaren och majoriteten av gäster är nöjda. Även om publiken ej dansar kan man se på dem hur de uppskattar det som spelas bara genom att titta på människorna. Ett annat viktigt tips är att du omöjligt kan få alla nöjda, och är det någon gäst som betett sig illa, ta gärna upp det med krögaren och berätta det. Öppenhet är bra.

    Sen kommer du säkert att råka ut för en massa "djs" om du är i en annan stad som demonstrativt ställer sig framför dig och skakar på huvudet eller "vet bäst" etc. En sådan gång kan det vara guld att ha ett färdigt tight litet program som du kan sänka dem med...

    Råkat ut för sådana "djmaffiosos" vid ett par tillfällen. En av gångerna så hade jag haft tid på mig under dagen att förbereda ett set på dryga timman med, de just då fetaste hitsen och jag hade skrivit upp startpunkter på skivorna, även hur mycket det behövdes pitchas för att kunna taktmixa snyggt och länge. Ett körschema helt enkelt. När dessa gossar ställde sig på sin "vi vet bäst och hur man gör"-plats så tog jag av mig hörlurarna, hängde dem på glaset framför mig och plockade ut kabeln och även lät den hänga utanför båset. Sen körde jag programmet och deras munnar blev mer och mer öppna och tillslut gick de. Efter den incidenten så ides de inte dryga sig utan började hälsa och gav tummen upp istället. (detta var typ 94 så det fanns ingen synk och Denon DF-2000 var det vanligaste och eller fetaste som fanns).

    Som en annan kuriosa så får jag fortfarande 13 år senare frågor om jag inte kan börja spela igen, både av gamla gäster och krögare eftersom att det är svårt att hitta personer med ett genuint brinnande musikintresse som är lyhörda.

    Ta steget och kör. Det är superroligt men att spela som de stora pojkarna / flickorna, det är det få förunnat att göra.

  3. #3
    Jätten
    Jätten är uppkopplad nu
    Jättens avatar
    Veteran
    vilken guldgruva av information. tack batmannen! <3

    Många av de problem du nämner är ju betydligt lättare att komma runt idag. Jag har gått från vinyl till cd till usb och nu senaste extern hårddisk + serato. Det gör att jag kan ha med mig extremt mycket musik färdig med hotcues och välsorterade genre-mappar och spellistor utan att behöva ha med något mer än dator, djmixer, ljudkort och mina controllers (då jag kör rane tvelve så får jag t.o.m. vinylkänslan utan allt som kan strula med LP-spelare).

    Att göra DJ-rutinger med aktuella låtar låter vettigt. Man kan ju öva in värsta grejjen men det är ändå liten chans att någon fattar vad man faktiskt gör eller på sin höjd tror att man spelar en mashup om det inte är en låt som de är väldigt bekanta med.

    Jag är superbekväm med att spela för publik på 25+ och uppåt. Lite svårare med yngre publik, iaf om de är väldigt inne på samtida musik då jag har svårt för EDM-scenen och bitar av samtida HipHop. Även om man såklart försöker möta kunderna och besökarnas förväntningar så blir det svårare tycker jag att höra vad som är en bra mix eller en bra buildup när man i bästa fall lämnas likgiltig av musiken och någon som tex gillar EDM och är en medelmåttig DJ tror jag gör ett bättre jobb med att spela det än någon som inte gillar det men är tekniskt duktig.

  4. #4
    batmannen
    batmannen är inte uppkopplad
    batmannens avatar
    Senior
    En liten tanke som ibland brukar poppa upp är att när jag började där i slutet på 80:talet, då tyckte krog/nattklubbsbesökarna om att höra musik som var "ny och spännande" och personer gick dit för att höra ny spännande musik. Man fick även önskningar som var spännande och intressanta och det var inte hela världen för publiken om just den som önskat en låt inte fick sin vilja igenom, för dj:en var ju den som i mångt och mycket var den som "visste bäst".

    I slutet så kunde snarare önskningarna vara av typen "öööh, spela något bra". Inte lätt att veta vad det skulle kunna vara.

    Annan klassiker:
    "-Spela Absolute Dance 17 spår 9!".
    "-Jag har inte den skivan, vad är det för låt du vill höra? Kanske har jag den men just spår 9 vet jag inte vad det är"
    "-Du ljuger, hon som spelade förra veckan hade den skivan! Spela låt nummer 9"
    "-Men jag har ingen aning om vilken låt det är och skivorna som jag har är mina egna, jag har inte köpt Absolute Dance 17. Du vet inte vad låten heter?"
    "-SPELA SPÅR NUMMER 9!"

    etc etc.

    Ett kärt minne var dock en gång då jag spelade på Luleå Stadshotell en sommarnatt på det lilla "klubbigare" golvet. Då kom det fram en äldre kvinna, i 50-60 års åldern, lagomt förfriskad och ville önska en låt. Vad vill du höra? frågade jag rätt säker att kunna svara att den blivande önskningen ej skulle gå att spela där.
    -Jo, jag vill höra "If Madonna Calls av Junior Vasquez, gärna X beat mix" om du har den, hörde den nämligen då jag var i Barcelona för någon månad sen och den är fantastisk.
    -Självklart ska jag spela den för dig blev mitt svar med en antagligen, väldigt chockad uppsyn.

    Damen blev glad och dansade som besatt och jag fick mig en tankeställare. Sen var det fantastiskt att få plocka fram den långa versionen på Size 9 - I am ready som nästa låt med 90:talets mest episka break och samplade 909-trumvirvel i någon minut

  5. #5
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    "spela raggamuffin annars skär ja halsen av dig svenne"

  6. #6
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    En line min kompis Lasse fick ur sig under vår tid som DJ's på studenthak i Norrköping och som blev en klassiker;

    - "Ey, har du den nya med Arash?"
    - "Hade den här, men skivan sprack."

    Funkade varje gång ..


    Edit; Den bästa låtönskningen jag någonsin fått i sammanhanget är Starchild - "Starchild". Jag var väl lika delar förvånad över önskningen som ledsen att jag inte hade den.
    Senast redigerat av Nihad den 2018-05-30 klockan 15:27.

  7. #7
    jaxne
    jaxne är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Har spelat en hel del på privatfester då jag körde som mobil DJ vid sidan av mitt ordinarie arbete ett tag. Nåt år sedan senast då jag inte aktivt söker uppdrag nu. Blev lite bröllop, några skoldiscon/bal, studentflak och så lite större födelsedagsfiranden. För sådana uppdrag gäller det att ha väldigt stor bredd på utbudet av musik då stor del av det man spelar bygger på låtönskningar. Brukar ofta fråga lite i förväg om vad det är för besökare så att man kan anpassa och spela musik som passar bra. Det är alltid bra att ha lite idéer i förväg så man kan se om man behöver komplettera inom någon stil tex.
    Digitalt musikbibliotek underlättar mycket då så man snabbt kan söka fram de låtar som önskas ifall det är något man inte själv spelat ofta. Jag körde mycket cd i början men sedan gick jag mer över till att använda Traktor mer och mer för att kunna ha större bibliotek sökbart och använde mest cd-spelarna som controllers till Traktor. Då hade jag ju samtidigt en backup om datorn skulle lägga av genom att jag samtidigt även hade den mesta musiken på usb-minnen och kunde köra de från mina cdj vid behov. När jag spelat på studentflak har dock aldrig någon dator varit med, den miljön kräver mer. Dels så är mekanisk HDD uteslutet när det skakar ganska så att det kan bli svårigheter att läsa in låtarna om de inte buffras in bra i annat minne. Detta är Pioneer CDJ väldigt bra på, de kan buffra in snabbt från cd så att det fungerar i sådan miljö. De klarar också ganska så bra om mindre mängd dryck spills i de. Har fått plocka isär sådan för rengöring och den klarade sig bra då det såg ut som att de tänkt på riskerna och byggt den på ett bra sätt inuti. Billiga cd-spelare är inte att rekommendera i sådan miljö. Hade nån billig variant i början av karriären och den mådde inte alls bra av att vara ute i värmen och solen, så det var tur att rundturen med studentflak inte gav så lång spelning så det blev så länge i värmen.

    Det är stor fördel om man har all utrustning själv som mobil DJ då det inte går att ta allt för mycket betalt och att hyra utrustning kan äta upp hela vinsten annars. Man konkurrerar ju både mot "för 200 kommer jag med min laptop och Spotify/pirat-mp3" så väl som mot festarrangörernas egen stereoanläggning med Spotify. Det gäller ju att sälja in sig bra då genom att både vara duktig på att spela rätt musik för dansgolvet som att samtidigt ha rätt utrustning så det låter bra i den lokal man spelar mm. En enklare PA-anläggning är väl värt att investera i om man spelar mycket på privatfester. Även stativ med några ljuseffekter ger mycket! Rökmaskin gör sedan att ljuseffekterna syns bättre och ger mer stämning, men med det gäller att se upp! Beroende på vad lokalen har för brandvarnare så kan det ställa till det. Många brandvarnare detekterar även röken från rökmaskiner om man inte har rätt typ av vätska mm. Lita heller inte på att arrangören har full koll. Som nybörjare när jag spelade på en fest arrangerat av en bekant s fick jag höra att det var lugnt att köra rökmaskin så jag körde på, men halvvägs in i festen kom det en riktigt sur vaktmästare och skällde ut mig efter noter. Det var direktkopplat larm till brandkåren i den lokalen så det hade blivit en dyr kostnad för deras utryckning om larmet hade gått. Nu var det tur att det var stor lokal och relativt klen rökmaskin så att det inte hände något innan jag fick order om att koppla ur den.

    Mycket utrustning går det åt som mobil DJ, så stor kombi eller bil med dragkrok är ett krav då. Min utrustning har jag kört i både Volvo 945 och BMW 5-serie, båda kombi med nedfällt baksäte. Det blir lite som 3D-Tetris att få plats med allt. Jag har då kört med två 15"-toppar och en 18" baslåda, flightcase för 2 cdj + mixerbord, förstärkare i 2U-racklåda, 2 högtalarstativ, 2 ljus-stativ, stativ för flightcase, väska med kablage, 8 lådor med ljus, rökmaskin mm (originallådor och ej flightcase då). Det var en utmaning att få plats med allt, men efter ett tag fick man rutin på det så att det gick snabbt att få in allt utan konstigheter.

    Numera lägger jag större fokus på att göra egen musik än att DJa. Eftersom man till privatfester blir bokad för att uppfylla kundens önskemål och inte får samma artistiska frihet blir det lätt att sådana spelningar blir mer att spela för pengar än för passionen att spela det man själv vill. Dock är detta helt beroende av vilken spelstil man har, men för att jag själv ska få leva ut mina artistiska sidor har det inte varit rätt typ av spelningar för mig. Men även om jag flyttat mitt fokus kan det ju vara lite kul ibland! Oavsett tillställning så är det alltid glädjande att framföra musik och se uppskattningen hos dem man spelar för!

    Det ger otroligt mycket erfarenhet att spela som mobil DJ, men det blir helt andra förväntningar än på en nattklubb. Det blir mycket viktigare att anpassa musiken, men man behöver generellt inte ha samma erfarenhet av att mixa. Så länge man levererar rätt musik i ett bra flöde kommer man få uppskattning.
    Det blir ju stor skillnad i tidsåtgång också. Som mobil DJ går det ju åt så mycket tid för med all utrustning. Man får räkna med ett par timmar att sätta upp allt och testa så det lirar som det ska, plus marginal för om något går fel. Många gånger ska ju lokalen sedan användas för andra aktiviteter som tex middag efter att man riggat fram tills man har sin spelning. Efteråt ska allt packas ihop så man får räkna med att vara sent hemma. Men att packa ihop går alltid snabbare. Men så för en kvälls spelning går lätt hela dagen innan åt också.
    Jag kan avsluta med att lyfta ett varningens finger för alla med förakt mot melodifestivalen och sådant, det kommer nästan garanterat många låtönskningar från detta när man spelar på privatfester så man slipper inte undan att hålla koll på vad som gäller från det

  8. #8
    Jätten
    Jätten är uppkopplad nu
    Jättens avatar
    Veteran
    Har kört några bröllopsgig själv med. Det har varit kul och utmanande. även om jag fattar varför många tackar nej till det. Helt klart inget för genre-DJs

Liknande ämnen

  1. Album manifest - någon som jobbat med detta?
    Av theVOID i forum Allmänt om musik
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2018-03-21, 20:19
  2. Roligaste synthen ni har jobbat med ???
    Av Desecrated i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 72
    Senaste inlägg: 2012-06-06, 22:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •