Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Main Mix Inserts -> Kompressorns Sidechain = nästan ohörbar ljudnivå och brum.

  1. #1
    Erlandsson
    Erlandsson är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än

    Main Mix Inserts -> Kompressorns Sidechain = nästan ohörbar ljudnivå och brum.

    Har en 266XL och en MX1602A. 266XL har dedikerade TRS Sidechain. Man kan också ansluta en Insertkabel som vanligt, men det har jag ingen. Jag provade med skärmade 1/4" stereokablar till resp. kanal. Pluggar jag ur kabeln får jag full ljudstyrka igen på den kanalen.

    Ska kabeln inte vara rak utan korsad v.g. Tip-Ring? Jag hittar inte manualen till mixern så att jag får reda på hur Main Mix Inserts vill ha det.

    Dedikerade Sidechain-portar kanske inte är så vanligt. Här är ett citat för kompressorn:

    SIDECHAIN INSERT Jack
    This jack accepts 1/4” TRS phone plugs and provides a connection to the 266XL
    detector path. The RING acts as a Send, carrying a buffered version of the signal present
    at the 266XL INPUT jack, at an impedance of 2kΩ. The TIP acts as a Return for
    equipment to feed the 266XL's detector circuitry, such as an equalizer for de-essing or
    frequency-sensitive gating/compression.
    Kompressorn kan vara dålig, kopplad mellan mixer och ljudkort via normala inputs och outputs ger önskad effekt men med brus och brum.

    Vad rekommenderas isf köpa nytt som är lika bra eller bättre?
    Senast redigerat av Erlandsson den 2018-05-25 klockan 02:16.

  2. #2
    ljb
    ljb är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Vad är det du vill göra med sidechain-signalen? Eller har du bara kopplat mainmix direkt in i sidechain?
    Sidechain är till för att kompressorn ska få en extern signal att jobba efter, typ som i videon så att synten "pumpar" tack vare att hen skickar kicken till sidechainingången och synten till dom vanliga in- & utgångarna på kompressorn.

    https://youtu.be/IgFr6eEet2Y

  3. #3
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Köp en passande insert-kabel!?

  4. #4
    Erlandsson
    Erlandsson är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Jaherregud. Vad sägs om att köpa insertkablar när man ska använda inserts? Ingen aning hur jag tänkte när jag postade, hade plockat fram kompressorn och skulle ha igång det.

    Kollar videon på fikat, men det var ju inte sidechain jag ville åt.

Liknande ämnen

  1. Brum och brus från min Casio CZ-5000
    Av Thobie i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-02-06, 23:05
  2. Svar: 23
    Senaste inlägg: 2009-10-21, 00:04
  3. kompressorns arbetssätt
    Av Grendel i forum Effekter
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-09, 22:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •