Resultat 1 till 22 av 22

Ämne: Överraskning vid strömspik?!

machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator

Överraskning vid strömspik?!

De flesta av oss är grendosemissbrukare antar jag. Ibland har jag sett påslagna syntar hitta på hyss när man slår på en annan som är kopplad på samma kontakt/uttag/fas. Känner ni igen fenomenet? Oftast är det väl minnesbyten och jag antar att det beror på att digitalkretsarna som håller koll på detta är mer känsliga för fluktuationer.

Har ni några spexande maskiner att berätta om?

Jag påmindes nyss när jag skulle lira Wersi Baß och vid påslag bytte SX-400 preset och skiftande mellan panel och minnesbanker lite som den ville (ja, jag var ju tvungen att prova flera gånger ).

Och, är det farligt för maskinerna? (förutsatt att man inte gör som jag gjorde utan använder dessa "normalt")

janost
    janost är uppkopplad nu
    janosts avatar
    Veteran
    Det är inte en spik utan en dip.
    Och nej det är inte farligt.

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Coolers, skönt att veta. Tack janost!

Real Parakeet
    Real Parakeet är uppkopplad nu
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Har faktiskt aldrig vart med om detta.

my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Överraskning vid strömspik? Absolut. Har dödat ett par routers genom åren. Ingen vidare rolig överraskning mao. Mina instrument har jag dock klarat ifrån liknande överraskningar (peppar peppar)

slirak
    slirak är uppkopplad nu

Veteran
    Jag och en kamrat hade en liten studio i en källare, bredvid husets tvättstuga. Om vi hade vår ESQ-1m i multitimbralt läge och och nån tvättade samtidigt, så brukade den hoppa över i omniläge när tvättmaskinerna bytte rotationsriktning. Det lät så där om en sekvens gick kan jag säga. Ibland bootade vår Atari om samtidigt. Då slapp vi åtminstone ljudkakfonin... Jag pratade med en elektriker om saken, som menade att tvättmaskinerna nog var felaktigt jordade.

janost
    janost är uppkopplad nu
    janosts avatar
    Veteran
    Spiken kan komma när man bryter strömmen till något.
    Det beror på hur det bryts.

Men när man pluggar in eller slår på något är det alltid en dip på nätet pga av att en spole i en transformator eller motor måste laddas med ström.

jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

Veteran
    blixten slog ner utanför radhuset för typ 5 år sedan. Spisen fick vi ta loss kontakten, för att bli av med fel-koder, diskmaskinen slutade öppna diskmedelluckan, och fick repareras. Min stationära dator dog moderkortet på, men TV, och övriga datorer som var påslagna, reagerade inte alls på blixten. Efter detta har jag i alla fall bytt till grenkontakter med överspänningsskydd. Spänningsdippar brukar annars få mycket utrustning både på jobbet och hemma, att starta en slumpgenerator av oväntade störningar.

geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Överspänningsskydd hjälper inte alls vid åsknedslag, men det antar jag är självklart?

jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    Överspänningsskydd hjälper inte alls vid åsknedslag, men det antar jag är självklart?
    sant, men det är bättre än inget alls. Jag har inte möjlighet till bättre skydd tyvärr

Real Parakeet
    Real Parakeet är uppkopplad nu
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    Det borde bero på hur nära det slår ned. Är det i huset så går det rakt genom men om det är några kvarter bort så att strömspikarna är lägre så funkar det. Tror jag. Själv drar jag ur kablarna till känsliga saker när det börjar mullra i närheten. Då kan man vara helt säker och behöver inte fundera. under åsksäsongen så brukar jag ha koll på väderprognosen och är det risk för åska under dagen när jag jobbar så rycker jag ur sladdarna innan jag åker hemifrån. Oftast.

Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Vi satte in ett fast åskskydd för några år sedan. Elektrikern rekommenderade att man kunde ha överspänningsskydd som en sista barriär efter åskskyddet, då klarade man sig för det mesta.

Jag rycker trots det ut alla uttag till studion när det kommer åska. It's the only way to be sure.

KRiS
    KRiS är uppkopplad nu
    KRiSs avatar
    Senior
    Inte kanske helt ot kanske men fick en överaskning när jag hade ojordat för några år sedan hade på mig hörlurar kopplade i datorn och höll på att spela in nåt när jag kom åt datorn fick jag en stöt i öronen, nuförtiden är det jordat 😌 hur många volt kan det varit? 240?

Brukade killas i fingrarna ibland också om man hade fötterna på golvet om man spelade in gitarr

Wiktorion
    Wiktorion är uppkopplad nu
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Killas i fingertopparna på min modular men är surrfritt vid inspelning. Tur! Men skumt?!

Also: vad är det som gör att det killar/vibrerar?

Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    Kärlek!

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    Killas i fingertopparna på min modular men är surrfritt vid inspelning. Tur! Men skumt?!

Brukar väl vara differenser om man kör på olika faser, har ”fejkjord” etc. ”killet” är väl ofta runt 50 volt... Det här får nån som vet bättre svara på.

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Btw, jag kopplar inte ut vid åska. Jag kopplar in vid användning.

janost
    janost är uppkopplad nu
    janosts avatar
    Veteran
    Känselspänning är väl 50volt?

Det brukar vara jorddifferanser och absolut inte 240v.

paperboycalle
    paperboycalle är inte uppkopplad
    paperboycalles avatar
    Veteran
    Min första 909:a resetade sig när jag slog igång min Amiga vill jag minnas...

KRiS
    KRiS är uppkopplad nu
    KRiSs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg

Ahh tur

ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg

Jag har känt ner till 16 volt (växelström) mellan fingrarna. Men det kändes inte mycket.

Det kan läcka en del genom kondensatorer i nätdelar etc i ojordade prylar, men det handlar om ganska små strömmar som kommer den vägen. Så mäter man upp med en voltmeter kan den visa många volt, men tar man i det så sjunker spänningen rejält. Men visst är det obehagligt när det kittlar uppenbarligen av nätspänning.

Wiktorion
    Wiktorion är uppkopplad nu
    Wiktorions avatar
    Veteran
    dock: mitt case går på DC via en converter men känslan i panelerna är definitivt 50hz AC. Vad kan det bero på? reser den här krypströmmen genom nätaggregatet?

Liknande ämnen

1. Medhörning vid inspelning vid inspelning av klaviatur
    Av David_ka i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-10-03, 18:09
  2. Missljud vid strängsläpp...
    Av KungKrille i forum Stränginstrument
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-06-22, 22:35

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar