Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Brickwall

  1. #1
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator

    Brickwall

    Jag gillar inte limiter och använder det extremt sällan (då och då kommer ett tillfälle då bara det funkar ). Andra gånger händer det att jag inser att det är en tegelvägg jag vill ha, men limiter blir fult. Då kör jag istället på en smart rattad simpel dist-plugg, vilken som helst nästan (senast "da tube" i cubase-kittet). Mycket snyggare än en "diskret" limiter.

    Vad kan man mer göra som inte låter duck?

  2. #2
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    En sak man kan göra är att skära ner vissa frekvenser med EQ innan man använder kompressor (eller limiter). Med lite tur / skicklighet kan man på så sätt spara sig för att behöva mosa det genom en limiter.

  3. #3
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Check! Oftast behövs ju inte limitern, om man kan tänka sig en lägre maxvolym och mycket mer dynamik. Då räcker EQ nästan hela vägen. Men ibland så...

  4. #4
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Kolla om du har någon multibandskompressor. Snyggar till och ger oftast en magisk touch på en hel mix.

  5. #5
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Man måste ju inte totalmosa det bara för att man kör med limiter heller, det går ju att köra den ganska snällt.
    Efter slutmix kör jag ofta: EQ -> (lätt) kompressor -> (hårdare) limiter.

  6. #6

    Redaktör
    Många rullbandsemulatorer och liknande fungerar i praktikten som limiters i det att de kapar topparna, så det kan man ibland använda istället för en klassisk digital limiter.

    Annars kompressor med högt ställd tröskel och hög ratio? Inte samma effekt som en brickwall-limiter, men typ 16:1 eller mer är ju nära nog.

  7. #7
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Sedan är det värt att fundera på en "maximizer" istället för tegelstensvolymbegränsare. Inte alls samma pumpande som en strikt limiter.

  8. #8
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Det går ofta att pressa rätt mycket med limiters utan att det börjar låta skit, duckar och har sig eller att man tappar för mycket upplevd dynamik. Det är här det då behövs en mindre kollektion av bra limiters eftersom de reagerar väldigt olika på olika material. Ett litet trick som ofta hjälper för renare resultat är att köra med flera olika limiters i serie.

Liknande ämnen

  1. Brickwall limiter - freeware?
    Av Lindeberg i forum Effekter
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-06-18, 11:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •