Resultat 1 till 41 av 41

Ämne: Köpa iMac 2018 till studion

  1. #1
    nordbeck
    nordbeck är inte uppkopplad
    nordbecks avatar
    Veteran

    Köpa iMac 2018 till studion

    Idag kör jag en vit macbook från 2008 med logic studio och reaper, och en imac från 2011 i studion med ableton 9.
    Det går sådär.

    jag tänkte köpa ny stationär till studion och köra logic x (som jag i så fall köper med datorn), ableton 9 och reaper.

    jag tänker mellanmodellen av 21,5 imac med 16 gig ram, men har egentligen ingen aning.

    Jag jobbar som lärare och har därför lite rabatt hos apple.

    tankar? Tips? Skräckhistorier? Glädjerop?

  2. #2
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Du menar den med retina 4x och 3.0 ghz?
    Den är nog finfin. 4 kärnor är bra, två är lite snålt. Välj med ssd. Hellre en liten ssd än en snurrande hd eller fusion.

  3. #3
    Gaston
    Gaston är inte uppkopplad
    Gastons avatar
    Senior
    Igen har ju en aning om Apples framtidsplaner. Men nuvarande iMac är väldigt gammal. Kan du vänta till hösten så borde det komma nya modeller. Men så är det ju alltid...

    http://www.applekopguiden.se/4-imac <-Edit: Den där verkar ju inte stämma alls...

    https://buyersguide.macrumors.com/#iMac <- Den här litar jag på mer!

  4. #4
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Äh! Bara KÖÖÖP Men om ekonomin tillåter, gå på den största skärmen. Så fantastiskt med megamkt yta. Men det är fritt val.

  5. #5
    nordbeck
    nordbeck är inte uppkopplad
    nordbecks avatar
    Veteran
    Ja, precis, retina och 3ghz.

    Dessa har funnits länge alltså... kanske kan va bra att ha lite tålamod då...

    Ssd har jag inte tänkt på, det kanske är skönt. Men hur gör man då? Lagrar alla gamla projekt på extern hd? Funkar det med timemachine på samma sätt som intern hd!

    Tack för input!

  6. #6
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Köp en Quadcore

  7. #7
    nordbeck
    nordbeck är inte uppkopplad
    nordbecks avatar
    Veteran
    Vad behövs i ram nuförtiden? Är det snålt med 8?

  8. #8
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gaston Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Igen har ju en aning om Apples framtidsplaner. Men nuvarande iMac är väldigt gammal. Kan du vänta till hösten så borde det komma nya modeller. Men så är det ju alltid...

    http://www.applekopguiden.se/4-imac <-Edit: Den där verkar ju inte stämma alls...

    https://buyersguide.macrumors.com/#iMac <- Den här litar jag på mer!
    Väldigt gammal? Modellerna släpptes för mindre än ett år sen...

  9. #9
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Stora (27") är fantastisk. Den kan du själv installera mer minne i dessutom (kanske går i lilla varianten, har inte koll på den). Rekommenderar 16GB.

    Fusion drive fungerar finfint om du vill lägga pengarna på annat än SSD.

  10. #10
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Väldigt gammal? Modellerna släpptes för mindre än ett år sen...
    Japp, men just iMac uppdateras nästan en gång per år så risken är stor att det kan komma nya modeller när som helst.
    Don´t buy är rådet här.
    https://buyersguide.macrumors.com/#Mac

  11. #11
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp, men just iMac uppdateras nästan en gång per år så risken är stor att det kan komma nya modeller när som helst.
    Don´t buy är rådet här.
    https://buyersguide.macrumors.com/#Mac
    Jo, absolut, men "väldigt gammal" tyckte jag var aningen missvisande för en mindre än ett år gammal modell.

    Sen är ju det där med en gång per år ett snitt. I själva verket har det varierat mycket och det var nästan två år mellan aktuell modell och föregående, så man kan inte följa MacRumors råd slaviskt, om man inte är beredd att ibland få vänta läääänge.

    Men nästa större Apple event (WWDC) börjar ju 4 juni, så det är väl läge att vänta till dess, då brukar de ju droppa en del nyheter.

  12. #12
    mnskll
    mnskll är inte uppkopplad

    Senior
    Apple tar alltid väldigt bra betalt för ram-minne så det är oftast mycket billigare att köpa datorn med minimalt installerat och köpa till från annat håll. inte svårt heller.

  13. #13
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Ja, det var busenkelt att sätta i egna minnen i 27-tummaren åtminstone. Jag minns inte hur mycket pengar jag sparade, men det var märkbart.

    Jag måste hajpa 27-tummaren lite, har alltså en sån och klämde till med fläskigaste CPU-alternativet (i7 4.2 GHz) + SSD och har kunnat pressa ut hysteriskt mycket ur den, utan att den kroknat. Jag kommer inte ihåg riktigt hur stort mitt största projekt i Live i den är, men typ 80 (stereo)spår och mängder med tunga pluggar. Jag behövde inte ens frysa alla Melodyne-instanser, jag tror jag hade runt 8 stycken igång i realtid samtidigt vid mix och behövde ändå inte uppa latencybufferten till mer än 128. Skärmen är dessutom fantastisk, särskilt för gamla gubbögon som mina. Dyr var den, men jag är inte ens avundsjuk på iMac Pro nu. Nåja, nästan inte.

  14. #14
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    @nordbeck: vad för CPU har du i din iMac 2011?

  15. #15
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    tänkte skriva att jag kanske säljer min nästan nya 27 tummare fast efter att ha läst slirak ovan så vetetusan

  16. #16
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran

  17. #17
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    Det jag irriterar mig på är att det tar så lång tid för pekaren, ja jag vet, man ska kunna ändra det, får väl göra det

  18. #18
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dokido Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det jag irriterar mig på är att det tar så lång tid för pekaren, ja jag vet, man ska kunna ändra det, får väl göra det
    Åhå, jämfört med vad? Jämfört med PC eller med andra Mac:ar? För jag upplever ingen skillnad mot andra Mac:ar. Kör dock med trackpad både på denna och de Mac-laptoppar jag använder, det kanske är annorlunda med mus?

  19. #19
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    jämfört med allt annat jag använt, tar evigheter för muspekaren att röra sig över skärmen, jag fick nåt tips om musaccelerator, ska testa det sen
    det besvärliga är att jag måste scrolla o lyfta på musen flera gånger innan jag kommer upp till menyn i logic
    ja, jag har vanlig applemus

  20. #20
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Hm, det låter ju som nåt seriöst fel. Har du garanti kvar tycker jag du ska lämna in den. Det kan vara värt att göra det även om garantin gått ut faktiskt, jag har fått en rMBP-skärm utbytt gratis efter garantins utgång, eftersom det var ett känt problem med vissa skärmar.

    - - - Uppdaterad - - -

    Kör du med defaultupplösningen? Och med någorlunda aktuellt MacOS?

  21. #21
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag var tvungen att boota upp och testa och pekaren hänger med mitt finger på trackpaden, helt utan tillstymmelse till fördröjning.

    För att flytta pekaren från nedersta högra hörnet på skärmen (i defaultupplösning), till översta vänstra, så räcker det med ett svep med handen, under förutsättning att jag börjar med fingret i samma position på trackpaden. Dvs exakt på samma sätt som t.ex. på min retina MacBook, som jag skriver detta på. Vi kanske ska flytta ev. vidare diskussion om detta till en egen tråd, för det låter ju verkligen som att nåt är snett med ditt exemplar och vem vet, är det inte ett hårdvarufel kanske 99:ans samlade visdom kan hitta en lösning?

  22. #22
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    ops, tänkte inte på det, inte så van vid mac
    jo jag kör orginal upplösning och os från förra året, men jag ska uppdatera nu och se om det blir bättre
    tror jag köpte den 2017 så garantin kanske är ute
    får kolla upp det

  23. #23
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dokido Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ops, tänkte inte på det, inte så van vid mac
    jo jag kör orginal upplösning och os från förra året, men jag ska uppdatera nu och se om det blir bättre
    tror jag köpte den 2017 så garantin kanske är ute
    får kolla upp det
    säkert att du inte skojar? ...det enda du troligtvis behöver uppdatera är inställningarna på: systeminställningar > mus & sturplatta > acceleration

  24. #24
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    hoppas inte det, såg att den var inköpt 160307 så garantin lär inte gälla längre

  25. #25
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    dokido: Har du gått in i systeminställningarna för musen och justerat acceleration?

  26. #26
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    nej, ska göra det

  27. #27
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dokido Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    hoppas inte det, såg att den var inköpt 160307 så garantin lär inte gälla längre
    OK, då är det iofs en generation före min 27:a, men jag har svårt att tro att pekarbeteendet du beskriver skulle vara normalt för din modell heller. Med lite tur är det som avart m.fl. föreslår, bara en felaktig inställning av pekaraccelerationen.

  28. #28
    nordbeck
    nordbeck är inte uppkopplad
    nordbecks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    @nordbeck: vad för CPU har du i din iMac 2011?
    2,5GHz har jag för mig

  29. #29
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Var står vi?

    Rent allmänt så är skillnaden 2011-2018 inte milsvid gällande normalt användande. En korrekt konfad mac med intelpropp är alltid riktigt pigg.

  30. #30
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    OK, en i5 quad core i så fall.

    Geekbench är en poplär benchmarkapplikation, som främst tittar på CPU-prestanda (alltså inte t.ex. diskhastighet). Den mäter dels vad varje CPU-kärna kan prestera i lite olika situationer och dels vad alla kärnorna klarar tillsammans.

    En 2011 i5 2.5 GHz quad core ligger runt 3000 GeekBench-poäng för en kärna, runt 8000 för alla fyra.
    Aktuell 21.5:a med i5 3.0 GHz CPU ligger runt 4300 för en och runt 12000 för fyra.
    Alternativet med i5 3.5 GHz c:a 4700/14000
    Och vinnaren, i7 3.6 Ghz klämmer till med 5400 för en kärna och sköna 18400 för fyra.

    Sen är säkert de flesta andra delar av aktuell modell också förbättrade gentemot 2011:an. Så du lär märka en tydlig förbättring oavsett vilken du väljer, så länge du tar nån av de fyrkärniga modellerna. Den tvåkärniga är faktiskt långsammare än den du har nu, åtminstone när det gäller CPU:n.

    (Poängen kan variera en hel del beroende på diverse faktorer, jag har försökt göra ett grovt medianvärde bara genom att bläddra igenom ett gäng resultat. Du kan kolla själv på browser.geekbench.com.)

  31. #31
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var står vi?

    Rent allmänt så är skillnaden 2011-2018 inte milsvid gällande normalt användande. En korrekt konfad mac med intelpropp är alltid riktigt pigg.
    Jag glor lite efter en 27" 2011 i7. Det måste väl vara ganska mycket kräm per krona va?
    Nån som vet hur stor skillnad det är på i5 vs i7 förresten? När det handlar om Logic.

  32. #32
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ja

    Jag behöver ingen jävla geekbench

    Vet vad en G4/400 klarade och att allt från 2008 och framåt är 25 ggr snabbare.

    G4:an var ändå fin & gjorde massor med dem.

    So there.

  33. #33
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Geekbench ger väldigt god bild över hur många pluggar en DAW orkar. Det finns ett ganska direkt förhållande mellan GeekBench score och den saken.

    27" 2011 i7 ligger runt 4000/13000, dvs runt 10% snabbare än vassaste MacMini late 2012. Som fortfarande alltså framstår som den förmodligen mest prisvärda burk Apple gjort, åtminstone på länge.
    Senast redigerat av slirak den 2018-05-25 klockan 11:33.

  34. #34
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Håller inte med. Pluggar osv är förenat med ljudhanteringen. Bra ljudkort & bra drivare = massor av kraft. 80 spår i stereo med pluggar klarade, läs noga & begrunda: En G5 2x2 år 2003. Musikprogram är inte särskilt krävande.

  35. #35
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Det beror väl helt på vilka pluggar man kör? U-he gör ju ett par synthar som drar en hel del, likaså med Rolands polysynthpluggar. Finns många fler exempel.

    Sen har vi många bäckar små-syndromet som lätt händer när man mixar, men där kan man ju köra max latency utan att det spelar roll iaf.

  36. #36

    Veteran
    Även om jag tycker tex u-he gör coola grejer så gör de ocoola grejer med cpu cyklerna tycker jag.

    Nu finns inte de senaste 6 kärniga cpuerna i iMacarna.
    6 kärnor ger en rejäl kick framåt jämfört med de nuvarande cpuerna.
    Synd att Apple inte har dessa ens som option.

  37. #37
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Japp, Geekbench är ett perfekt redskap att mäta med, hur mycket pluggar datorn kan tänkas att hantera. Vissa pluggar kräver ju mer CPU och vissa mindre så PFs inlägg är direkt felaktigt om man vill använda sig av andra pluggar än Logics Channel Eq.
    PF, har du använt en Arturia softsynth någon gång?

  38. #38
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Hade just ett projekt som varken hade sjukt många kanaler eller jättemycket krävande pluggar men däremot mycket bus-rundskickning, sidechainande av bussar osv. Det maxade ut min 2012 Macbook Air, men en fyrkärning macbook pro 2015 fick kring 25% belastning med samma projekt.

  39. #39
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Jag gissar på att PF inte brukar använda pluggar från exempelvis Acustica Audio, Oeksound, Zynaptiq eller annat som utnyttjar snormycket CPU.

    Varje gång jag ska göra någonting ITB så måste jag frysa spår. Längtar nu verkligen efter en riktig Mac Pro från Apple. 2019 kanske? Jag kommer antagligen behöva frysa spår efter det också då jag mixar

  40. #40
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Två läger antar jag. Antingen ser man storhet i väloptimerade saker eller så gör man det i krävande saker. Omnisphere 2 kör jag iaf utan problem, men det inspirerar mig sällan.

  41. #41
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    det var tydligen accelerationen
    så nu har jag startat datorn efter typ 1 års inaktivitet
    vetefan om jag ska behålla den
    får ont i ögonen, så stor skärm

Liknande ämnen

  1. Köpa begagnad imac, vad tänka på?
    Av Andrew242 i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-04-07, 14:40
  2. köpa en imac, behöver råd!
    Av jpl i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2016-04-30, 10:03
  3. Ska köpa en imac för musikskapande
    Av ragge81 i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2006-04-04, 14:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •