Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Samma MP3s för både traktor och Serato

  1. #1
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran

    Samma MP3s för både traktor och Serato

    Hej. Jag har ganska många studiecirklar i DJ'ing med olika fokus. Det betyder också att jag behöver sätta in mig i flera olika mjukjvaru och hårdvaru - plattformar.

    Det hade varit smidigt för mig att kunna använda samma förvaringsplats för Mp3s till flera olika DJ-program, då jag har alla mina MP3s på en extern hårddisk.
    Främst är det relevant för Serato och Traktor.

    Därför undrar jag om Traktor sparar någon metadata (rätt ord?) i Mp3s som gör att de inte funkar som de ska i Serato och vice versa?
    Undrar också om metadata som man själv ligger till, som hotcues tex, kan skada eller skapa defekt metadata i det andra DJ-programmet eller rentav göra att låtarna inte går att importera.
    Det finaste hade ju varit om hotcues i serato ocskå kan läsas in i traktor, men det känns ju som lite mycket att hoppas på.

    Anledningen att jag frågar istället för att bara pröva är att jag inte vill sabba min mp3 samling så att den inte funkar i det DJ-program som jag främst använder (Serato).

    Här är det ju flera som tycker att det funkar. Men känns tryggt att få lite respons från 99'or med.

    https://serato.com/forum/discussion/1556590

  2. #2
    jaxne
    jaxne är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    För mig låter det orimligt att allt för mycket information från DJ-programmen skulle skrivas in i mp3-filernas taggar, de läses ju av flera program. (Traktor läser ju bland annat playlists från iTunes). Jag kan ju också ha helt fel, men jag har inte själv sett att någon av de musikfiler som Traktor använt har editerats när jag sparat inställningar för tex cue point jag gjort i Traktor.
    Det finns program som hjälper till att synkronisera playlists, cue points mm mellan olika DJ-program. Ett exempel är Rekord Buddy för OS X. Det borde säkert finnas likvärdigt för Windows också. Det ska i varje fall se till att Traktor, Serato och Recordbox är synkroniserade med playlists, cue points och beat grids bland annat. Jag har ännu inte själv testat det men blev rekommenderad det när jag kollade efter något nytt sätt att organisera alla digitala filer och slippa dubbelt arbete när låtar ska förberedas för både Traktor och CDJ. Det verkar väldigt praktiskt i varje fall om man använder flera plattformar. Som jag tolkar det då så ska alla programmen använda samma ljudfiler och spara sina egna inställningar på annat sätt.

  3. #3
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Ta en kopia på några låtar, testa med dem om du känner dig osäker.

Liknande ämnen

  1. Serato / Traktor switchbox DIY
    Av timothy i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-11-23, 16:08
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-10, 10:18
  3. Går det bra att koppla både ljudkort och hårddisk på samma Firewire-port?
    Av Redglittercoffin i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-26, 16:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •