Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Podcastutrustning på Budget

  1. #1
    Jätten
    Jätten är uppkopplad nu
    Jättens avatar
    Veteran

    Podcastutrustning på Budget

    Hej.
    Jag är med och driver ett datalabb för allmänheten i Holmsund utanför Umeå.
    Vi har mycket små marginaler men vill gärna bygga en enklare inspelningstudio i ett rum.

    Vi har tänkt att utrustningen ska duga till att spela in ett akustiskt instrument eller sång samt spela in podcast.

    När jag söker på podcastutrustning så får jag många kondensator-mickar med inbyggt ljudkort (som man kopplar till datorn via USB). Jag undrar hur optimalt det är? Jag menar jag antar att man behöver åtminstone två mickar om det är två personer som pratar och om mickarna funkar som ljudkort så blir det iaf på PC väldigt meckigt (mycket strul med att köra två ljudkort samtidigt på PC).

    Jag tänkte själv Focusrite scarlett 2i2 och två kondensatormickar samt 3 stycken OK hörlurar med lite läckage samt stativ och puffskydd

    Vill gärna ha förslag på mickar och hörurar isf (gärna bundles) men om du som läser tycker att en ljudkortsfri lösning är att föredra så får du gärna berätta varför samt rekomendera mickar som man kopplar direkt till datorn via USB istället.

  2. #2
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    En liten mixer med usb utgång är bäst då och gear4musics subzero sortiment kanske kan vara nåt. Det ser ut att alla deras enheter kostar från ca 600 kronor och upp.

    Tex
    https://www.gear4music.se/sv/Inspeln...rmikrofon/10GR


    Kom på att ni behöver ett inspelningsprogram också och Reaper är en bra lösning då. Annars får ni köra live till youtube live eller nån annan site för streaming där sändningen lagras som twitch music eller vaughnlive. Att ta in bild i det hela gör det ju bara mera intressant enligt mig och det finns bra gratislösningar som Adobes flash media live encoder (FMLE) eller obs som är krångligare men också bra.
    Senast redigerat av Sventumba den 2018-04-19 klockan 14:47.

  3. #3
    Jätten
    Jätten är uppkopplad nu
    Jättens avatar
    Veteran
    Det ser ju toppen ut och recensionerna är ju bra med!

    förslag på prisvärda hörlurar?

    I värsta fall så kanske man får säga åt folk att ta med sig egna hörurar tills vidare och så kan vi investera i några ok lurar som kan användas till mastring.

  4. #4
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Tror definitivt på en USB-mixer typ nån behringer xenyx med 2-3 XLR in för mikrofoner.

  5. #5
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    AKG har några vettiga bekväma lurar, man vill gärna att öronen får plats i dom då den typen som sitter på örat är kass. Men som sagt läs ovan jag la till lite text, ni behöver ett inspelningsprogram också som funkar lite lätt och logiskt. Själv skulle jag som sagt sända live med kamera också och har ni en laptop så har den ju en webkamera.

  6. #6
    Jätten
    Jätten är uppkopplad nu
    Jättens avatar
    Veteran
    Superbra tips! tack!

    Jag funderar på om det går att spela in flera kanaler samtidigt i Audacity? Känns som ett bra nybörjar-gratisprogram isf.

    Kärestan spela in sång med sina AKG och stördes lite av läkage. Iof har Hen inte spelat in så länge så det kan ju vara så att det inte var mer läkage än många andra studiolurar.

  7. #7
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    Det är nog en vanesak men det ska ju vara slutna dom har både och. Jag tror att man ska hålla sig till ett program som liknar en vanlig mixer i layouten/gränssnittet. Alla på marknaden förekommande program kan nog spela in på flera spår samtidigt men ur din mixer kommer det ju bara två spår dvs ett stereospår ändå så man får göra flera pålägg undan för undan. Annars måste ni ha ett mångkanals ljudkort och då är det risk för att det blir lite dyrare.

    Jag har sänt live till nätet i många år men det är med kameror också och jag kör med hackmacar då programmen jag föredrar är mac only och gratis. Jag började med web kameror men kör numera med riktiga kameror antingen bara en som när jag meckar med guror ute i mitt garage eller flera med hjälp av en ATEM tvs (hanterar 6 kameror i full hd) switcher från blackmagic design när jag känner för det. Obs jag bara leker så det blir aldrig några riktiga program dessvärre.

    Kör man i 720 dvs hd så räcker det med en äldre dator. Jag har tex datorer som bygger på GA-P35 och 45 serien samt Z77 och några modernare moderkort. Alla kör på OS X och alla funkar att streama med.

    Edit: det verkar inte gå att direktuppspela i trådarna längre.

    Här en sändning jag gjorde med switchern, CamTwist (som är en gratis mjukvaruswitcher, mac only) och FMLE. Men som sagt det går lika bra med webkameror och bara camtwist och fmle.
    http://www.youtube.com/watch?v=Yt4T6wqym4E&t=54s

  8. #8
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Angående mikrofon frågan så vete fasen varför det föreslås kondingar till podradio. Det blir absolut bra nog och mer lätthanterligt med ett par sm58or. Finns på claes för en tusing.
    Det är exakt samma mick som 57an fast med puffskydd, så det funkar fint för instrument också.

  9. #9
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Kondingmik är bättre för ovana radioröster - förmodligen därför.
    Audacity kör mono eller stereo, men inte flerkanaligt parallellt. Sjukt smidigt som ren bandare annars.

  10. #10
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Nubira Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Edit: det verkar inte gå att direktuppspela i trådarna längre.
    [admin]

    Det går dessvärre inte att infoga videor med tidsangivelse, men om du skippar den så går det fint.

  11. #11
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Trevligt med krispigheten hos kondingar, men de plockar upp mycket rumsljud.

  12. #12
    Jätten
    Jätten är uppkopplad nu
    Jättens avatar
    Veteran
    Verkligen toppen att reaper blivit gratis. extra bra då vi fokuserar på freeware och linux.

    Nubira>> Så allt ljud med denna digital-mixer skickas in i datorn som en stereofil? Iof kan man ju panorera mickarna isf så kan man ju ändå få två monospår med tal.

    Kul att se dina videos. du har 50 prenumeranter nu.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Angående mikrofon frågan så vete fasen varför det föreslås kondingar till podradio. Det blir absolut bra nog och mer lätthanterligt med ett par sm58or. Finns på claes för en tusing.
    Det är exakt samma mick som 57an fast med puffskydd, så det funkar fint för instrument också.
    Det låter ju toppen. SM58 känns ju lite mer stryktåligt än kondensatormick med så det är ju bra när flera ska använda lokalen och dela på utrustningen.

    machinepop>> då kanske man får krångla till det lite. de får spela in talet som jag beskrev ovan och sen splitta stereofilen i två monofiler.

  13. #13
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Trevligt med krispigheten hos kondingar, men de plockar upp mycket rumsljud.
    Precis! Man får inte bara mer puffar utan en massa bakgrunds oljud, rumston, prassel av kläder etc etc.

Liknande ämnen

  1. Monitorer på budget
    Av 1st_Science i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-23, 17:37
  2. Numark TT budget??
    Av MK Ultra i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-07, 18:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •