Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Kan batterier sitta kvar under semilånga förvar?

palsen
    palsen är uppkopplad nu

Börjar bli varm i kläderna

Kan batterier sitta kvar under semilånga förvar?

Jag har en rad syntar och trummaskiner (TR-606, CS01, CZ-101, SH-101, SX-150 Mark II, DR-110, monotribe, TR-707, TR-626) med batterier (AA LR6, C LR14, D LR20). Det sitter "nya", alkaliska batterier i nästan alla maskiner. Maskinerna används dessvärre sällan.

Så nu undrar jag om ni låter era batterier sitta kvar mellan varven (det vill säga längre tid än ett halvår), eller tar ni ut dem?

Förr i tiden skulle man ju göra så. Och enligt manualerna, men sedan dessa skrevs har ju batteriindustrin hunnit produktutveckla batterier avsevärt med prestanda och säkerhet.

my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Ta ut dem omedelbums om du planerar att lämna dem en längre stund. Det är ett råd som jag inte nog kan ge dig. Även batterier av "bra" märken har en tendens att kissa på sig och söla ner ditten och datten (tänk blodet i Alien-filmerna).

palsen
    palsen är uppkopplad nu

Börjar bli varm i kläderna
    Risken för att ett nutida alkaliskt batteri ska börja läcka är mycket mindre än när det kommer till ett urtida brunstensbatteri. Med det sagt så kan läckage ändå uppstå. Så det hade ju varit enkelt att som regel bara ta ut batterier vid längre förvar. Kruxet är att flera maskiner använder batterierna till "minne" där tracks, patterns och så vidare, så att säga, sparas.

kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Verkar variera friskt, när morfar dog tog jag hand om hans ovanvända sändare till R/C-flygplan. I den satt batterier (Duracell) som var 10 år äldre än bäst-före-datum, det var fortfarande kräm kvar och inga läckage överhuvudtaget.
    I min egen sändare hade batterierna (glömt fabrikat) läckt en del på bara 1-2 år.
    Två armbandsur har blivit förstörsda av att gammat batteri fick sitta i ett par månader (knappceller från Jula).

machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Töm!

Jag har precis städat bland kidsens leksaker och lagt undan och herre min skapare vad många som innehåll läckande alkaliska. Och då är det leksaker som varit i bruk ganska nyligen.

xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Rätt vanligt med vanliga alkaliska som läcker. Ut med dem.

whisper
    whisper är inte uppkopplad

Senior
    Sätt upp en återkommande påminnelse av batterikoll, i din kalender

Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Hittade ett niovolts batteri i min parabolmick som jag glömt sedan augusti förra året. Inga problem, det fanns till och med kräm kvar för att köra den.

Brukar annars försöka komma ihåg att pilla ut dem om jag inte ska använda burken på ett tag.

Hmm... sitter nog ett par i min 606 som inte varit igång på länge kom jag på nu

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Bra påminnelse om att kolla till electretmiken jag har i lådan...

Modellear
    Modellear är uppkopplad nu
    Modellears avatar
    Moderator
    Kör det som går på vanliga elen hemma och kör bara batteri om man är ute och plockar sen ur batterierna. Efter en incident för ett antal år sedan... Det vill jag inte vara med om igen någonsin, som tur var så gick det bra den gången för det hade bara precis börjat och det kom lite på en lucka.

johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Värt att notera är att det inte spelar någon roll om maskinen används eller ej. Batteriet mjölkas lika mycket oavsett.

bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Varför bygger tillverkarna inte bort det här problemet?

1. Gör batteriet tillgängligt från utsidan av maskinen.
    2. Se till att det är långt borta från övrig elektronik.
    3. Någon form av övervakning som skriker till vid minsta antydan till läckage.

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av bitbob Visa inlägg

Det finns syntar som har inbyggd mätare, men vad hjälper det om folk glömmer synten i ett decennium i ett förråd? Placeringen däremot, den kunde sett så mycket bättre ut på de flesta ställen.

ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av bitbob Visa inlägg

Svaret är enkelt: produkten blir dyrare (speciellt för #3) och det vill kunderna inte betala för. Det är billigare att skriva "plocka ur batterierna när apparaten inte används" i bruksanvisningen. Klart.

Jag sällar mig till 'plocka ur batterierna'-kören. Även om det nu skulle vara att de håller ett halvår utan att läcka och man tänker sig plocka fram prylen innan dess så går det gärna längre tid än man tänkt sig mellan varven.

Sen behöver inte ett läckande alkaliskt batteri vara totaldöden för en apparat. Man kan diska bort resterna i stor utsträckning, men visst finns det saker som kan ta stryk.

jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    fjomp
    Hur ser det ut med moderna maskiner och batteriläckage? Som det är nu så är det väl mest åldringar samt batteridrivna maskiner som drabbas.

johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Knappcellsbatterier såsom moderna CR2032 brukar inte läcka, men någon garanti finns förstås inte.

janost
    janost är inte uppkopplad
    janosts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    Hur ser det ut med moderna maskiner och batteriläckage? Som det är nu så är det väl mest åldringar samt batteridrivna maskiner som drabbas.
    I nya maskiner skulle man tycka att iom modern teknik stoppa i superkondingar.

Gör man det?
    Nej.

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    Knappcellsbatterier såsom moderna CR2032 brukar inte läcka, men någon garanti finns förstås inte.
    If only you could see, what I have seen, with your eyes...

tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Har varit med om leksaker som behöver slängas då de legat något år med alkalie. Samt speciellt en ficklampa som jag lämnade i trunken på bilen och efter en höst vinter vår så var den ficklampan väck. Batterisyran hade ätit sig in överallt.

johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    If only you could see, what I have seen, with your eyes...

Liknande ämnen

1. Hur ska det sitta?
    Av romanenko i forum Stränginstrument
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-05-16, 17:40
  2. Stå eller sitta, det är frågan
    Av en David i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2003-11-09, 11:19

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar